lisävitamiinit ja terveellinen ruoka raskausaikana - äidille vai vauvalle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielenkiinnosta....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielenkiinnosta....

Vieras
Mikä teidän näkemys on asiasta... Kun aina puhutaan että vauva tarvitsee vitskuja ym. ja siksi
äidin tulee syödä terveellisesti ja ottaa ehkä lisävitskujakin. Neuvolassa mulle sanottiin kuitenkin, että kyllä se vauva imee äidistä kaiken mitä tarvitsee, että ne on sitten äidille ne vitamiinit, ettei tule puutostiloja. Onko näin?

Itsellä on huono omatunto, kun nyt raskauden aikana ei vaan ole uponnut mikään terveellinen! Vitamiinitkin olen ottanut vähän niin ja näin... onko tästä siis haittaa vauvalle vai lähinnä mulle itselleni? Onhan tässä vielä aikaa koittaa tapojaan muuttaa (nyt puoliväli menossa), mutta mietin vaan noita terkkarin sanoja. Tarviikohan tässä olla huolissaan?

Älä murehdi. Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa. Sinä olet se, joka 'kärsii'. Kalsium lähtee sun luistas, jos sitä ei ole muuten tarjolla.

Niin ja mä en pystynyt mihinkään d-vitamiiniin tai muuhunkaan... rautaa kyllä söin. Toisen raskauden aikana tapahtui muutenkin yhtä ja toista, etten ehtinyt todellakaan kiinnittää huomiota siihen, mitä söin... Vauvani ovat olleet ihan täydellisiä. Tänä aamuna toinen tosin oli jo rasittava murkku :)

Mulla on Multitabsin raskaille ja imettäville äideille tarkoitettuja vitamiininappuloita. Niissä on mm. rautaa, kalsiumia, foolihappoa yms mitä aina hehkutetaan että tarttis saada. Oon niitä syönyt säännöllisen epäsäännöllisesti, kun mun arvoissa ei oo mitään vikaa ollut.
Kynnet meni huonoon kuntoon yhdessä vaiheessa, mutta nyt taas kun juo runsaasti maitoa ja vetää juustoa niin huomannut ettei liuskotu/katkeile. Mulla kynsistä huomaa ainakin kalsiumin puutteen jos sellaista sattuu olemaan.

Mulla oli hemoglobiini kesällä 119 ja ryystin pullollisen luontaistuotekaupan Kräuter blutsaftia jonka jälkeen hb ollut 135-137. Rautalääkkeet rikko mun mahan, niin en niitä voinut vetää (Obsidan). Eli sitä sitten raudan puutteeseen :o)

Yhteistyössä