Töistä vähemmän rahaa, kuin äitiyslomalla !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tässä nyt kummastellut suuresti logiikkaa- tällä hetkellä äippärahani nettona n. 1250e
, kaksi lastani muutaman krt/vk päiväkodissa -250e jää 1000e.

Töissä ollessani 2500e palkasta , nettona jää n. 1700-1800, menetän sen jälkeen kotihoidon tuen nettona n. 270e ja lisäksi mahdollisesti uuden päiväkotimaksun korotuksen myötä maksua lastenhoidosta kk 670e = 940, joten käteen jäävä summa n. 800-900e

joten äitiyslomalla tienaan enemmän ja tienaisin siis 1250 e jos lapsukaiset eivät olisi hoidossa..

kummastuttaa vaan moinen , Kuinka moni tekee TÖITÄ 8h/pv 5pv/vk saaden rahaa 800e......

sitten ihmetellään kun " kotiäidit" eivät lähde töihin.....

kyllä sellaiset varmaan lähteekin joilla brutto on sen reippaasti yli 3000e...mutta näin matala palkalla... tuntuu uskomattomalta....työtön saa lähes saman summan tekemättä mitään, kuin minä 8h/pv 5pv/vk...

HERÄTKÄÄ PÄÄTTÄJÄT! -- PÄIVÄKOTIMAKSUT POIS- JOTTA TYÖNTEOSTA TULEE KANNATTAVAA !!!!

Mä en nyt tajua..

sulle pitäisi jäädä nettona liksaa käteen 2500 euron palkasta n. 1850 euroa. Jos olet lasten yh/eronnut, niin et todellakaan maksa täysiä päivähoitomaksuja kahdesta lapsestasi. Eli mikä tuo 670 euroa lastenhoitomaksua on?

Mä en nyt tajua..

sulle pitäisi jäädä nettona liksaa käteen 2500 euron palkasta n. 1850 euroa. Jos olet lasten yh/eronnut, niin et todellakaan maksa täysiä päivähoitomaksuja kahdesta lapsestasi. Eli mikä tuo 670 euroa lastenhoitomaksua on?

Tästä on jo aikasemmin ketjus puhuttu, että ap:n logiikka vähän ontuu :) Mutta ilmeisesti hänellä on niin kovatuloinen mies, että he joutuvat maksamaan täydet hoitomaksut. Ja tuo 670e koski kaikkai kolmea lasta, koska tällä hetkellä ap maksaa kahden isomman lapsen hoidosta 250e.

Ansiosidonnnaisella voi olla kotona hoitamassa lasta ja siltikin oikeasti hakea työtä. Muutamaan paikkaan olen päässyt haastatteluun mutta monelle työnantajalle pienen lapsen äiti ei ole parasta työväkeä monestakin syystä.

Jännästi sanottu tuo "ansiosidonnaisella voi olla kotona hoitamassa lasta". Kyllä, voit hoitaa lastasi kotona ollessasi ansiosidonnaisella (ja se on tietysti suositeltavaakin). Mutta ensisijaisesti kuitenkin olet työtön työnhakija. Kotihoidontuki on olemassa niitä tilanteita varten, että haluaa hoitaa lasta kotona etkä olla töissä tai työnhakijana.

Kun tällä hetkellä on mahdollista kikkailla asiat muuten, niin toki systeemiä silloin kannattaa hyväksikäyttää. Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, hyvinvointiyhteiskunta elelee viimeisiä hetkiään, eikä tuo tule onnistumaan enää tulevaisuudessa.

Niin tai näin, tosiasia että nyt nettona 1250e
Töihin palatessa netto n. 1700e , siihen kuvioon astuu siinä vaiheessa 700e /kk pk maksu :-), jolloin " käteen " jää 1000e, juu niinkuin sanoin nautin äippälomastani ja pyörittelen summia...
tottakai lisäksi tulee muut laskut :-)
Mutta sitä on turha ihmetellä jos kotona olevia äitejä ei saada töihin... kun miettii sen työ-päiväkotirumban ja lopuksi se palkkio jonka siitä saa.....
kuka tekee täyttä aikaista työtä 800-1000ekk, jos työpaikka ilmoituksessa näin ilmoitettaisiin.....
aika harva.... sen tähden noihin joihinkin töihin ei tekijöitä saada...

