Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Jaksamista kaikille, tähän ketjuun ei kyllä toivoisi koskaan uusia keskustelijoita. Onneksi useimmilla kaikki päättyy onnellisesti.

Täällä on tämän meidän "niskaturvotuksen" laskettuun aikaan pikkuisen reilu kuusi viikkoa aikaa, me vanhemmat aletaan jo olla malttamattomia. Pikkumies myllertää ja potkii kovasti, taitanee olla aktiivisempaa sorttia.

Susimieli ja Pieni 33+3
 
Heissan,
ajattelin ilmoitella itsestäni vielä tänne ketjuun, hengissä ollaan raskaan keskeytyksen jäljiltä. Meidän pienen matka siis päättyi viime sunnuntaina, pieni enkelimme syntyi illalla n. klo 20.20 raskausviikolla 18+1. Ensi viikon alussa jätämme hänen tuhkansa muistolehtoon ja jätämme ne viimeiset, raastavat hyvästit. Nyt on suru suurimmillaan, yritetään selviytyä päivä kerrallaan. Meidän vauvalla siis todettiin 18-trisomia, jos joku ei ole tarinoitani lukenut. Olo on tyhjä, itkettää vaan.

Jotenkin tunnen myötätuntoa minkäställevoi -nimimerkin kirjoituksen kanssa. Meillläkään ei ultrissa näkynyt mitään poikkeavaa, ei mitään ja lapsi liikkui hyvin, mutta punktio sitten paljasti jo ultrien perusteella poissuljetun 18-trisomian. Laskettiin myös noita prosentteja itse, tosin lääkärit eivät ihan laskeneet yhtä hyviä prosentteja. Meillähän turvotusta oli niskassa 4,4mm, ei muualla. Toivon todella, että minkäställevoi:n kohdalla kaikki menee hyvin, punktion tuloksissa ei ilmene poikkeavuuksia ja terve lapsi tulee!! Voimia punktion ja tuloksien odotteluun, se ei ole helppoa, tiedän sen.

Vertaistuki on kyllä aivan ehdotonta, itse olen löytänyt sitä enkelinkosketus foorumilta. En olisi selvinnyt ilman sitä foorumia, kirjoittaminen tekee hyvää ja saman kokeneet ymmärtävät täysin, mitä olen kokenut. Onneksi sellainen on perustettu!! Tältäkin foorumilta sain vertaistukea ja se tuntui tavattoman tärkeältä vielä punktiota odotellessa ja muutoinkin vastauksia odotellessa. Kiitos vaan kaikille nimimerkeille suuresti tuestanne ja tsempeistänne!! <3

Tsemppiä myös sinulle ja masussa kasvavalle vauvallesi, Kuudes Ihme, toivottavasti kaikki sujuu loppuun saakka hyvin ja saatte terveen lapsen!!
 
Moi,
Tänään vihdoin oli kauan odotettu rakenneultra. Siellä poitsu liikuskeli kovasti ja vastasi viikkoja. Kaikki näytti olevan ok, lääkäri ultrasi kyllä kauan ja tarkasti. Kivasti selitti mitä näkyy ja onko se ok jne. Nyt uskaltaa huokaista ja ottaa vähän rennommin :).

Indicolle paljon voimia!
 
  • Tykkää
Reactions: nipsu91
merimaria: Mikäs tilanne siellä on? Joko sulta on otettu lapsivesipunktio?

Marja76: Miten siellä on lähtenyt vauva-arki pyörimään? :)

Kuudes Ihme :) ja minkäställevoi: Ikävää että tekin olette tänne ketjuun joutuneet, mutta toivotaan että te voisitte tuoda tänne vaihteeksi hyviäkin uutisia :) Voimia teille :hug:
 
Kuudes Ihme; ihana kuulla hyviä uutisia. Onnittelut!
Meillä oli tänään vihdoin lapsivesipunktio, toimenpide ei sattunut, mut eihän se kivaltakaan tuntunut... Ultrassa kaikki muuten hyvin, mutta sydämestä löytyi golfpallo. Ei olla siitä erityisen huolestuneita, vaan lähinnä odotellaan nyt kromosomituloksia. Mahdollisesti vastaukset saadaan jo ens keskiviikkona:) Sanoivat, että perjantaina on varmemmin tulokset selvillä, eli odottelua ehkä viikon verran... Sormet ja varpaat ristissä ja maha piilossa siihen asti:)
 
Täällä olisi yksi jonon jatkoksi..

