Töö on taas näitä IL:n juttuja, joissa oma tyhmyys käännetään yleiseksi vääryydeksi: Siru viruu pariisilaisessa sairaala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sssssssssssssf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vakuutusyhtiössä töissä;29001102:
Anteeksi mutta valitettavasti paistaa kirkkaasti läpi tekstistäsi, että vakuutusalasta et tiedä mitään. :D

Liiketoimintaahan vakuutustoiminta(kin) on, mutta sitä säätelee todella tiukasti lai ja EU:n direktiivit, paljon tiukemmin kuin muuta liiketoimintaa keskimäärin, ja toimintaa myös valvotaan tarkasti. Päätösten tulee noudattaa lakien, asetusten ja vakuutusehtojen lisäksi hyvää vakuutustapaa. Ja muutoksenhaku opastetaan joka ikisessä korvauspäätöksessä. Joten ei niitä päätöksiä voi vaan taikoa hatusta.

Se että ihmiset usein valittavat "porsaanrei'istä joita ei korvata" johtuu siitä, että he eivät yksinkertaisesti ymmärrä mitkä on korvattavan vakuutustapahtuman kriteerit. Tai vielä yleisemmin, eivät ole ottaneet riittävän kattavaa vakuutusta.

Nojaa, itselläni ei ollut ensisijaisesti mielessä "porsaanreiät", vaan yleensä koko vakuutustapa - oli sitten hyvää tai huonoa. Yksi esimerkki on vaikka se, että tietyn ikäinen ei saa vakuutusta tai sitten tosiaan, että ihmisellä olevat sairaudet rajataan vakuutuksen ulkopuolelle - eli rajataan ne, jotka saattaisivat aiheuttaa hoidon tarvetta, eli pyritään kaikin mahdollisin tavoin siihen, ettei tarvitsisi maksaa korvauksia. Tai rajataan jotain harrastuksia vakuutuksen ulkopuolelle.

Mutta onpa noista melko mielivaltaisen kuuloisistakin valitettavasti kuultu - eli vakuutusyhtiön lääkäri tyrmää potilasta hoitaneen lääkärin lausunnon jne.

On varmasti totta, että aina ihmiset eivät olekaan ihan perillä vakuutuksensa kattavuudesta tai eivät ymmärrä kaikkea, mutta sehän kertoo siitäkin, että tiedotus on ollut epäselvää. Tietysti voi aina sanoa, että tyhmä kun et lukenut tarkkaan vakuutusehtoja tai tyhmä kun et tajunnut, mutta kyllä tuollaiseen ongelmaan pitäisi suhtautua vähän vakavammin ja esim. vakuutusyhtiössä miettiä, miten varmistetaan, että ihmiset ovat perillä siitä, mistä maksavat. Jos kerran pelkkä printattu vakuutuskirja ei riitä.

[QUOTE="vieras";28999330]Vai pitäisikö Mörköäidin mielestä Suomen valtion maksaa myös ne sairaalalaskut, jos vakuutukseton turisti sattuu USA:ssa loukkaantumaan?[/QUOTE]

No ehkä mieluummin niin kuin että ihminen kuolee sairaalan portaille. Vai pitäisikö sinusta jättää ihminen kuolemaan mieluummin kuin hoitaa häntä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29001451:
No ehkä mieluummin niin kuin että ihminen kuolee sairaalan portaille. Vai pitäisikö sinusta jättää ihminen kuolemaan mieluummin kuin hoitaa häntä?

Jos tämä on kyseisen maan käytäntö niin kyllä. Ei Suomen valtio voi maksaa kaikkea mahdollista. Tässä vaiheessa tulee se yksilönvastuu kuvaan, ei ihminen voi rellestää vaikka miten, tehdä mitä tahansa elämässä huolehtimatta seurauksista ja valtio sitten silittää päätä ja maksaa kulut.

