Tomaatit kylvetty

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23286991]Mitä teet niin monella lajilla? Montako kpl olet kylvänyt? Meillä on kylvetty vaan 2 lajia, ovat jo taimella.[/QUOTE]

Syön. Minusta on kiva että on erilaisia, ja jonain vuonna toiset onnisuu paremmin, jonain toisena toiset. Kylvän aina 3 siementä/kasvi, ja sitten ylimääräisiä annan serkulleni ja työkaverilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23287023:
Olisko sulla jotain lajiketta todella tuliseen chiliin? Suomesta kun ei kaupasta saa - kuulemma - chilejä, jotka olisivat tulisia :D

Ei ole ollut kasvamassa enää moneen vuoteen, meillä ei mene habanerot eikä naga morichit. Siemeniäkän minulla ei enää ole tallella. Noiden siemeniä kyllä saa tilata monesta paikasta, esim. exotic gardenista. Mulla on vaan sellaisia suht mietoja ja keskivahvoja nykyisin kasvatuksessa.

Niin ja kyllä ainakin habaneroja on sellon cittarissa ollut koko ajan.

Tunnet sitten varmaan lajikkeet hyvin: osaisitko vinkata maukkaan pensaskirsikkatomaatin? Mulla on vähän tilaa ja voin kasvattaa lasitetulla parvekkeella ja terassilla pienessä Plantagenin kasvihuoneessa (oikestaan kaappikokoinen) joten tarvitsisin pensastomaatin joka ei kasva hirveästi pituutta.

[QUOTE="vieras";23287078]Tunnet sitten varmaan lajikkeet hyvin: osaisitko vinkata maukkaan pensaskirsikkatomaatin? Mulla on vähän tilaa ja voin kasvattaa lasitetulla parvekkeella ja terassilla pienessä Plantagenin kasvihuoneessa (oikestaan kaappikokoinen) joten tarvitsisin pensastomaatin joka ei kasva hirveästi pituutta.[/QUOTE]

En voi mitenkään kehua tuntevani, tilailen siemeniä aina vähän sen mukaan, mitä tekstissä luvataan. Noista 13:sta on minulle uusia tänä vuonna 8. Mutta esim. Ace ja Maskotka ovat hyvin matalia (n. 50-60 cm korkeita), ja ovat olleet hyviä. Minäkin kasvatan kaikki ruukuissa pihalla. Ja amppelitomaatteja kannattaa suosia kanssa.

Niimpä tulee ja siihen nähden alkaa ikkunalaudat olla täynnä purkkeja :p Tänään laitoin lisää tomaatteja ja ehdin viimein ostamaan chilin siemeniä. Tuota onko jollain kokemusta kurkun kasvattamisesta missä vaiheessa olis viisainta heittää kurkun siemenet multaan (tosin mulla ei niitäkään siemeniä vielä ole kun unohdin ne siinä innossani kun siemen hyllyä läräsin läpi ) jostain vaan luin ettei niitä pitäs kovin aikasin laittaa kasvamaan.

Ei ole ollut kasvamassa enää moneen vuoteen, meillä ei mene habanerot eikä naga morichit. Siemeniäkän minulla ei enää ole tallella. Noiden siemeniä kyllä saa tilata monesta paikasta, esim. exotic gardenista. Mulla on vaan sellaisia suht mietoja ja keskivahvoja nykyisin kasvatuksessa.

Niin ja kyllä ainakin habaneroja on sellon cittarissa ollut koko ajan.
Mutta kun ne habanerotkin viipaloidaan leivän päälle kuten kurkku |O Mä sain kyllä viime kesän sadosta omasta mielestäni ihan tujua chiliä, mutta mä olenkin suomalainen :D

Niimpä tulee ja siihen nähden alkaa ikkunalaudat olla täynnä purkkeja :p Tänään laitoin lisää tomaatteja ja ehdin viimein ostamaan chilin siemeniä. Tuota onko jollain kokemusta kurkun kasvattamisesta missä vaiheessa olis viisainta heittää kurkun siemenet multaan (tosin mulla ei niitäkään siemeniä vielä ole kun unohdin ne siinä innossani kun siemen hyllyä läräsin läpi ) jostain vaan luin ettei niitä pitäs kovin aikasin laittaa kasvamaan.

Mua kiinnostaisi nuo kurkut myös. Ostin jo avomaankurkun siemeniä.

Minulla on kokemusta vaan avomaan kurkuista, ja ne itävät ja kasvavat niin nopeaan, että kannattaa laittaa vasta toukokuun alussa, ja silti pursuavat joka paikasta ennen kuin voi siirtää ulos. Sama juttu kesäkurpitsojen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23287141:
Mutta kun ne habanerotkin viipaloidaan leivän päälle kuten kurkku |O Mä sain kyllä viime kesän sadosta omasta mielestäni ihan tujua chiliä, mutta mä olenkin suomalainen :D

Suosittelen pyytämään mieleisiä siemeniä sieltä paikan päältä ;) Minä olen saanut meksikolaiselta kaveriltani siemeniä ihan tavallisessa kirjekuoressa paperin välissä ja hyvin itivät.

Keittis lannotat sä jotenkin sitä kasvia jos kasvatat habaneroa? Siis meillä oli viime kesän semmonen valmis taimi ja se kasvo tosi kituen jos ollenkaan ja sit sato oli pari hassua chiliä jossain joulun seutuun : /

Nytkö ne jo pitäis kylvää??? Entä kurkku? Ollaan marraskuus muutettu omakotitaloon ja on tarkoitus laittaa mulle kasvihuone tuonne pihalle, mut en tiedä koska sellanen sinne olis tulossa ja olisko jo tomaatit sun muut pitäny jo ennen sen tuloa heittää pihalle...

[QUOTE="vieras";23287078]Tunnet sitten varmaan lajikkeet hyvin: osaisitko vinkata maukkaan pensaskirsikkatomaatin? Mulla on vähän tilaa ja voin kasvattaa lasitetulla parvekkeella ja terassilla pienessä Plantagenin kasvihuoneessa (oikestaan kaappikokoinen) joten tarvitsisin pensastomaatin joka ei kasva hirveästi pituutta.[/QUOTE]

Tiny Tim on ollut vuosia oma suosikkini. Muitakin tulee aina kokeiltua, mutta tuota on ollut vuodesta toiseen.

Huomenna pitää kylvää tomaatit, se on jäänyt turhan pitkälle. En ole vaan saanut aikaiseksi aikaisemmin. Blaah.

[QUOTE="gen";23287180]Nytkö ne jo pitäis kylvää??? Entä kurkku? Ollaan marraskuus muutettu omakotitaloon ja on tarkoitus laittaa mulle kasvihuone tuonne pihalle, mut en tiedä koska sellanen sinne olis tulossa ja olisko jo tomaatit sun muut pitäny jo ennen sen tuloa heittää pihalle...[/QUOTE]

Tomaatit pitäisi optimaalisesti kylvää helmi-maaliskuussa, kurkku kerkiää vielä paljon myöhemmin, vasta huhtikuussa. Itää nopeasti ja taimi kasvaa reipasta vauhtia.

Yhteistyössä