Toiveissa vauva 2021

vierailija
Täytyy täältä ikuisena taustajoukkolaisena ihmetellä miten eri käytäntöjä on eri puolilla Suomea ja eri lääkäreillä rauta-arvojen suhteen. Itse olen onnellisesti raskaana tällä hetkellä jo, hb 119 ja ferritiini 8. Aiemmat tulokset muutaman viikon takaa hb 124 ja ferritiini 12, ja hb 125 ja ferritiini 9,5. Mitään ei tehdä kun hemoglobiini kuulemma ok ja hapettaa hyvin verta. Olen pyörtynyt monta kertaa edellisessä raskaudessa enkä saanut lopulta edes ajaa enää autoa. Kärsin myös rytmihäiriöistä jotka loppui kuin seinään synnytyksen jälkeen.
Nyt taas nukun huonosti, hengästyttää ja olen pyörtynyt kerran jolloin sairaalassa annettiin pussi nestettä suoneen. Kuulemma raskaus rasittaa ja se että maha on sekaisin raudan syömisen takia.. Olen syönyt yli vuoden 100mg rautaa eri merkkejä, suurimman osan joka päivä, nyt joka toinen päivä kun sellaisen tiedon netistä bongasin.
Yritin neuvolan lääkäriin vedota että enkö voisi päästä johonkin rautatankkaukseen, niin vastaus oli että kyllä synnytyksessä sitten annetaan punasoluja jos tarvii
 
Täytyy täältä ikuisena taustajoukkolaisena ihmetellä miten eri käytäntöjä on eri puolilla Suomea ja eri lääkäreillä rauta-arvojen suhteen. Itse olen onnellisesti raskaana tällä hetkellä jo, hb 119 ja ferritiini 8. Aiemmat tulokset muutaman viikon takaa hb 124 ja ferritiini 12, ja hb 125 ja ferritiini 9,5. Mitään ei tehdä kun hemoglobiini kuulemma ok ja hapettaa hyvin verta. Olen pyörtynyt monta kertaa edellisessä raskaudessa enkä saanut lopulta edes ajaa enää autoa. Kärsin myös rytmihäiriöistä jotka loppui kuin seinään synnytyksen jälkeen.
Nyt taas nukun huonosti, hengästyttää ja olen pyörtynyt kerran jolloin sairaalassa annettiin pussi nestettä suoneen. Kuulemma raskaus rasittaa ja se että maha on sekaisin raudan syömisen takia.. Olen syönyt yli vuoden 100mg rautaa eri merkkejä, suurimman osan joka päivä, nyt joka toinen päivä kun sellaisen tiedon netistä bongasin.
Yritin neuvolan lääkäriin vedota että enkö voisi päästä johonkin rautatankkaukseen, niin vastaus oli että kyllä synnytyksessä sitten annetaan punasoluja jos tarvii
Jep, kyllä huomaa eroja tässäkin asiassa! Ikävää, että et saa kummemmin apuja tilanteeseen. Siksi vihainen reaktio. Ikävä kuulla, kuinka eri tavoilla asiaa hoidetaan. Tsemppiä!
 
@Babyonmind onnea ❤ Toivotaan et pysyy pieni matkassa

Tänään alkoi taas ruskea tuhru, tiedä sitten ärttyikö paikat eilisestä ultrauksesta. Odottavan aika on kyllä pitkä, vaikka oon jo pääosin heittänyt pyyhkeen naulaan tän raskauden osalta niin kyllä sitä silti jotain ihmettä toivoo että hcg oiskin lähtenyt hirveeseen nousuun keskiviikkona... Ärsyttää kyllä kun se lääkäri oli niin optimistinen eikä nähnyt mun tilanteessa mitään huilestuttavaa. Kaiken mun lukeman pohjalta rv 5+5 hcg590 on tosi matala ja sit sekin että kohdussa näkyi ehkä 2mm raskauspussi niin kuulostaa kyl tosi huonolta kun mitä oon kuvia katsonut ja asiaa googlesta tutkinut niin tossa kohtaa kyllä pitäisi olla cm koko luokassa eikä vaan mm. Koko aika vaan hoki että monesti näillä viikoilla ei näy vielä yhtään mitään.... Kuinkahan nopeesti tommoset hcg vois laskea että tästä pääsisi seuraavaan kiertoon jatkamaan tätä iänikuista yrittämistä.
 

