Mikähän tossa on että sekottaa toi pillereiden lopettaminen tai pitkää syöminen kierron ku kuiteki kaikkialla toitotetaan että hedelmällisyys palautuu heti kun pillerit lopettaa mut ei tunnu siltä. Kaks kaveria ootteli vuoden että kroppa tasaantu ja alko tulla säännöllisesti menkat ku lääkäris sanottii et vasta vuoden jälkee tutkitaa tai katotaan asiaa..
Ne on ne hormoonit. Munasarjat on levossa useimmissa hormooniehkäisyissä yms.
Mä olen sitä mieltä, että on hienoa kun on nämä keksitty, mutta mun mielestä on kammottavaa toisaalta, että niitä määrätään mm.teineille joilla kierrot vielä hakee paikkaansa. Ymmärtäisin kuuriluontoisesti että niitä määrätään, mutta hoitopuolelta ei ikinä ole tullut omassa lähipiirissä sellaista tietoutta, että niillä voisi olla negatiivisia vaikutuksia normaaliin hormoonitoimintaan ja mm.psyykkeeseen.
Mun mielestä (en halua kuulostaa kamalalta) on väärin tarjota näitä ehkäisyjä putkeen useita vuosia ilman kunnollisia taukoja jolloin elimistö saisi välillä taukoa niistä ja saisi toimia normaalisti.
Itsellä hormooniehkäisy aiheutti ongelmia psyykkeeseen. Ongelmat loppuivat kuukaudessa täysin sen jälkeen kun lopetin. Se oli tosi pelottavaa. Ja mulla on useita kavereita joilla vaikutus on sama. Ahdistusta, masennusta, agressiivisuutta, mielialojen radikaalia heittelyä jne.
Kuitenkaan yksikään mun lääkäri ei ole pitänyt todellisena noita ja oon jopa saanut kuulla olevani vastuuton ja hölmö, kun en suostu ottamaan mitään näitä ehkäisyjä itselleni.
Meidän perheen naisille ei oo kellekkään sopinu pillerit, kapselit tai kierukat.
Eli siis, nuo on mahtavia olla olemassa, mutta mun mielestä pitäis saada jonkinlainen sääntely noihin myös. Seurata ihan tarkasti jokaista yksilönä jotka näitä naisille tarkoitettuja ehkäisyjä käyttää, eikä tukeutua niihin keskiarvoihin.
Oon lukenu valtavasti keskusteluja täällä ja kansainvälisillä sivuilla ja enenevissä määrin tuntuu että n.30 vuotiailla, joilla on ehkäisyhistoriaa 10-15 vuotta putkeen, ovat pulassa kroppansa kanssa. Kierto ei starttaa, kierto on epäsäännöllinen, kierto on tavattoman pitkä, kierto on lyhyt, luteaalivaihe on liian lyhyt vaikka kierto olisi säännöllinen, joku kärsii anovulaarisista kierroista jne.
Tuntuu surulliselta että nämä kaikki tulee esille vasta kun toivotaan lasta ja usein näiden kanssa kärsitään vuosi ennen kuin pääsee tutkimuksiin. Vuosi on todella pitkä aika.
Siskolla on pco ja arvatkaa mitä lääkäri ehdotti hänelle. Yrittävät siis vauvaa ensin itse ennen kuin pääsevät julkiselle hoitoihin.
Lääkäri tarjosi e-pillereitä sen sijaan että olisi tarjonnut apua siihen vauvaprojektiin.