Töissä vs. Kotona? Auttakaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Dilemma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"Dilemma"

Vieras
Elikkä siis mietin tilannetta jatkaako töitä vai olisinko kotona.

Hoitoon tällähetkellä kuskaan 2 x 2v(pian kolmeveet) ja 1 x 1v 3kk. Rupesin miettimään että mitä järkeä:

Palkkaa saan n. 2000e/ kk, verojen jälkeen jää 1400e. maksan hoitomaksut, 450e (kokopäivähoito,3lasta.) lainanlyhennyksen + muut laskut. Rahaa jää n.300-400e kuukaudessa kaikkiin muihin menoihin. (ruuat, allergiamaidot+ruuat, vaipat, vaatteet, lääkärikäynnit yms.) Tilillä on 0e joka kuukausi ennen palkkapäivää.

Jos olisin kotona saisin:
Kotihoidontuki:
315,54 e/kk
60,70 e/kk x2
=436,94 - verot 20% = 353,26

Lapsilisät:
100,40
110,94
141,56

=352,9e

Nämä yhteensä: 706.16e, josta laskujen ja lainanlyhennyksen jälkeen jäisi n. 300-350e/ kk muihin pakollisiin menoihin.(mainittu yllä)

Nyt on siis kyse enemmän siitä kummassako oma pää kestää. Rahallisesti ei ole eroa kummassakaan vaihtoedossa. Kun olen kotiäitinä, kaipaan töihin, ja olen ns. nopeasti kehittyvässä työssä sijaisena(vakituisena tokikin) joten jäisin jälkeen heti. Töissä ollessa kaipaan kotiäitiyttä ja lasten kanssa olemista. MItä tekisin???

Auttakaa, miten te muut tekisitte?

Minä tuossa tilanteessa tein niin että sanoin itseni irti ja lähdin opiskelemaan monimuotona eli 3 kontakstipäivää kuussa. Saan ansiosidonnaisen päivärahan. Käteen saan saman mitä palkasta jäisi ja mukavempaa olla lasten kanssa kotona. Minulla lapset tosin ovat hoidossa muuaman päivän kuussa mutta onnistuu ilman hoitoa jos sulla on joku joka kattoo ne muutaman päivän.

mitä sun mies tienaa eli oisko sulla mahdollisuus myös hoitolisän? kotihoidontuestahan ei mee tota 20% jos toimitat muutosverokortin. lapsilisät saat varmaan töissä ollessaki, oletko laskenut ne tohon kahteen tonniin mukaan?

Tee niinkun mä :)
Eli kotiäitiys alkoi jo ahdistaa ja rahat loppua, mut eipä huvittanut alkaa kokopäivätöihin, kun se olis käynyt mun työajoilla hieman raskaaksi.
Kysyin pomolta jos voisin tehdo 50% työaikaa vuoden? Ja kappas, hän suostui. Ihan pomo :)
Nyt siis teen puolikasta, peruspalkka/kk tonni miinus verot Ja päälle lisät, jotka suht samat kun täydellä työajalla joten olen saanut kuukaudessa 1400€ noin keskimärin. Viimeks jopa 1800€... Ja sitten kun lapset ei hoidossa, ei hoitomaksuja vaan kotihoidontuki+kuntalisä+isommasta se reilu 60€ ja näistä jää verojen jälkeen 450€ ja lapsilisät kahdesta.
Mulle jää luultavasti enempi rahaa tästä käteen/kk Kun siitä et lapset olis päikyssä, koska meillä menis ilman muuta korkeimman maksuluokan mukaan.
Joskus kannattaa kysyä ihan hölöjäkin, pomot saattaa yllättää ja suostua :)

Mun mies tienaa sen verran että saatiin n. 18.37e hoitolisää. Ei paljon vaikuttanut. Lapsilisät jäi kyllä laskematta tuohon palkkaan, mutta tällä hetkellä menee vaippoihin koko summa. Toisaalta isommat pian pois vaipoista eli jos jäisin kotiin niin lapsilisät menevät johonkin muuhun kuin vaippoihin...