Tässä eilisen aamun positiivisen cb digin viivat. Eli hyvät viivat oli ja kovat oviskivut myös koko päivän.
Tallettamaan päästiin iltapäivällä ja tein vielä toisen digin vähän ennen puolta yötä joka vielä hymyili.
Miten se dbo nyt sit laskettiinkaan.
Onko nyt dbo0 vai dbo1? Miten nää ei jää päähän vaikka onhan näitä jankattu. Tänä aamuna lämmöt kuitenkin jo koholla n. 0,5 astetta.
 
Täytyy täältä ikuisena taustajoukkolaisena ihmetellä miten eri käytäntöjä on eri puolilla Suomea ja eri lääkäreillä rauta-arvojen suhteen. Itse olen onnellisesti raskaana tällä hetkellä jo, hb 119 ja ferritiini 8. Aiemmat tulokset muutaman viikon takaa hb 124 ja ferritiini 12, ja hb 125 ja ferritiini 9,5. Mitään ei tehdä kun hemoglobiini kuulemma ok ja hapettaa hyvin verta. Olen pyörtynyt monta kertaa edellisessä raskaudessa enkä saanut lopulta edes ajaa enää autoa. Kärsin myös rytmihäiriöistä jotka loppui kuin seinään synnytyksen jälkeen.
Nyt taas nukun huonosti, hengästyttää ja olen pyörtynyt kerran jolloin sairaalassa annettiin pussi nestettä suoneen. Kuulemma raskaus rasittaa ja se että maha on sekaisin raudan syömisen takia.. Olen syönyt yli vuoden 100mg rautaa eri merkkejä, suurimman osan joka päivä, nyt joka toinen päivä kun sellaisen tiedon netistä bongasin.
Yritin neuvolan lääkäriin vedota että enkö voisi päästä johonkin rautatankkaukseen, niin vastaus oli että kyllä synnytyksessä sitten annetaan punasoluja jos tarvii
Ne ei mielellään anna infuusiota raskaana kun se on riski lapselle. Toki siis jossain tapauksessa se hyöty on riskiä parempi, mutta pääosin toimitaan juurikin noin että saat sit punasolu tankkauksen synnytyksen yhteydessä/jälkeen.
 
Kp 33/30, tänään tein ekan raskaustestin ja haalea plussa :love:
Nyt siis dpo 17 :giggle:
Viime kierto venyi 5pv niin en uskaltanut aiemmin testata.
Ihan uskomaton fiilis
Olen hakemut uutta työpaikkaa ja suunnitellut opiskelua kun tuntuu ettei mitään tapahdu, eikä koronan takia pääse hoitoihinkaan niin nyt tämä :love:

Oon ihan pihalla viime aikojen tapahtumista täällä ketjussa, mutta ilmeisesti moni on plussannut, kun tuttuja nimiä puuttuu listoilta ja uusia tullut mukaan :giggle:
 
Pistän kanssa lusikkani tuohon ferritiini soppaa. Sain hyvää palvelua kyllä keskenmenosta sekä sairaalasta että neuvolasta. Sitten tulee se MUTTA, viime perus neuvolassa hemoglobiini oli jo "huono" vaan 110 ja puhetta että edellisessä raskaudessa ferritiini oli järkyttävän huono ja sain useamman kerran tankkauksen terveyskeskuksessa. Olisi ollut viikon päästä lääkäri joka olisi katsonut sen tarpeen tarkemmin. Nytpä sitä ei luonnollisesti ole ja kun kysyin että haluaisin että se tarkistettaisiin kuitenkin että jos vaikka se olisi aiheuttanut keskenmenon (=anemia) mutta sain vaan tylyn vastauksen että hemoglobiini oli iha ok että ei vaaraa.