[QUOTE="vieras";28998803]Ymmärrätkö sinä sitä, että yhteiskunnan rahat eivät tule taikaseinästä? Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa kaikkea. Pitäisikö kotivakuutuksestakin sinusta luopua ja valtion rahoilla rakennetaan uudet talot kaikille, joilla vanha palaa alta?[/QUOTE]

Yhteiskunnan rahat eivät tule taikaseinästä, mutta ei sellainenkaan yhteiskunta ole hyvä, jossa yhä useampi asia hoituu vain vakuutuksen kautta. Tuo esiin nostamasi kotivakuutus on vähän eri asia kuin mitä tarkoitin - vastasin viestiin, jossa muistaakseni todettiin loukkaantumisriskiin kotoa poistuttua, että sen vuoksi niitä vakuutuksia on hyvä olla. Toistaiseksi näin ei meillä ole, vaan ihminen saa hoitoa kotimaassa ja jopa ulkomailla (Euroopassa), ja niin pitää ollakin.

[QUOTE="vieras";29001465]Jos tämä on kyseisen maan käytäntö niin kyllä. Ei Suomen valtio voi maksaa kaikkea mahdollista. Tässä vaiheessa tulee se yksilönvastuu kuvaan, ei ihminen voi rellestää vaikka miten, tehdä mitä tahansa elämässä huolehtimatta seurauksista ja valtio sitten silittää päätä ja maksaa kulut.[/QUOTE]

Niin, kyllä minäkin suosittelen matkavakuutusta ulkomaille lähtiessä ja etenkin Euroopan ulkopuolelle mentäessä, jossa ei se eurooppalainen sairaanhoitokorttikaan käy. Mutta silti olen sitä mieltä, että sairas ihminen pitäisi aina hoitaa. Olen sitä mieltä, ettei yhdenkään maan tapa jättää vakuutukseton ihminen hoitamatta ole perusteltua eikä oikein, oli sitten kyse oman maan tai vieraan maan kansalaisesta. Toki tiedän, että niin käy jatkuvasti - ja ihmettelen, että jonkun mielestä se voi olla oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29001477:
Niin, kyllä minäkin suosittelen matkavakuutusta ulkomaille lähtiessä ja etenkin Euroopan ulkopuolelle mentäessä, jossa ei se eurooppalainen sairaanhoitokorttikaan käy. Mutta silti olen sitä mieltä, että sairas ihminen pitäisi aina hoitaa. Olen sitä mieltä, ettei yhdenkään maan tapa jättää vakuutukseton ihminen hoitamatta ole perusteltua eikä oikein, oli sitten kyse oman maan tai vieraan maan kansalaisesta. Toki tiedän, että niin käy jatkuvasti - ja ihmettelen, että jonkun mielestä se voi olla oikein.

En mä missään sanonut, että kyseisen maan käytäntö olisi oikein. Vaan se on oikein, että Suomikaan ei ala tässä tilanteessa maksamaan niitä lääkärikäyntejä. Jos ei ota matkavakuutusta niin sitten saa vaan kärsiä omasta tyhmyydestä, ei valtio voi eikä sen tule maksaa tyhmien ihmisten sairaalakuluja, jossain Bangladeshissa kun he eivät ole ottaneet selvää mitä tapahtuu, jos ei ole varaa maksaa kuluja.

Minkä takia se Siru ei vaan osaa olla kiitollinen, että saa hyvää hoitoa erittäin halvalla ulkomailla? Väsyttää tollanen asenne.

Makaan ei oikein ymmarra, etta mika tuossa nyt on niin kamalaa. Toki olisi mukavampaa, jos olisi hoitohenkilokunnan kanssa yhteinen kieli (tossa ajassa ja tolla ajalla kannattaisi kylla ottaa asiakseen kielen opettelun :D) ja joku kavisi valilla moikkaamassa, mutta aina ei voi voittaa. Ei kuitenkaan oo kyse mistaan Mongoliasta.

