Tontista. Onko sinusta 1130m2 tontti pieni talolle jonka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hituke"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on noin 1100 neliön tontti ja tontille mahtuu hyvin reilu 160 neliötä kokonaispinta-alaltaan oleva talo, varastorakennus, kasvimaa, puita, pensaita, kukkapenkkejä, terassi ja pysäköintitilaa autoille.
Silti pihalla on lapsille tilaa juosta ja leikkiä ja aikuisille jää ihan riittävästi nurmikon leikkaamista ja lumitöitä.
Talon sijoittelulla ja pensasaidalla saa yksityisyyttä, että ihan rauhassa saa pihalla bikineissä makoilla ilman että naapureiden tai ohikulkijoiden katseita tarvitsisi arkailla.
Kaupat, postit, alkot ja muut palvelut on n. 150 metrin kävelymatkan päässä.

Lapsuudenkodissa oli suunnilleen tuon kokoinen tontti ja kyllä siinä tilaa riitti, oli iso nurmikko talon edessä ja kasvimaa takana. Sivuilla ei hirveitä tilaa ollut, mutta kyllä sielläkin mahtui hyvin sulkapalloa pelaamaan. Autotalli ja leikkimökkikin oli ja hiekkalaatikko. Ihan sopivan kokoinen piha hoitaa, alueen isoimpia tontteja oli. Kahteen suuntaa oli vielä viheralueet, niin naapureita oli vain toisella sivulla ja kadun toisella puolen.

[QUOTE="Marjukka";28379311]Mä en rakentaisi noin pienelle tontille ollenkaan. Vaihtoehtona olisi silloin rivitalo. Pääsisi halvemmalla ja helpommalla.
Omakotitaolasumista ei voi kutsua omakotitaloasumiseksi, ellei tontti ole vähintään n 1700 neliöinen. Silloin sen enemmän rivitaloasumista.

T: Espoolainen rivitaloasukki, joka asui hetken myös ok-talossa.[/QUOTE]

Muuten kyllä kannattaa rivarissa asua, mutta kun melkein joka taloyhtiöön pesiytyy vastarannan kiiski joka puuttuu kaikkeen ja valittaa ja on kaikkia uudistuksia vastaan.

En oikein jaksa uskoa että kovinkaan monella hehtaarin tai isomman tontin omistajalla on koko tontti käytössä ja hoidettuna. Itse en ainakaan kaipaa metristä heinikkoa ja risukoita pihalleni, vaan pihan täytyy olla siisti ja hyvin hoidettu.
Maatilat sitten erikseen, joissa löytyy koneet jo omasta takaa sen sadan metrin pihatien auraamiseen lumimyrskyn jäljiltä.

[QUOTE="vieras";28380681]En oikein jaksa uskoa että kovinkaan monella hehtaarin tai isomman tontin omistajalla on koko tontti käytössä ja hoidettuna. Itse en ainakaan kaipaa metristä heinikkoa ja risukoita pihalleni, vaan pihan täytyy olla siisti ja hyvin hoidettu.
Maatilat sitten erikseen, joissa löytyy koneet jo omasta takaa sen sadan metrin pihatien auraamiseen lumimyrskyn jäljiltä.[/QUOTE]

Meillä on. Vähän reipas hehtaari. Ihan tonttina. Talo, autotalli, puuvaja, huvimaja, kylpytynnyri, pihasauna. Nurmikkoa paljon, etupiha soraa. Meillä iso ja näyttävä puutarha. Mä olenkin kyllä viherpeukalo :)
ns. "päältäajettavalla" tuon pihan nurmikot ajaa äkkiä.

Meillä on puolet pienempi tontti, 625m2, rakennamme siihen kerrosalaltaan 168m2 olevan talon. Vallan passeli mielestäni, ei kaupunkitontin tarvi isompi ollakaan. Sitä en tajua että ostetaan jostain maalaiskylästä eurolla postimerkin kokoinen tontti pellolta missä naapurit vieressä mutta jos haluaa isossa kaupungissa omakotitalossa palvelujen lähellä asua niin ei ole paljoa vaihtoehtoja =)

Meidän tontti on 2000 m2 ja pieni. Mä en tosiaan ymmärrä, miten te saatte johonkin tuhannen neliön postimerkkiin vielä pihaakin hoidettavaksi.
Mä tykkäisin laittaa puutarhaa ja pihalle kaikkea kivaa, mutta ei tähän tonttiin mahdu.

[QUOTE="vieras";28380735]Meillä on puolet pienempi tontti, 625m2, rakennamme siihen kerrosalaltaan 168m2 olevan talon. Vallan passeli mielestäni, ei kaupunkitontin tarvi isompi ollakaan. Sitä en tajua että ostetaan jostain maalaiskylästä eurolla postimerkin kokoinen tontti pellolta missä naapurit vieressä mutta jos haluaa isossa kaupungissa omakotitalossa palvelujen lähellä asua niin ei ole paljoa vaihtoehtoja =)[/QUOTE]

625m2 ???!!! Siis häh? Voiko oikeasti noin pientä tonttia edes olla?! Siis mikä järki tuossa on?

