toinen lapsi ja palkkaus


Olen hoitovapaalla ja jäämässä suoraan hoitovapaalta toiselle äityslomalle. Minulla on vakituinen työ. Nyt haluasinkin tietää, maksaako työnantaja minulle myös tämän toisen lapsen äitiysloman ajalta 3 kk palkan vai saanko äitiyspäivärahan kelalta? Jos työnantaja ei maksa palkkaa, niin kuinka kauan minun olisi oltava työelämässä mukana, että saisin palkan? Olen yrittänyt ottaa selvää asiasta, mutta mistään en ole löytänyt vastausta.
 
Hei!

Olen nyt äitiyslomalla ja sen jälkeen pidän kuukauden kesäloman duunista jonka jälkee olen hoitovapaalla hetken ennen, kuin minulla alkaa taas uusi äitiysloma (olen anonut hoitovapaan niin, että loppuu juuri ennen, kuin äitiysloma alkaa). Minulle ainakin työnantaja maksaa 3 ensimmäisen kk ajalta palkan, kun jään äitiyslomalle taas. Mutta mutta, jos olet merkannut hoitovapaasi kestämään pidemmälle eli määrittämäsi hoitovapaa-aikasi menisi ns. tämän uuden äitiysloman kanssa päällekkän niin työnantaja ei sitä 3 kk aikaista palkkaa maksa jos määrittämäsi hoitovapaa (jonka olet ehkä jo paljon aikaisemmin anonut) ylettyy sinne asti. Toivottavasti sait jotain selkoa ja kysele, vaikka Kelasta lisää. :)
 

Kiitos! Just tätä kaipasinkin. Mulla on hoitovapaa anottu syyskuuhun saakka ja tästä hoitovapaa-äititysloma päällekkäisyydestä jo tiesinkin, siksi otin alkuun lyhyemmän pätkän. Hienoa kuulla, ettei palkan eteen tarvitse "kävästä" töissä, vaan voin jäädä suoraan "lomalta lomalle" :flower:
 
Hei,

Minkä alan tes:ä sinuun sovelletaan, että työnantaja maksaa palkan ? Olen ymmärtänyt niin, että kaikilla aloilla työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa toisesta raskaudesta 3 kk:den palkkaa, jos ei ole raskauksien välissä ollut töissä (siis fyysisesti työpaikalla tekemässä töitä).

Itse kuulun energia-alan tesin piiriin, ja omalta osaltani pitäisi selvittää liiton kanssa, luottamusmies ei osannut asiaan vastata, kun sitä kyselin.
 

Tiedätkö "mami", millä aloilla eivät maksa tuota palkkaa? Itselläni on valtion, ei virka, vaan vakituinen työsuhde. Lisäksi yritin kahlata omaa tes:ä läpi, mutta en löytänyt ko kohtaa.
 
Hei,

Nyt täytyy tunnustaa, että en muista/tiedä niiden alojen Tes:jä, joilla palkkaa ei saa, mikäli ei töihin mene välissä. Mutta netissä seikkaillesani yrittäessäni etsiä selvittää omaa asemaani, selvisi, että ainakin Metallin sopimus on sellainen, että työnantajalla ei velvollisuutta maksaa maksaa palkkaa kolmen kk;den ajalta enään toisesta lapsesta, mikäli ei ole välillä käynyt töissä


 
Hei,

Lisäys vielä askeiseen viestiini. Metallinkin kohdalla asiaa ei suoraan mainittu, vaan tieto siitä, että toisesta ei tarvitsisi työnantajan maksaa palkkaa löytyi liiton ohjeista, miten Tes:ä tulkitaan.

Itsellä on sama juttu, että TES:stä en vastausta suoraan omaan asemaani löydä, joten täytyypi varmaan olla liittoon yhteydessä tai palkanlaskentaan. Ovat vaan juuri ulkoistaneet meidän firmassa tuon palkanlaskennan, joten varmuuden vuoksi itse kysyn liiton kantaa asiaan.
 

Yhteistyössä