[QUOTE="northern soul";29001504]Makaan ei oikein ymmarra, etta mika tuossa nyt on niin kamalaa. Toki olisi mukavampaa, jos olisi hoitohenkilokunnan kanssa yhteinen kieli (tossa ajassa ja tolla ajalla kannattaisi kylla ottaa asiakseen kielen opettelun :D) ja joku kavisi valilla moikkaamassa, mutta aina ei voi voittaa. Ei kuitenkaan oo kyse mistaan Mongoliasta.[/QUOTE]

Mäkin kyllä ajattelin, että neljässä kuukaudessa ehtisi kyllä jo oppia kieltä aika lailla varsinkin kun ei muutakaan tekemistä ole ja voi harjoitella puhumista natiivien kanssa.

Mä en edes saa matkavakuutusta sairauteni vuoksi.
Sairaus ei oireile, en saa siihen hoitoa,enkä lääkitystä ja olen terve.
Mulla pitää kuitenkin olla vähintään 5 vuotta niin etten ole saanut mitään hoitoa mikä voisi viitata tän oletetun sairauden hoitamiseen, että pääsen matkustamaan.
Kyllä harmittaa että sairaudesta näin rankaistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28998670:
Kaikki eivät saa matkavakuutusta esim. puuttuvien luottotietojen vuoksi.

Jos luottotiedot on ryssitty, niin ei sitä parane varmaan rahaa laittaa ulkomaan reissuihinkaan. Parempi pysytellä kotimaassa. :)

[QUOTE="vieras";29001531]Mä en edes saa matkavakuutusta sairauteni vuoksi.
Sairaus ei oireile, en saa siihen hoitoa,enkä lääkitystä ja olen terve.
Mulla pitää kuitenkin olla vähintään 5 vuotta niin etten ole saanut mitään hoitoa mikä voisi viitata tän oletetun sairauden hoitamiseen, että pääsen matkustamaan.
Kyllä harmittaa että sairaudesta näin rankaistaan.[/QUOTE]

Oletko nyt ihan varma, että ihan jokaisella vakuutusyhtiöllä on sama juttu? Myös vain yhtä matkaa varten ostetuissa vakuutuksissa? Myös World Nomadilla?

[QUOTE="vieras";28998773]Voi olla, että olen väärässä, veikkaan hänen olleen kännissä, koska suurin osa putoamisista on kännionnettumuuksia.[/QUOTE]

Tuollainen on aivan asiatonta. On asiatonta "veikata" yhtään mitään ilman parempaa tietoa.

[QUOTE="vieras";28998773]Mutta se on oikein, että hänen pitää itse huolehtia kotiinpääsystä, jos niin huonosti sattuu että loukkaantuu ja ei ole matkavakuutusta.[/QUOTE]

Niin, se menee varmasti ihan kaikkien sääntöjen mukaan, ja siinä mielessä se on "oikein". Monen mielestä se on varmasti myös hyvä rangaistus siitä, ettei tajunnut ottaa matkavakuutusta. Monen mielestä tärkeintä on muutenkin, että yhteiskunta tai muutkin tahot antavat mahdollisimman vähän mitään ilmaiseksi. Itse olen vähän eri mieltä siitä, onko se oikein, että vakuutuksettoman ihmisen kohdalla isketään ovet kiinni eikä auteta ja todetaan vaan, että olipa tyhmästi tehty kun et ottanut sitä vakuutusta, nyt me ei auteta sua.

Minkä takia se Siru ei vaan osaa olla kiitollinen, että saa hyvää hoitoa erittäin halvalla ulkomailla? Väsyttää tollanen asenne.

Mietipä nyt ihan oikeasti vähän pidemmälle, kuvittele itsesi tohon tilanteeseen.
Ensin se järkytys kun ymmärrät mitä on tapahtunut,siihen kaikki mieletön fyysinen kipu,ikävä rakkaita,tietämättömyys tulevaisuudesta,sängyssä makaaminen,vieras maa,kieli ja ihmiset.
4 kuukautta on todella pitkä aika noissa olosuhteissa ja toipuminen tuollaisesta onnettomuudesta ihan kotimaassakin olisi tosi rankkaa.

Mua ällöttää tollainen asenne kuin sulla.
Itsekäs, empatiaan kykenemätön, tuomitseva.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29001550:
Tuollainen on aivan asiatonta. On asiatonta "veikata" yhtään mitään ilman parempaa tietoa.