[QUOTE="alkup";24159404]Olen sijaisena, eli ei vakipaikkaa. Jos haluaisin tehdä 50%, minulle ei tehtäisi uutta työsopimusta...[/QUOTE]

Vakisijainen vissiin oikeampi nimitys...

Menin molempien lasten jälkeen osittaisella hoitovapaalla töihin, jollon myös hoitoaika lyheni jonnekin 6h/pvä ja päivähoitomaksu pieneni. Palkka pieneni ja Kelalta sai vain pienen tuen, mutta veroprossakin pieneni. Elämänlaatu (ei jaksanut enää olla kotona muttei rankkaa työssä paahtamistakaan pienten lasten kanssa) ja aikaa jäi lasten kanssa.

[QUOTE="alkup";24159404]Olen sijaisena, eli ei vakipaikkaa. Jos haluaisin tehdä 50%, minulle ei tehtäisi uutta työsopimusta...[/QUOTE]

Osittainen hoitovapaa (30h/vko) vaatii 6kk työhistorian samalla työnantajalla ja on lakisääteinen oikeus harvinaisin poikkeuksin.

Minusta ei pitäisi ajatella niin, että kaikki ne lastenhoitokulut ja muut lasketaan pois naisen palkasta, vaan kummankin palkat lasketaan yhteen ja menot vähennetään tästä. Muuten on vaikea mieltää työssäkäynnin mielekkyyttä.

Minusta ei pitäisi ajatella niin, että kaikki ne lastenhoitokulut ja muut lasketaan pois naisen palkasta, vaan kummankin palkat lasketaan yhteen ja menot vähennetään tästä. Muuten on vaikea mieltää työssäkäynnin mielekkyyttä.

No mitäs järkeä tuossa on, mies maksaa siitä ilosta että akka käy työssä. Meillä päädyttiin juurikin sen takia että jäin pois töistä, koska mun tulot ja lastenhoitomaksut ja kulkeminen olisi maksanut selvää rahaa että olisin saanut kulkea töissä.

[QUOTE="alkup";24159398]Mun mies tienaa sen verran että saatiin n. 18.37e hoitolisää. Ei paljon vaikuttanut. Lapsilisät jäi kyllä laskematta tuohon palkkaan, mutta tällä hetkellä menee vaippoihin koko summa. Toisaalta isommat pian pois vaipoista eli jos jäisin kotiin niin lapsilisät menevät johonkin muuhun kuin vaippoihin...[/QUOTE]

Mie en nyt käsitä, miten se kotiin jääminen vaikuttaa meneekö lapsilisät vaippoihin vai ei? Eiköhän ne lapset suht samalla tavalla opi kuiviksi siellä hoidossakin, eli ne lapsilisät on käytettävissä sittenkin johonkin ihan muuhun.

Ja ihan OT, meneekö kolmen lapsen vaippoihin tosiaan melkein 350 euroa kuussa? :O
Meillä viimeinen kestovaipatettu, joten mulla ei taida olla realistista kuvaa vaippojen hinnoista...

[QUOTE="vieras";24159475]No mitäs järkeä tuossa on, mies maksaa siitä ilosta että akka käy työssä. Meillä päädyttiin juurikin sen takia että jäin pois töistä, koska mun tulot ja lastenhoitomaksut ja kulkeminen olisi maksanut selvää rahaa että olisin saanut kulkea töissä.[/QUOTE]
No jos noin haluaa ajatella, mikäs siinä. Minusta se vain on huono ajatusmalli.

Eihän tossa sun laskelmassa ole mitään järkeä!!

Kyllähän sä tienaat ihan hyvin töissä olessasi, rahaa jäisi varmasti säästöönkin jos vähän katsot mihin niitä laitat jos kerran lasket tulevasi toimeen 1 000€ vähemmällä.

