toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

• Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
TP luulis et teillä kaikki hyvin, kun lääkäri ei suostunut tutkimukseen. Mulla turvotusta 2,3 mut veriseula kait hälytti ja riskiluvuksi tuli 1:90. Toivottavasti kaikki menee hyvin! itsellä tässä vieressä pieni suloinen tyttö kohta 2kk.

akkamänty älä vielä luovu toivosta. Sullakin 1:75 eli 74 saa terveen lapsosen ja yhdelle käy ikävästi. Mutta se ei tietysti lohduta kun voi käydä niin huonotuuri et on just se yks, mut se on epätodennäköistä noilla luvuilla. :hug: jaksamista.

onnea kaikille hyvistä tuloksista ja :hug: niille jotka ovat saaneet huonoja

En jaksanut, viitsinyt lukea kaikkea mitä olitte kirjoitelleet,jotenkin ajattelin että en enää tulisikaan tänne puolelle. Nousee mielee kaikki se tuska minkä on käynyt läpi. Nää on niin henkilökohtaisii juttui että ikävää jos arvostellaan toisten ratkaisuja. ne satuttaa vaikka ei olis tarkoittanutkaan niin. Itse olin ainakin aivan riekaleina kunnes löysin tämän ketjun - se on uskomatonta millaista tukea voi saada näin vieruaalisesti. Mulle kävi niin onnellisesti -ja yhdyn täysin neminkaan kun laitoit iten onnellinen olet kun sait pienen kotiin rakastettavaksi :heart: Sen verran voisin kommentoida et mielestäni lääketieteellisin syin tehty raskaudenkeskeytys on keskeytys ei abortti. Abortti on jotain aivan muuta, ei meille ainakaan puhuttu kuin mahdollisesta keskeytyksestä jos sikiöllä olisi ollut asiat huonosti.

Voimia kaikkille! :hug:

alisia Ellalla oli syntyessään napanuora kaulanympäri. Kätilö löysäs sitä jossain kohtaan. Sai ihan hyvät pisteet ja kaikki ok. Varmasti huolestuttaa kun äidilläsi käynyt ikävästi -ota puheeksi neuvolassa ja seurailet pienen liikkeitä sit loppusuoralla. Ja luulis et pääset lopussa ultraan jos siltä tuntuu. Ja voihan olla niin onnellisesti et se oli vain hetkellisesti siinä -ja kun pikkunen tekee voltteja se lähteekin pois kaulalta. En tiedä voiko niin käydä. :hug:

mulla oli täs aikaa ja kävin lukee sun tarinaa tuolt toiselt puolelt. Kyllä siel masus varmaan on kaikki hyvin ja kun sulla on ikääkin jo niin eiks sekin nosta tota riskilukuu. yritä nuttii raskaudestasi -käsitin et et oo menos punktioon. Mäkin pelkäsin sitä ihan hirveesti -mut menin oman mielenrauhan takia -mut näin jälkeenpäin aivan turhaan. Olisin voinut menettää tän pikku prinsessan, jos joku olis mennyt sittenkin pieleen. :hug:

Kiitos, Merika77, rohkaisevista sanoistasi. Tänään olo ei ole enää niin epätoivoinen, täytyy vaan mennä eteenpäin, eihän tässä näköjään muukaan auta, kun ei huvita tuonne sängynkään pohjalle jäädä makaamaan. Viime torstaina ja perjantaina meinasi nimittäin vähän "houkutella" sekin vaihtoehto, itsesääliin kun on niin helppo joskus käpertyä. Ymmärsit oikein, en ole menossa lapsivesitutkimukseen, täytyy nyt katsoa, mitä rakenneultrassa sanotaan. Jos siellä tulee jotakin todella ikävää vastaan, luultavasti mieleni muuttuu. Eihän siinä muuta, mutta tuon miehen pään kääntäminen voi tehdä tiukkaa. No, vielä en murehdi sitä, ensin keskityn oman pääni hallinnassa pitämiseen tämän viikon.

Aurinkoista päivänjatkoa sinulle, Merika!