Kaksi viikkoa sitten maailma romahti np-ultrassa, rv 11+3.
Turvotusta oli niskassa 3.3 mm sekä turvotusta myös sikiön ympärillä noin 1 mm. Lopulliseksi riskiluvuksi pamahti 1:40. Veriarvot kuulemma normaalia matalammat, tarkemmin minulle ei niistä kerrottu. Ikää on 28 vuotta ja esikoista odotellaan.

Istukkanäytettä on yritetty kaksi kertaa ottaa, mutta ei ole rakenteellisesti mahdollista kun kohtu taaksepäin kallellaan ja istukka takaseinässä..Onneksi turvotus on hieman vähentynyt näiden kahden viikon aikana. Parin viikon päästä olisi lv-punktio ja lupasivat pikatulokset viikossa. Pää tässä odottamisessa hajoaa.

Edellistä ja tätä ketjua on tullut luettua näiden viikkojen varrella. Itku on tullut surullisia loppuja lukiessa. Mutta onneksi täältä löytyy myös niitä onnellisen lopun saaneita jotka pitävät omaakin toivoa yllä.
 
SaCaLi: lvp saadaan onneksi aina otettua, vaikka istukkabiopsiat ei onnistuneetkaan. Meillä oli sama homma, ns. 3. kerta onnistui. Itsestä tuntuu, että oon saanut vertaistukea tältä palstalta, kun kaikki omaiset ja ystävät vakuuttavat kaiken olevan hyvin, vaikka faktoja niillä ei olekaan...
Toivottavasti saatte hyviä uutisia ja mahd. nopeasti!
 
Sorel: Kiitos kannustuksesta. Mahtavaa että teillä oli lvp mennyt hyvin. Pidän täällä peukut ja varpaat pystyssä, että saatte ensi viikolla hyviä uutisia :)

Täälläkin omat ystävät yrittävät myös vakuuttaa, että kaikki menee varmasti hyvin ja hyviä uutisia saadaan. Eipä se oloa paljon lohduta. En ole viitsinyt omaisille kertoa koko raskaudesta. Äidilleni tekisi kovasti mieli kertoa, mutten viitsi kun tiedän että hän on kova stressaaja ja yöunien menettäjä. Ei auta muu kuin jatkaa kaapuihin pukeutumista, että saa pidettyä masun piilossa.

Tsemppiä tulosten odotteluun!
 
Kiitokset toivotteluista, voimia tässä on tarvittukin joten tarpeeseen tulivat! Meillä hieman tuhkien sirottelu viivästyikin, tuhkausajat kun olivatkin kortilla, mutta tänään ne sitten suurella surulla ja haikeudella laskettiin muistolehtoon. Hetki oli kaunis ja erittäin tunteellinen. Surullista oli myös katsella, kuinka moni muukin oli kynttilän ja enkelin muistokivelle tuonut, niin moni joutuu tämän saman tuskan kokemaan.

____
Kovasti onnea M+ poitsu sekä Kuudes Ihme hyvistä tuloksista, ihanaa kun saadaanhyviä uutisia!!! Toivon todella myös teidän kohdallanne, että kaikki sujuu loppuun saakka hyvin ja terveet vauvat syntyvät!!! <3 Onnellista odotusta teille!

Tsemppiä Sorel edelleen tuloksien kuulemiseen, pitkä on teilläkin odotus!! Ei ole helppoa tuloksien odottelu, voimia!! Ja SaCaLi tsemppiä punktioon, meillä lapsivesipunktion otto sujui todella hyvin, ei mitään ongelmia. Varmasti sujuu teilläkin, ei sitä kannata ihan hirveästi etukäteen miettiä tai panikoida.

