Törkyhinnat. Kuka sanoi, että kotimaamatkailu on halpaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tänään Lintsillä 2 jäätelöä(toinen ihan markettijätski) ja hattara 9,60e. Pari viikkoa sitten käytiin tuttavaporukalla Messilässä, telttapaikka maksoi 27e /vrk ilman sähköä. Ei tarvii tulla sanoo "istu kotona, jos ei oo rahaa". Käyn kyllä töissä. Mutta näin kun mietti hinta/laatusuhdetta niin kyllä mielummin itse lähtisin Tallinaan tai Tukholmaan kuin matkustaisin kotimaassa, rahoille saa paljon paremmin vastinetta.

Kyllä Tukholmassakin on aika järkkykallista, esim. hotellihuoneet yleisesti yli 200 euroa yöltä. Virossa on toki moni asia edullinen, mutta varoa saa silti kun sielläkin varsinkin turistipaikoissa kyllä osataan ottaa maksukykyisiltä rahat pois.

Mitä telttaan tulee, niin senhän voi laittaa myös maastoon pystyyn, jolloin majoitusmaksu on nolla euroa. Vesivessa ja suihku eivät toki silloin ole käytössä, mutta eipä niistä alun alkaenkaan ole mitään järkeä maksaa 27 euroa.

Niin onkin. Suomen sisäinen matkailu on kalliimpaa, mitä esim. lennot Espanjaan ja siellä oleilu.

Ei ole varaa mennä edes lähimpään kaupunkiin päiväksi, niin että joisi, söisi, yöpymisestä puhumattakaan. Kaikilla ei ole ylimääräistä viissatasta kuussa.

Niinhän se nykyään on , ne joilla on ylimääräistä rahaa, vievät lapsiaan kotimaan matkustelulle huvipuistoineen.
Köyhemmät menee etelän lomarannalle lojumaan.

Ei tiukan markan perheet kotimaassa lomalle, vaan pakettimatkalla etelässä.

Tänään Lintsillä 2 jäätelöä(toinen ihan markettijätski) ja hattara 9,60e. Pari viikkoa sitten käytiin tuttavaporukalla Messilässä, telttapaikka maksoi 27e /vrk ilman sähköä. Ei tarvii tulla sanoo "istu kotona, jos ei oo rahaa". Käyn kyllä töissä. Mutta näin kun mietti hinta/laatusuhdetta niin kyllä mielummin itse lähtisin Tallinaan tai Tukholmaan kuin matkustaisin kotimaassa, rahoille saa paljon paremmin vastinetta.

Ei ole varaa mennä edes lähimpään kaupunkiin päiväksi, niin että joisi, söisi, yöpymisestä puhumattakaan. Kaikilla ei ole ylimääräistä viissatasta kuussa.

Hanki polkupyörä (mielellään kokoontaitettava jotta kulkee ilmaiseksi joukkoliikennevälineissä), teltta, makuualusta, makuupussi ja kaasukeitin, niin matkailun kulut pysyvät jatkossa hyvin kohtuullisina. Matkakulu pyöräilyetäisyyksillä nolla euroa, majoituskulu nolla euroa ja ruokailukulu ei käytännössä sen suurempi kuin kotona ruokaa laittaessakaan.

Juu. Tämä kesänä ostettu parista jäätelökioskista jäätelöt, 2 x kahden pallon jätskit. Ekassa kioskissa yht. 9 € ja toisessa 11 €.

En tiedä kuinka moni olisi markka-aikana maksanut 66 mk kahdesta jätskitötteröstä. :confused:

Ei kai kukaan ole koskaan sanonut, että kotimaassa matkailu olisi halpaa. Ja miksi sen pitäisi olla? Saman verran maksaa sähkö, lämpö, vesi ja rakennuskustannukset sen mökkikylän pyörittäjälle kuin muillekin suomalaisille. Varsinkin, jos sesonki on lyhyt, niin hyväntekeväisyyttä vain on mahdoton tehdä jos haluaa matkailusta leipänsä tienata.

Silloin oli paljon pienemmät palkat.
Oliko ihan kolme kertaa pienemmät palkat? Mun lapsuudessa parin pallon tuutin sai 10 markalla eli 2 tuuttia 20 mk. Iso jäätelöannos (suklaakastike, strösselit jne) oli 15-20 mk.

Viimeksi muokattu:
Kotimaassa, länsimaissa ja muissa varakkaammissa maissa matkustaessa ei kannata hyödyntää palveluita vaan tehdä asiat mahdollisuuksien mukaan itse, jotta kustannukset pysyvät kurissa.

Alhaisemman palkkatason maissa voi sitten hyödyntää niitä palveluitakin.

Kotimaassa, länsimaissa ja muissa varakkaammissa maissa matkustaessa ei kannata hyödyntää palveluita vaan tehdä asiat mahdollisuuksien mukaan itse, jotta kustannukset pysyvät kurissa.

Alhaisemman palkkatason maissa voi sitten hyödyntää niitä palveluitakin.

Totta. Ja ennen ei tosiaankaan esimerkiksi syöty matkoilla jatkuvasti huoltoasemilla ja ravintoloissa, vaan kaikilla oli eväät. Ylipäänsä ei koko ajan syöty ja juotu jotakin.
Jos tekee ihan vaan perinteisen telttaretken 80-luvun tyyliin, yöpyy sukulaisilla ja pikkuteiden varsilla, syö lähinnä lenkkimakkaraa, hernekeittoa ja ruisleipää ja hakee elämyksensä tuijototamalla haltioituneena Kärsämäen ainoaa muistomerkkiä, pääsee hyvinkin halvalla. Olettaen tietenkin, että asuu sen verran lähellä Kärsämäkeä että bensoihin ei mene hirveästi rahaa.

Totta. Ja ennen ei tosiaankaan esimerkiksi syöty matkoilla jatkuvasti huoltoasemilla ja ravintoloissa, vaan kaikilla oli eväät. Ylipäänsä ei koko ajan syöty ja juotu jotakin.
Jos tekee ihan vaan perinteisen telttaretken 80-luvun tyyliin, yöpyy sukulaisilla ja pikkuteiden varsilla, syö lähinnä lenkkimakkaraa, hernekeittoa ja ruisleipää ja hakee elämyksensä tuijototamalla haltioituneena Kärsämäen ainoaa muistomerkkiä, pääsee hyvinkin halvalla. Olettaen tietenkin, että asuu sen verran lähellä Kärsämäkeä että bensoihin ei mene hirveästi rahaa.

Kuulostaapa ankealta....

Itse sain majoituksen halvemmalla kuin mitä Suomessa olisin saanut, lentoliput toki maksoivat, mutteivät mahdottomasti... Ja kolmen viikon loma etelän lämmössä jossa on takuulla hyvät uinti säät ja paistaa aurinko veti enemmän puoleensa kuin kolmen viikon kaupunkiloma kotimaassa, missä voi sataa vaikka räntää huonolla tuurilla.
Suomen kesä on ihana. Mutta säät ovat välillä aika syvältä...

Kuinka iso porukka olisi lähdössä, jos noin paljon menee rahaa? Tosin kulujahan saa pienemmäksi, jos Cumulus-hotellin sijaan yöpyy hostellissa (olen itse ollut sellaisissa, joissa on oma kylpyhuone ja joskus oma keittiötilakin - kätevää, koska siinä on jääkaappi). Ja ravintoloitakin on monen hintaisia.

Yhteistyössä