-akkis-

Akkamänty: Meillä saatiin riskiluvuksi 1:60 (veriseulasta, np-ultraa ei meidän neuvolassa kuulukaan tutkimuksiin) ja tuo veriseulakin tehtiin vasta viikolla n. 15. Saatiin sitten lähete lapsivesipunktioon ja päätimme miehen kanssa, että jos ennen punktiota tehtävässä rakenneultrassa (samalla käynnillä, vkot tuolloin 18+2) ei näy mitään hälyyttävää, emme halua punktiota. Äitiyspolilla (Tays) lääkäri ultrasi n. 45 min eikä mitään poikkeavaa näkynyt, joten sanoimme, että emme täten punktiota halua. N. viikon päästä tästä tutkimuksesta meillä oli vielä neuvolan oma rakenneultra, jossa ei myöskään mitään epänormaalia näkynyt, joten sillä tiellä olemme jatkaneet. Nyt olen raskausviikolla 36+3 ja tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Pari viikkoa sitten oli viimeinen ultra (neuvolakääkärissä ) ja kaikki vaikutti olevan hyvin -> vaavi kasvanut aivan käyrillä yms. En ole jaksanut murehtia seulan tuloksia sitten tuon jälkeen lainkaan. Otamme vastaan mitä saamme :heart:

Tremppiä raskauteesi!

Hannele

Alkuperäinen kirjoittaja alisia:
Lääkäri puhui että jos on noin paljon turvotusta ollut(5.2mm) ja kromosomit terveet epäillään sydän vikaa ja joitakin sydroomia,tietääkö kukaan mitä syndroomia epäillään?
Alisia, ei meille vaan mitään puhuttu että enää terveiden kromosomien toteamisen jälkeen mitään syndroomia epäiltäisiin. Päin vastoin, lääkäri kertoi että kun vastaavia selittämättömiä turvotustapauksia on tutkittu, siis sellaisia joilla suureen turvotukseen ei ole löytynyt syytä ja jotka on syntyneet terveinä, niin yhtään mitään ongelmia, oppimisvaikeuksia tm. ole löytynyt. Ja meillä oli siis enemmän turvotusta kuin teillä, meiltä löytyi pahimmillaan 6mm.

Sydänvian mahdollisuutta kyllä vielä tutkitaan. Mä oon päässyt automaattisesti kahteen rakenneultraan (ekassa niistä eli viikolla 17 lähinnä tsekattiin että pikkukaveri oli ylipäätään vielä elossa :eek: ja katottiin myös rakenteita ja sydäntä sen mitä pystyi, toka oli periaatteessa tavallinen rakenneultra) ja nyt tänä keskiviikkona (vko 23 menossa) on edessä vielä sikiökardiologin tutkimus. Ja sit vielä loppuraskaudessa seurantaultra, koska kuulemma turvotuksella on joskus havaittu olevan yhteyttä loppuraskaudessa hidastuneeseen kasvuun.

Unni: Jos muistat viela niin meilla taisi olla sama halytys veriseuloista, liian alhainen istukka-arvo papp-a.
Meille on tytto syntynyt kolme viikkoa sitten ja paljastui lopulta etta meidan tapauksessa noista papp-a arvoista seurannut uhka kavi toteen. Verenpaineet nousi rv 32 eika laakkeillakaan saatu paineita aisoihin. Viimeinen kasvunseuranta-ultra oli rv 33 ja koska silloin naytti etta vauva kasvaa oikein mallikkaasti niin rv 36 varattu ultra peruttiin.
Synnytys kaynnistettiin rv38 juuri tuon verenpaineen takia ja vaikean synnytyksen lopuksi sain syliini rakkaan tyttoni :heart: . Vauvalla pituutta 51cm mutta painoa vain 2580g. Istukka oli pienehko ja napanuora ohut.
Yhden vuorokauden jalkeen kavi selvaksi etta kaikki ei ollut ihan kunnossa pienella ja joutui keskolaan. Monien tutkimusten ja kokeiden jalkeen laakarit tulivat siihen tulokseen etta vauva ei ole kasvanut rv34 jalkeen eli istukka ei enaa toiminut kunnolla. Yli viikko meni keskolassa ja ns siirtyma-vaihe osastolla missa erityishoitoa tarvitsevat vauvat olivat vierihoidossa. Mitaan pysyvaa vahinkoa istukan "pettamisesta" ei onneksi pitaisi olla. Huonot veriarvot nyt palautuneet normaaleiksi ja paino kaantynyt nousuun. Nyt kaikin puolin virkea ja tyytyvainen vauva :)

musikka

Hei! Voimia nyt ekana teille kaikille!!!

Tuossa jäin miettimään tätä koko viimeaikaista ketjua.. raskasta on, mutta koettakaa oikeesti jaksaa. Minusta on ihana, kun erilaisia raskaitakin kokemuksia on voitu kirjata ylös. En puolla enkä arvostele ketään, ei ole minun eikä muidenkaan asia. Hyvä vaan, kun voi ne kipeimmätkin ajatukset tuoda esille, se on sitä surutyötä.

