Toimitus kysyy: Mitä lapsesi katsovat tv:stä ja dvd:ltä?

"äiti"
1) Mitä lapsesi katsoo dvd:ltä ja miksi?
1v3kk katsoo ainoastaan Teletappeja dvdltä. Huumaantuneena. Ne hetket ovat arvokkaita äidille, joka ravaa muuten TAUOTTA jatkuvassa liikkeessä olevan lapsen perässä. Laitan dvdn pyörimään, että saan juoda vaikkapa aamukahvini rauhassa.
11 vuotias pitää Harry Pottereista.

2) Mitä lastenohjelmia lapsesi katsoo televisiosta ja miksi?
Televisiosta tulevat lastenohjelmat eivät kiinnosta. Olen koittanut joskus tarjota (vaihtelun vuoksi ) Myyrää tai PikkuKakkosta, mutta ei. Se on Teletapit tai ei mitään :D.

11 vuotias ei lastenohjelmia enää katso.

3) Mitä et anna lapsesi katsoa ja miksi?

11 vuotias lapsemme ei saa katsoa k-18 elokuvia, toisaalta taas Bondit olen sallinut. Joskus vinkuu jotain selvästi kiellettyä, mutta tietää kyllä, että olen melko tiukka noiden ohjelmien kanssa. Eli tyytyy kyllä osaansa. Esim BBtä ei missään nimessä saa katsoa tmv selvästi aikuiselle suunnattua ohjelmaa.

1) Muksut katselee DVD:ltä lasten piirrettyjä leffoja kun niissä ei oo mainoskatkoja kuten esim. digiboxille nauhoitetuissa leffoissa. Muutaman leffan viikossa saavat ja jaksavat katsoa. Yleensä niitä tuijotellaan kipeinä tia sadepäivinä.

2) Disney Channelilta Viiden tähden merielämää, Hannah Montana, Jonas, Fineas ja Ferb ja Fairly odd parents. Yhdessä katotaan Huipuumalli haussa- ohjelmat ja Hurja Remontti. Yleensä telkkua tuijotellaan noin tunnin verran päivässä. Enintään. Ja kuten edellä sairaspäivät on eri asia.

3) Lapseni eivät saa katsoa mitään mikä on enemmän kuin K- oma ikä. Enkä anna edes ihan kaikkea sallittuakaan katsoa. Yhdellä lapsellani on psykoosi ja muita mielenterveyden ongelmia kun on saanut isänsä luona katsoa ihan mitä vaan on halunnut. Yritänkin nyt näyttää lapsille ettei se ole ihan itsestään selvää että saavat katsoa telkkarista Turtles-, Spiderman- tai Jurassic Park- leffan. Eipä televisio lapsille enää olekaan niin tärkeä kuin aiemmin, ulkona viihtyvät päivittäin enemmän ja levottomuuskin karisi samaa tahtia kuin television tuijottamisajat

Lapset tällä hetkellä 14, 12, 10 ja 9

ei telkkua
Lapset 3-vuotias ja 1,5-vuotias. Eivät saa katsoa ollenkaan tv:tä, ei siis sarjoja tai dvd:tä. Esikoinen saanee piakkoin katsella muutamia ohjelmia, esimerkiksi Avara Luonto -tyyppisiä.

Minusta telkun katselu ei ole hyväksi pienille lapsille. Se passivoittaa ja tylsistyttää, vie aikaa oikeiden, aitojen asioiden parista. Telkkarin edessä istuminen korvataan meillä kirjoilla, leluilla, laululeikeillä ja askarteluvälineillä.