Unohdin jo koko homman mutta taidanpa vielä kerran ensi viikolla kysellä asiasta. Tai varata suoraan ajan lääkärille. Meilläpäin vaan noita kunnallisia lääkäriaikoja ei oikein ole ja saa varttua viikkoja.
Miten voi olla noin pihalla th? :*( Toivon että saisit avun tuohon, ja jos ei muuta, niin edes käsikauppaan kannattaa noilla spekseillä rauta aloittaa. Ja olen ihan todella pahoillani keskenmenostasi. ❤ Sen lisäksi ei pitäisi joutua taistelemaan tällaisista asioista, joiden hoidon pitäisi olla raskautta suunnittelevalle (ja muutenkin) itsestäänselvyys.
 
Täytyy täältä ikuisena taustajoukkolaisena ihmetellä miten eri käytäntöjä on eri puolilla Suomea ja eri lääkäreillä rauta-arvojen suhteen. Itse olen onnellisesti raskaana tällä hetkellä jo, hb 119 ja ferritiini 8. Aiemmat tulokset muutaman viikon takaa hb 124 ja ferritiini 12, ja hb 125 ja ferritiini 9,5. Mitään ei tehdä kun hemoglobiini kuulemma ok ja hapettaa hyvin verta. Olen pyörtynyt monta kertaa edellisessä raskaudessa enkä saanut lopulta edes ajaa enää autoa. Kärsin myös rytmihäiriöistä jotka loppui kuin seinään synnytyksen jälkeen.
Nyt taas nukun huonosti, hengästyttää ja olen pyörtynyt kerran jolloin sairaalassa annettiin pussi nestettä suoneen. Kuulemma raskaus rasittaa ja se että maha on sekaisin raudan syömisen takia.. Olen syönyt yli vuoden 100mg rautaa eri merkkejä, suurimman osan joka päivä, nyt joka toinen päivä kun sellaisen tiedon netistä bongasin.
Yritin neuvolan lääkäriin vedota että enkö voisi päästä johonkin rautatankkaukseen, niin vastaus oli että kyllä synnytyksessä sitten annetaan punasoluja jos tarvii
Tämä oli kyllä ihan järkyttävää luettavaa. Uskomatonta, että sinua on kohdeltu noin. Saman olen huomannut viime raskauden aikana, kun äiti ryhmään kuuluin, että terveydenhoitaja vaikuttaa todella paljon siihen, miten hyvin ja tarkasti asioita tutkitaan, jos huolta ilmenee. Lääkärin kohdalla on varmasti sama asia. Ihan kamalaa että joudut elämään tuollaisessa tilanteessa, ja että vuoden tankkauksesta ei ole ollut apua. ❤
 
