Toivottavsti lapseni hoitavat minua kun olen vanha. Vanhainkodeissa/ palvelutaloissa ei ole virikkeitä vanhuksille

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Vanhukset istuvat tai makaaavat melkei koko päivän, ilman virikkeitä. Radio tia tv seuranaan. hyvänä päiväna ulkoilua on 20 min , mutta ei läheskään kaikki pääse koskaan ulos, vaikka ei olisikaan sänkypotilas.

Miluummin olisin omassa kodisnai mahdolisimman pitkään, vaikka sitten tarvitsisin apua siellä. Omassa kodissa kutenkin on varmasti enemmän tekemistä.

Edelleenkkän en usko siiehen että ajasta tässä onkysymys, vaan siitä, miten hoitajat pääsevät helpoimmalla, vanhusten hyvinvoinista viis.

Vaikka ihminen söisi soseutettua ruokaa niin mksi se on sosutettava niin että kaikki sekoitetan keskenään, miki ei voi laittaa esim mussia erikseen kastiketa erikseen ja kasvikset erilleen. Kuitenkin se ruuan ulkonäkö on osa hyvinvointia, olkoonkin kysymys sänkypotilaasta
 
vieras-
Minä en ainakaan halua olla taakka lapsilleni noin enkä kyllä ymmärrä miten se olisi esteettisesti nätimpää jos se sose olisi parissa keossa, sekaisinhan ne menee mahassa muutenkin.
 
Rollolainen
Mä toivon, että kuolisin ennen kuin olen siinä pisteessä, että pitää hoitokotiin muuttaa.
Moni muistisairaskin pärjää omassa kodissaan, jos saa apua kotiinsa. Minun isoäitini oli dementikko ja hän oli kuukaudesta aina pari viikonloppua vanhainkodissa,muuten eli kotnaan , hän kuoli toisn sairaalassa, mutta hänellä oli keuhkokuume.
Hänellä kävi hoitaja kotona ja teki kerran päviässä ruuan ja katsoi ,että hän söi, unohti muuten syödä. Toi lääkket ja katsoi, että ne on otettu. Nuorin isäni veljistä hoiti mammaa minkä töiltään ehti. ( oli ulkopuolisella töissä) . Usien mamma oli päivällä yksin, mutta siellä kävi aika usien joku. Mammalla oli tekemistä, ei tarvinnut vain istua ja katsoa tellkaria. Hän haki postit ( postilaatikolle ei toisn ollut pitkä matka) ennekuin sai rollaattorin kävi vielä kanalassa ja hoiti kanoja, luki lehtiä, kutoi ja leipoikin, vaikka oli dementikko
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rollolainen
Minä en ainakaan halua olla taakka lapsilleni noin enkä kyllä ymmärrä miten se olisi esteettisesti nätimpää jos se sose olisi parissa keossa, sekaisinhan ne menee mahassa muutenkin.
syötkö sinä nytkin ni että ruoka on kaikki smaa sotkua, salaatit, lihatym.
Ihmisarvoa myös vanhuksille. istuisitko tunti tolkulla smassa asennossa vaipat housuiss aodotten että joku vaihtaiis ne
 
Nykyisessä vanhainkoti paikassani on neljä hoitajaa aamuvuorossa. Asukkaita on 20. Ei ehdi kun pitää kirjata, jakaa lääkkeet, hoitaa haavat, tehdä varastotilaukset, pestä pyykkiä, siivota keittiötä, purkaa varastotilaukset, syöttää, pestä, vaippakierrot, mittaukset... Taukoja mahtuu kahdeksaan tuntiin kaksi. Toinen pidetään samalla kun pidetään raporttia.. Syy on sen/niiden jotka päättää monta hoitajaa tarvitsee mihinkin työpisteeseen. Lakisääteinen minimi..

Toisekseen vanhukset on väsyneitä. Jotkut nukkuu jo pystyyn kun pitää istua ruuan jälkeen ja alkaa askarrella jotain. Suihkun jälkeen on taas väsy. Osasyy on lääkkeet, joita on pakko olla paljon kun monisairaan sydän ei pumppaa ilman paria lääkettä, joiden sivuvaikutuksia syödään paria lääkettä joiden yhteisvaikutuksia on pari lääkettä....

Ei ole niin mustavalkoista että syy on laiskan hoitajan..
 
