Töistä vähemmän rahaa, kuin äitiyslomalla !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen tässä nyt kummastellut suuresti logiikkaa- tällä hetkellä äippärahani nettona n. 1250e
, kaksi lastani muutaman krt/vk päiväkodissa -250e jää 1000e.

Töissä ollessani 2500e palkasta , nettona jää n. 1700-1800, menetän sen jälkeen kotihoidon tuen nettona n. 270e ja lisäksi mahdollisesti uuden päiväkotimaksun korotuksen myötä maksua lastenhoidosta kk 670e = 940, joten käteen jäävä summa n. 800-900e

joten äitiyslomalla tienaan enemmän ja tienaisin siis 1250 e jos lapsukaiset eivät olisi hoidossa..

kummastuttaa vaan moinen , Kuinka moni tekee TÖITÄ 8h/pv 5pv/vk saaden rahaa 800e......

sitten ihmetellään kun " kotiäidit" eivät lähde töihin.....

kyllä sellaiset varmaan lähteekin joilla brutto on sen reippaasti yli 3000e...mutta näin matala palkalla... tuntuu uskomattomalta....työtön saa lähes saman summan tekemättä mitään, kuin minä 8h/pv 5pv/vk...

HERÄTKÄÄ PÄÄTTÄJÄT! -- PÄIVÄKOTIMAKSUT POIS- JOTTA TYÖNTEOSTA TULEE KANNATTAVAA !!!!

Itselleni on myös jäänyt epäselväksi, miten nämä päivähoitojen korotukset palvelevat hallituksen mantraa siitä, että "tehdään työnteko kannattavaksi".

Mun mielestä on järkevää, että sellainen vanhempi, jolla on kolme alle kouluikäistä lasta ja pienemmät vauvoja tai taaperoita, hoitaa lapset itse kotona. Työnantajan kannaltakin voi olla parempi, että vanhempi lapsineen on kotona kuin että jatkuvasti on poissaoloja lasten sairastamisen vuoksi.

Se on tietysti väärin, että kotona olemalla saa enempi rahaa kuin töissä käymällä. Kohonneet hoitomaksut ja se, että maksuissa huomioidaan molempien vanhempien tulot, saa helposti aikaa sen, ettei pienipalkkaisen kannata lähteä töihin.

Juurikin näin, töissä saisin vähemmän rahaa kuin äitiyslomalla.

Hoidan omaa lastani , nyt muutaman kk ikäinen, kaksi vanhempaa on muutaman krt/vk päiväkodissa- se on meidän valinta- koska isommat lapsemme ovat jo aikaisemmin siellä olleet, ja siitä maksan sen nyt noin 250e...en valita tuosta summasta tässä kohtaan-
Jolloin minulle jää 1000e /kk kotiin äippälomallani.

Pointti on se kun palaisin äippäloman jälkeen töihin, KAUHEIN päiväkotimaksuin KÄTEEN NETTONA jää n. 800e...... ei ymmärrä ei ymmärrä. RAKASTAN työtäni , mutta en tajua onko se vaivan väärtti, repiä kolme lasta hoitoon aamuin illoin yms yms yms....

Minäkään en ymmärrä sitä, että koko aika toitotetaan poliitikot, että kotiäidit pitää saada takaisin töihin... mutta miten hemmetissä se on kannattavaa sinne muutaman satasen tähden lähteä..., se on vaan valitettava tosi asia, että työttömänä saat enemmän rahaa kk, kuin töitä tekemällä...kun pk maksut ovat kohta sen 670e/kk...

sun laskukaava mättää. et sä voi saamatta jäänyttä kotihoidontukea miinustaa sun ansioista, ei sun sitä tartte maksaa! mutta se on totta, ettet sitä summaa saa sitten kun kuopuskin menee hoitoon. mutta ethän sä kotihoidontukea saa tälläkään hetkellä edes..

mutta joo ymmärrän pointin, äitiys-/vanhempainpäiväraha on ihan mukava summa. mutta se loppuu sitten kun vauva on noin 9kk, ja silloin ainoat tulosi on enää lapsilisät ja kuopuksen kotihoidontuki, eli noin 600e. tässä vaiheessa ehkä työnteko huvittaakin, kun töistä tienaat kuitenkin noin 1100e.

Juu toki, jos tuolla lasku kaavalla ajattelee, mutta pyörittelin nyt noilla summilla mielessäni. Tiedän että useat naiset jäävät kotiin työn kannattamattomuuden takia...
Minä vielä kuitenkin tienaan sen 2500 brutto, jää sitten siitä nettona sen 800e tai 1000e kk maksujen jälkeen..., Eli sama summa sitten äippälomalla taikka töissä =)

mutta mites ne muut jotka eivät tienaa bruttona tuota summaa, sitä sopinee miettiä.....

