Torikammo, paniikkihäiriö, jumittuneet niskalihakset, vai mikä oikein aiheuttaa nää oireeni?

  • Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
Kaupassa käynti ei onnistu. Pelkään mennä sinne, koska mulla tulee ihan selkeä huimauksen tunne. Yksi kerta olin jo niin pahassa kunnossa, että jalat lähti alta ja römähdin päin pakasteallasta, jotenkin vaan taju lähti hetkeksi. :(
Pelkään mennä kauppaan tämän takia.
Ahdistaa. :(
 
"mutsi"
Kuulostaa paniikkihäiriöltä. Olen huimaillut toistakymmentä vuotta samaisesta syystä, nykyään ei enää juurikaan kiusaa, kun ei ole aikaa sitä ajatella... :ashamed: :D

Paniikkihäiriössä on tärkeintä sisäistää se, että se e-i o-l-e- v-a-a-r-a-l-l-i-s-t-a. :) Et ole kuolemassa. Vaikka miltä tuntuisi, se on v-a-i-n t-u-n-n-e, etkä oikeasti tee kuolemaa.
Etkä ole edes vakavasti sairas, sinulla on vain paniikkihäiriö. :hug:
 
yulp
mulla vähän samoja ongelmia. tosin mulla on niskakin totaali jämpissä. mutta olisko sittenkin enemmän paniikkihäiriötä kun on niin kova tuo kuoleman pelko ja tunne siitä että varmasti on sairas.
 
Paniikkihäiriö! Mä oon sairastanu sitä kymmenisen vuotta...Ei se auta ku jos sellanen tunne tulee, niin rauuuuhottua ja ajatella ihan muuta, ei saa antaa paniikille valtaa. Jos ei kumminkaan auta, niin oon yleensä menny ulos hetkeksi, että kohtaus menee ohi, ja kokeillu sit uudestaan...
 
"apua"
Pitääkö minun mennä tästä(kin) asiasta juttelemaan lääkärille?
Johan ne siellä kattoo, että mä olen alati sairas, kun ravaan aika paljon lääkärissä. :(

Meneekö tuo pois lääkityksellä? Terapialla? Millä?
Aika merkittävästi rajoittaa meidän elämää, kun en pysty itse kohta menemään ollenkaan kauppaan. Ennen pystyin käymään lähi-Siwassa, mutta eilen olin pyörtyä sinnekin. :(
 
Ensin varaat lääkärille ajan. Sitten saat lääkityksen (sepram, citalopram tai vastaava). Luultavasti suosittelee terapiaa, joko ryhmäterapiaa jossa on muita samasta vaivasta kärsiviä tai sitten että yksin käyt psykologille juttelemassa.

Yleensä aina lääkityksen ohessa tulisi käydä terapiassa, jotta hoito olisi monipuolisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
"mutsi"
[QUOTE="apua";23991399]Pitääkö minun mennä tästä(kin) asiasta juttelemaan lääkärille?
Johan ne siellä kattoo, että mä olen alati sairas, kun ravaan aika paljon lääkärissä. :(

Meneekö tuo pois lääkityksellä? Terapialla? Millä?
Aika merkittävästi rajoittaa meidän elämää, kun en pysty itse kohta menemään ollenkaan kauppaan. Ennen pystyin käymään lähi-Siwassa, mutta eilen olin pyörtyä sinnekin. :([/QUOTE]

Tuokin voi liittyä osaksi paniikkihäiriöön, että ravaat yhtenään lääkärissä. :hug: Niin minullakin on joskus ollut.

On sinun valinta, haluatko lääkityksen. Ehkä sinuna menisin lääkärille ja pyytäisin ensin terapia-aikaa ja sitten miettisin, aloitatko lääkityksen. Joskus pelkkä puhuminenkin voi auttaa.
Itse en ole koskaan käyttänyt lääkkeitä, mut lääkäriin asti kerran kuitenkin menin ja sain siltä mukaani kasan paniikkihäiriö-materiaalia, lippusia ja lappusia...minun paniikkihäiriö loppui siltä osin siihen. :D Siis niiden lappusten lukemiseen, uskokaa pois. Vaikka paniikkihäiriö oli niin paha, etten voinut mennä kotoa minnekään ja suihkussa käyminenkin oli täyttä työtä.
Oivalsin niistä teksteistä niin oleellista, että vaiva oli täysin pois 3 kokonaista vuotta, kunnes tuli elämänmuutoksen myötä jossain määrin takaisin. Ja on sen jälkeen taas lieventynyt. Se on paniikkihäiriölle aina ominaista, et voi tulla ja mennä. :)
 
Ei aina ymmärrä tätä!
Ei ole välttämättä paniikkihäiriö!

Itellä useasti huimaa ja johtuu vaan niskasta/hartioista..

Tunne on inhottava, mutta ei mulla mitään kuolemna pelkoja ym. ole ja kauppaan voin mennä vaikka huimaakin(jos pahasti niin sillon en kykene minnekkään)

Puol vuotta meni kovassa huimauksessa ja kävely teetti tuskaa ja sillon ei tehny mieli minnekkään!

Lääkäri ei osaa tähän sanoa mitään!?!? :O

Ainoastaa niska kuvattiin ja syy löyty sieltä!? (jos se nyt on se oikea syy)
 
korva
Alkuperäinen kirjoittaja Ei aina ymmärrä tätä!;23991554:
Ei ole välttämättä paniikkihäiriö!

Itellä useasti huimaa ja johtuu vaan niskasta/hartioista..

Tunne on inhottava, mutta ei mulla mitään kuolemna pelkoja ym. ole ja kauppaan voin mennä vaikka huimaakin(jos pahasti niin sillon en kykene minnekkään)

Puol vuotta meni kovassa huimauksessa ja kävely teetti tuskaa ja sillon ei tehny mieli minnekkään!

Lääkäri ei osaa tähän sanoa mitään!?!? :O

Ainoastaa niska kuvattiin ja syy löyty sieltä!? (jos se nyt on se oikea syy)
Huimaako teitä, jos kallistatte päätä tai kumarrutte tms?

Silloin ongelma voi olla korvan kaarikäytävissä ja huimaava olo tulkitaan paniikkihäiriöksi. Lääkärillä siis selviää, kummasta oikeasti on kyse. En tiedä, osaako kaikki lääkärit testata kaarikäytävien tilannetta.

Lukekaa: asentohoitoauttaa.fi
 
Jumittuneet niskalihakset aiheuttaa huimausta muuallakin kun kaupassa. Jos oireilet aina kaupassa, se viittaa kyllä mentaalipuolen ongelmiin. Eli paniikkihäiriö voi sopia kuvaan. Mutta varmemman diagnoosin saat lääkäriltä. Palstalaiset eivät osaa kertoa mikä sua vaivaa, vaikka itse olisivatkin täys ongelmia.
 
"vieras"
Mulla paha,migreeni johon liittyy auraoireita. Mulla jostain syystä kaupoissa, melkein kaikissa, ne loisteputkivalot isossa tilassa aiheuttaa huimausta. Mua kyllä huimaa muutenkin ja muuallakin välillä, mut usein pahenee just kaupassa. Mulla myös niskat jumissa, mut ei kai mitään varsinaista paniikkihäiriötä(joskus ollu paniikkikohtaus, ja se oli ihan erilaista).
 

Yhteistyössä