Minäkin ajattelin toivottomimpina hetkinä ihan hurjia.. nyt jälkeenpäin ajateltuna nekin ajatukset olisi ehkä pitänyt kirjata tänne, en vaan uskaltanut. Mutta siis myönnän ajatelleeni vaikka mitä.. se oli sitä tuskaa ja turhautumista ja asian käsittelyä ja hyväksymistä. Ette te kukaan tahallaan toisianne arvostele, tuomitse ja teilaa, ne on vaan niitä oman kokemuksen ja tuntemuksen tuottamia ajatuksia.

akkamänty Meillä oli se 1/30 hälytys ja terveet kromosomit saatiin lapsivesipunktiosta. Rakenneultra olisi ollut huomenna, jouduin siirtämään sen viikolla eteenpäin, sain mahataudin ja pahan sellasen. En halua viedä sitä tautia toisille, joten päädyin siirtämään ajan.

Tiedän kyllä, että meilläkin voi rakenneultrassa tulla vielä ongelmia eteen.. mikään ei oikeastaan ole vielä pois suljettua, paitsi ne kromosomipoikkeavuudet. Silti toivo elää ja vahvasti tässä eteenpäin mennään. Viikkoja nyt peräti 20+6, joten kohtahan voi sanoo olevansa voiton puolella.

Tuosta napanuorasta sen verran, että meidän kakkonen syntyi lähes ajallaan, mutta kesken ponnistuksen tuli käsky "EI SAA PONNISTAA!!!!!!!" Pää oli saatu ulos ja napanuora oli 2 kertaa kaulan ympäri ja tiukassa. Kätilö leikkasi nuoran poikki kahdesta kohdasta, koska sitä ei saanut löysättyä. Tytön pää oli sinipunaisia pisteitä täynnä, siis todellakin TÄYNNÄ, ja pääsi välittömästi saamaan lisähappea. Nyt kyseinen tyttö aloittaa eskarin. Tiesin synnärille mennessä ja jo edellisenä iltana, että jotain on pielessä ja olin menossa aamulla käyriin.. en vaan kerennyt, koska neiti päätti tulla itse ulos ahdistavasta paikasta. Tyttö oli täysin normaalisti kehittynyt loppuun asti, oli vaan päättänyt pyöriä lähtökuoppaan parilla kierteellä...

Jotenkin tämä ketju imee vieläkin puoleensa, vaikka ns. oma pelonsekainen odotus on jo ohi.. Tämä on uskomattoman terapeuttinen.. meitä on näköjään vaikka kuinka paljon, taustallakin varmaan useempi hermoilee ja huokailee. Peukkuja vaan kaikille, kävi miten kävi.

Olen näitä kirjoituksia lueskellut aina silloin tällöin ja mieli on tehnyt kovasti kertoa omakin tilanteeni, mutta en vaan jaksa kirjoittaa niin pitkään. Harmillista, kun toisinaan tuntuu ettei nähdä muuta kuin se oma kanta asiaan ja siinä voidaan sitten pahoittaa toisten mieliä.

Itse olen ollut samassa tilanteessa kahdesti (toinen kerta nyt menossa) ja ratkaisu on molemmilla kerroilla ollut eri. Viime raskaudessani olin tilanteessa, jossa sikiöllä oli niskaturvotusta. Lapsivesipunktio tehtiin ja saimme tietää odottavamme kromosomistoltaan normaalia lasta. Meillä oli hyvin vankka päätös tehtynä, että keskeytys olisi ollut meille AINOA vaihtoehto tulosten ollessa toiset. Onneksi ei siihen jouduttu. Murheet jatkuivat muilla tavoin ja kävimme ultrassa yhteensä 7 kertaa tutkimassa oliko lapsi kunnossa. Loppu onneksi on onnellinen.

Tässä raskaudessa on tilanne nyt se, että riskiluvuksi tuli 1:80. Aluksi tuntui niin julmalta, että sama toistuu, mutta nyt siitä ei jaksa hermoilla. Jatkotutkimuksiin ei lähdetty, sillä emme halunneet ottaa sitä prosentin keskenmenoriskiä koska tämä lapsi saa meille tulla sellaisena kun hän on. Keskenmenoriski pohjautuu tilastoihin ja tämä riskiluku on tullut testistä joka ei edes ole 100% varma.

Olen sitä monesti miettinyt miten hassulta tuntuu olla samassa tilanteessa ja eri päätöksen kanssa. Syyt on kenelläkin mitä ovat ja jokaisen tulee elää itse tekemänsä päätöksen kanssa. Ei tarvitse olla niin ehdoton toisten ratkaisujen suhteen.

