toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Mallan kuulumisia tulin kurkkimaan. Voi että, ihan käsittämätöntä, että voikin tuo tuloksen valmistuminen vaan kestää ja kestää :eek: . Mutta onneksi olet muuten positiivisemmalla mielellä. Ja sitä paitsi luulisi, että menee niin päin, että jos jotain häikkää tuloksissa olisi, yrittäisivät sen mahd. nopeasti päästä ilmoittamaan. Että eiköhän kaikki ole ihan hyvin, kun pieni kovasti liikkuukin! Miten muuten esikoisenne liikkui masuaikana - jos saa kysyä?

peikonpoikanen: Eiköhän sielläkin terve vauveli potkiskele :) .
 
Hei!

Saisinkohan teiltä valaistusta asiaan? Sain viime viikolla tiedon, että veriseulassa oli ollut riskitulos. Mitään lukuja eivät kertoneet, mutta kuulemma vain vähän rajan yli. Torstaina olen nyt sitten menossa nt-ultraan, missä lasketaan sitten uusi yhdistetty riskiluku. Nyt kysyisinkin teiltä viisaammilta mikähän mahtaa olla riskiraja minkä jälkeen suositellaan jatkotutkimuksia? Ja paljonko on ns. normaali turvotus? Olisi mukava kun olisi jotain taustatietoja valmiina ultraan mennessä. Sinänsä en hirveästi tuosta veriseulasta vielä huolestunut, kun minulla tuota ikääkin on jo 40v., eli ilmeisesti jo sen vuoksi helposti hälyttää. Mutta silti kovasti torstai jo jännittää,keväällä kun löytyi vain eloton sikiö :'( Mutta jos jotain tietoja saisin olisin kiitollinen!

Puella 13+0
 
Malla29
Huomenta Unni.
Joo, mä en ymmärrä miksi meidän paineensietoa näin testataan kovasti... Aina vain saa ensin pelätä ja jännittää, taas pettyä ja taas kerran kasata itsensä kasaan. Eilen meni taas aikansa että pääsi pahimmasta pettymyksestä yli kunnes oikein uhmallakin ruokaostosten yhteydessä ostin näteimmät tytön vaatteet mitä kaupasta löysin. Tätä on nyt pompoteltu niin kauan että eilen pantiin piste miehen kanssa, meille ON tulossa vauva eikä mitään "ehkä tai jos". :heart:

Esikoisen liikkeitä odottelin kovasti siihen aikaan, kun opukset sanoi että niitä pitäisi tuntua. Ja kyllä sitten näillä viikoilla alkoikin sitä perhosen lepatusta tuntua, siis hyvin hellästi. Meni ainakin kuukausi, ennen kuin mies ne tunnisti, liikkeet oli harvassa ja niitä "odoteltiin" keskittyneesti. Ensimmäinen kun oli, ei tiennyt, miten paljon niitä liikkeitä pitäisi olla. Myöhemmin sitten laskeskelin että tuli juuri se määrätty 10 liikettä päivässä, aika hintsua oli. Vauvahan oli mahassakin niin veltto, ettei edes jaksanut kääntyä vaan pysytteli perätilassa. Loppuraskaudesta liike oli juuri tuota kylkiluihin päällä työntämistä, aivan tuskallista. Mutta sairaalan sydänkäyrissäkin maatessa kun piti vauvan potkuista aina painaa nappia, niin painoinkohan puolen tunnin aikana ehkä kaksi kertaa, nekin vain kun vauva liikahti, ei potkinut. Ja siksi aina piti ravistella mahaa ja ottaa käyrää uudestaan kun liikkeitä oli niin vähän. Eli loppuraskaudessa ero on hyvinkin huomattava verrattuna kuopukseen joka oli juuri samanlainen kuin tämä nykyinen. Liikkeitä on tuntunut jo vk14 lähtien ja ovat hyvin selviä, tuntuneet jo vatsan päältäkin pari viikkoa.
 
Nt:sta ja riskiluvusta
Hei!

