Toksoplasmoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 37+1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

37+1

Vieras
onkohan teillä jollain ollut raskauden aikana tuo tauti? meinaan tuli mulle itselleni vasta mieleen että en ole neuvolassa maininnutkaan että meillä on kissa ja että minä olen se joka sen hiekkalaatikon hoitaa..

mitä jos olen sen huomaamattani saanut ja jos siitä on vauvalle jotain tullut? vaan kaipa ne sen olisi sitten neuvolassa tai äitiyspolilla huomanneet?

siksi nyt kyselen.. aika myöhään tämän vasta "tajusin" huomata kun Laskettuun aikaan on enää muutama viikko..

Toksoplasmoosin voi tietääkseni sairastaa ihan oireettomana, sehän tarkistetaan verestä että onko sitä ollut. Sinuna ottaisin kyllä asian puheeksi neuvolassa koska kissanhiekkaa ei kyllä pitäisi raskaana ollessa tyhjentää. Mutta luultavastihan sinulla on kaikki ok jos vauvakin voi hyvin.

.... on silloin, jos ulosteet muhii laatikossa useamman päivän, kissa on ulkokissa, et pese käsiäsi hiekkalaatikon tyhjentämisen jälkeen ja pistät kädet suuhun. Itse tyhjentelen laatikkoa edelleen (rv 19+). Jos haluat pelata varman päälle, niin kannattaa käyttää kumihansikkaita.

olen kyllä ollut varovainen.. pidätän hengitystä kun otan kakan pois ja se tapahtuu miltei heti kun kissa on asiansa tehnyt.. paitti tietty yöllä.. ja yritän olla hengittämättä suoraan kun pesen laatikkoa.. (ainoo mitä en varo on se kun kaadan uutta hiekkaa laatikkoon.. tuoksuu NIIN ihanalta, pöly meinaan!)

että kaipa sitten olen "turvassa" mutta taidan silti neuvolassa ensi viikolla mainita..

Paljon todennäköisemmin onnistut hankkimaan toksoplasmoosin itsellesi raa'asta lihasta tai multaisista vihanneksista kuin kissoistasi. Myös koirat saattavat olla tokson kantajia, mikä näyttää suurelta yleisöltä olevan pimennossa.

Minulla on ollut koko ikäni kissoja ja vessat puhdistin ihan normaalisti myös raskausaikana. Uteliaisuuttani halusin tietää, olenko jo saanut tokson, joten sain raskausaikana äitiysneuvolasta lähetteen labraan, jossa vasta-aineet testattiin. En ollut toksoa koskaan saanut ja ikää oli siinä vaiheessa 34 vuotta. Kissat ovat olleet sekä sisä että ulkokissoja.

Jos verikokeessa huomattaisiinkin, että kannat tuota toksoplasmaa, niin eihän se sitä kerro, koska sen olet saanut. Jos teillä on kissa ollut kauan, niin olethan voinut saada sen siitä jo ajat sitten ja tuo toksoplasma jää elimistöön. Ja sen voi tosiaan saada niin monesta muustakin asiasta, kuin kissan hiekkalaatikosta. Joten myöhäistä taitaa olla murehtia. Vaarallinen se tartunta kai voi olla silloin, jos sen saa juuri raskausaikana. Siis haitaksi kai lähinnä vauvalle. Voit tietty kysyä neuvolassa asiasta, jos mietityttää. Jo jos tiedoissani on puutteita, niin korjata saa! Hyvää loppuraskautta sinulle ap!:)

Kyllä sen voi verikokeesta päätellä, onko tuore vai vanha tartunta. Mutta ei kai sitä kovin usein testata, ellei ole jotain epäilyttäviä oireita. Alkuraskaudessa tarttuu aika harvoin sikiöön vaikka saisikin tartunnan, mutta loppuraskaudesta tartuntavaara on jo huomattavasti suurempi.

niin ja kaipa sen sitten saisi kissalta helpommin jos se olisi ulkokissa meilläkin kissa on ihan sisäkissa vaan.. mutta hiukan lohduttaa että tuskin sitä mulla on..

Yhteistyössä