Ei en kadehdi työttömien rahoja, niin kuin sanottu tykkään työstäni... mutta jokin tässä on nurinkurista =)

Juu toki, jos tuolla lasku kaavalla ajattelee, mutta pyörittelin nyt noilla summilla mielessäni. Tiedän että useat naiset jäävät kotiin työn kannattamattomuuden takia...
Minä vielä kuitenkin tienaan sen 2500 brutto, jää sitten siitä nettona sen 800e tai 1000e kk maksujen jälkeen..., Eli sama summa sitten äippälomalla taikka töissä =)

mutta mites ne muut jotka eivät tienaa bruttona tuota summaa, sitä sopinee miettiä.....

Ei en kadehdi työttömien rahoja, niin kuin sanottu tykkään työstäni... mutta jokin tässä on nurinkurista =)

Niin, äitiyslomalla "tienaa" noin 80-60% palkasta, ja se on ihan tarkoituskin että sillä rahalla elää ja pärjää. Se on monelle rahallisesti just niinkuin sullekin, eli sama summa äitiyslomalla tai töissä. Ja mun mielestä se ei ole hölmöä, vaan pelkästään hienoa, että meillä Suomessa on asiat noin hyvin, ja ihmisillä on varaa ja mahdollisuus hoitaa vauvansa itse kotona! :)

Sitten vanhempainpäivärahan jälkeen tulot jo tippuukin, kun ainut tulo on enää kotihoidontuki, ja silloin suurin osa elää säästöillä ja osa palaa takaisin töihin. Silloin ei ole enää rahallisesti sama onko kotona vai töissä, niinkuin ei teillekään ole.

Sen verran laskin sulle väärin, että en huomioinut lapsilisiä palkkaasi. Joten lisätään ne nyt vielä siihen: äitiysloman jälkeen saat kotihoidontuella+lapsilisillä noin 600e, ja töihin palatessasi saat palkan+lapsilisät-hoitomaksut noin 1400e. Joten kyllä noissa summissa on iso ero. Mun mielestä kotihoidontuki ei ole niin paljon, että kannustaisi lusmuilemaan kotona tai tekisi työssäkäynnin kannattamattomaksi. Enkä tunne ketään, joka olisi jäänyt kotihoidontuelle siksi, että ei olisi ollut rahallisesti järkevää mennä töihin. Kyllä suurin osa jää lapsen parasta ajatellen.

Olen tässä nyt kummastellut suuresti logiikkaa- tällä hetkellä äippärahani nettona n. 1250e
, kaksi lastani muutaman krt/vk päiväkodissa -250e jää 1000e.

Töissä ollessani 2500e palkasta , nettona jää n. 1700-1800, menetän sen jälkeen kotihoidon tuen nettona n. 270e ja lisäksi mahdollisesti uuden päiväkotimaksun korotuksen myötä maksua lastenhoidosta kk 670e = 940, joten käteen jäävä summa n. 800-900e
Sä saat nettona äitiyslomalla n.1250€ ja töissä ollessa n.1700-1800€. Näin siinä sulle ne todelliset nettolukemat. Ihmisten nettotulot on ne mitkä jää verojen yms. jälkeen, ei ne mitkä jää laskujen jälkeen.

Kun et sä voi noin oikeasti laskea kun todellisuus on, että töissä ollessa saat nettona enemmän kuin äitiyslomalla. Ja miksi ihmeessä vähensit palkastasi kotihoidontuen?!? Et sä sitä noin voi laskea millään logiikalla!

Ja miksi pitää laittaa lapset hoitoon kun on itse äitiyslomalla? Siinä säästäisit 250€ joka kuukausi ja voisit laittaa sen säästöön niin olisi varaa olla edes hetken aikaa hoitovapaalla. Ja kun karu todellisuus on se, että et sä voi loputtomiin olla äitiyslomalla, se raha loppuu lapsen ollessa n.9kk.

En tajua ap "logikkaa" kyllä yhtään.

Juu olen onnellinen tällä hetkellä, kyllä yhteiskunta on hyvä, kun maksaa näin hyvin kotiin =), tuon 9kk =), en valita tästä hetkestä...
mietin vain työn kannattavuutta tämän jälkeen.... ehkäpä suuntaan työttömyys luukulle, vetäsen työttömyys rahat ja asumistuet sen päälle-- ja taatusti saan enemmän rahaa, kuin töissä ollesssani--
ja näinhän tekeekin jo valta osa väestöstä-- SUOMI NOUSUUN !!!