"4 lapsen äiti"
Lapset 7,5,3 ja 1

1) DVD:ltä lapset katsovat juurikin niitä mitä meillä on XD esim mr Bean, Utelias Vili, Autot, Toy Story, Late Lammas. Aika vähän lapset katsovat mitään, joskus viikonloppuisin tai silloin kun äiti haluaa olla hetken rauhassa.
2) Digiboksin hajoamisen myötä meillä ei ole näkynyt ohjelmia puoleen vuoteen. Ennen hajoamista lapset katsoivat pikkukakkosta aamulla ja illalla. Aamuisin tuli aina kiire kerhoon, eikä pukeminen ja aamupalakaan maistuneet kun piti vain telkkaria tuijottaa. Nyt he eivät muista lainkaan sitä "perinnettä".
3) Ikärajoista pidetään kiinni ainakin suurimmalta osin. esim 5v voi saada katsoa k7, mutta 7v (eikä muutkaan) sitä isommille tarkoitettuja. pokemonia, turtleseja tms eivät myöskään saa katsoa. Valitettavasti isovanhemmat eivät ole samoilla linjoilla...

meillä
Meillä ei oo telkkaria eikä dvd:itäkään, mutta netistä laitan vähän alle 2-vuotiaalle joskus Pingua, Teletappeja, Puuha-Peteä, Titi-nallea, Kaapoa... Suurin suosikki on ehdottomasti Pingu. Ohjelmia katsotaan lähinnä silloin, jos pitää saada tehdä esim. ruokaa rauhassa tai jos äiti tai poika on kovin väsynyt tai kiukkuinen. :D Ihan päivittäin ei ohjelmia yleensä katsota. Isovanhempien luona katsoo telkkarista pikkukakkosta, jos tulee jokin poikaa kiinnostava ohjelma.

Joskus on tullut näytettyä vahingossa ohjelmia, joissa onkin ollut jotain lasta pelottavia juttuja. Esim. muumeissa on aika jännittäviä juttuja. Semmosia en näytä, mistä lapsi jotenkin hermostuu tai pelästyy. Periaatteessa noin pienen ei tarvis edes katsoa vielä mitään ohjelmia, mutta joskus ne on ihan hyvä hätävara. ;)

"kookoo"
Harvemmin tulee dvd:itä katsottua, mutta joskus Barbie-elokuvia tai Hupsista (sitä missä on Pat ja Mat). Elokuvia ei ole digiboxilla tallennuksessa, eikä Hupsistakaan kun sitä ei ole tullut telkasta.
Suosikit ovat Pasin ja Kielon valtakunta, Samu ja Salla sekä Maikki ja Pelottava Pontso. Nämä eivät ole pelottavia meidän herkän 5-v neidin mielestä ja näitä voi pikkuveljenkin antaa huoletta vilkuilla.
Meillä ei juuri katsota muuta kuin Pikku Kakkosta. Kolmosen lastenohjelmat (mainoksineen) ovat pannassa. Liian pelottavat ja väkivaltaiset "lasten"ohjelmat eivät ole mielekkäitä lapselle eikä myöskään äidille. Mainokset taas kiinnostaisivat kyllä, mutta mielestäni on arveluttavaa mainostaa niin paljon lastenohjelmien välissä. Periaatteestakaan siis ei kolmoselle lastenohjelmien aikaan käännetä.

Äiti kohta kahdelle

Lapseni 11kk katsoo dvd:ltä muumeja, pororoa, titi-nallea. Hän pitää näistä ohjelmista, titi-nallen mukana voi jammailla itsekkin. Tällä välin ehdin itse pyykkipäivänä nostaa pyykit ja laittaa uutta koneellista pyörimään, tiskejä laitella koneeseen tai pulloja pestä.
Televisiosta tykkää katsella lasten juniorikanavalta JummiJammi-ohjelmaa, joka tulee arkisin 11 aikaa. Ohjelma kestää 20minuuttia, jona aikana ehdin esivalmistella lounasta, tai laittaa tavarat kasseihin, jotta pääsemme ohjelman jälkeen lähtemään asioimaan, kävelylle yms.
Joka päivä emme tosiaan näitä ohjelmia katsele, mutta toisinaan. Ja emme tosiaan kuin sen yhden tai kahden jakson verran jotain ohjelmaa/ohjelmia.