@Babyonmind onnea ❤ Toivotaan et pysyy pieni matkassa

Tänään alkoi taas ruskea tuhru, tiedä sitten ärttyikö paikat eilisestä ultrauksesta. Odottavan aika on kyllä pitkä, vaikka oon jo pääosin heittänyt pyyhkeen naulaan tän raskauden osalta niin kyllä sitä silti jotain ihmettä toivoo että hcg oiskin lähtenyt hirveeseen nousuun keskiviikkona... Ärsyttää kyllä kun se lääkäri oli niin optimistinen eikä nähnyt mun tilanteessa mitään huilestuttavaa. Kaiken mun lukeman pohjalta rv 5+5 hcg590 on tosi matala ja sit sekin että kohdussa näkyi ehkä 2mm raskauspussi niin kuulostaa kyl tosi huonolta kun mitä oon kuvia katsonut ja asiaa googlesta tutkinut niin tossa kohtaa kyllä pitäisi olla cm koko luokassa eikä vaan mm. Koko aika vaan hoki että monesti näillä viikoilla ei näy vielä yhtään mitään.... Kuinkahan nopeesti tommoset hcg vois laskea että tästä pääsisi seuraavaan kiertoon jatkamaan tätä iänikuista yrittämistä.
Kiitos omnitteluista❤
Kurja tuo sun tilanne, oisko kuitenkin ultraavan välineet olleet vaan huonot ettei näy kunnolla.... mutta toivotaan että ei ole aihetta nyt huoleen ja siellä joku majailisi❤ ihan sama pelko täälläkin kuitenkin on niinkuin joka kerta ollut.... että kaikki ei menekään hyvin
 
vierailija
Ne ei mielellään anna infuusiota raskaana kun se on riski lapselle. Toki siis jossain tapauksessa se hyöty on riskiä parempi, mutta pääosin toimitaan juurikin noin että saat sit punasolu tankkauksen synnytyksen yhteydessä/jälkeen.
Okei, eli toisin sanoen olis pitänyt ennen toista raskautta älytä käydä verikokeissa niin olis voinu saada apua. Silloin meni vaan kaikki kipuilut ja väsymys ja unettomuus vauva-arjen ja töihinpaluun piikkiin. Onkohan suuremmissa kaupungeissa kuitenkin vähän eri ajatukset noista arvoista.. kun sairaalassakin todettiin että ferritiini on vaan muoti-ilmiö. Tiedä sitten. Jos olisin itse tiennyt aiemmin enemmän niin olis kyllä hoidettu mut kuntoon ensin, kun taustalla keskenmeno ja synnytys ja paljon menetettyä verta.

Paljon tsemppiä kaikille yritykseen, toivittavasti kaikki saavat omat pienet ihmeet syliin lopulta♥ vaikka kärsivällisyys olisi koetuksella, oma hyvinvointi ja valmius kantaa raskaus loppuun on tosi tärkeää.
 
Hei täällä on ollu moneen kertaan puhetta siitä ferritiinistä, mutta nostasin taas esille... Tuo sopiva ferritiiniarvo raskautumisen kannalta tuntuu olevan ihan lääkärin omasta hatusta vedetty mikä kellekkin mut millasia suosituksia ootte saanu...?

Ihan sillä että kävin viimeviikolla sie labrassa ja muut arvot oli oliken mallikkaat paitsi trombosyytit ja ferritiini. Niistäkin ferritiini viiterajoissa mutta silti vaan 40.. Trombarit nipin napin viiterajojen alapuolella.. Voiko näistä jompikumpi olla esteenä raskautumiselle ?
40 ei kyllä häävi ole raskautta ajatellen! Siinä on vaikeaa nyhjästä vauvalle hyvät rautavarannot, kun omatkin varastot heikohkot. Itse tulin viimeksi raskaaksi, kun ferritiini oli alle 20, söin koko raskausajan rautaa, että edes vauva saisi sitä, mutta minun arvothan ei siitä mihinkään parantunut. Nyt olen sitten sitä rautaa tankannut, kun toiveena on vielä 3. lapsi. Hirveän hitaasti nousee kyllä :/ Mulla ei maha kestänyt noita kahdenarvoisia rautoja, joten syön maltoferia purutabletteina. Niitä kestää syödä ja olenkin ottanut nyt 200mg/vrk. Kuulemma kolmenarvoinen rauta ei niin hyvin imeydy, kuin kahdenarvoinen, mutta itelle toimii kun saa näin edes syötyä jotain :D Tosiaan, raskautta ajatellen olen siinä käsityksessä, että yli 50 saisi arvot alkaa olemaan ja siitäkin mielellään selvästi vielä yli! :)
 
vierailija
Heippa, täällä yksi hiljainen keskustelun seuraaja! Ensinnäkin todella toivon että kaikki pääsevät iloitsemaan plussista ja turvallisista raskauksista mahdollisimman pian. ❤