Vain hyvästi hankkivan miehen kanssa elävä voi sanoa että 1200-1300 on muka hyvät tulot. Mieti jos siitä maksaa yksin vuokran kuten minä, lapsen yksinhuoltaja. Jos vauva on niin pieni että sitä ei saa kunnalliseen hoitoon, on valtion taattava äitiyslomalla pärjääminen eikä se voi erotella kenellä on mies tukena ja kellä ei.

Toinen asia on, eikö suomalaiselle velliperseelle ole todellakaan mitään muuta motivaattoria työntekoon kuin raha? Kuten arjen sujuvuus, sosiaalisuus, työhaasteet tai edes esimerkki lapselle? Enpä haluisi olla teidän työnantaja jos ainoastaan nettopalkka meinaa mitään. Tämän asennevian tiimoilta ymmärrän miksi Suomi seisoo suossa.

Juu olen onnellinen tällä hetkellä, kyllä yhteiskunta on hyvä, kun maksaa näin hyvin kotiin =), tuon 9kk =), en valita tästä hetkestä...
mietin vain työn kannattavuutta tämän jälkeen.... ehkäpä suuntaan työttömyys luukulle, vetäsen työttömyys rahat ja asumistuet sen päälle-- ja taatusti saan enemmän rahaa, kuin töissä ollesssani--
ja näinhän tekeekin jo valta osa väestöstä-- SUOMI NOUSUUN !!!

Kotihoidontukeen verrattuna työn teko kyllä kannattaa, ero on monen monta satasta. Mutta totta tuo mitä sanoit, että moni on sitten kotona ansiosidonnaisella ja saa mahdollisesti muitakin tukia. Siinä vaiheessa taas se saattaa olla kannattavampaa, kuin pienipalkkaisessa töissä olo. Oma moraali ei kestäisi sitä, joten itse en niin tekisi. Mutta ymmärrän kyllä miksi monet tekevät. Ja toki tuosta kannattaa "nauttia" nyt kun vielä ehtii..

Valitettavasti kelkka alkaa pikkuhiljaa kääntyä. Elämme hyvinvointiyhteiskunnan viimeisiä hetkiä. Kohta ei enää ole noin hyvät sosiaalietuudet. On aivan turha luulla, että lapsemme voisivat tulevaisuudessa miettiä, että kannattaako töissäkäynti vai elelisikö mieluummin veronmaksajien rahoilla kotona.

Kotihoidontukeen verrattuna työn teko kyllä kannattaa, ero on monen monta satasta. Mutta totta tuo mitä sanoit, että moni on sitten kotona ansiosidonnaisella ja saa mahdollisesti muitakin tukia. Siinä vaiheessa taas se saattaa olla kannattavampaa, kuin pienipalkkaisessa töissä olo. Oma moraali ei kestäisi sitä, joten itse en niin tekisi. Mutta ymmärrän kyllä miksi monet tekevät. Ja toki tuosta kannattaa "nauttia" nyt kun vielä ehtii..

Valitettavasti kelkka alkaa pikkuhiljaa kääntyä. Elämme hyvinvointiyhteiskunnan viimeisiä hetkiä. Kohta ei enää ole noin hyvät sosiaalietuudet. On aivan turha luulla, että lapsemme voisivat tulevaisuudessa miettiä, että kannattaako töissäkäynti vai elelisikö mieluummin veronmaksajien rahoilla kotona.

Ansiosidonnnaisella voi olla kotona hoitamassa lasta ja siltikin oikeasti hakea työtä. Muutamaan paikkaan olen päässyt haastatteluun mutta monelle työnantajalle pienen lapsen äiti ei ole parasta työväkeä monestakin syystä.

• Tykkää
Reactions: JansQ
Ap kirjoittajana, kyllä olen menossa töihin, haluan näyttää lapsilleni mallia, kerätä mahdollisesti pientä eläkettä yms yms,, mutta ei tässä kauheasti matemaattisia lahjoja tarvise olla, kun mietitään työn kannattavuutta -- suhteessa muihin etuuksiin jota voisi saada..

no jokainen valitsee oman polkunsa-- minä työn ! tyhmä kun olen =>

Äitiysraha kestää vain 8-9kk. Se aika on yksi huraus, sitten tulosi tippuvat. Kotihoidontuki on vain muutaman satasen. Miksi ihmeessä pidät muita lapsiasi hoidossa, kun olet kotona? Säästäisit nuo pk-maksut ja voisit hoitaa niillä rahoilla lastasi pitempään kotona. Se on pienen lapsen kehitykselle parasta.

Yhteistyössä