Mietin myös, mitäköhän minkäställevoi -nimimerkille kuuluu?
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut hyviä uutisia saaneille!!! :heart:

Ja voimia kaikille!!! :hug:

Täällä odotellaan punktiota, ensi viikolla sinne pitäisi mennä. : / Punktio pelottaa jo itsessään mutta jotenkin eniten on alkanut siinä pelottamaan se ultra... Siinä saattaa varmaan näkyä jo jotain jos jotain on pielessä???

Tunteet menee laidasta laitaan. Mahan näkymistä olen yrittänyt piilotella ja pelännyt milloin liikkeet alkaa tuntumaan. Nyt ne liikkeet sitten tuntuu ja se tekee tästä vielä vaikeampaa. On jotenkin niin kamala ajatella että vaikka sikiö liikkuu niin ei silti ole välttämättä elinkelpoinen. Vielä olis varmastikin tuskaisimmat viikot edessä... Jostain syystä mulla on tosi huono tunne tän asian suhteen. :(

Iloisella ja odottavalla mielellä olen yrittänyt pysyä mutta aika hankalaahan se enimmäkseen on.

Sitä olen ihmetellyt miten voi olla mahdollista että punktion tulosten saaminen vaihtelee niin paljon? Osa saa alle viikossa ja osa joutuu odottamaan lähemmäs kuukauden...
 
-Indico: Kuulosti kauniilta teidän jäähyväishetki! Varmasti rankka kokemus, en voi edes kuvitella...

-minkäställevoi: mä ihmettelin ihan samaa, meille sanottiin ensin että 5 päivässä tulis vastaus, ja kun sinne sitten soitteli, sanoivat että tulokset ei oo tullu, soitelkaa taas myöhemmin... Jostain kuulin, että tulosten valmistuminen liittyy solujen kasvunopeuteen?

-On: tänään soitin tulokset; kromosomeiltaan terve POIKA tulossa! :heart:
Paljon tsemppiä ja :hug: tuloksia odottaville ja jotka joutuvat saman asian kanssa jännittämään!
 
:) Ihana kuulla hyviä uutisia Sorel Onnellista loppuraskautta!

minkäställevoipunktiota ei kannata pelätä, se on nopeasti ohi kun on osaavat ihmiset asialla.
Musta tuntuu että tämän kaiken "jälkeen" saa olla kuitenkin koko ajan pelkäämässä jotain. Mulla on se rakenneultra perjantaina enkä osaa siihenkään suhtautua täysin positiivisin mielin. Vaikka kromosomit on todettu terveiksi voi mitä tahansa tulla vielä eteen. Lähes päivittäin pelkään ettei koko vauva ole enää hengissäkään kun on niin hiljaista :( Ei siitä pelosta vaan pääse vaikka kuinka yrittää...ISO:hug:

Aika vähän löytyy tietoa äkkihakemalta tuosta miksi tulosten selviämisaikataulut on niin erilaisia. Mullahan tuli tosi nopeesti. Jotain viljelyjä ehkä joudutaan tekemään tms että kestää.
 
Indicolle paljon voimia :hug:

Sorel: ihana kuulla hyviä uutisia ja ihanaa odotusta :) Varmasti monta kiloa huolta tippui harteilta.

Minkässillevoi: samassa veneessä ollaan. Ylihuomenna olisi punktio. Yritän olla miettimättä ja jännittämättä tuota, mutta...
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saadaan hyviä tuloksia nopeasti!
 
Ihanaa Sorel, ONNEA!!!! <3


Oikeastaan se tuhkien sirottelu oli kuitenkin osaltaan helpottavaa, sai itse saattaa oman rakkaan viimeiselle matkalleen, jättää hyvästit. Tiedän, että nyt meidän rakkaalla on hyvä olla siellä muiden enkeleiden joukossa. Pahinta tässä hautausprosessissa ehkä oli sikiön hakeminen sairaalasta ja kuljettaa hautausmaalle odottamaan tuhkausta. Koskaan en ole itkenyt ja surrut yhtä kovasti ja lohduttomasti kuin silloin.