Ja vielä siihen, kun jossain välissä oli keskustelua downista sanoin VAIN down... Yksi syistäni aiempaan keskeytyspäätökseeni oli juuri se, etten ollut valmis ottamaan riskiä mukana seuraavista mahdollisesti vaikeistakin sairauksista, eli minäkin näin asian niin ettei se välttämättä ole vain down. Eihän se sitä olekaan, mutta eihän normaali kromosomisto ole vielä tae mistään.

Tässä seulassahan kartoitetaan vain kohonnutta riskiä down lapseen (tässä mielessä voin vain-sanaa käyttää) ja silti niiiiiin moni asia voi olla/mennä pieleen muutoinkin.

Voimia ihan kaikille!!!!

Huomenia kaikille pinoon! :flower: :flower:

Toiset muistavatkin minut, kun pinossa olin tammikuun lopussa-helmikuussa. Silloin olivat ikävät ajat käsillä elämässämme :ashamed:

Halaukset kaikille, ketkä ovat menettäneet pienen kullanmurunsa tavalla tai toisella! :hug: Myös niille, jotka ovat itse joutuneet tekemään vaikeita päätöksiä! :hug:

Onnittelut niille, jotka kaiken jännäilyn jälkeen ovat saaneet iloisia uutisia ja toiset vauvan jo syliinsä! :heart: :flower:

Tämä uskoksi/toivoksi niille, jotka menetyksen jälkeen haaveilevat uudesta raskaudesta, kaikki on mahdollista! :heart:

Saimme eilen raskaustestiin plussan 17:02 :heart: :heart: :heart: :saint:

Onnea tähän pinoon toivon kaikille! :saint:
Rva Pikkumyy ja niin pieni Pirpana rv 4+2 :heart:

Olipas mahtavia uutisia Pikkumyy, ihan onnen kyyneleitä vuodatan puolestasi. Nyt kaikki menee varmasti hyvin, eikä tänne tarvitse palata! Onnellista raskausaikaa miehellesi ja sinulle, nauti täysillä joka hetkestä! :heart: :heart: :heart:

Meidän pieni tyttömme on tosi rauhallinen tapaus, ei paljon itke, kiljaisee kerran kun ruokaa haluaa, nukkuu tosi hyvin, voi kuinka onnellinen olenkaan!

T: Jade-julia ja Juliaana Lilja Sofia, joksi hänet sunnuntaina kastetaan!

Kaikille vaikeessa tilanteessa oleville :hug:

Heippa!
Mä joudun kans ilmottautumaan tähän pinoon!
Käytiin 30.7 niskaturvotusultrassa kysissä ja rv oli 12+2 sillon! Turvotusta oli 2.6mm-3mm, mutta veriseula ei kuitenkaan hälyttänyt. Ottivat istukka näytteen samantien tuosta mahan päältä ja nyt tulokisa siitä odotellaan...tämä odottelu on kyllä aika rasittavaa. Asia ei häviä mielestä hetkeksikään!
Kovasti pikkukaveri siellä mahassa liikkuin...oikein ponkasi kohdun seinästä jaloilla vauhtia ylöspäin ja sit mukamas laski alas, sen teki ainakin muutaman kerran...ja sydän löi kovaa kyytiä! :heart:

Rouva Pikkumyy voi miten ihanaa. Mullakin kyynel vierähti poskelle -muistan sut niin hyvin. Paljon onnea odotukseen -toivon niin et kaikki sujuis hyvin ja pienen nyytin sit syliisi saisit :hug:

jade-julia meidän neidin kolmas nimi on myös sofia :)

karvatonkoiratsemppiä sulle tulosten odotteluun. :hug:

mystical Heips, piti kysyy sulta et mikä oli sun riskiluku ekalla kertaa? Mulla esikoisesta ei tehty mitää seulaa ja kakkonen hälytti 1:90 -ja turhaan. Mietin sit joskus kun kolmatta meinataan et kannattaako edes mennä sinne verikokeesee, koska luultavasti se hälyttäis kun hälytti tästä kakkosestakin. Sullakin on varmasti siel masus kaikki loistavasti kuten edelliselläkin kerralla. Mä oon kans jälkeenpäin miettinyt et mitä jos olisin menettänyt tän pikku Ellan ihan vaan siks et oman mielenrauhani takia menin sinne punktioon. Nää on jännii juttui ja todellakin jokaiselle niin henkilökohtaisii valintoi. Onnea odotukseen. :hug:

Merika ja Ella 2kk :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Merika77:
Rouva Pikkumyy voi miten ihanaa. Mullakin kyynel vierähti poskelle -muistan sut niin hyvin. Paljon onnea odotukseen -toivon niin et kaikki sujuis hyvin ja pienen nyytin sit syliisi saisit :hug:

jade-julia meidän neidin kolmas nimi on myös sofia :)

karvatonkoiratsemppiä sulle tulosten odotteluun. :hug:

mystical Heips, piti kysyy sulta et mikä oli sun riskiluku ekalla kertaa? Mulla esikoisesta ei tehty mitää seulaa ja kakkonen hälytti 1:90 -ja turhaan. Mietin sit joskus kun kolmatta meinataan et kannattaako edes mennä sinne verikokeesee, koska luultavasti se hälyttäis kun hälytti tästä kakkosestakin. Sullakin on varmasti siel masus kaikki loistavasti kuten edelliselläkin kerralla. Mä oon kans jälkeenpäin miettinyt et mitä jos olisin menettänyt tän pikku Ellan ihan vaan siks et oman mielenrauhani takia menin sinne punktioon. Nää on jännii juttui ja todellakin jokaiselle niin henkilökohtaisii valintoi. Onnea odotukseen. :hug:

Merika ja Ella 2kk :heart:
Heippa! Ei ollut sinällään riskilukua ekalla kerralla, kun ei otettu verikoetta silloin. Niskaturvotusta oli 2,9-3,4mm ja sen perusteella tutkittiin lisää. Kyllähän ne kaikenlaisia prosentteja silloin kertoilivat. Mua harmittaa se, että menin siihen verikokeeseen tällä kertaa, epäröin kyllä todella paljon. Kiitos ja toivotaan kaiken olevan hyvin. Rakenneultra on 22.8 ja tammikuussa sitten nähdään lopputulos, meidän rakas pienokainen.

Hei!

Sain vihdoin kahden ja puolen viikon odotuksen jälkeen (viime keskiviikkona) istukkanäytteen tulokset - terveet kromosomit!!! Meinasin kyllä oikeasti tulla hulluksi odotellessa ja asioita pohtiessa, niin pitkälle meni tulosten saanti. Loppuajasta olin jo niin hermostunut ja pelkäsin, etten edes oikein saanut syötyä enkä nukuttua. Nyt pitää tietenkin odotella vielä rakenneultraa, siellä voi näkyä jotain, mutta tämä oli kyllä jo niin huojentava uutinen, että yritän nyt rauhoittua ja ajatella, että meille ihan oikeasti ehkä tulee vauva tammikuussa. Kiitos vielä kaikille tuesta, se oli todellakin tarpeen :)

Sinttiläinen
Minulla on kolme tytärtä. Kahdella on ollut niskaturvotusta 4-6mm. Molemmissa tapauksissa otatin istukkatutkimuksen, tuloksina terveet kromosomit. Ensimmäisellä tytöllä todettiin omfalocele, joka on korjattu ja tyttö on 8v koululainen ja toisessa tapauksessa tyttö oli aivan terve. Tiedän kuinka karmeaa tuloksien odottelu on ja kuinka karmeaa on odotella seurantaultria! Toivotan kaikille hurrrjasti tsemppiä!

Musikka: Paljon onnea tytöstä :heart: . Toivottavasti kaikki menee tästä eteenpäin hyvin!
Täytyy sanoa, että jotenkin hurjaa, kun taas konkeretisoitui se, että tuo alhainen papp-a olisi ihan oikeasti voinut merkata vaikka mitä :eek: . Kuten on ollut puhetta, meillähän asiaa ei mitenkään seurattu, ei niin mitään seurantaultria sun muita. Jos jokin olisi mennyt pieleen, se olisi mennyt pieleen ja tuskin mitään olisi huomattu. Kylläpä sitä onkin ollut onnekas!! Meillä neiti oli aivan hyvänkokoinen vauveli ja kaikki meni muutenkin niin hyvin. Huh. No kuitenkin, sielläkin loppu hyvin kaikki hyvin. Ja onneksi sentään teillä tilannetta seurailtiinkin, vaikkei ihan sitten heti hoksattukaan. Ne papp-a -arvothan tosiaan taisivat olla meillä melko identtiset?

Onnea tasapuolisesti hyviä tuloksia saaneille :flower: .

Ja viimeisimpänä vaan ei suinkaan vähäisimpänä (itsellekin kyyneleet tulevat silmiin :'( ) Rouva PikkuMyylle äärettömästi onnea plussasta :heart: . Nyt kaikki menee varmasti hyvin, toivon teille ihanaa ja hyvällä tavalla ikimuistoista odotusaikaa =) .

Yhteistyössä