En anna katsoa mm. väkivaltaisia toimintasarjoja, elokuvia. Nämä ohjelmat tulevat iltaisin tarkoituksella myöhään, että pienet lapset eivät olisi näitä näkemässä. Emme myöskään katso sellaisia nauhalta mieheni kanssa kun lapsi on seurassamme.

Myös todella kovina pakkaspäivinä, nämä ohjelmat ovat olleet pelastus. Se hetki kun ehdin hetken itse henkäistä, juoda rauhassa kupin kahvia ja lukea päivän uutiset.

- Äiti, lapset 11kk ja rv 22 -

Sagoal
En anna lapseni (1 vuotta) katsoa vielä lainkaan tv:tä tai dvd:tä, koska en näe sille mitään tarvetta. Toistaiseksi olemme pärjänneet hyvin leikkien ja yhdessä tekemisen avulla. Muutenkaan en näe kovin hyvänä lapsen kehityksen kannalta, jos lapsi katselee televisiota alle kahden vuoden ikäisenä. Mielestäni on ihan ok, jos yli 2-v. taaperoikäinen katselee silloin tällöin jonkin turvallisen ja ikätasoisen piirretyn, muuten aion rajoittaa television tai dvd:n katselua jatkossakin.

- Pikku traktoria (viimesiks ostettu), Lilo ja Stitch 2, Tomi traktori, my little pony ja Nikke Knakkerton. Noi on lempparit tällä hetkellä, aiemmin oli myös muumit mut koska meil on vaan pari dvd:tä niitä niin on kyllästynyt. Toi Nikke ei oo ihan sellanen mitä tykkäisin noitten viel katsovan mut on niitä pahempiakin ku se.
- pikku kakkonen, siin on mun mielestä ns sopivia ohjelmia, Anniina balleriina on lemppari. Isänsä kanssa kattoo myös Simpsoneita mistä en kans itse oikein tykkää.
-En oo nyt kattonu mitkä pyörii tällä hetkellä mutta nää dinosaur kingit ja ben tenit yms missä tapellaan yms. vanhempi lapsi valvoo monesti myöhään ja joudun usein sanoo isälleen jos telkkarista tulee liian väkivaltaista ohjelmaa tai seksikohtauksia että kääntää kanavaa, ei ihan vielä (melkein 3v) tarvii mitä tahansa kattoo!

nnanna
1.
Lapseni 1v8kk ei ole katsonut dvd:ltä kuin kahdesti muumeja. Nämäkin siksi vain, että olin itse kipeä enkä jaksanut leikkiä.

2.
lapseni on saanut katsoa muutamia kertoja Pikku Kakkosta, kun on itse ollut kipeä tai kun minä olen ollut kipeä. Muumit sallisin myös.

3.
En anna lapseni katsoa yleensä telkkaria, koska meillä on hauskempaa muita puuhia tehdessä. Telkkari meillä on päivisin kiinni. Vain pienille lapsille tarkoitetut lastenohjelmat hyväksyn.

1. Dvd:ltä neiti 5v. katsoo yleensä Disney-elokuvia. Meillä on sääntö että viikonloppuisin saa katsoa 1 elokuvan. Tämä siksi että lapsi kyllä katsoisi mielellään vaikka koko päivän elokuvia jos saisi, eikä jatkuva tv:n katselu mielestäni ole lapselle hyväksi.

2. Tv:stä lapsi saa katsoa Pikku Kakkosen, perjantaisin myös Hauskat kotivideot.

3. En pidä esim. mtv3:n lastenohjelmia 5 vuotiaalle sopivina, mielestäni ne ovat suurin osa liian rajuja, joten niitä meillä ei katsota. Myös Salatut elämät ym, on meillä lapsilta kiellettyjä, vaikka miehen 10v. poika kyseistä sarjaa kotonaan saa katsoakkin, niin meillä sitä ei hänkään katso.

Yhteistyössä