Minkäställevoi; ei välttämättä näy punktionottoviikoilla (rv 15-16) ultrassa vielä mitään poikkeavaa, jos nyt sellaisesta teillä edes on kyse, joten sitä ei niin kauheasti kannata jännittää. Meilläkään ei silloin rv 15+2 "punktioultrassa" vielä näkynyt mitään poikkeavaa, päinvastoin, vauva porskutteli ihan voimissaan masussa. Punktio tulee myös varmasti menemään hyvin, vähän se nipistää muttei muuta!
Pikavastaukset punktiosta tulivat meille jo kolmen päivän kuluttua näytteenotosta ja lopulliset vastaukset n. kahden viikon kuluttua. Luulisin, että juuri tuosta solujen kasvunopeudesta on paljon kiinni. Meillä oli tutkittu 15:sta solua ja kaikissa näkyi selvästi tuo T18, joten varmaan siksikin vastaukset tulivat nopeasti. Toivon todella ja pidän kädet ristissä sen puolesta, että saatte hyviä tuloksia!! Voimia odotteluun!!

Kuudes Ihme; se on sitä äidinvaistoa ja suojelun tarvetta, on ihan luonnollista olla huolissaan, ennenkuin kaiken varmasti todetaan olevan kunnossa. Lykkyä tykö perjantaille!!
 
Viimeksi muokattu:
Minkässillevoi:mukava kuulla ettei punktioultrassa löytynyt mitään poikkeavaa ja punktio meni hyvin. Jaksamista tulosten odottamiseen :hug:

Itse kävin punktiossa keskiviikkona.Punktio meni ihan hyvin vaikka olikin todella epämiellyttävän tuntuinen.Hieman kummastutti kun äitiyskorttiin laittoivan rv 15+6 kun olisi omien laskujen mukaan ja edellisen ultran mukaan ollut 15+2 : / Pätkä vastasi viikkoja 15+5..Ultran yhteydessä löytyi myös hematooma istukan vierestä ja lapsivesi oli siksi rusehtavaa. Olivat hieman kummissaan kun tuo hematooma ei ole vuotanut ulosasti ollenkaan.. Olin niin paniikissa punktiosta etten tuosta hematoomasta sen enempää tajunnut kysyä. Täytyy kysäistä siitä tarkemmin ensi viikolla kun soitan tuloksista.
 
Yhdyn edelliseen toivomaan nopeita ja hyviä tuloksia *peukut pystyssä*

Rakenneultra tosiaan oli perjantaina. Sattui sellanen hyvin vähäpuheinen lääkäri sen tekoon. Kuuntelin vaan hiljaa kun ultrasi. Katsoi mielestäni tosi tarkkaan kaikki. Lähes tunnin nimittäin kesti vastaanotto vaikka minun sinne päästessä oli ajat jo ainakin 45min myöhässä. Ei se lääkäri löytänyt tytöstä mitään vikaa, nilkatkin kuulemma ihan kauniit :heart: Ihan normaalilla neuvolaseurannalla siis eteenpäin. Aika vaikeaa se on kun tällai on meitä pelästytellyt jo. Mutta iloisin mielin :)

Kuudes ihme :)
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Kuudes Ihme: Ihanaa että kaikki oli hyvin niitä nilkkoja myöten :)

Tänään soittelin pikatuloksista, josta olisi selvinnyt nuo yleisimmät poikkeamat 13, 18, 21 ja sukupuoli. Mutta pikatuloksia ei voida katsoa/siihen luottaa koska lapsivedessä oli sikiön solujen lisäksi omia solujani, joku hieno termi sillekin oli. Tämä on kuulemma harvinaista...niin mun tuuria.. :headwall:

Eli pitää odottaa tuo 2-4 viikkoa ja aikaisintaan tulokset voivat olla valmiit viikon päästä : / Eli piinaava odotus jatkuu..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä