Toinen lapsi, miten kauan sairaalassa synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kumipuu

Aktiivinen jäsen
27.05.2010
1 672
2
36
Osaako joku sanoa kuinka pian pääsee kotiin synnytyksen jälkeen kun synnyttää toisen lapsensa? Eikös uudelleensynnyttäjät kotiuteta nopeammin? Ja siis ihan normi käytäntöä mietin, kun kaikki ok lapsella sekä äidillä. :)

vaikka 3 päivää jos ei itse pyydä päästä pois
itse olin yön yli mutta kun en nukuttua saannut muiden lasten vuoksi pyysin pois pääsyä. Muutenkin kyllä oisin varmasti lähtenyt sillä en saa sairaalaruokaa syötyä ollenkaan

Itse olin 20 h. Pyysin itse pikaista kotiutumista. Käytimme vauvan vielä kahden päivän kuluttua lopputarkastuksessa, sillä sydän pitää tutkia vauvan ollessa muutaman päivän ikäinen.

meillä näin
eka: lauantaina syntyi tiistaina kotiin
toka:torstaina syntyi lauantaina kotiin
kolmas: perjantaina syntyi lauantaina kotiin

Kaikki synnytykset normaaleita alatie synnytyksiä, kolmannen kohdalla olisi kotiutettu sen 6 h jälkeen,mutta minä menetin verta reilusti synnytyksessä, niin haluttiin kontrolloida hemoglobiini ja vauva syntyi illalla, niin ei yöllä lähdetty kotiin

nyt heräsi muuten toinenkin kysymys, voiko sieltä lähteä milloin huvittaa? Eihän kukaan sinne voi pakottaa äitiä synnyttämään, niin onko sitten velvoitettu pysymään siellä jos kerran synnyttää sairaalassa?

Mua jotenkin ahdisti viimeksi kun oli niin paljon ihmisiä ympärillä koko ajan kun halusin vaan rauhassa tutustua vauvaan...

Lauantaina syntyi, maanantaina kotiin naistenklinikalla. Ois päästy päivää aikaisemmin, mut sunnuntaisin ei oo lastenlääkärien tarkistuksia niin meni maanantaille.

Nopsaan sieltä pääsee jos haluaa, ja jos kaikki on ok.

Itse en meinannut lähteä kulumallakaan - yksityishuone, täysihoito, mikäpä siellä oli ollessa :)

Kolmannen kohdalla en lähde kotiin ikinä jos saan taas privaattihuoneen. Jos en saa, niin lähden heti kun maito on noussut ja imetys lähtenyt käyntiin - haluan siihen asiaan kunnollista apua, jotta imetys onnistuu hyvin.

Kai sieltä pois pääsee, jos vaan kaikki on kunnossa. Meillekin sanottiin, että jos haluaa, niin sunnuntaina voi lähteä, mutta sitten olisierikseen pitänyt tulla lastenlääkärille.

Esikoinen syntyi maanantai illalla ja torstaina lähettiin kotia.
Kuopus syntyi myös maanantaina (mutta su-ma välisenä yönä) ja torstaina lähdettiin kotia.

Kysyivät kuopuksen kohalla jo ti iltapäivänä että kauan olen ajatellut olla..ja totesin että kait saan torstaihin olla. Nautin sairaalassa olosta kun sai vaan makoilla sängyssä vauvan vieressä ja ruokakin tuotiin nenän eteen :)

nyt heräsi muuten toinenkin kysymys, voiko sieltä lähteä milloin huvittaa? Eihän kukaan sinne voi pakottaa äitiä synnyttämään, niin onko sitten velvoitettu pysymään siellä jos kerran synnyttää sairaalassa?

Mua jotenkin ahdisti viimeksi kun oli niin paljon ihmisiä ympärillä koko ajan kun halusin vaan rauhassa tutustua vauvaan...

Ei, sieltä saa kyllä kävellä ulos jos tahtoo. Eri asia tosin jos lapsella asiat todella huonosti, sittenhän soittaisivat sossun paikalle joka tekisi kiireellisen huostaanoton, mutta jos lapsella kaikki edes suurinpiirtein ok niin ei mikään laki velvoita siellä pysymään.

[QUOTE="vieras";25167391]Esikoinen syntyi maanantai illalla ja torstaina lähettiin kotia.
Kuopus syntyi myös maanantaina (mutta su-ma välisenä yönä) ja torstaina lähdettiin kotia.

Kysyivät kuopuksen kohalla jo ti iltapäivänä että kauan olen ajatellut olla..ja totesin että kait saan torstaihin olla. Nautin sairaalassa olosta kun sai vaan makoilla sängyssä vauvan vieressä ja ruokakin tuotiin nenän eteen :)[/QUOTE]

Niin ja sanoivat että vauvan pitäisi olla vähintään 2vrk vanha ennenko voi pois lähteä

Meillä toinen lapsi syntyi keskiviikkona ja päästiin kotiin perjantaina. Lapselle tehdään lääkärintarkastus 48h kuluttua synnytyksestä ja siitä päästiin kotiin. Ensimmäisen yön vauva oli teholla, koska napanuora oli kaulan ympäri 3 kertaa. Ihan siis vain tarkkailussa ja nesteytyksessä ja toisen yön oltiin vauvan kanssa yhdessä osastolla. Olin itse siinä vaiheessa valmis kotiin, koska oma vointi hyvä. Toki olisin saanut jäädäkin.

Nopsaan sieltä pääsee jos haluaa, ja jos kaikki on ok.

Itse en meinannut lähteä kulumallakaan - yksityishuone, täysihoito, mikäpä siellä oli ollessa :)

Kolmannen kohdalla en lähde kotiin ikinä jos saan taas privaattihuoneen. Jos en saa, niin lähden heti kun maito on noussut ja imetys lähtenyt käyntiin - haluan siihen asiaan kunnollista apua, jotta imetys onnistuu hyvin.

mä oisin halunu takas sairaalaan kun olin ollut muutaman päivän kotona. tuli jotenkin niin turvaton olo. (vaikka oli toinen lapsi kyseessä).

Mulla oli yksi huonekaveri joka ei juurikaan puhunut, mutta sen vieraat piti kamalaa meteliä. No viimesen päivän sain olla ihan kaksin vauvan kanssa :)

mä olisin esikoisestakin jo päässy 2vuorokautta synnytyksen jälkeen pois, mut maito ei ollu noussu viel kunnolla, nii ne suositteli mun oleen vielä yhden päivän. ja siis tietysti jäin, mutta mieli olis tehny lähteä jo pois.. aloin kyllä jo heti seuraavana päivänä kyselemään (vauva syntyi 04.14) että koska me päästään kotio :D ei mulla mikään hirveen hyvä olo tuollon vielä ollu, mutta halusin vaan nopeasti kodin rauhaan pikkuisen ja miehen kanssa. nyt sitten odotan toista, ja kamalan kauaa en ajatellut nytkään sairaalassa olla, ellei nyt siis tietenkään tule jotain syytä, mutta siis jos kaikki on ok, niin mahdollisimman nopeasti kotiin toipumaan :)

oli 2010 keväällä niin, että minimi aika tarkkailussa oli 6h synnytyksen jälkeen. Mä olisin halunnut varhaisen kotiutumisen, mutta menetin verta niin paljon, että päästiin kotiin seuraavana päivänä, kun tyttö oli 18h ikäinen. Lääkärin tarkastukseen mentiin muutaman vuorokauden iässä.

Taitaa olla aika isoja sairaalakohtaisia eroja. Itse olisin halunnut nopeasti kotiin sairaalasta synnytyksen jälkeen, ja monta kertaa tästä kätilöille mainitsinkin. Mutta meillä käytäntönä on, että pitää olla se 2 vuorokautta vähintään ikää ja lääkärin tarkistus, ennen kuin kotiuttavat. Tai ei kai siellä väkisin pidetä, mutta kyllä toiveeni aikaisemmasta kotiutuksesta aika tiukkasanaisesti lytättiin...

Vauva siis syntyi tiistaina ja kotiin päästiin perjantaina. Vauva syntyi illalla myöhään, joten 2 vuorokautta tuli torstai-iltana täyteen, ja lääkärintarkastukset oli aamupäivisin, joten perjantaihin jouduimme odottamaan. Silloinkin lääkäri olisi pitänyt vielä ainakin yhden päivän pidempään, koska vauvan paino oli pudonnut vähän reippaammin(alle 10% kuitenkin), mutta lopulta antoi kotiuttamisluvan sillä ehdolla että vauva saa kotona lisämaitoa ja tulemme uudestaan kahden päivän päästä punnitukseen... Synnytyksessä ja vauvan tai minun voinissa ei ollut mitään erikoista mainittavaa.

Olisin päässyt samana päivänä, mutta kulkuongelmien vuoksi odotettiin että 2vrk tuli täyteen. Ihan kelloa kytättiin kun lääkäri tsekkaa sen sydämen ennen lähtöä.
Eka vuorokaus saatiin olla eristyksessä :D oli niin mukavan rauhallista että maitokin nous seuraavana aamuna ja lapsen paino palasi syntymäpainoon.

Päästii yhden yön jälkeen sillä ehdolla että tuodaan vauva siihen 3 vrk tarkastukseen. Valitettavasti heti kotiin päästyä mulle tuli tai alko oireilee raju kohtutulehdus jonka takia jouduin samantien tippaan makailemaan, siihen viereiseen huoneeseen mistä edellispäviän oltiin kotiuduttu, viikoksi vauvan kanssa. Että se siitä nopeasta kotiinpääsystä.

Mä olin ekassa synnytyksessä 7 vrk sisällä meinasi alkaa kaatua seinät päälle.Lapsi joutu olemaan valokaapissa arvot nousivat ja laskivat.Nyt toisessa raskaudessa toivon nopeaa kotiutumista :)

Yhteistyössä