Melkein puolet lapsilisästä menee kyllä vaippoihin, varsinkin kun hoidossa on oltava omat vaippapaketit ja kotona omansa. 3 vaippakuluttajaa kukluttaa todellakin vaippoja. Kestoiltu ei olla. Nyt sekin harmittaa mutta myöhäistä pieraista kun P***t housus.

1 Libero megapack sis 52 housuvaippaa. 3 lasta käyttää yht päivässä n. 13-15 vaippaa. 10 päivässä kuluu siis 130-150 vaippaa eli n. 3 megapackia á 14.45. eli 9 x 14.45 = 130 e.../kk. Hyi saatana, olis pitäny kestoilla.

[QUOTE="vieras";24159504]Eihän tossa sun laskelmassa ole mitään järkeä!!

Kyllähän sä tienaat ihan hyvin töissä olessasi, rahaa jäisi varmasti säästöönkin jos vähän katsot mihin niitä laitat jos kerran lasket tulevasi toimeen 1 000€ vähemmällä.[/QUOTE]

En sanonut tulevani sillä toimeen. Sillä on pärjättävä koska sen verran jää käteen.

[QUOTE="Alkup";24159513]Melkein puolet lapsilisästä menee kyllä vaippoihin, varsinkin kun hoidossa on oltava omat vaippapaketit ja kotona omansa. 3 vaippakuluttajaa kukluttaa todellakin vaippoja. Kestoiltu ei olla. Nyt sekin harmittaa mutta myöhäistä pieraista kun P***t housus.

1 Libero megapack sis 52 housuvaippaa. 3 lasta käyttää yht päivässä n. 13-15 vaippaa. 10 päivässä kuluu siis 130-150 vaippaa eli n. 3 megapackia á 14.45. eli 9 x 14.45 = 130 e.../kk. Hyi saatana, olis pitäny kestoilla.[/QUOTE]

+ tämän lisäksi on siis vietävä hoitoon omat vaippansa.

[QUOTE="Alkup";24159513]Melkein puolet lapsilisästä menee kyllä vaippoihin, varsinkin kun hoidossa on oltava omat vaippapaketit ja kotona omansa. 3 vaippakuluttajaa kukluttaa todellakin vaippoja. Kestoiltu ei olla. Nyt sekin harmittaa mutta myöhäistä pieraista kun P***t housus.

1 Libero megapack sis 52 housuvaippaa. 3 lasta käyttää yht päivässä n. 13-15 vaippaa. 10 päivässä kuluu siis 130-150 vaippaa eli n. 3 megapackia á 14.45. eli 9 x 14.45 = 130 e.../kk. Hyi saatana, olis pitäny kestoilla.[/QUOTE]

Jos 2 on jo kohta 3vee, vaipat pois kesällä aina kun mahdollista? Saattavat oppia hyvinkin nopeasti. 3-vuotiaita kyllä jo reippaasti kannustetaan vaipattomuuten päivähoidossa.

[QUOTE="vieras";24159529]Jos 2 on jo kohta 3vee, vaipat pois kesällä aina kun mahdollista? Saattavat oppia hyvinkin nopeasti. 3-vuotiaita kyllä jo reippaasti kannustetaan vaipattomuuten päivähoidossa.[/QUOTE]

Olivat jo viime kesänä ilman vaippaa melki koko kesän ja potat olleet jo 2 vuotta olemassa. Ilmeisesti aika ei vain ole oikea koska kuivaksi eivät ole kaikesta huolimatta oppineet.

[QUOTE="vieras";24159534]...jolloin kulutus on tietysti pienempää kotona :)[/QUOTE]

Näin minäkin luulin mutta ei. Hoidossa kuluu uskomaton määrä vaippoja. ja jos oon aamuvuoros, iltap. kotonakin kuluu aivan mahdottomasti.

Yhteistyössä