Toisen kädestä ottaminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama

Vieras
...eräässä kerhossa huomasin et yksi lapsi jatkuvasti vei lelut toisten lasten käsistä. Äiti ei huomannut. Omani tuli jatkuvasti sanomaan et taas se otti mun lelun ja näinkin sen kyllä. Kävin joka kerta sanomassa lapselle että ei saa ottaa kädestä,se oli ensin ....:lla että ota joku toinen lelu. eihän kyseinen lapsi suoraan ojentanut lelua minulle,joten otin sen ja sanoin että annetaan takaisin ....:lle ja ota oma vapaa lelu lattialta. Olinko liian julma? Tuli vaan niin kurja mieli kun sain monesti sanoa asiasta. Mut en mä voinut omallenikaan sanoa et ei se haittaa,ota itse uusi lelu...se olis väärin!

Alkuperäinen kirjoittaja mama:
...eräässä kerhossa huomasin et yksi lapsi jatkuvasti vei lelut toisten lasten käsistä. Äiti ei huomannut. Omani tuli jatkuvasti sanomaan et taas se otti mun lelun ja näinkin sen kyllä. Kävin joka kerta sanomassa lapselle että ei saa ottaa kädestä,se oli ensin ....:lla että ota joku toinen lelu. eihän kyseinen lapsi suoraan ojentanut lelua minulle,joten otin sen ja sanoin että annetaan takaisin ....:lle ja ota oma vapaa lelu lattialta. Olinko liian julma? Tuli vaan niin kurja mieli kun sain monesti sanoa asiasta. Mut en mä voinut omallenikaan sanoa et ei se haittaa,ota itse uusi lelu...se olis väärin!

???

kyllä mäkin olen noin tehnyt. (ja teen jatkossa myös)ja sitten jälkeenpäin miettinyt,että tavallaan ristiriitaist, otanhan itsekin lelun sitten pois lapsen kädestä!

meillä on neidillä just toi kädestä ottamis vaihe päälle..koko ajn perhekerhossa, avoimessa ym olla silmät selässäkin että siihen puutun..mutta nuo pikku ihmiset on erittäis nopeita..ja meidän neiti ainakin oikein yrittää harhauttaa perässä lyllertävän äidin.joten toivon että tuollaisessa tilanteessa se toinen aikuinen joka näkee tilanteen puuttuisi asian. sillä milläs muulla nuo pikkuset oppii kun toistollaQ

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä mäkin olen noin tehnyt. (ja teen jatkossa myös)ja sitten jälkeenpäin miettinyt,että tavallaan ristiriitaist, otanhan itsekin lelun sitten pois lapsen kädestä!

Niin joo, tavallaan siinä on se ristiriita..mut jotenkinhan tilanne on saatava etenemään. Voihan sitä ensin lapselle sanoa, että annappa itse takaisin ...:lle (tai täti ottaa lelun sulta ja antaa takas) ja jos ei mene perille, niin sitten vaan otettava kädestä.
Nuo on kyllä ihme juttuja..joskus tuntuu et joillain vanhemmilla ei ole itsellään mitään rajoja tai pelisääntöä, kun ei "huomaa" mitä lapsensa tekevät. Pöh!

Samainen lapsi myös kiusasi muita lapsia jatkuvasti. Löi leluilla ja heitti leluilla päin ja ihan tahallaan. myös aikuisia kohti. Tökki ja töni muita. juuri kukaan ei sanonut mitään,kukaan ei muka huomannut?? yks toinenkin äiti sit kielsi heittelemästä leluilla muita. yks kerta sama lapsi heitti toista monta kertaa traktorilla naamaan,monta aikuista vieressä kaikki käänsi katseen muualle. sit kun kukaan ei mitään sanonut,niin mä sit sanoin et, äläs kuule heittele traktorilla naamaan,se sattuu..

Samainen lapsi myös kiusasi muita lapsia jatkuvasti. Löi leluilla ja heitti leluilla päin ja ihan tahallaan. myös aikuisia kohti. Tökki ja töni muita. juuri kukaan ei sanonut mitään,kukaan ei muka huomannut?? yks toinenkin äiti sit kielsi heittelemästä leluilla muita. yks kerta sama lapsi heitti toista monta kertaa traktorilla naamaan,monta aikuista vieressä kaikki käänsi katseen muualle. sit kun kukaan ei mitään sanonut,niin mä sit sanoin et, äläs kuule heittele traktorilla naamaan,se sattuu..
No missäs tämän lapsen äiti/hoitaja oli? :o
Luulis, että olis nähny edes jossain vaiheessa jotain tai sitten näki, muttei välittäny. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:

No missäs tämän lapsen äiti/hoitaja oli? :o
Luulis, että olis nähny edes jossain vaiheessa jotain tai sitten näki, muttei välittäny. :/

muutaman kerran näki ja sanoi et ei saa. mut siltä jäi paljon näkemättä. vaikka ymmärsin sen puheista,et tietää et lapsi on toisten kimpussa usein. ehkä olis kannattanut äidin puuttua kunnolla tilanteeseen,tulla lapsen luo ja selittää miksi ei saa ja jos useasti joutuu kieltämään niin ottaa hetkeksi pois leikistä,siis joku seuraus käytöksestä. luulen et lapsi hakee huomiota,heillä taisi olla myös vauva.

jotenkin harmitti lapsen puolesta. kun ei se puhunut mitään,etsi vaan kohteita jolle tehdä kiusaa. osas varmasti puhua iän puolesta. taisi vaan haluta huomiota tai leikkiseuraa mut ei tiennyt miten toimia. ajattelin ensi kerralla et jos tulee vastaavaa niin kysyn haluaisiko leikkiä meidän kanssa,luulen et kiusan teko loppuisi kun joku ottaisi mukaan leikkiin tai juttelisi jotain :)

jotenkin harmitti lapsen puolesta. kun ei se puhunut mitään,etsi vaan kohteita jolle tehdä kiusaa. osas varmasti puhua iän puolesta. taisi vaan haluta huomiota tai leikkiseuraa mut ei tiennyt miten toimia. ajattelin ensi kerralla et jos tulee vastaavaa niin kysyn haluaisiko leikkiä meidän kanssa,luulen et kiusan teko loppuisi kun joku ottaisi mukaan leikkiin tai juttelisi jotain :)

Mä pidän kyl pienemmän puolta, jos kaveri jatkuvasti lelut käsistä ottaa, mutta isommat saavat joskus selvittää sen homman itsekin (seuraan sivusta). Nimittäin jos jatkuvasti aikuinen on välissä häntä tarvitaankin jatkossakin. Huomiota voi hakea muillakin keinoin. Mut noin yleisesti, jonkunhan on tätä käsistä tavarat vievääkin lasta opastettava, joten mielestäni teit ihan oikein.

Et tehnyt lainkaan väärin. Noin mäkin toimin. Ja koskee myös omiani, jos huomaan heidän ottavan kädestä. ;)

Sanon kyllä, että annahan lelu takaisin, en ota kädestä. Tai jos ei ymmärrä/tottele, sanon, että annetaanko yhdessä lelu takaisin, ettei tule paha mieli.

Ja nii-in, valitettavasti näitä läpisormien-katsoja-äitejä on näissä kerhoissa tms. ihan riittämiin, eivät ilmeisesti haluakaan puuttua, että lapsi ei nosta mekkalaa. :whistle:

Mielestäni on väärin repiä lelu lapsen kädestä, jos kieltää lasta tekemästä niin. Sanoa vaikka että älä ota, ja pyytää sen lelun takaisin. Oppii varmasti paremmin kun joutu itse sen antaa? Onhan se sama asia kuin kieltää lasta lyömästä ja lyödä itse. VAhvemman oikeudella, viidakon lait, eli mielestäni ap teki väärin. olisi pitänyt pyytää lapselta lelu takaisin.

Tuohon, että joku hakee huomiota, itsekin kun hain lastani kerhosta, toinen lapsi törmäili häneen tahallisesti ja kulki meidän perässä. Ehkä halusi huomiota, mutta ikävällä tavalla, ja kun en kerhossa itse ollut, en tiedä onko jatkuvasti huomionkipeä. sanoin kyllä että älä tee noin. (omani seisoi paikoillaan ja toinen vain käveli päälle törmäysmielessä). Kun en tuntenut lasta, en voi tietää, johtuuko huomionkipeys siitä, että sitä ei saa ollenkaan (liikaa lapsia perheessä) tai sitä saa liikaa, ja haluaa kokeilla valtaa, mitä voi tehdä muille. Saako määrätä kaikesta ja tehdä mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja väärin:
Mielestäni on väärin repiä lelu lapsen kädestä, jos kieltää lasta tekemästä niin. Sanoa vaikka että älä ota, ja pyytää sen lelun takaisin. Oppii varmasti paremmin kun joutu itse sen antaa? Onhan se sama asia kuin kieltää lasta lyömästä ja lyödä itse. VAhvemman oikeudella, viidakon lait, eli mielestäni ap teki väärin. olisi pitänyt pyytää lapselta lelu takaisin.

Tuohon, että joku hakee huomiota, itsekin kun hain lastani kerhosta, toinen lapsi törmäili häneen tahallisesti ja kulki meidän perässä. Ehkä halusi huomiota, mutta ikävällä tavalla, ja kun en kerhossa itse ollut, en tiedä onko jatkuvasti huomionkipeä. sanoin kyllä että älä tee noin. (omani seisoi paikoillaan ja toinen vain käveli päälle törmäysmielessä). Kun en tuntenut lasta, en voi tietää, johtuuko huomionkipeys siitä, että sitä ei saa ollenkaan (liikaa lapsia perheessä) tai sitä saa liikaa, ja haluaa kokeilla valtaa, mitä voi tehdä muille. Saako määrätä kaikesta ja tehdä mitä haluaa.