Töihin palatessa netto n. 1700e , siihen kuvioon astuu siinä vaiheessa 700e /kk pk maksu :), jolloin " käteen " jää 1000e, juu niinkuin sanoin nautin äippälomastani ja pyörittelen summia...
tottakai lisäksi tulee muut laskut :)
Mutta sitä on turha ihmetellä jos kotona olevia äitejä ei saada töihin... kun miettii sen työ-päiväkotirumban ja lopuksi se palkkio jonka siitä saa.....
kuka tekee täyttä aikaista työtä 800-1000ekk, jos työpaikka ilmoituksessa näin ilmoitettaisiin.....

Ja kotona olessa se palkka olisi 270e+mahdolliset kuntalisät, joten aika moni menee mielummin töihin.

Hämäävä kirjoitus. Puhutaan ihmettelystä, miksi kotiäidit eivät mene töihin. Enpä ole vielä törmännyt siihen, että ihmeteltäisiin, miksi äitiysrahalla oleva ei mene töihin. Töihin meneviä ihmetellään sen sijaan suuresti.

• Tykkää
Reactions: vierailijatartar
Töihin palatessa netto n. 1700e , siihen kuvioon astuu siinä vaiheessa 700e /kk pk maksu :-), jolloin " käteen " jää 1000e, juu niinkuin sanoin nautin äippälomastani ja pyörittelen summia...

Mekin laskettiin, ettei äidin kannata tehdä täyttä työaikaa koska päivähoitomaksut olisivat niin korkeat, ja työmatkakustannukset nousisivat myös. Nyt "tienataan" selvästi enemmän kun saan osa-aikaisen palkan ja kelan tukia.

Mekin laskettiin, ettei äidin kannata tehdä täyttä työaikaa koska päivähoitomaksut olisivat niin korkeat, ja työmatkakustannukset nousisivat myös. Nyt "tienataan" selvästi enemmän kun saan osa-aikaisen palkan ja kelan tukia.

Samoin minä laskeskelin aikanani... lapset nyt jo kouluikäisiä.

Esimerkki omasta elämästä:

Vaihtoehto a: Käyn töissä ja lapset hoidossa. Käteen jää palkasta 1350 e. Maksan siitä lasten hoitomaksut, en enää tarkkaa summaa muista mutta siihen aikaan oli vielä "halpaa", kahdesta lapsesta n. 500 e. Matkat on pakko täältä korvesta kulkea autolla varsinkin kun pitää lapset viedä päiväkotiin. Bensakulut n. 250 e kuussa, tuohon huomioitu vain bensat, ei veroja, vakuutuksia ja auton muita kuluja. Eli käteen jää noin 600 euroa sillä kuvitelmalla, ettei auto muka syö muuta kuin bensaa.

Vaihtoehto b: Olen kotona lasten kanssa. Kotihoidon tuki+sisaruslisä+hoitolisä (vai mikä se tulosidonnainen osa oli) +kuntalisä (siihen aikaan vielä sai sitä, nykyään ei), käteen jää noin 500 euroa. Autoa en tarvitse, pärjäämme hyvin miehen autolla (jota tarvitsee töissä käyntiin).

Itse en edes harkinnut töihin menoa sadan euron vuoksi, vaikka mieskään ei suurituloinen ole, mutta pystyttiin tinkimään se satanen kuussa siihen asti kun kuopus täytti 3 v ja palasin töihin.

Omaan kommenttiini lisään... nykyään ei tosiaan ole enää täällä tuota kuntalisää, mutta toisaalta hoitomaksut on nousseet reilusti joten luulen että tilanne ei kokonaisuudessaan ole juuri muuttunut.

Kyllä tosi asia on vaan nyt niin, että tuon summa kun jää pk maksujen jälkeen n. 1000e
ja jos olisin kotihoidontuella se n. 250e-- niin erotukseksi ei jää kun se n. 750e....