[QUOTE="Lisbet";28380751]625m2 ???!!! Siis häh? Voiko oikeasti noin pientä tonttia edes olla?! Siis mikä järki tuossa on?[/QUOTE]

Ihan normi tontin koko kaupungissa, Helsingissä on alle 500m2 tonttejakin. Mikä järki? Oma tupa, oma lupa. Tällä hetkellä asutaan rivarissa, pihahommaa on tässäkin ihan liikaa niin ei tosiaan kaivata isoa tonttia. Omassa talossa kuitenkin pystyy itse vaikuttamaan asumiskustannuksiin enemmän (vrt. vastike), ei ole edes sitä yhtä seinänaapuria ja saa juuri sellaisen talon kuin itse tykkää. Minulle yli 1000 neliön tontti olisi kauhistus, ihan liian suuri rasite hoidettavaksi.

kiitos vain monista vastauksista! Ite siis tykkään pihahommista, mutta en kaipaa mitään isoja nurmialueita. Toinen juttu että täällä missä asumme, 1000 neliön tontit maksavat 60 te ja siitä ylöspäin. Minusta se on jo tosi paljon rahaa, nurmialueista.

[QUOTE="hituke";28380803]kiitos vain monista vastauksista! Ite siis tykkään pihahommista, mutta en kaipaa mitään isoja nurmialueita. Toinen juttu että täällä missä asumme, 1000 neliön tontit maksavat 60 te ja siitä ylöspäin. Minusta se on jo tosi paljon rahaa, nurmialueista.[/QUOTE]

No mutta mahtuuhan siinä 1300 neliössä pihahommia hyvin tekemään =)
Itsekin mieluummin satsaan taloon ja tontin sijaintiin kuin itse mahdottoman kokoiseen tonttiin.
t: se 625m2 tontille rakentava

Hyvin huomaa, että täällä on taas vastakkain maalaiset ja kaupunkilaiset.. Me asutaan tasan 30km Hgin keskustasta okt:ssa ja tontti on 12000m2 eli reilu hehtaari. Vituttaa suoraan sanoen olla aina jotakin nurkkaa laittamassa ja siistimässä. Onneksi muutetaan kesäkuussa "kaupunkialueelle" ja saadaan pienen pieni tontti, johon mahtuu kaikki just meidän tarpeiden mukaan eikä yhtään ylimääräistä. Mulle tuo 1000m2 tontti olis ihan maksimi vaikka talo olisi jopa yli 200m2.. JA nuo isot tontit noilla puuvajoilla, huvimajoilla ym. tönöillä on minun mielestäni epäsiistin näköisiä.

[QUOTE="jepulis";28380841]Hyvin huomaa, että täällä on taas vastakkain maalaiset ja kaupunkilaiset.. Me asutaan tasan 30km Hgin keskustasta okt:ssa ja tontti on 12000m2 eli reilu hehtaari. Vituttaa suoraan sanoen olla aina jotakin nurkkaa laittamassa ja siistimässä. Onneksi muutetaan kesäkuussa "kaupunkialueelle" ja saadaan pienen pieni tontti, johon mahtuu kaikki just meidän tarpeiden mukaan eikä yhtään ylimääräistä. Mulle tuo 1000m2 tontti olis ihan maksimi vaikka talo olisi jopa yli 200m2.. JA nuo isot tontit noilla puuvajoilla, huvimajoilla ym. tönöillä on minun mielestäni epäsiistin näköisiä.[/QUOTE]

Olipa hirmuisen uskottava tarina.

[QUOTE="jepulis";28380841]Hyvin huomaa, että täällä on taas vastakkain maalaiset ja kaupunkilaiset.. Me asutaan tasan 30km Hgin keskustasta okt:ssa ja tontti on 12000m2 eli reilu hehtaari. Vituttaa suoraan sanoen olla aina jotakin nurkkaa laittamassa ja siistimässä. Onneksi muutetaan kesäkuussa "kaupunkialueelle" ja saadaan pienen pieni tontti, johon mahtuu kaikki just meidän tarpeiden mukaan eikä yhtään ylimääräistä. Mulle tuo 1000m2 tontti olis ihan maksimi vaikka talo olisi jopa yli 200m2.. JA nuo isot tontit noilla puuvajoilla, huvimajoilla ym. tönöillä on minun mielestäni epäsiistin näköisiä.[/QUOTE]

heheeeee :D

Mihin tavallinen ihminen tarvii tämän enempää pihaa?
85417235.jpg

*
85417243.jpg

Kuvissa siis aiemmassa viestissä linkitetty omakotitalo 1144 neliön tontilla.

[QUOTE="vieras";28381635]Mihin tavallinen ihminen tarvii tämän enempää pihaa?
[/QUOTE]

Mitenkään ottamatta kantaa siihen, olenko ns tavallinen ihminen: "tarvitsen" maata lammashaaksi, hevosen pihatolle ja pihattotarhaksi sekä kasvimaaksi. Plussaa on semmoinen läntti metsää, että pysyy polttopuissa ja puumajan perustuksissa. Tarvitseminen on lainausmerkeissä siksi, että kyllähän ilmankin pärjää, jos ei mahdollisuuksia ole, mutta elämäntapana tämä kuitenkin edellyttää tilaa ympärilleen. :)

[QUOTE="vieras";28381635]Mihin tavallinen ihminen tarvii tämän enempää pihaa?[/QUOTE]

Lasten harrastuksiin, kasvimaahan, puutarhaan, elukoita varten..... Ihan viihtyisyyden ja yksityisyyden takia. Oma rauha ja niin edelleen.

Eipä tuossa tontilla paljoa pojat jalkapalloa tai pesäpalloa pelaa. Eikä nakuna oteta aurinkoa. jne.

Ei mitään rauhaa.

Yhteistyössä