Ne paikat missä mä oon ollu töis niin kyllä ne soseruaat on erikseen. On esim. muusi, soseutettu kastike ja soseutettu salaatti. Ei niitä kaikkia yhdeksi soseeksi oo laitettu. Ja itte oon ollu tk:n keittiöllä tekemäs noita sosemaasia ruokia niin erikseen kaikki silloon oli.

Kyllä se kiire vain välillä on kova, sä et ehkä oo viä ylimääräsenä apuna olles sitä huomannu. Kaikki vanhukset ei muuten edes halua pihalle ja jotkut tykkää kattoa paljo telkkaria. Eikä moni vanhus kotonakaa paljoa pakosta tee vaan istutaan kotona ja kattotaan telkkaria. Joillaki ei oo telkkaria tai edes radiota vaan kotona vain istutaan ja ollaan.
 
"hoitsu"
Mä olen töissä yksityisessä hoitokodissa ja kiire on kova, koko ajan. Kaksi hoitajaa ja 15 asukasta, jotka tarvitsevat enemmän ja vähemmän hoidollisia toimia. Kun olet saanut kaiken tehtyä ja ajattelet istua alas tauolle, niin johan joku vaatii jotain ja tauko jää pitämättä. Iltapäivisin jos on vähänkään aikaa, niin mennään ulos tai tehdään jotain muuta, mutta aikaa on tosi vähän. Hoitajilla on kiire ja stressi ja näillä helteillä ei todellakaan pidetä 10 minuutin taukoa/tunti. (vaikka pitäisi). Juu, meillä ainakin asukkaat pääosin istuu tai makaa, omaiset käy jos käy. Ei todella riitä aika mihinkään virikkeisiin vaikka kuinka haluaisi :/
 
Vierass
Jos olisit tässä mun nenän edessä sanomassa mua laiskaksi hoitajaksi saattaisin vedellä vähän korvasta.
Kyse on ihan jostain muusta kuin laiskoista hoitajista. Toki poikkeuksia on, mutta suurimmassa osassa tapauksia.
Ihan kaikkeni teen vanhusten eteen yksityisessä hoivakodissa jossa töissä olen, surullista on se että aika ei vain riitä.
 
voihan
se ääni muuttua kellossa kun dementti vanhus jatkuvasti sotkee paskalla huonekalut, verhot, lattiat ja itsensä. Ja valvottaa yötäpäivää ja muuttuu aggressiiviseksi. Yht'äkkiä palvelutalot ja vanhainkodit ovat hyviä hoitopaikkoja, nopeasti hoitajien hoidettavaksi ja saa sitten hakkua hoitajia huonosta hoidosta kun äiti haisee paskalle.
 
Vanhukset istuvat tai makaaavat melkei koko päivän, ilman virikkeitä. Radio tia tv seuranaan. hyvänä päiväna ulkoilua on 20 min , mutta ei läheskään kaikki pääse koskaan ulos, vaikka ei olisikaan sänkypotilas.

Miluummin olisin omassa kodisnai mahdolisimman pitkään, vaikka sitten tarvitsisin apua siellä. Omassa kodissa kutenkin on varmasti enemmän tekemistä.

Edelleenkkän en usko siiehen että ajasta tässä onkysymys, vaan siitä, miten hoitajat pääsevät helpoimmalla, vanhusten hyvinvoinista viis.

Vaikka ihminen söisi soseutettua ruokaa niin mksi se on sosutettava niin että kaikki sekoitetan keskenään, miki ei voi laittaa esim mussia erikseen kastiketa erikseen ja kasvikset erilleen. Kuitenkin se ruuan ulkonäkö on osa hyvinvointia, olkoonkin kysymys sänkypotilaasta
Ota asioista selvää ennen kuin alat niistä pasaamaan. Se että sinä olet nyt tutustunut hetken hoitoalaan ei tee sinusta asiantuntijaa.
 
vieras*
Ihan oikeasti, hyvin moni vanhus istua nököttää ahdistuneena siellä kotona odottamassa hoitajaa. Eivät uskalla liikkua mihinkään koska pelkäävät kaatumista. Ovat yksinäisiä, turvattomia, peloissaan. Eivät välttämättä pärjää kotona kuin paperilla, koska eivät osaa eivätkä pysty enää keittämään kahvia, tekemään voileipää, käymään vessassa.... Hyvin moni on onnellinen päästessään laitokseen asumaan ja nimenomaan ryhmäkotiin. Palvelutaloasumisen ei ole tarkoituskaan olla samanlaista kuin ryhmäkotiasumisen. Periaatteessa palvelutalokuntoisen ihmisen pitäisi vielä itse kyetä järjestämään ne virikkeensä ja tarvita vain pieniä apuja, kotihoidon asiakkaista puhumattakaan. Käytännössä vain hyvin suuri osa vanhuksista on heitteillä koska asumismuoto ei vastaa sitä todellista tarvetta.
 