Niin, se menee varmasti ihan kaikkien sääntöjen mukaan, ja siinä mielessä se on "oikein". Monen mielestä se on varmasti myös hyvä rangaistus siitä, ettei tajunnut ottaa matkavakuutusta. Monen mielestä tärkeintä on muutenkin, että yhteiskunta tai muutkin tahot antavat mahdollisimman vähän mitään ilmaiseksi. Itse olen vähän eri mieltä siitä, onko se oikein, että vakuutuksettoman ihmisen kohdalla isketään ovet kiinni eikä auteta ja todetaan vaan, että olipa tyhmästi tehty kun et ottanut sitä vakuutusta, nyt me ei auteta sua.

Ja mitä me sitten tehdään kun yhteiskunnan rahat loppuvat kesken kun sinä niitä niin auliaasti jakelet?

[QUOTE="eee";29001543]Jos luottotiedot on ryssitty, niin ei sitä parane varmaan rahaa laittaa ulkomaan reissuihinkaan. Parempi pysytellä kotimaassa. :)[/QUOTE]

Jaa miksikä?
Ei ne luottotiedot palaudu heti,kun velkansa maksaa.
Kuvitellaan että joku maksaa vaikkapa 10 vuotta nuoruuden tyhmyyksissä tulleita velkojaan, käy kunniallisesti töissä ja hoitaa raha-asiansa.
Sun mielestä sellaisella ihmisellä ei kuitenkaan ole mitään oikeutta matkustaa ulkomaille?
Kyllä on tyhmiä ja tuomitsevia ihmisiä, ei hyvänen aika.
Aina palsta jaksaa yllättää.

[QUOTE="eee";29001543]Jos luottotiedot on ryssitty, niin ei sitä parane varmaan rahaa laittaa ulkomaan reissuihinkaan. Parempi pysytellä kotimaassa. :)[/QUOTE]

No tuohan on taas palstan tapaan oikein empaattinen asenne. Jos minua tarkoitit, niin en ole omia luottotietojani ryssinyt, ja vakuutuksetkin olen ottanut ihan asianmukaisesti. Siitä huolimatta pystyn ajattelemaan asioita myös niiden kannalta, joilla luottotietoja ei syystä tai toisesta ole. Ja ota huomioon, että se vakuutuksettomuus koskee sitten myös esim. niiden luottotiedottomien lapsia.

Vaikka tietysti tuo on joillekin taas yksi tapa päteä ja olla ainakin joitain "parempi". "Mulla on sentäs luottotiedot kunnossa, MULLA on siis oikeus matkustaa ja saada hoitoa, ne jotka ovat tehneet tyhmyyksiä pysyköön kotimaassa tai kuolkoon hoidon puutteeseen." just

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";29001568]Ja mitä me sitten tehdään kun yhteiskunnan rahat loppuvat kesken kun sinä niitä niin auliaasti jakelet?[/QUOTE]

Idiootti.
Keskittyisit ennemmin kritisoimaan koko järjestelmää, miksi rahat menevät isoille pomoille ja kaikkeen täysin tarpeettomaan?
Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.
Kyllä se kansalaisten terveys ja ihmisoikeudet pitäisi olla se ykkösprioriteetti nykymaailmassa, mutta rahatalous ja bisneshän se on mikä määrää.
Jos et ole tuottava ja menestyvä,menetät ihmisarvosi ja siedätkin kärsiä yksin.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="vieras";29001574]Jaa miksikä?
Ei ne luottotiedot palaudu heti,kun velkansa maksaa.
Kuvitellaan että joku maksaa vaikkapa 10 vuotta nuoruuden tyhmyyksissä tulleita velkojaan, käy kunniallisesti töissä ja hoitaa raha-asiansa.
Sun mielestä sellaisella ihmisellä ei kuitenkaan ole mitään oikeutta matkustaa ulkomaille?
Kyllä on tyhmiä ja tuomitsevia ihmisiä, ei hyvänen aika.
Aina palsta jaksaa yllättää.[/QUOTE]

Niinpä, ja jollainhan on voinut ne luottotiedot mennä vaikka oman yrityksen tehdessä konkurssin. Ei aina kyse ole jostain pikavipeistä tai vuokrarahojen juomisesta, kuten osa näyttää kuvittelevan.