Ehkä ymmärsit hiukan väärin. En repinyt lapsen kädestä,vaan otin sen nätisti ja samalla lapsi sen tavallaan irroitti otteensa ja antoi sen minulle, selitin että ei saa ottaa ja samalla pyysin et annetaan takas. Jotkut lapset ei välttämättä suostu itse antamaan takaisin lelua lapselle jolta otti vaan pyynnöstä huolimatta pitävät lelun ja uhmaavat aikuista joka yrittää selvittää asiaa. Ja sit jos saavat pitää lelun niin saavat tahtonsa läpi eli ottavat lelun yhä uudelleen muilta kun kukaan ei saa häntä antamaan sitä takaisin.

Ehkä ymmärsit hiukan väärin. En repinyt lapsen kädestä,vaan otin sen nätisti ja samalla lapsi sen tavallaan irroitti otteensa ja antoi sen minulle, selitin että ei saa ottaa ja samalla pyysin et annetaan takas. Jotkut lapset ei välttämättä suostu itse antamaan takaisin lelua lapselle jolta otti vaan pyynnöstä huolimatta pitävät lelun ja uhmaavat aikuista joka yrittää selvittää asiaa. Ja sit jos saavat pitää lelun niin saavat tahtonsa läpi eli ottavat lelun yhä uudelleen muilta kun kukaan ei saa häntä antamaan sitä takaisin.

Vielä kysyisin kun sanoit että toimin väärin,et mitä sit pitäisi tehdä jos toinen vie jatkuvasti leluja toisten käsistä ja sanot hänelle että antaisitko takaisin kun toisten käsistä ei saa ottaa. Ja jos ei vaan anna sitä takaisin,niin mitäs sit kuuluis tehdä?

Vielä kysyisin kun sanoit että toimin väärin,et mitä sit pitäisi tehdä jos toinen vie jatkuvasti leluja toisten käsistä ja sanot hänelle että antaisitko takaisin kun toisten käsistä ei saa ottaa. Ja jos ei vaan anna sitä takaisin,niin mitäs sit kuuluis tehdä?

Kyllähän sinä vahvemman voimaa ja viidakon lakia käytit, kun otit se väkisin vaikka lapsi ei olisi halunnut antaa. Lapsi tietää, että sinä olet vahvempi joten joutuu antaa ikäänkuin pakon edessä. Ottaisit vaikka ei antaisi.

Kyllä aika moni lapsi antaa jos pyydetään, ja loputkin varmasti kun useampi käskee, oma äiti ym. äidit. Ja sittenhän voisi vaikka äiti sanoa, että lähdetään kotiin jos ei ole nätisti?

Mutta entäs jos se lapsi ei sitä vaan anna?
Aika moni antaa joo, mutta myös aika moni ei anna. Ihan sama kuka käskee tai uhkaa.

Ja varsinkin tuollaisessa tilanteessa kun äiti ei sano mitään.

Sitä paitsi ei tarkoita että olisi viidakon laki tai vahvemman voima kyseessä kun aikuinen kertoo lapselle miten pitää toimia. Se on aikuisen velvollisuus, ei vahvemman oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja muakin kiinnostaa vastaus:
Sitä paitsi ei tarkoita että olisi viidakon laki tai vahvemman voima kyseessä kun aikuinen kertoo lapselle miten pitää toimia. Se on aikuisen velvollisuus, ei vahvemman oikeus.

No jos lapsesi lyö, opetatko häntä olemaan lyömättä lyömällä häntä?

Jos oma lapsesi ottaa joltakin toiselta, revitkö hänen käsistä ja annat toiselle?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja muakin kiinnostaa vastaus:

No jos lapsesi lyö, opetatko häntä olemaan lyömättä lyömällä häntä?

Jos oma lapsesi ottaa joltakin toiselta, revitkö hänen käsistä ja annat toiselle?

Kukaan muu ei ole puhunut repimisestä kuin sinä. En tietenkään revi, mutta jos lapsi ei kehotuksesta huolimatta sitä anna, otan sen tietenkin. Edelleen, en revi.

Et ole vielä vastannut että jos lapsi ei anna sitä lelua vaikka käsket, mitä teet sitten?

Ja lyömisestä.. en tietenkään lyö, vaan jos ei usko kieltoa, vien pois paikalta jne.
Tavaran toiselta ottamisessa on se tavara, joka täytyy palauttaa takaisin.

Yhteistyössä