Ota asioista selvää ennen kuin alat niistä pasaamaan. Se että sinä olet nyt tutustunut hetken hoitoalaan ei tee sinusta asiantuntijaa.
Niin ja ku Rollo on ylimääräsenä apuna. Tilanne on aiva eri ku on yks työntekijööstä. Omallaki työpaikalla on huomannu heti eron vuoros ku mukana on ollu yks harjoottelija.
 
vieras*
Niin ja ku Rollo on ylimääräsenä apuna. Tilanne on aiva eri ku on yks työntekijööstä. Omallaki työpaikalla on huomannu heti eron vuoros ku mukana on ollu yks harjoottelija.
vanhusten hoidon kokonaisvaltainen ymmärtäminen ja osaaminen vaatii sitäpaitsi koulutuksen ja kokemusta. Hyvähän se on maallikkona arvostella.
Onhan niitä epäasianmukaisia hoitopaikkoja, mutta useimmissa paikoissa silti hoito on verrattain laadukasta etenkin jos sitä vertaa maallikko-omaishoitajien antamaan hoitoon joka hyvin usein tekee siitä vanhuksesta avuttoma hoidokin :|
 
sasa!
Kannattais rollon ihan käytännössä kokeilla olla yhtenä työntekijänä vanhuspuolella. Meillä onneks ulkopuoliset käy viriketoimintaa järjestämässä, koska ei ole aikaa muuten. 4 hoitajaa ja 28 asukasta joista suurin osa kahden autettavia ja useimmat syötettäviä. Lisäksi haavanhoidot, saunotukset, lääkehoidot, karkailevien hakeminen takaisin, puhelimeen vastailu, dialyysihoidon toteuttaminen, omaisten kanssa keskustelut ym.. Hyvä että aina ite kerkee vessassa käydä saati syödä.
 
Ken guru
Kyllä minä sanon myös kokemuksen perusteella että kiirettä riittää, ja osa potilaista on niin vaikeita hoidettavia että kotona ei omaiset heidän kanssa pärjää. Kun ei meinaa pärjätä vaikka potilas on hoitokodissakaan. Muistisairaus muuttaa usein persoonaakin.

Lisäksi, jos on pahasti muistisairas, niin kotona ei edes muista enää missä on keittiö jne. Että ole siinä sitten päivät kotona. Ei ole siis kyse vain siitä ettäkö unohtelisi "pikkuaisoita" kuten omat lapsensa...Eikä kotihoito 3x päivässä enää riitä.

Ja samoin, niissä paikoissa joissa olen ollut, on soseet soseutettu kaikki erilleen.
 
"sipsi"
Tuota noin, ehkä ei kannattaisi ajatella tästä asiasta kamalan mustavalkoisesti... Mielestäni hoitajien syyllistäminen kiireestä ym. on erittäin ala-arvoista, ja lisää vaan hoitajien työtaakkaa henkisesti. Fyysinen kuormitus on asia erikseen.

Lisäksi, anteeksi, mutta dementikko on mielestäni halventava sana. Itse käytän opetuksessa mieluummin termiä muistisairas.

Ja koskaan en lapselleni halua jäädä taakaksi, hoidettavaksi.
 
ddvö
Miluummin olisin omassa kodisnai mahdolisimman pitkään, vaikka sitten tarvitsisin apua siellä. Omassa kodissa kutenkin on varmasti enemmän tekemistä.
Jo uusi vanhuspalvelulaki edellyttää että hoito ensisijaisesti järjestetään vanhuksen kotona
"Kunnan on toteutettava iäkkään henkilön pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen yksityiskotiinsa tai muuhun kodinomaiseen asuinpaikkaansa järjestettävillä sosiaali- ja terveyspalveluilla, jotka sovitetaan sisällöltään ja määrältään vastaamaan iäkkään henkilön kulloisiakin palveluntarpeita. Pitkäaikainen hoito ja huolenpito voidaan toteuttaa laitoshoitona vain, jos siihen on lääketieteelliset perusteet tai jos se on iäkkään henkilön arvokkaan elämän ja turvallisen hoidon kannalta muuten perusteltua." FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 28.12.2012/980
 

Yhteistyössä