Toisen synnytys, ehtikö epiduraali??

Eli olen kuullut juttuja ettei toisen kohdalla ole ehditty antaa epiduraalia, kun on ollut nopeampaa kuin ekan.. Onko kellään kokemusta, siis kummasta tahansa??? Nimimerkki kauhusta kankeana jos joutuu synnyttämään ilman puudutusta :\|
 
juu ei kerenny(kesto 2t30min)ei myöskään kolmannesta(kesto 1t20min)esikoisesta synnytyksen kesto oli 11t10min..ite jännään nyt neljättä viimesilläni oottaessa kuinka nopeaa mahtaa tulla,laskettuun 3 viikkoo ja kyllä toivon että ajoissa tajuan lähteä et sais jotain kipulääkettä ees :/
 
Kyllä ehti ihan hyvin. Esikoisen synnytys kesti vajaa 20h ja siinä oli "ongelmana" epiduraalin tehon loppuminen kun oltiin jo annettu 5 lisäannosta. Eli lopussa(kun sitä olis tarttenu) sain sitten vaan kärsiä kipuineni. Tämä toinen synnytys kesti n.6h ja epiduraali ehti ihan hyvin tehota, mut juuri kun olisin tarttenu lisää niin olinkin jo 9cm auki ja en sitten saanu lisäannosta ja sain taas kärsiä...mut onneks oli nopsaan ohi.
 
En ehtinyt saamaan mitään puudutuksia toisessa synnytyksessä. Mutta kipu ei todellakaan ollut paha! Kuvittelin että se olisi jotain niin järkyttävää, mutta päinvastoin! Helpompi oli ponnistaa ku tunsi selvästi koska supistus tulee.
 
Tämä on vain mielipiteeni, mutta jos synnytys etenee niin vauhdille ettei ehditä antamaan epiduraalia, niin silloinhan kaikki on nopeasti ohi. Silloin kannattaa liikkua mohdollisimman paljon, jotta nopeutuisi entisestään. Oleile kuumassa suihkussa. Liikua ja ole pysty asennossa mahdollisimman paljon. Tiedän, kuulostaa hurjalta ja että eihän niissä kivuissa pysty...

Oikeasti ei se kipu ole niin pahaa. Mulla kaksi luomu synnytystä. Toinen oli nopea synnytys. sairaalaan mennessä olin vain vajaa 3 cm auki. siis sen verran kuin monet tois synnyttäjät ovat kuukauden verran. No tuosta kätilön kommentistä meni 45 min ja kuopus oli sylissä. Oli siis todellakin nopea synnytys. Sattui. Mutta kävelin ja seisoin mahdollisiman paljon.
 
äiti76
Mulla eka synnytys kesti 17 tuntia ja sain epiduraalin. Toinen kesti neljä tuntia, mut sain kohdunkaulan puudutteen ja toimi kyllä erinomaisesti. Olen kuullut että monissa sairaaloissa annetaan nykyään ns. minispinaalia, joka voidaan antaa periaatteessa missä vaiheessa synnytystä tahansa. Pitäneekö paikkansa?
 
blackjack
en ehtinyt saada mitään.suoraan saliin vaan juoksutettiin ja synnyttämään.kivut oli kovat mutta palkinto sitäkin mahtavampi. nyt aionkin tämän tulevan synnyttää ilman mitään puudutusta ja tuskimpa sitä ehdin edes saada jos yhtä nopeaa tulee kuin edellinen
 
Elli33
Siitä kun aloin pyytää epiduraalia siihen, kun vauva syntyi meni ehkä noin puoli tuntia, minä aikana siirryin Kätilöopistolla osastolta toiselle, siis vihdoin synnytysosastolle, kävelin sinä aikana, seisoin käytävällä kätilöä odotella ja kipua tuntui. Lapsi syntyi kun anestesialääkäri ja kätilö tulivat huoneeseen, onneksi, etten ollut yksin. Olin iloinen kun selvisin noin nopeasti, sairaalassa olin reilut pari tuntia ja kestin ne kivut. Ei tuntunut pahalta, koska kovimpia kipuja oli niin vähän aikaa ja lapsi tuli niin nopsaan. Eka kerralla ponnistus oli ikävää, kun en tuntenut oikein mitään ja pitkittyi, silloin epiduraali jätti kipupisteen, niin että tunsin kaikki supistukset siitä huolimatta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 09:38 äiti76 kirjoitti:
Mulla eka synnytys kesti 17 tuntia ja sain epiduraalin. Toinen kesti neljä tuntia, mut sain kohdunkaulan puudutteen ja toimi kyllä erinomaisesti. Olen kuullut että monissa sairaaloissa annetaan nykyään ns. minispinaalia, joka voidaan antaa periaatteessa missä vaiheessa synnytystä tahansa. Pitäneekö paikkansa?
Minä päädyin minispinaaliin kakkosen synnytyksessä ja se oli suorastaan taivas! Esikoisesta en ehtinyt saamaan mitään, kesto 2h 50min, tämä kakkonen tuli reilussa 6h:ssa ja kerettiin laittaa onneksi jotain lievitettä. Mulle ainakin sanottiin että jos haluan minispinaalin, pitää supistusten tulla parin minuutin välein, jotta vauva syntyy parin tunnin sisällä, minkä verran se puudute vaikuttaa. Mulla se puudute vei supistustuntemukset kokonaan. Ponnistus oli yllättävän helppoa vaikken tuntenut supistuksia, ponnistus kesti vajaa 10 min, kun esikoisesta kesti 45 min.
 