Saisinkohan teiltä valaistusta asiaan? Sain viime viikolla tiedon, että veriseulassa oli ollut riskitulos. Mitään lukuja eivät kertoneet, mutta kuulemma vain vähän rajan yli. Torstaina olen nyt sitten menossa nt-ultraan, missä lasketaan sitten uusi yhdistetty riskiluku. Nyt kysyisinkin teiltä viisaammilta mikähän mahtaa olla riskiraja minkä jälkeen suositellaan jatkotutkimuksia? Ja paljonko on ns. normaali turvotus? Olisi mukava kun olisi jotain taustatietoja valmiina ultraan mennessä. Sinänsä en hirveästi tuosta veriseulasta vielä huolestunut, kun minulla tuota ikääkin on jo 40v., eli ilmeisesti jo sen vuoksi helposti hälyttää. Mutta silti kovasti torstai jo jännittää,keväällä kun löytyi vain eloton sikiö :'( Mutta jos jotain tietoja saisin olisin kiitollinen!

Puella 13+0
Heips!olen itsekin jäänyt seulasta kiinni mutta sain terveen vauvan, olen myös aloittanut tämän keskustelun. Minun tietämyksen mukaan 1/250 on hälytysraja , eli kaikki tämän alittavat todennäköisyydet ovat kohonnutta rajaa. Veriseulan tulokseen vaikuttavat sikiöiden määrä, ikä, paino ja mitähän vielä. Yksinkertasta vastausta niskaturvotuksen suhdeluvusta on vaikea sanoa sillä se riippuu sikiön iästä mittaushetkellä ja pituudesta, olen myös käsittänyt että raja menee paikkakunnittain vaihdellen noin 2mm suuntaan tai toiseen. Kun käyt niskaturvotuksesta lasketaan uusi riskiluku, joka pienentää tai suurentaa riskilukua riippuen luonnollisesti siitä kuinka paljon niskaturvotus on. Tsemppiä kovasti!!!!!

Lemission ja Rasmus 6kk
(minulla oli riskiluku 1/230 ja ikää 21)
 
Malla29
No niin. Tulihan se helpotus sieltä. Eli soitin tälle itse geneetikolle joka on tuloksia analysoinut ja hän kertoi jo ensimmäisen näytteen näyttäneen normaalilta, mutta tulos näkyy sen verran heikosti että he tarvitsevat vahvemman. Joten vahventukoot siellä kaikessa rauhassa, me olemme tyytyväisiä tähän (heikosti) normaaliin tulokseen.

Nyt sitä on jotenkin ihan eri ihminen, hymyilyttää vain ja olo on todella helpottunut. Vaikka sitä on itselleen kuinka todistellut että miten pieni mahdollisuus se olisi loppujen lopuksi, niin mielenrauhaa ei ole saanut. Tänään on kaiken lisäksi miehen 30v päivä, joten taisi olla paras mahdollinen lahja. :heart:
Huomenna on rakenneultran vuoro, luottavaisin mielin olen kyllä menossa.
Tämä on ollut todella kurjaa ja stressaavaa aikaa, täydet sympatiat muille samassa jamassa oleville. :flower:
 
Malla: Huh, helpostuta, lopulta! Paljon onnea niistä edes heikosti normaaleista tuloksista ;) :flower: . Onpa kyllä tuokin, etteivät aikaisemmin voineet sanoa tulosten näyttävän alustavasti normaaleilta..? Sitähän tuloksia odottavan mieli keksii kaikenlaista. No mutta loppu hyvin, kaikki hyvin!
Ja tuntui tutulta tuo päätöksesi ostaa tytölle vaatteita :heart: . Minä tein aikanaan samanlaisen, se oli jonkunlainen käännekohta: aloimme oikeasti odottaa tyttöä saapuvaksi emmekä vain ihmetelleet ja jossitelleet.
Kiitos, kun kerroit noista liikkeistä! Niistäkään ei kuitenkaan ilm. silloin esikoisen odotusaikana huolestuttu? Meilläkin esikko oli todella rauhaisa liikuskelija masussa, vaikka terve poika onkin. Ekat liikkeet tosin tunsin silloinkin jo joskus rv 15, mutta koko raskaus oli juuri tuota liikkeitten odottelua, mies ei niitä juurikaan saanut edes tuntea ja kerran käväistiin sairaalassa mutka, kun liikkeitä ei tuntunut enää yhtään jne. Hän oli kyllä myös pt:ssa alusta loppuun; kääntyi sentään itse rv 36 paikkeilla. Tämä toinen on ihan toista maata, meillä myös liikkeet tuntuneet nyt masun päälle jo muutaman viikon.
Hei ja vielä onnea rakenneultraan! Kerrohan sitten siitäkin kuulumiset :) .

Puella: Ikä tosiaankin nostaa riskilukua niin, että jää helposti seulaan. Voi hyvin olla, että pelkästään se on aiheuttanut teille tuon seulahälytyksen. Me jäimme veriseulassa kiinni riskiluvulla 1:110 (minulla ikää 31 vasta). Np-tulos oli 1,4mm ja se laski luvun 1:250:n, mikä on juuri se riskiraja. Kävimme kuitenkin istukkanäytteessä ja terveet kromosomit löydettiin :heart: . Ymmärsin, että ikä saattaa vaikuttaa myös niskaturvotuksen määrään: lääkäri kun sanoi, että tulos 1,4mm on minun ikäiselleni oikein hyvä. Muutoin turvotuksen määrään vaikuttavat ainakin rv:t ja sikiön crl, niiden mukaan määritellään normaalin turvotuksen rajat. Alle 2mm nyt ainakin on joka tapauksessa normaali, isommalla sikiöllä jopa 2,5mm.
 
lemission ja Unni Kiitos teille tiedoista. Vähän helpompi mennä sinne ultraan kun on jo jotain taustatietoja. Kovasti jännittää, ja keväisen km:n jälkeen niin toivoisin että kaikki olisi kunnossa. Niinkuin tietysti kaikki! Mutta hyviä jatkoja teille kaikille ja vain hyviä uutisia!
 
Malla29
Rakenteet näytti hyvältä, vauva oli aina vain muutaman päivän pienempi kuin kalenterin mukaan, ollut siis alusta asti joten ihan ok. Kätilö sitä vain harmitteli kun viikko tekee niin paljon, kuva olisi paljon selkeämpi kun vauva on isompi. Mutta näillä näkymillä ei syytä huoleen. Yritän opetella nauttimaan loppuraskaudesta täysin vatsoin. =)
 
hmm, mä kävin jo toissa iltana kirjoittelemassa mallalle onnitteluja mutta näköjään ei viesti tallentunut!
Noh, saanpa onnitella nyt hyvien uutisten lisäksi hyvistä rakenneultra-uutisista!!! Varmasti ei ihan tosta vaan käy tuo loppuraskaudesta täysillä nauttiminen mutta yritä kuitenkin!! niin paljon osui teidän kohdalle huonoa tuuria ja turhaa pelkoa ja odottelua että olette täysin ansainneet nautiskelun!

Puella: sulle paljon onnenen toivotuksia ultrakäynnille, en osaa oikeastaan mitään neuvoja antaa kun itselle ei tehty seulontaa ja nt-ultrassakin kaikki oli kunnossa. Peukkuja pidän kuitenkin pystyssä jotta kaikki olisi kunnossa.

Mä tulin tänne sellaista kyselemään että minkä näköisessä kuoressa se kotiin tuleva ilmoitus tulee? eilen meinaan tuli sellainen valkoinen hus:in kirjekuori ja ensin heitin sen nurkkaan että "jahas, laskukin tuli" ja vasta hetken päästä hyppäsi sydän kurkkuun että voihan se olla jotain muutakin (juu, tiedän vasta viikko kulunut, miten niin kärsimätön...) laskuhan sieltä sitten tietty paljastui mutta jos joku osaa kertoa onko kuori jotenkin erinäköinen kuin tuo laskut täällä hus alueella siis niin olisi tosi kiva! mulle on vielä ainakin yksi lasku tulossa joten olisi kiva varautua.

Toiseksi rupesin nyt noiden irtisanomisten myötä miettimään että mitä sitten jos tulos onkin huono ja jotain on vialla, nythän ei sitten mitään seulontoja tehdä lakon aikana mutta mitenköhän on jo paljastuneiden ongelmien seuranta? ja onko ylipäätään minkälaisia kontrollikäyntejä jos veikalla paljastuu esim down?
 
Malla: Oi, oikein paljon onnea nyt hyvistä ultrakuulumisistakin :flower: ! Toivottavasti osaat nyt oikeasti nauttia täysillä loppuraskaudesta. Kuten kaiketi jo mainitsinkin, itse olen jotenkin onnistunut sysäämään nuo huolet taka-alalle. Johan tässä on tutkimukset tehty: muuta ei enää voi. Sama on teillä, tai no vielä tarkemmin on tutkittu teillä =) .

peikonpoikanen: Enpäs HUS:ista tiedä, mutta meille kaikki posti on tullut samanlaisessa kirjekuoressa; ilmoitus veriseulassa kiinnijäämisestä ja sitten tuo mukavampi kromosomivastaus. Siis ihan sellaisessa perusruskeassa A5-kirjekuoressa, kuten kaikki muukin :) .
 
no niin, toinenkin lasku saapui joten seuraavan kuoren pitäisi sitten sisältää mukavia uutisia jos sellainen saapuu.
Nyt rupeaa kyllä odottavan aika olemaan todella pitkä, jotenkin ensimmäinen viikko meni pelätessä keskenmenoa ja toinen sitten siinä sivussa kun tiesi etteivät tulokset kuitenkaan vielä tule mutta nyt niitä odottaa todella, puhelin on koko ajan käden ulottuvilla ja postia odottaa kuin kuuta nousevaa.
Väsymys rupeaa painamaan kun ei oikein uni tule silmään.
nostan tässä samalla ketjua kun jaarittelen odotuskuulumiset, hoksaavat sitten tarvitsevat ketjun paremmin kun ei olla ihan syrjässä
 
peikonpoikanen: Voi, muistan nuo viimeiset päivät, kun tiesi, että puhelin voi soida milloin vaan. Sitä oli ihan lamaantunut. En käynyt juuri missään klo 8-16 välillä - siltä varalta, että soitto tulisikin... :| Illalla sitten aina yritin rauhoittua, kun silloin ei voinut tulla soittoa eikä postia. Toivottavasti saatte ne tulokset mahdollisimman pian!
 
Piina ohi, tänään tuli postissa kirje että kromosomeiltaan terve tyttö!!!
helpottunut olo
Nyt täytyisi sitten opetella iloitsemaan loppuraskaudesta. Vähän tietysti kaihertaa (ainakin vielä) mielen perukoilla mistä se pieni koko sitten johtuu mutta eiköhän siitäkin yli päästä, eipähän tartte puskea maailmaan toista jättiläistä =)

Lämmin kiitos kaikille tuesta!
 
Voi, peikonpoikanen, kuinka iloisia uutisia :heart: :'( :heart: . Itsekin tulen varmaan ikuisesti muistamaan sen, kun sain samansisältöisen puhelun :'( . Oikeasti nyt vain nautit loppuraskaudesta: on tutkittu kaikki, mitä voidaan. Enemmän varmuutta syntyvän lapsen terveydestä ei kenelläkään ole!
 
Malla29
Ikäväähän tuo epävarmuudessa odottaminen on mutta minusta ainakin tuntuu että sitä rakkaampi lapsi on, mitä enemmän sen puolesta joutuu pelkäämään... en osaa oikealla tavalla selittää, mutta itse ainakin olen niin 101% kiintynyt tähän tyttövauveliin, samoin kuin mieheni. Kaikenlaisia lupauksia jaksamisesta ja yövalvomisesta on tehty, kunhan vain saadaan tämä rakas meidän perheeseen. :heart: Jos vauvan (ja varsinkin terveen vauvan) saaminen on itsestäänselvyys, osaako sitä tarpeeksi arvostaa?

Älä turhaan mieti noita mittoja. Tuossa jo aiemmin kerroit, että jo niskapoimussa heittoa kalenterin laskettuun aikaan oli 3pv. Siis kolme päivää pienempikö? Siihen nähden viikon heitto ei merkitse mitään (periaatteessa siis vain 4 pv). Meillä myös on ollut alusta asti muutaman päivän pienempi, mutta laskettua aikaa ei ole siirretty. Pään ympärys taisi heittää jopa viikolla, mutta kätilö ei ollut huolissaan. Siis kun meidän la on 4.3, niin vauvan koon mukaan olisi oikeampi päivä 8.3, pään mukaan vasta 14.3...
Rakenneultrassa kätilö sanoi, että näillä viikoilla ei mitat ole enää niin tarkkoja että laskettua aika siirrettäisiin, sillä mitoissa on jo yksilöllisiä eroja.

Joten luottamusta ja uskoa siihen, että kaikki sujuu hyvin. Turha jännittäminen raskausaikana saa aikaan pelokkaan ja huonosti nukkuvan lapsen... nimim. kokemusta on :whistle: :flower:
 
kaiken piti olla hyvin ja rv 12+3 kun eilen kävin niskaturvotusultrassa. ja niskaturvotukseksi saatiin 3.8 eli aika kova luku.
ja tämä ihana vauvan odotus sai järkyttävän käänteen. nyt odotellaan kaksi viikkoa lapsivesipunktiota peloisin ajatuksin.
polilla sanottiin että joko down tai sydänvikainen vauva on tulossa.
ja varoiteltiin myös keskenmenosta "ettei tarvi säikähtää" jos näin käy.
kyselin onko mahd. että lapsi olisi terve niin hyvin pieni mahdollisuus annettiin.
miten tässä saa päänupin pidettyä kasassa kuukauden ajan. ja miettiä joutuuko raskauden mahd. keskeyttämään.

onko kenelläkään ollut niskaturvotus noin iso ja kaikki olisi ollut silti hyvin? kanervan tarinaa lueskelin ja sillä tais kaikki olla loppujen lopuksi suuresta turvotuksesta huolimatta hyvin.
mutta polilla ei kauheasti toiveita asiasta annettu :'( :'( :'( :'(
kyllä elämä meni pirstaleiseksi hetkessä..ei järellistä ajatusta saa päähän enää. kysymyksiä on vaan pää täynnä eikä vastauksia löydy pitkään aikaan. :'( :'(
 
Lueskelin tän ketjun täs viime viikon aikana, kun itse jäin veriseulasta kii. Nt oli 2.1, mut veriseula lykkäs sit riskin 1/84. Molemmat veriarvot oli alhaisia. Eli nt-käynti muuttuikin samantien istukkanäytteenotoksi 16.10. No maanantaina sit soittivat ja katohan: 16-trisomia. Laitoin siitä jo oman viestiketjun tänne, mut eipä taida olla kohtalon tovereita. Kyseessä niin paha trisomia ettei elävillä ole raportoitu olevan; ainoastaan keskenmenneiltä. No, näyte oli ollut hieman heikko eikä viljelyä ole voitu tehdä, mikä olisi sulkenut pois sikiöltä sen vian. Nyt sitten joudun vielä käymään lapsivesipunktion 5.11. Suomeks sanottuna pe...le. Rupesin jo istukkatutkimukseen sen vuoksi, ettei tietoa tarvitse odotella viikkotolkulla. Ja kuitenkin tilanne on nyt tämä. Olen ollut geneetikon kanssa juttusilla ja sovimme, että he katsovat sitten paikallisesti että onko lapsella sama vika ja jos ei, niin näyte tutkitaan Oulussa sen varalta, ettei kyseinen kromosomipari ole sitten sattunut vain yhdeltä vanhemmalta tulemaan. Tämä istukan trisomia kaitex kohottaa riskiä siihen. Muksu näytti muuten ultrassa normaalille, mut eipä naurata. Toisaalta luulisi et ois tullut jo pois, kun pitäisi aiheuttaa TOSI vakavia kehityshäiriöitä, mut eipä uskalla huokaista vielä moneen viikkoon..... Rv. 13+4 :headwall:
 
Täällä olen vielä yhdessä osassa, noin kuukausi laskettuun aikaan... Älä menetä vielä toivoasi! Tiedän, että elät vaikeita aikoja tällä hetkellä. Suuri turvotus ei tarkoita sitä, että lapsella olisi jokin vika, ainoastaan riski siihen on kasvanut. Selailin kesällä todella paljon nettiä ja löysin kohtalotovereita, joilla oli jopa yli 4mm turvotusta ja lapsi oli kuitenkin syntynyt terveenä. Oletko käynyt vernerin sivuilla (www.verneri.net)? Siellä on lisää keskusteluja ja neuvoja asiasta... Jaksamista! Tiedän, että odottavan aika on todella pitkä, itse mietin vieläkin onkohan lapsella kaikki sittenkään hyvin...

T: Kanerva

 
kiitoksia lohdutuksen sanoista.
näin olen itsekin toivonut mutta kätilöt ei toiveita antanut.
antoi melkein vaihtoehdot joko tai. tai hyvin pienen mahd. et kaikki olis hyvin kun näitä mahdollisuuksia kyselin.
ei auta ku toivoa parasta ja toivoa et päivät kuluisi nopeammin.
täytyy noita sivuja kurkkia.
yöt menee painajaisia katsellen. kasvavaa massua ei uskalla katsoa, kaikki pelottaa. on tää ku matto vedettäisi alta.
onnea sullekin loppu odotukseen. ja pitkän taipaleen olet huolinesi kulkenut ja en voi kun hattua nostaa jaksamisellesi.
:flower:
 
nemika: Nt 3,8 on toki yli rajan, mutta ihmettelen kätilön ehdottomuutta? Siis, ettei muka mitään toivoa annettu. Ainahan on toivoa! Riski on nyt teillä selkeästi kasvanut, mutta kyllä 4mm:n turvotuksilla on saatu terveitä lapsia. Tässäkin ketjussa taitaa olla useampi hyvin päättynyt tarina. Nyt toivotaan parasta :hug: . Jaksamista epävarmuuden aikaan, se on raskasta, tiedän.

jeppistä: :hug: Todella rankkaa kokemusta elätte.Ymmärisinköhän oikein, että vielä tutkitaan, onko 16-trisomiaa vain istukassa...vai miten..?
 
kyllä se niin ehdoton linja oli et ei näe valoa itse kovin paljoa vaikka netistä löytyy kiitettävä määrä tietoa myös onnistuneista raskauksista korkeista lukemista huolimatta.
raskas kuukausi on edessä eikä voi kun tunteja ja päiviä laskea ja miettiä miten tässä mahtaa käydä :'( :'( :'(
huoli on vaan niin kova nyt :'(
 
Nemika: Ymmärrän huolesi!! Ja toisaalta pitääkin varautua myös pahimpaan :ashamed: . Mutta silti luulisin, että noilla lukemilla riski on jotain tyyliin 1/4 eli 25% (mm. Vernerin kysymys-vastaus -palstalla näitä löytyy). Mikä ihan oikeasti tarkoittaa 75%:n mahdollisuutta, että vauva on terve!!
Mutta silti, on ihan kamalaa kantaa rakasta lasta ja varautua siihen, että ehkä joutuu luopumaan hänestä jo pian. Tiedän. Jaksamista edelleen :hug: .
 
tänään soitin äitipolille että haluan istukasta otettavaksi sen näytteen.
mutta eivät tuolla tee sitä joten menisi toiselle paikkakunnalle kauemmaksi.
olisin valmis lähtemään vaikka heti mutta eivät kuulemma laita sinne muuta kuin siinä tapauksessa jos aiemmissa lapsissa ollut jotain.
yritin kovasti ja nyt odottelen lääkärin soittoa asiasta, suostuuko se siirtämään näytteen istukasta otettavaksi.. :'( :'(
on tää ahistavaa kun ihminen laitetaan odottamaan ja odottamaan kun on olemassa nopeampikin vaihtoehto asia selvittää.
väärin on kun itse ei saa päättää asioistaan vaan "viisaammat" tekevät sen puolestani. :'(
 
unni: Jep, vielä tutkitaan se lapsivesinäyte, joka varmentaa onko vika sekä istukassa että muksussa vai pelkästään istukassa. Istukkanäyte ei ole ollut tarpeeksi hyvä, vaikka jouduimme pistämään kolme kertaa. Jos tuurit käy, niin pelkästään istukassa oleva trisomia mutta varman tietää vasta lapsivesinäytteestä. Kyllä tästä niin paljon viisastuin, että en enää menisi istukkatutkimukseen vaan odottaisin sen muutaman viikon ja suoraan lapsivesinäyte, missä ei näitä tulkintoja pääse tulemaan! Lääkäri epäili, että voisi olla pelkästään istukassa, koska niin harvinainen trisomia ja koskapa muksu näytti ensimmäisessä ultrassa normaalille. Tosin sekään ei välttämättä kerro kaikkea, kun kasvamme ne ensimmäiset viikot samaa tahtia.... Jospa viikon päästä olisi jo viisaampi, kun lapsivesinäyte otetaan ja enemmän ultrassakin näkee. Muuten tämä on päivä kerrallaan elämistä ja jokainen päivä lisää, minkä "Mökö" sisällä pysyy antaa lisää toivoa ettei trisomia ole silläkin. :kieh: Nyt takana 14+0!
 

Yhteistyössä