Minä aloin mieheni kanssa yrittämään nyt ensimmäistä kertaa. Minulla on onneksi säännöllinen kierto ja oviskin oli just siinä missä oletinkin, kun mielenkiinnosta halusin sen tikuttaa. Nyt on ovulaatiosta kuusi päivää, joten eletään jännittäviä aikoja! Toki pitäisi todella tuuri ja onni sattua kohdalle että heti onnistuisi, mutta eipä se mahdotonta ole.

Tiedän että näin aikaisessa vaiheessa korkeintaan kiinnittyminen voisi tuntua, mutta olen kuitenkin nyt kaksi päivää olla todella väsynyt, tuntuu kuin ei olisi nukkunut ollenkaan vaikka olenkin. Lisäksi rinnat ovat kipeät, vaikka menkkoihin on vielä 9 päivää ja ikinä ei ole tullut PMS-oireet näin aikaisin. Vainoharhaiseksihan tässä itsensä tietty tuntee, mutta muistelen lukeneena täältä että muillakin on ollut jotain oireita heti vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista? Oon niin kärsimätön että järjen äänellä ei hirveästi ole painoarvoa tällä hetkellä
 
Huutelen taas taustalta, onnea nyt tuli hurjasti plussia <3
Tuosta ferritiini ja hb asiasta tuli mieleen, onko kellään kokemusta että hb nousisi liikaa rautakuurilla? Itse syöny huhtikuusta asti 100mg rautaa, sitten hoksasin aloittaa rinnalle cvitamiini ja appelsiinimehu niin hb nousi 2 viikossa 121->145. Terkkari sanoi neuvolassa että pitäisi lopettaa rauta, kun kuulemma liian korkea hb voi altistaa raskausmyrkytykselle (öö Aijaa). Syön tuota rautaa kun 2v esikoinen oireilee edelleen refluksilla ja nukkuu huonosti, häneltä mitataan kohta vihdoin ferritiini. Oon lukenu että jos äidin ferritiini on huono niin lapsellakin voi olla. Mutta kuinkahan pitkään tuota rautaa uskaltaa syödä kun hb noussu hyvin?! Multa iteltä ei oo ferritiiniä mitattu kun kaikki väsymys oireet katosi kun tuo hb nousi.
 
Huutelen taas taustalta, onnea nyt tuli hurjasti plussia <3
Tuosta ferritiini ja hb asiasta tuli mieleen, onko kellään kokemusta että hb nousisi liikaa rautakuurilla? Itse syöny huhtikuusta asti 100mg rautaa, sitten hoksasin aloittaa rinnalle cvitamiini ja appelsiinimehu niin hb nousi 2 viikossa 121->145. Terkkari sanoi neuvolassa että pitäisi lopettaa rauta, kun kuulemma liian korkea hb voi altistaa raskausmyrkytykselle (öö Aijaa). Syön tuota rautaa kun 2v esikoinen oireilee edelleen refluksilla ja nukkuu huonosti, häneltä mitataan kohta vihdoin ferritiini. Oon lukenu että jos äidin ferritiini on huono niin lapsellakin voi olla. Mutta kuinkahan pitkään tuota rautaa uskaltaa syödä kun hb noussu hyvin?! Multa iteltä ei oo ferritiiniä mitattu kun kaikki väsymys oireet katosi kun tuo hb nousi.
Mulle ainakin hematologi on sanonut et raudansyönnillä hemoglobiini nousee sille luonnolliselle tasolle. Mulla se on just 145. Kuulemma monilla naisilla luonnollinen HB olisi siinä 140 pintaan jos ei olis yhtään raudanpuutetta. Hemakromatoosi oli kai semmoi raudankertymätauti jolloin liika raudannousu voi olla vaarallista mut ei oo kovin yleinen. Ferritiinin mittauksella voisi nähdä et vieläkö on raudanpuutetta
 