Minulla eka synnytys niin nopea ( 2 h) ,että ei ehditty laittaa mitään puudutetta.Supistukset oli kyllä raakoja ja tulivat ihan perä jälkeen. Olisin halunut jotain ,mutta en kyllä olisi voinnut maata rauhassa ,että epiduraali olisi voitu laittaa (eikä sitä olisi voitu sitten laittaakaan ,kun pääsin saliin alkoi ponnitus). Tyytyväinen olin sitten ,kun huomasin pärjääväni ilman.Tälläisessa nopeassa synnytyksessä on kyllä hyvä puoli se ,että nopeasti ovat kivut ohi ,eikä kerinnyt väsyä kipuihin. Mutta jokainen kokee kivun niin yksilöllisesti.
 
minä kans toista odottaessa pelkäsin et jos joutuis synnyttään ilman puudutusta (näin painajaisiakin). ekassa synnytyksessä sain epiduraalin.
no, toka synnytys oliki sitte edellistä pidempi ja mulle aiottiin laitta spinaali.
Mutta lääkäreilläpä oliki sinä yönä niin kiirettä ettei kukaan kerenny tulla laittaan sitä. sain sitte kohdunkaulanpuudutuksen, joka ei mulle auttanut YHTÄÄN!!! sen laittaminen oli vaan kauheeta tuskaa.. eli synnytin sitte pelkän ilokaasun voimalla ja kyllähän siitä selvittiin... mut sillon oli mun mielestä ponnistuvaihe kaikkein kauheinta koko synnytyksessä!!kesti tosin vaan
5 min, onneksi!!! mut se avautumisvaiheen kipu oli tokalla kerralla jotenki helpompi kestää.
 
kiitos vastauksista kaikille ja ISO HATUNNOSTO kaikille urheille ilman kivunlievitystä synnyttäneille, olette aika sankareita B) .
Tämäkin asia näyttää siis olevan täysin yksilöllínen ja ns. tuurilaji, eli että ehtiikö saada puudutusta vai ei ja ehtiikö kukaan antamaan, vaikka aikaa olisi. Itse synnytin esikoisemme 30 min epiduraalin antamisen jälkeen ( oli jo odoteltu 15 h ja puhkottu kalvot ja laitettu oksitosiini tippa..) eli puudutus ilmeisesti rentoutti ja avasti paikat. Kiitos vielä ja tsemppiä kaikille saleissa " kärsiville", onneksi palkinto on on niin mahtava että kivut unohtuu kun saa nyytin syliin :heart:
 
Apila87 harmaana
Ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin ja oli tosi hyvä.
Toiseen synnytykseen en ehtinyt saada kuin kohdunkaulanpuudutteen joka oli aika kytynen. Tuntui siinä vaiheessa että olisin mielummin kantanut lopun ikääni isoa vatsaa, mitä kokenut ne karmeat kivut. :D

Mutta onneksi synnytys oli aika nopeaa ohi, niin ei tarvinnut hirveän kauaa kärvistellä kivuissa. Tällä hetkellä tuntuu että kyllä meille jo nämä kaksi pikku neitiä riittää. Mutta eihän sitä tiedä milloin se vauvakuume iskee.. :)
 
Mulla eka synnytys käynnistettiin joten sain epiduraalin. Mutta tokassa ei ehditty laittamaan mitään puudutuksia tai muitakaan kivunlievityksiä. Ei silti jäänyt mitään kammoa, ku synnytys oli loppujen lopuksi niin nopesti ohi. Kärvistelin pari päivää kotona, kun supistukset olivat niin epäsäännölliset ja lakkasivat välillä kokonaan. Sitten kun menin synnärille, oli paikat jo niin auki että 2 tunnin päästä tyttö jo syntyi. Ponnistelin n.15 min.
 

Yhteistyössä