Kerrotaan meidänkin kuulumiset pitkästä aikaa. Kesällä kirjoitin edelliseen osioon kun jäätiin niskaturvotuksesta+verikokeesta seulassa kiinni riskiluvulla 1:10. Lapsivesipunktio antoi tulokseksi terveen tytön kromosomit.
Alkuraskauden pahoinvoinnin, väsymyksen ja pelkojen jälkeen (takana yksi kohdunulkoinen ja toisen munatorven poisto, joten pelkäsin sen uusiutumista ja sitten keskenmenoa) kerkesin lähes nauttia raskaudesta muutaman viikon punktion tulosten tultua. Rakenneultraakaan en enää osannut jännittää, eikä siellä mitään poikkeavaa näkynytkään, vaikka sekä kätilö että lisäksi lääkäri tutkivat pitkään etenkin sydäntä. Sitten alkoi virtsaan ilmestyä valkuaista, verenpaineet kohota ja turvotus meni aivan järkyttäväksi. Raskausmyrkytys oli varsin selvä. Muutaman viikon kävin äitiyspolilla viikon välein kontrolleissa, tein virtsankeräilyä ja söin verenpainelääkkeitä. Viimeisellä käynnillä suositeltiin että jäisin osastolle ja siitä viikon päästä tilanne oli sellainen että synnytystä alettiin käynnistämään. Yksi päivä yritettiin ja seuraavana aamuna lääkäri totesi että nyt on parempi että lapsi syntyy tänään eikä huomenna, eli jos ei nyt lähde käynnistämällä niin leikataan. Onneksi käynnistys sitten onnistui ja synnytys meni hyvin. Raskausviikolla 35+5 syntyi pieni (2190 g ja 47cm) ja pirteä tyttö. Itse makoilin vielä viikon sairaalassa toipumassa ja tyttö oli pari viikkoa lastenosastolla kasvamassa ja opettelemassa syömistä. Nyt ollaan oltu jo puolitoista kuukautta kotona ja arki alkaa sujumaan. Mitään erityisiä tutkimuksia eivät seulahälytyksen takia ole tehneet, tuon ennenaikaisuuden takia tietty tutkivat sairaalassa jonkun verran. Neuvolassa piti alkuun käydä punnitsemassa vähän tiheämmin mutta nyt ei ole enää mitään erityisseurantaa. Tyttö on kasvanut hurjasti ja on aivan ihana tapaus.
Olen lueskellut ketjun ykkösosaa koko ajan ja nyt olen miettinyt kun on tullut useampiakin tapauksia joissa punktion jälkeen on alkanut vuotamaan lapsivettä, että tulikohan sitä sittenkin minultakin. Punktio meni hyvin, mutta sen jälkeen valkovuoto, jota minulta tuli todella paljon, muuttui vielä runsaammaksi ja vetisemmäksi. Kysyin asiasta silloin neuvolasta, mutta heillä ei ollut testiliuskoja joilla olisi voinut tutkia tuleeko lapsivettä joten kuunneltiin vaan sydänääniä ja kun ne olivat kunnossa en asiaa silloin enempää pohtinut. En epäröinyt yhtään punktioon menoa, mutta nyt tuon raskaumyrkytyksen jälkeen on tullut sellainen olo, että kun meinattiin molemmat kuolla (viimeisinä päivinä omat verenpaineet maksimi lääkkeistä huolimatta olivat jotain 210/120 ja kun veri jyskytti korvissa ja tuvotusta ja heikotusta oli niin ettei meinannut pystyä liikkumaan tuntui että tähän kuolee, vaikka harvoin kait teollisuusmaissa raskausmyrkytykseen kuollaan, muualla sitten useastikkin), niin on aivan kauheaa että olen tavallaan turhaan riskeerannut rakkaan lapseni elämän jollain typerällä lapsivesipunktiolla. Saa nähdä jos joskus uskalletaan yrittää uutta raskautta, että miten sitä sitten suhtautuisi seuloihin tai jos joku nyt kysyisi minun kokemusteni pohjalta että mennäkö punktioon vai ei.