Toivoisin mielipidettä: olenko liian tiukka kasvattaja?

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Mielellään myös perusteluja kiitos ja jos olen, niin mistä löysätä ja miten? Yritän kyllä parhaani olla hyvä vanhempi ja muuta, mutta nyt on iskenyt epävarmuus. Ihan siitä syystä, että tiedän esim. monella naapurilapsella olevan paljon löysemmät säännöt.

Mutta siis: meillä on tiettyjä sääntöjä ja rajoituksia ja jos niitä ei noudateta, seuraa kotiarestia, pyörän takavarikoimista tai sitten karkkipäivän pois ottamista.

Näitä sääntöjä on mm. :

- parkkipaikalla ei saa pyöräillä
- polkupyörällä ei ajeta ilman kypärää
- jos lähdetään pois pihapiiristä, siitä tullaan ilmoittamaan ja kysymään lupa
- karkkipäivä on kerran viikossa ja siitä koitetaan pitää mahdollisimman tiukasti kiinni (lapsi lihoaa herkästi ja lisäksi on ollut reikiä hampaissa)
- jäätelöäkään ei syödä kovinkaan usein, noin kerran viikossa saa käydä kaupasta ostamassa jäätelön, senkin luvan kanssa.
- kauppaan ei muuten saa mennä turhaan norkoilemaan
- kotiintuloaika on kahdeksalta arkisin, viikonloppuisin saa välillä olla puol ysiin. Useimmiten kuitenkin kasilta kotiin.
- lapsi ei saa juoda energiajuomia
- lapsi ei saa juoda kahvia

Siinä kaikki mitä äkkiseltään muistan. Kahdesta tokasta vastataan tietenkin me sillä ettei anneta kahvia, eikä suostuta ostamaan energiajuomia.

Kun tehdään pahuuksia, niin seuraa rangaistus. Esim. toissapäivänä poika otti yhden tyhjän limsapullon mukaansa kouluun ja kävi sillä ostamassa karkkia ja tietenkin ilman lupaa (jäi kiinni kun mä sattumalta olin liikenteessä itsekin). Lisäksi hän oli joutunut koulussa puhutteluun, pyöräili päivällä kauppaan ilman lupaa ja illalla tuli vielä puoli tuntia myöhässä kotiin. Joten eilisen päivän oli kotiarestissa.

Poika on siis 8-vuotias, mutta melkoisen kauan tässä ollaan noudatettu aika samaa kaavaa: kun tottelee, se palkitaan ja kun käyttäytyy huonosti, siitä seuraa rangaistus.

Olenko siis liian ankara ja mistä pitäisi (jos pitäisi) höllätä?

Josa
Meillä 9v tytöllä kotiin tuloaika on puol 8, ei oo koskaan edes halunnut energiajuomaa eikä kahvia, karkkipäivä on la ja su, tiellä jos ajetaan niin kypärä pitää olla päässä ja meilläkin pitää ilmoittaa, jos lähtee esim läheiselle leikkikentälle.

muuttanut
Samaan tiukkispinoon heitän minäkin itteni siinä tapauksessa. Mietin kyllä tuota lukiessa, kun en tiennyt että minkä ikäsestä on kyse, niin vähän pilke silmäkulmassa että 15v:lle vois olla hiukan tiukat mutta jus tollaselle 10 korvilla oikein hyvinkin menis.

Turkilmas
Meillä poika on todella katkera kun muilla on niin paljon löysempää kuin meillä. Esim. tänään hän oli tosi katkerana kun en suostunut ostamaan energiajuomaa taaskaan hänelle. Hän koittaa joka kerta :D. Tiedän että monet muut lapset saa ostaa energiajuomaa lähes milloin haluaa, mutta mä sitten vaan totesin pojalle että mulle on ihan sama mitä muut lapset saa, mä kun en ole niiden äiti. Kaupassa poika toi mulle jonkun semmoisen pullon ja siinä luki että "ei suositella diabeetikoille, raskaanaoleville, lapsille jne. jne. Sen kun luin pojalle, niin sitten hänkin jo uskoi.

Mutta on tässä pistänyt tosiaan mietityttämään että olenko kuitenkin liian tiukka :|

Itsestäänselvyyksiä munkin mielestä lukuunottamatta karkkipäivää ja kotiintuloaikoja. Saako lapsi nyt kesälomilla olla pidempään pihalla? Meillä saa olla kesällä 20.30-21 asti, vaikka naapuruston lapset on (olivat ainakin viimekesänä) jopa 22 asti pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
. Tiedän että monet muut lapset saa ostaa energiajuomaa lähes milloin haluaa, :|
Mä en tiedä yhtään vanhempaa joka hyväksyy energiajuomien ostamisen 8-vuotiaalle :eek:
Omatkin lapset ovat niin nössöjä etteivät varmaan edes uskaltaisi juoda kun pitävät aikuisten juttuna...

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
. Tiedän että monet muut lapset saa ostaa energiajuomaa lähes milloin haluaa, :|
Mä en tiedä yhtään vanhempaa joka hyväksyy energiajuomien ostamisen 8-vuotiaalle :eek:
Omatkin lapset ovat niin nössöjä etteivät varmaan edes uskaltaisi juoda kun pitävät aikuisten juttuna...
Mun kummipoika 8 v, kertoi kun hän ja hänen kaverit käyvät ostamassa energiajuomaa kaupasta ihan itsekseen.. mä olin, että :eek: . Miksi sitä ei saada sillee, että lapsille ei sitä myytäisi..

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Itsestäänselvyyksiä munkin mielestä lukuunottamatta karkkipäivää ja kotiintuloaikoja. Saako lapsi nyt kesälomilla olla pidempään pihalla? Meillä saa olla kesällä 20.30-21 asti, vaikka naapuruston lapset on (olivat ainakin viimekesänä) jopa 22 asti pihalla.
Kyllä mä just suunnittelin että kesälomalla saa olla myöhempäänkin ulkona. Oli jo viime kesänä, mutta tosiaan näin kouluaamuina kotiintuloajasta ollaan oltu tiukkoja.

Tuo tiukka karkkipäivä on vähän pakko pitää. Poika tosiaan pyöristyy hirvittävän helpolla. Esim. alkuvuonna oltiin viikon lomareissulla pohjoisessa, eikä silloin niin kauhean tarkasti katsottu syömisiä. Silloinkin koitettiin rajoittaa karkkia, joten itse ostettiin vain se karkkipäivän pussi. Mutta kahvin kanssa syötiin kakkua ja yksillä synttäreillä oli karkkia tarjolla ja sukulaiset hemmotteli poikaa milloin milläkin herkulla. Viikon reissu ja poika pyöristyi silmissä. On siis selvästi samaa maata äitinsä kanssa :kieh: .

Meidän poitsu on NIIN makean perään, hän voisi syödä loputtomiin kaikkea makeaa ja siksi meidän pitää pitää huoli siitä ettei näin käy.

Ja mä en ole mikään läskikyylä, todellakaan. Mutta kun poika itse kärsii hirmuisia itsetuntokomplekseja ja luulee olevansa tosi lihava. Ja me ei todellakaan olla näitä komplekseja aiheutettu. Aina ollaan kehuttu pojan olevan just hyvän kokoinen ja kaunis lapsi jne. jne.

Turkilmas
Täällä se taas on ihan muotijuttu, useampi pihapiirin lapsista käy kaupasta noita ostamassa :/

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Mun kummipoika 8 v, kertoi kun hän ja hänen kaverit käyvät ostamassa energiajuomaa kaupasta ihan itsekseen.. mä olin, että :eek: . Miksi sitä ei saada sillee, että lapsille ei sitä myytäisi..
Mä en muutenkaan ymmärrä miksi lapset saavat käydä ostamassa sokerisia juomia ja syömisiä päivittäin. Meillä ainakin toistaiseksi lapset aina soittavat ja kysyvät mitä saa ostaa ja ihan kiltisti tyytyvät mansikoihin jne.
Toki tulee aika kun kapinoivat mutta eivät todellakaan 8-vuotiaina vielä.Tai sitten olen päässyt vaan helpolla. Murkkuikää odotellessa....

ope
Mielestäni on hyvä, että on selkeät säännöt ja niiden noudattamisessa ollaan johdonmukaisia. Säännöt myös kuulostavat kohtuu järkeviltä. Itse kuitenkin uskon enemmän kasvatuskeskusteluun, kun rangaistuksiin (tyyliin kotiaresti). Nämä kun eivät suoranaisesti liity siihen, mitä väärää lapsi teki. Lapsi ei myöskään välttämättä tajua miksei jotain saa tehdä tai miksi säännöt on olemassa. Tästä syystä itse uskon yhdessä sovittuihin sääntöihin ja niiden rikkomisesta johtuviin rangaistuksiin. Itse en halua myöskään tehdä kotonaolemisesta rangaistusta. Lisäksi kotiaresti saattaa vaikuttaa lapsen sosiaalisiin suhteisiin heikentävällä tavalla.

Uskon enemmän siihen, että rikkomuksesta on seuraus, jonka lapsi tajuaa ja se seuraus on sellainen että se liittyy tekemäänsä rikkomukseen. Tarkoituksenani on kasvattaa lapsista itseajattelevia, joiden omatunto on kohdallaan. Tästä syystä en suosi tällaista behavioristista keppi ja porkkana -tapaa, sillä se johtaa helposti siihen, että väärin saa tehdä kunhan ei jää kiinni. Lapsi ei siis ymmärrä miksi jotain ei saa tehdä, vaan pyrkii vaan välttämään kiinnijäämistä.

tulltti
Kuulostaa meidän perheen säännöiltä joita noudattamalla olen saanut ihan fiksun teinin. Selvät säännöt ja lapselle sääntöjen perustelu on musta hyvää kasvatusta!

Ymmärrän mieki ton karkkipäivän, samanlainen sokerihiiri löytyy täältäkin. Kotona voi vielä sitä "sokerikuria" pitää ja on PAKKOKIN, koska isällä ja mummoloissa sitten taas hemmotellaan. Munhan se pahis pitää sitten olla :kieh:

noksu
Mä olen kans aika "tiukkis". Meillä on aresti rangaistuksena tai joku etuuden poisotto. Mutta meillä myös lapset tietää sen että asioista tulee seuraus joten ei tarvi useinkaan arestia määrätä. Me keskustellaan asioista ja lapsi saa kertoa miksi näin tuli tehtyä ja mä sitten kerron miksi niin ei saa tehdä.
Ja vastuu on lapsellakin, jos tahallaan jotain rikkoo tai sotkee niin itse sen myös siivoaa.

Turkilmas
Ope: mitä tämmöiset rangaistukset sitten vois olla? Jos vaikka otetaan esimerkkinä tuo toissapäiväinen: varastaminen, karkin ostaminen ilman lupaa, huono käytös koulussa, kaupalle pyöräily ilman lupaa ja myöhästyminen kotoa.

Mitä rankaisutapaa näissä käyttäisit?

Entä miten käytännössä tapahtuu yhdessä sopiminen säännöistä? Meillä poika kokee olevansa jonkinlainen uhri kun on tässä pihapiirissä ehkä tiukimmin ohjeistettu (siis eniten kieltoja ja rajoituksia). Miten saan siis myös hänet ymmärtämään että esim. ilman kypärää ei saa ajaa pyörällä?

Meidän poika siis totisesti kapinoi ja pahasti, meillä on ollut nyt todella vaikea vuosi.

Muoks: ja olen huomannut että poika jo selvästi on huomannut voivansa tehdä pahojaan kunhan ei jää kiinni. Näin just on siis jo tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Mä en muutenkaan ymmärrä miksi lapset saavat käydä ostamassa sokerisia juomia ja syömisiä päivittäin. Meillä ainakin toistaiseksi lapset aina soittavat ja kysyvät mitä saa ostaa ja ihan kiltisti tyytyvät mansikoihin jne.
Toki tulee aika kun kapinoivat mutta eivät todellakaan 8-vuotiaina vielä.Tai sitten olen päässyt vaan helpolla. Murkkuikää odotellessa....
Musta tuntuu, että tuossa on kyse siitä että mennään sinne kauppaan ilman kyselyitä, mutta sitten tulee taas mieleen, että keneltä ne rahat saa? vanhemmilta tietty..

Yhteistyössä