Joten kannattavampaa on hoitaa lapset kotona-- säästö 700e/kk pk maksut
Kotihoidon tuki +250 e , joten keikkaillen iltaisin voisi saada erotuksen tekemällä n. 1.5vk töitä =) sen vaikka 750e =)

Tämä on vaan tosi asia monessa perheessä =) , ja mielestäni tämä on hullunkurista!!

Se, mikä minusta voi olla kaikkein hullunkurisinta on se, että varsinkaan pienipalkkaisen työn tekeminen ei aina vaan yksinkertaisesti kannata kun kaikilla tuilla voi jäädä jopa enemmän käteen. Ei tietenkään ole toivottavaa, että eletään vuosikausia vaan yhteiskunnan tukien (esim. toimeentulotuki, työttömyysturva ym.) varassa, mutta siitä huolimatta ihmisen joka tekee töitä on saatava siitä enemmän tuloja kun pelkästään tukien varassa elämisestä. Täytyyhän tietysti yhteiskunnan tukea esim.työttömäksi jäänyttä tai sairastavaa ihmistä, kaikkeen ei vaan voi itse vaikuttaa ja toimeen täytyy tulla silloinkin, mutta jollain tapaa täytyy tukea myös sitä, että työnteko kannattaa oikeasti.

Ystäväni perhe oli pitkään ollut mies työttömänä, vaimo pitkällä sairasomalla reuman takia, ei missään nimessä työkykyinen. Perhe sai työttömyyspäivärahaa, asumistukea, toimeentulotukea, sairaspäivärahaa. sossu maksaa sähköt ja lääkkeet kun on toimeentulotuki myönnetty.
Nyt miehelle sitten tarjottiin pienipalkkaista työtä ja hän haluaisi ottaa sen vastaan. Kaverini kuitenkin sanoi, että taloudellisesti he ovat aivan kusessa jos mies saa ko.työn. Asumistuki tippuu, toimeentulotuki poistuu, sähköt, kotivakuutus, kalliit lääkkeet pitää maksaa itse. Jotenkin hullulta kuulostaa..tietty on parempi ansaita itse kun hakea rahat sossusta, mutta jos ihminen joutuu miettimään, onko hänellä varaa mennä töihin, tuleeko sitten enää toimeen niin ei ihan mene oikein nää asiat. jollain lailla ihmisiä pitäis kannustaa..

Ystävälleni

Kiitos kommentista, tätä juuri hain, ei tässä ole minkään sortin kannustinta lähteä työelämään, vaikka sinne menisinkin, mutta ei siinä mitään järkeä ole =)

Sun laskelmissa ontuu jokin pahasti.. Jos brutto on 2500 + lapsilisät päälle niin kyllä netto on enemmän kuin 1700€.

Ja kun lapset on päikyssä, ne myös saa siellä aamupalan, lounaan ja välipalan, jonka varmaan jätit myös ottamatta huomioon laskelmissasi.. Ruoka on nykyään kallista sekin.

Ja kokonaan sivuutit itsellesi kertyvän eläkkeen, jota ei kotona ollessa kerry. Eli sellainenkin rahallinen hyöty työssäkäynnistä on, vaikka se tuleekin viiveellä.

Itse saan nyt hoitovapaalla kht +lisäosan yht 500€ BRUTTO, lapsilisät kahdesta 200€ ja asumistuen 250€. Eli aika paljon tukia. Silti kokopäivätyö olisi kannattavampaa taloudellisesti, vaikka palkkani on vain 2000€/kk brutto. Tuosta käteen jäisi n. 1400€ + lapsilisät 200€. Hoitomaksut ei ole täydet. Miehen palkka netto 1400€. Eli älkää yleistäkö, kyllä pienelläkin palkalla voi työnteko olla kannattavaa. Minä olen jäänyt kuitenkin hoitovapaalle lasten edun vuoksi, en missään nimessä hulppeiden tukien vuoksi..

Yhteistyössä