Ollaan kesälomamatkalla, ja kännykällä on aika hankala selailla tätä keskustelua, enkä enää tietty tätä kirjoittaessa muista kuka teki mitä... Mutta uusia näkyy tulleen mukaan, tervetuloa! Ja onnea plussista! Ikäviäkin uutisia on tullut, tsemppiä teille, jotka nyt rämpivät!
Joku kyseli kolmannen lapsen kanssa pärjäämisestä. Meillä esikoinen oli 4,5v, kun kolmas syntyi, ja hyvin on mennyt. Oli noista vanhemmista lapsista seuraa toisilleen, kun vauvaa piti hoitaa, ja olivat jo kuitenkin aika omatoimisia monessa asiassa (päiväkuivia, söivät itse, esikoinen puki itse ulkovaatteetkin jne.). Sitten toisaalta niissä tilanteissa, joissa vanhemman apua tarvitaan, huomaa, että lapsia on enemmän kuin aikuisia, erityisesti, jos vaikka iltapesuja hoitaa yksin toisen ollessa työmatkalla. Meitäkin siinä kolmannen lapsen yrittämisessä huoletti se, onko lapsi terve (samoin nyt neljättä kuumeillessa se on suurin/ainut huolenaihe). Odotusaikanakin tuli mietittyä, että oliko tämä nyt fiksua, kun oli käynyt onni saada jo kaksi tervettä lasta. Ja en todella halua loukata tällä ketään, jonka lapsella on jokin sairaus. Ja tiedän, että myös terveenä syntynyt lapsi voi sairastua. Tuntuu vaan hurjalta riskinotolta, kun asiat on nyt niin hyvin... Tämän takia edellisellä kerralla vannoinkin, ettei koskaan enää. (Ja kolmosen piti olla viimeinen myös viikolle 15 jatkuneen oksentelun, liitoskipujen ja suonikohjujen ym. vaivojen sekä lähes vuoden kestäneen yrittämisen vuoksi, mutta ne olen jotenkin onnistunut unohtamaan...
) Mies on sitä mieltä, että tämä on jotain naisen biologiaa, ja uusi vauvakuume tulee vaihdevuosiin asti aina kun edellinen lapsi lähtee kävelemään
Ja sukupuoleen vaikuttamisesta sanon, että se on "hevon humppaa ja höpöhöpöjuttua"! Minulle kerran yksi monen lapsen äiti sanoi, että odotusaikana voi tuntua siltä, että vauvan sukupuolella on väliä, mutta sitten kun sen saa syliin, sukupuolella ei ole enää mitään väliä <3 Tokan odotusaikana kuulin tuon kommentin, ja se ainakin meidän kohdalla oli niin totta! Toivottiin tokasta eri sorttia kuin ekasta - ei ollut, mutta ei sillä tosiaan ollutkaan mitään väliä
Kolmannen kohdalla toivottiinkin "vaan" vauvaa, jotenkaan sukupuolella ei silloin ollutkaan enää väliä. No, samaa laatua oli sitten kolmaskin
Nyt jos meille vielä yksi tulee, saa kuunnella taas niitä kommentteja, että "pitikö yrittää vielä, jos tulisi sitä toistakin sorttia"...
No mutta pitkäksihän tämäkin viesti meni vaikka piti vaan lyhyesti vastailla!
Kiva kun täällä saa purkaa ajatuksiaan, kun ei julkisesti todellakaan vielä voi. Onnea matkaan teille, joilla yritys on jo käynnissä, toivotaan kevätvauvoja!