Voi että, tänne on tullut monta ikävää uutista sitten viime käyntini. Tosi harmillista lukea tällaisia kohtaloita, ei näitä todellakaan kenellekään toivoisi. Pahoitteluni kaikille teille huonoja uutisia saaneille.
Hautomo: jaksamista ja voimia keskeytyksestä toipumiseen, olemmekin jo kirjoitelleet enkelinkosketuspuolella (olen eri nimimerkillä siellä). Halaus!!!
Ja sitten taas Pisaran kohdalla huokaisin helpotuksesta luettuani tuon viimeisimmän kirjoituksesi, luojan kiitos että saitte istukkabiopsiasta hyviä uutisia noiden yleisimpien kromosomien kohdalla!! Toivotaan, että kaikki sujuu hyvin jatkossa ja saatte terveen vauvan syliinne!! Kamalan raskas on tuo sinun taustasi, mitä kaikkea olet saanut kestää!! Sinullekin halauksia!!
SaCaLi: oletkin jo "vanhempi" tuttu täällä, ollaan jo aiemmin kirjoiteltu tällä palstalla. Olen onnellinen puolestanne, ihania uutisia, että kysta ei ole kasvanut ja pikkuisenne voi hyvin!! Olet päässyt nauttimaan raskaudesta!!! Onnellista odotusta sinne, voi hyvin!!
Hanseka: Olen samoilla linjoilla kuin Aanna ja SaCaLi, en itsekään uskaltaisi tehdä keskeytyspäätöstä pelkän ultran ja veriseulan perusteella, oman kokemukseni vuoksi. Meidän veriseula ei olisi yksistään hälyyttänyt, verikokeen tulokset olivat tosi hyvät. Meidän pienellä oli np-ultrassa turvotusta niskan alueella 4,4mm, mutta muutoin vauva näytti voivan hyvin, kaikki näytti normaalilta. Riskiluvuiksi saatiin Down 1:120, Turner 1:230 ja Edwards 1:430. Tuo Edwards eli T18 suljettiin jo pois heti alkuun. Odotettiin reilut kolme pitkää viikkoa rv:lle 15+1, jolloin ultrattiin uudelleen ja edelleen kaikki näytti turvotusta lukuunottamatta hyvältä, merkkejä vakavasta kehitysvammasta ei ollut. Lääkäri epäili Downia, jos nyt mitään edes olisi.
Oltiin ensin ajateltu, ettei haluta lapsivesipunktiota jos ultrassa kaikki näyttää hyvältä, mutta lääkäri sitä suositteli, sanoi, että toki voitte jatkaa raskautta normaalisti, mutta teidän pitää varautua myös siihen, että lapsi onkin vammainen. Siihen emme olisi olleet valmiita ja tuossa päätösvaiheessa sitä haluaa olla aivan varma kuitenkin, onko pikkuisella kaikki ok, joten päädyttiinkin miehen kanssa yhdessä tuumin ottamaan punktio. Ei sattunut yhtään, itikan nipistykseltä vain, kun neula meni vatsanpeitteiden läpi. En katsonut pistoa, mutta katsoin näytteenottoa ruudulta, eikä tehnyt yhtään pahaa. Lääkäri, joka näytteen otti, oli todella ammattitaitoinen. Punktion pikavastauksia ei sitten tarvinnutkaan odotella kuin kolme päivää ja vastaus oli kuitenkin se Edwards eli T18!!!
Merkkejä tästä vakavasta kehitysvammasta ei ollut, mutta tuohon punktioon sitten loppujen lopuksi uskottiin, ei ollut voimia eikä järkeä taistella vastaan. Viimeisimmässä ultrassa, joskus rv 16 tienoilla, ultassa oli näkyvissä tälle syndroomalle tyypillinen ranteiden koukistunut asento ja sormien ristikkäisyys. Päädyimme sitten keskeytykseen viime vuoden lokakuussa. Näin jälkikäteen ajateltuna, olen todella tyytyväinen, että suostuimme punktioon ja saimme tietää, ettei pienellämme olisi ollut selviytymisen mahdollisuuksia. Joten jos yhtään epäilyttää, onko masussa kaikki ok ja haluatte olla ihan 100%:n varmoja, niinkuin varmasti haluattekin, niin suosittelen kyllä tuota punktion ottoa. Istukkanäytteestä olen kuullut, että se on vaikeampi ottaa ja saattaa olla kivuliaampi. Mutta sen saa nopeammin, ei ole niitä tuskallisia viikkoja odotusaikaa.
huhhuh, tulipas pitkä sepostus.
HuldaH: jaksamista sinne lapsivesipunktion odotteluun, odottavan aika on pitkä ja tuskainen, mutta koeta jaksaa!!! Toivottavasti kaikki voisi kääntyä parhain päin!!
Sannuli79:lle voimia seurantaultran odotteluun!!!