[QUOTE="vieras";29001558]Mietipä nyt ihan oikeasti vähän pidemmälle, kuvittele itsesi tohon tilanteeseen.
Ensin se järkytys kun ymmärrät mitä on tapahtunut,siihen kaikki mieletön fyysinen kipu,ikävä rakkaita,tietämättömyys tulevaisuudesta,sängyssä makaaminen,vieras maa,kieli ja ihmiset.
4 kuukautta on todella pitkä aika noissa olosuhteissa ja toipuminen tuollaisesta onnettomuudesta ihan kotimaassakin olisi tosi rankkaa.

Mua ällöttää tollainen asenne kuin sulla.
Itsekäs, empatiaan kykenemätön, tuomitseva.[/QUOTE]

Jos Siru saisi vaikka aivoinfarktin Suomessa, fiilis voisi olla sama ihan kotimaassakin. En pysty käsittämään ihmisiä, joille kalliit leikkaukset ja hoito ulkomailla lähes ilmaiseksi ovat muka itsestäänselvyys. Jopa niin, että ruikutetaan, että yhteiskunnan tulisi maksaa kallis kotiutuslento vielä päälle. Jotain suhteellisuudentajua pitää olla vaikeissakin olosuhteissa.

[QUOTE="vieras";29001568]Ja mitä me sitten tehdään kun yhteiskunnan rahat loppuvat kesken kun sinä niitä niin auliaasti jakelet?[/QUOTE]

Tällä hetkellä on siis tilanne, että vakuutukseton ihminen jätetään täysin yksin. Yksi vaihtoehto olisi tosiaan maksaa hänelle kuljetus kotimaahan. Toki siinä välissä on muitakin vaihtoehtoja, miten häntä voisi auttaa, mutta eipä niitäkään yleensä käytetä, todetaan vaan, että "olis kantsinu ottaa vakuutus".

Veikkaan myös, että jos yhteiskunnan rahat loppuvat, niin syyllisiä ovat pääasiassa muut kuin ahdingossa olleet ihmiset, joiden auttamiseksi rahaa on sitten "tuhlattu".

[QUOTE="vieras";29001593]Idiootti.
Keskittyisit ennemmin kritisoimaan koko järjestelmää, miksi rahat menevät isoille pomoille ja kaikkeen täysin tarpeettomaan?
Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.
Kyllä se kansalaisten terveys ja ihmisoikeudet pitäisi olla se ykkösprioriteetti nykymaailmassa, mutta rahatalous ja bisneshän se on mikä määrää.
Jos et ole tuottava ja menestyvä,menetät ihmisarvosi ja siedätkin kärsiä yksin.[/QUOTE]

Hyvä kiteytys.

[QUOTE="vieras";29001511]Mäkin kyllä ajattelin, että neljässä kuukaudessa ehtisi kyllä jo oppia kieltä aika lailla varsinkin kun ei muutakaan tekemistä ole ja voi harjoitella puhumista natiivien kanssa.[/QUOTE]

Tää on varmaan huono vitsi, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29001630:
Tää on varmaan huono vitsi, vai?

Miksi olisi? Toki sen neljä kuukautta voi käyttää itkien kun valtio ei maksa lentoa kotiin tai sitten voi yrittää tehdä kamalasta tilanteesta mahdollisimman mukavan ja sen kielen oppiminen olisi iso apu tähän.

Onko se oikeasti sinun mielestä niin helvetin paljon pyydetty, että ihminen tekisi joskus jotain itse tilanteensa parantamiseksi? Kaiken pitää tulla kuin Manulle illallisen ja mistään seurauksista ei saa itse joutua kantamaan mitään vastuuta?

Yhteistyössä