Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Diamond Dust:
Näinpä ja kyl tuntuu pahalta jos ei tajuta eikä haluta tajuta mitä masennus on. :/
Mutta jos itse pitää tajuamiseen kriteeriksi sen, että pitää olla tismalleen kokenut samanlaisen masennuksen samoilla "oireilla" (ei yhtään lievempänä tai kovin paljoo pahempanakaan), niin kyllä se karsii tosi paljon jopa "oikeasti tajuavia" ihmisiä pois...
mutta tästä päästiinkin siis aluperäiseen pohdintaani, eli voiko siis ymmärtää masentunutta, jos ei ole itse masentunut koskaan? siis, voiko ihan oikeasti ymmärtää, että voi masentua vaikka ois kaikki ulkoisesti ok? epäilen.
Ja vastaus on kokoajan ollut silmiesi edessä. KYLLÄ VOI.
ainiin, mutta pitää siis olla joku tosi empaattinen.
varmaan sellasia tosiaan on. hienoa ja tajuaakohan ne masentuneet sitten sen? mitä empaattinen ihminen tekee? noin yleisesti siis. kuuntelee vaan vai mitä hän voi sanoa?
Masentuneesta itsesti riippuu tajuaako hän sen vai ei. Sinun tapauksessa ei ilmeisesti tajua, jonkun muun tapauksessa voi tajuta, että toinen ymmärtää.
Empaattisen ihmisen kommunikointitaidossa voi olla puutteita ja toiminnat voivat olla erilaisia. Siksi ei voi sanoa yksiselittäistä vastausta, mitä empaattinen ihminen tekee tilanteessa.
Ehkä sinä tajuat toisen ymmärtävän vain silloin, kun hän toimii juuri niin kuin sinä haluaisit hänen toimivan.
Ehkä avainasemassa onkin sitten se, että miten sinä _haluaisit_ ymmärtävän ihmisen toimivan?
On totta, että on paljon ihmisä, jotka eivät tajua, mitä masennus on, mutta on tosiaan myös paljon ihmisä, joille ymmärtäminen on samaa kuin lohduttaminen juuri niillä sanoila tai keinoilla kuin itse haluaa.
Kaikki masentuneetkaan ei halua samoja asioita; joku loukkaantuu verisesti ehdotuksesta, että mentäis ja tehtäis jotain yhdessä, miten toinen voi olla niin ajattelematon, että ehdottaa jotain sellaista, kun eihän hän jaksa! Toinen taas on iloinen, että häntä muistetaan, vaikka ei jaksiasikaan lähteä.
Ei sama kokemus tarkoita ymmärtämistä, koska toinen ihminen voi haluta käsietllä saman asian han eri tavalla.