Dpo16? Ei menkkoja. PC:n liuskassa viivanpaikka. Mistä näitä viivanpaikkoja oikein tulee? :( 99,9% varmuudella tuohan ei todella voi kertoa mistään joten ompas tyhmää et mulla tulee niin monissa testeissä viivanpaikkoja :(

Menkkojen olisi pitänyt alkaa torstaina, mut ei vieläkään oireitakaan niiden puolesta. Tehokas selvästi tuo terolut koska mulla ei oo koskaan näin myöhässä menkat. Tänään on vika tabletti sitä joten katotaan ku kohta puskee kaikki menkkaoireet päälle :D

Onks täällä muita terolutin käyttäjiä? Onko ne vaikuttanut miten loppukiertoon? Muistan jonkun ainakin sanoneen et menkat on alkanut siitä huolimatta, mut onks ketään kenen menkat on vaan pysynyt poissa sen takia?
 
Dpo16? Ei menkkoja. PC:n liuskassa viivanpaikka. Mistä näitä viivanpaikkoja oikein tulee? 99,9% varmuudella tuohan ei todella voi kertoa mistään joten ompas tyhmää et mulla tulee niin monissa testeissä viivanpaikkoja

Menkkojen olisi pitänyt alkaa torstaina, mut ei vieläkään oireitakaan niiden puolesta. Tehokas selvästi tuo terolut koska mulla ei oo koskaan näin myöhässä menkat. Tänään on vika tabletti sitä joten katotaan ku kohta puskee kaikki menkkaoireet päälle

Onks täällä muita terolutin käyttäjiä? Onko ne vaikuttanut miten loppukiertoon? Muistan jonkun ainakin sanoneen et menkat on alkanut siitä huolimatta, mut onks ketään kenen menkat on vaan pysynyt poissa sen takia?
Mua kyllä nyt jännittää tuo viivanpaikka. ❤
 
Dpo16? Ei menkkoja. PC:n liuskassa viivanpaikka. Mistä näitä viivanpaikkoja oikein tulee? 99,9% varmuudella tuohan ei todella voi kertoa mistään joten ompas tyhmää et mulla tulee niin monissa testeissä viivanpaikkoja

Menkkojen olisi pitänyt alkaa torstaina, mut ei vieläkään oireitakaan niiden puolesta. Tehokas selvästi tuo terolut koska mulla ei oo koskaan näin myöhässä menkat. Tänään on vika tabletti sitä joten katotaan ku kohta puskee kaikki menkkaoireet päälle

Onks täällä muita terolutin käyttäjiä? Onko ne vaikuttanut miten loppukiertoon? Muistan jonkun ainakin sanoneen et menkat on alkanut siitä huolimatta, mut onks ketään kenen menkat on vaan pysynyt poissa sen takia?
Voisko olla sama vaikutus kun mulla...lääkäri ainakin mainitsi et kierto voi venyä johtuen hormooneista.
Mulla alko menkat 5 päivää myöhässä.
Mut mulla tietty se kemiallinen...tiedä sitten.
Toivottavasti kierto alkaisi pian❤ Ikäviä noi viivanpaikat :(
 
Sori tämä kuvasaaste mutta pakko sanoa että testivarastoni on nyt tyhjentynyt kun aamulla tein sen vikan pc ja digin ja halusin nähdä tän apteekkarin testin käyttäytymisen kun ei tarvi tihrustaa sitä viivanpaikkaa. Äkkiarvaamatta tunnin pidätyksellä luirastu, aika hyvältä minusta näyttää ❤


Dpo11.

Enää ei ole testejä kaapissa mutta saatan huomenna ostaa ehkä kun haluan nähdä vahvistumisen. Iiks.
 

Yhteistyössä