Toimitus kysyy: minkä ikäinen lapsi voi olla hetken yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkujuttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkujuttu

Uusi jäsen
09.10.2006
23
0
1
Hei, plussalaiset!

Kaipaan lehtijuttua varten Kaksplussan lukijoiden kokemuksia ja mielipiteitä leikki-ikäisen lapsen yksin olemisesta pihalla tai kotona pienen hetken ajan. Minkä ikäisen lapsen jättäisit yksin esim. roskien viemisen tai maitolitran lähikaupasta hakemisen ajaksi? Entä minkä ikäinen voi leikkiä hetken yksin tai kavereiden kanssa pihalla (ja millaisella pihalla)? Onko sinulla omien lastesi kanssa sattuneita, yksinoloon liittyviä kokemuksia tai kertomuksia, joita haluaisit jakaa muiden lukijoiden kanssa nimettömänä?

Voit vastata suoraan tähän viestiketjuun. Kiitos jo etukäteen!

Elina Teerijoki, vapaa toimittaja

Olen jättänyt lapseni aivan vauvasta asti yksin roskien viemisten ja koiran nopean pissatuksen ajaksi. Jos moista ei voisi tehdä, ei voisi äiti sitten mennä yksin vessaankaan käymään. Vauva ei hyppää pinnasängystä pois (ja hyvin, hyvin harvoin edes herää poissaolon aikana) ja isomman voi laittaa portin taa turvallisesti esim. katsomaan telkkaa ja selittää että äiti käy nopsaan ulkona. Meillä on olohuone niin lapsiturvallinen, että siellä ei pääse mitään sattumaan. Yleensä en lapselle edes ilmoita että äiti nyt käväisee ulkona. Ei se siis edes huomaakaan että olin poissa.

Lyhyt poissaolo on aivan eri asia kuin pidempi. Minut on jätetty 2v. vanhemman siskoni kanssa kotiin kauppareissujen ja muiden ajaksi jo 3 vuotiaana. Olin kai suhteellisen järkevä ja mitään kamalaa ei tapahtunut, mutta en ikinä jättäisi yksin kotiin sen ikäisiä jos poissaolo kestäisi 5 min pidempään.

Riippu todella paljon lapsesta itsestään, onko esim. "täystuho" tutkiskelija, vai rauhallinen oleskelija. Ja riippuu myös jääkö esim. vanhempia sisaruksia mukaan. Meillä esim. voin jättää kaksivuotiaan pidemmäksikin hetkeksi (15-30 min) isovljen kanssa, joka on järkevä ja vastuuntuntoinen 9-vuotias. Meidän keskimmäistä 5-vuotiasta en jättäisi täysin yksin kuin ehkä 5-minuutiksi, hän huolestuu helposti.
En jättäisi minkäänikäistä lasta edes roskien viemisen ajaksi ilmoittamatta lapselle, että käväisen ulkona (eri asia tietysti jos nukkuu). Minusta on paljon parempi, että lapsi tietää että käväisen ulkona, kuin että en sanoisi mitään, ja sitten hänelle tulisikin jotakin kysyttävää tms., eikä hän sitten tietäisi yhtään minne olen häipynyt, eikä saisi vastusta huutoihinsa. Siinä voi 5 minuuttiakin tuntua vanhemmastakin lapsesta iäisyydeltä...

Riippuu lapsesta. Kolmesta vanhimmasta 2 on voinut jättää 3-4-vuotiaana n. 20 minuutiksi, mutta yhtä ei vielä 6-vuotiaanakaan.

Minulle on sanottu, ettei alle kouluikäisiä pitäisi jättää ollenkaan, koska jos jotakin sattuu (kotona tulipalo, itselle kolari), joutuu syytteeseen. Silti jätän, koska lapsi itse pyytää ja koska olen valmistanut lapsia. JA koska on niin paljon helpompi käväistä mutka ilman lasten mukaan raahaamista.

Meillä on käyty 2-3 -vuotiaasta asti (heti kun alkaa ymmärtää juttuja) läpi, mitä pitää tehdä jos tulee tulipalo: mennä heti ulos talosta, jos ei ole isoja kotona; mennä naapuriin sanomaan että soittavat hätänumeroon. N. 5-vuotias osaa jo soittaa tarvittaessa itsekin. Ovea olen kieltänyt aukaisemasta vieraalle. Nämä ovat turvaohjeet.

Tuon kotona pärjäämättömän lapsen jätin kerran melkein 7-vuotiaana esikoululaisena kotiin kauppamatkan ajaksi. Hän soitteli koko ajan perään ja vinkui että tule jo, tule jo, mää en halua olla täällä, tule äkkiä. Toisen kerran oli pakko lähteä hakemaan isoveli puolen kilometrin päästä, kun hän ei uskaltanut tulla yksin kotiin. Jätin 2-vuotiaan ja 5-vuotiaan sekä 6-vuotiaan kaverin kotiin n. 15 minuutiksi. Lähtiessä mietin, mitä voi sattua ja sanoin että JOS sattuisi tulipalo niin menette ulos ja juoksette naapuriin. Kun tulin vartin päästä takaisin, tytöt kiskoivat itkien 15 asteen pakkasessa pulkassa puolipukeista taaperoa kun olivat olleet varmoja että tulipalo tulee... Ja kerran jätettiin lapset nukkumaan ja lähdettiin käväisemään miehen kanssa iltalenkillä. Kun tultiin takaisin parinkymmenen minuutin päästä, häkävaroitin oli alkanut huutaa ja esikoinen paniikissa herätteli pienempiään viedäkseen heidät ulos. Nämä ovat pahimmat mitä on sattunut.

Pihalla yksin leikkiminen on sitten taas vähän eri asia. Kun lapsia on useampi, voi pienempikin lapsi olla pihalla ilman jatkuvaa katsekontaktia (riippuu pihasta, mutta meillä on iso piha ja tie vähän kauempana). JOs jotakin sattuu, toiset tulevat kertomaan. Riskit pitää arvioida; liikenne, hukkuminen ja kuristuminen ovat tavallisimmat tapaturmat. Jos olisi vettä pihalla, olisin varmaan paljon tarkempi. Trampoliinia ei meille hankita niin kauan kuin meillä on sen alle mahtuvia lapsia. Käyn aina 5-10 minuutin välein portailla huutelemassa, onko nuorin tallella, samalla toki yleensä saan havainnon myös isommasta sekä siitä, minkälainen leikki on meneillään.

...halua jäädä meidän 9 -v kotiin yksin, vaikka vain lyhyen kauppareissun ajaksi. Saattaa johtua siitäkin, että on tosiaan niin yksin sitten, kun ei ole sisaruksia. Emme siis ole haluneet jättääkään, kun ei itse halua. Sisällä kyllä voi olla ja touhuta esim.kesällä niin että jompi kumpi vanhemmista on ulkona omakotitalomme pihahommissa. Mutta kyllä hänellä on silloinkin 2-3 x tunnissa asiaa... Eikä siis muuten ole mitenkään arka, voi mennä kaverille joskus vaikka yökylään, samoin kävelee itsekseen kaverille 200m päähän. On kävellyt koulusta yksinkin kotiin monesti, vaikka yleensä taivaltaa naapurin pojan kanssa 2km:n matkan koulusta kotiin.

Yksin en jättäisi kauppareissun takia kyllä lasta ennen kuin on koulussa. Roskapussin kai voi tilanteesta riippuen heittää ulos vaikka ihan minkä ikäisen kanssa tahansa. Mutta enempi ja kauemmas liikkeelle lähtö on aina riski, että jos tapahtuu itsellekin jotain eikä selviäkään kotiin siinä ajassa kuin ajatteli, että miten sitten käy. Koululaista voi jo valistaa että mene naapuriin, mutta 2 v ei voi...

Täytyy siitä huolimatta että maailmalla on viime aikoina tapahtunut paljon, todeta, että havaittavissa oleva kielteinen asennoituminen uudistusohjelmaamme kuvaa hyvin toimintamenetelmiä parannettaessa hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Tosin Vaihtelevalla menestyksellä myös asianomainen ministeriö vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään organisaation sisäisiä ratkaisumalleja. Huominarvoista on myös se, että tilastot osoittavat, että tahomme sekä useiden erilaisten sidosryhmien ja muiden meille tärkeiden instanssien vankka tuki työryhmän viikon takaiselle esitykselle antaa mahdollisuuden parantaa runsain määrin esiintyvää suurpiirteisyyttä sekä rauhattomuutta. Ei sovi unohtaa, että asianomainen ministeriö havainnollistaa hyvinvointimalliamme sekä järjestelmän ulkopuolelle jääneitä epäonnistuneita prosesseja. Nykyajan yhteiskunnassa matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta tahomme sekä useiden erilaisten sidosryhmien ja muiden meille tärkeiden instanssien vankka tuki työryhmän viikon takaiselle esitykselle kuvaa hyvin toimintamenetelmiä parannettaessa yleispätevien toimintaohjeiden tavanomaisia käyttökohteita. Fakta on, että vaikka osaltamme onkin saatettu syyllistyä laiminlyönteihin, voidaan taholtamme kuitenkin todeta, että yhteiseurooppalainen puolustus- ja turvallisuusmalli todistaa oikeaksi yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia. Lopuksi voin vain todeta, että käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos energiapoliittinen ratkaisu havainnollistaa hyvinvointimalliamme sekä vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.

Kun osasi istua, mutta ei vielä kävellä, jätin sisälle, siivotakseni pihan, viedäkseni roskat ym.

Kavereiden kanssa ulos jättäminen ilman vanhemman valvontaa taitaa olla jonkinlainen periaatei. ellei lakikysymyskin. Aikanaan ihmettelin suuresti, kun yksi naapuri jätti 2-vuotiaan valvomatta pihalle. Meidän lapsemme oli kavereiden kanssa n. 6-vuotiaasta lähtien, mutta ei tiettyjen, väkivaltaisten lapsien kanssa.

Riippuu paljon lapsesta ja siitä, onko esim. vanhempia sisaruksia. Meidän 3 v. saa paniikin jos käväisen avaamassa alaoven vieraalle (asutaan kerrostalon kolmannessa kerroksessa). Tähän menee noin 1-2 min. On muutenkin sellainen että näkösällä pitää olla koko ajan. Toki vessassa saa käydä rauhassa ja leikkii yksin eri huoneessa pitkiäkin pätkiä. Ilmoitan aina kun lähden ovesta ulos että minne menen että osaa vähän arvioida, kaunako olen poissa, siis vaikkei lapsi jäisikään yksin (tietää että kaupassa käynti kestää muutaman tunnin, töissäolo koko päivän jne.). Meillä poika on myös mallia täystuho eli voi mennä vielä 2-3 v. ennenkuin voi jättää esim. 30min yksin kotiin. Aika näyttää. Ja koska omia lapsia ei ole tämän vanhempia, en ala vanhempien lasten tilannetta arvioimaan.

Mun mielestä 5-vuotias voi (jos uskaltaa/tahtoo) olla itsekseen sen ajan kun äiti käy esim. ulkona viemässä roskiksen tai hakemassa postin postilaatikosta. Samaten noin 5v alkaen voi olla itsekseen ulkona kunhan turvallinen piha ja vanhemmat kuitenkin vahtii lapsiaan esim. tasaisin väliajoin ikkunasta vilkuillen.

Eskarin loppupuolella voisi harjoitella esim. kauppareissun ajaksi itsekseen kotiin jäämistä. Kouluikäisenä osan on sitten pakko olla iltapäivisin jonkin aikaa itsekseen jos esim. ei ole saanut ip-kerhopaikkaa. Minusta kuitenkin vasta noin kolmasluokkalainen olisi valmis säännöllisesti olemaan itsekseen kotona tunteja kerrallaan... Koko päivän (esim. vanhempien työpäivän ajan) aina joskus sitten aikaisintaan noin 10v alkaen jos suostuu/tahtoo.

on jääneet 15-20 min ajaksi yksin sisälle kerrostaloon. Ulos en koskaan jätä valvomatta, koska voi sattua jotain,jäädä vaik auton alle. Ovat mielestäni ymmärtäneet, että mistä kysymys, palohälytin kerrottu ja että vieraille ei avata ovea. Oon jopa testannut, soittanut ovikelloa ja sieltä huutavat oven läpi että kuka siellä.

Olen jättänyt roskien viemisen ajaksi lapsen yksin 1-vuotiaana. Se ei tosin kestä kuin 30 sekuntia.

Nuorempi on ollut yksin pihalla vajaa 2-vuotiaasta 4-vuotiaan isosiskon kanssa (rauhallinen piha, ei muita lapsia). Molemmat ovat sen verran arkoja liikkumaan kauemmas, että hyvin on voinut jättää. Tosin tietty jatkuva seuraaminen on koko ajan päällä keittiön ikkunasta, kun laitan ruokaa.

Yksin en tule pitemmäksi aikaa lasta jättämään kotiin vielä pitkään aikaan. Vaikeaa sanoa, mikä se ikä olisi esim. kaupassakäynnin ajaksi, mutta uskon, että puolen tunnin yksinoloonkin vaaditaan vähintään 8-9 vuoden ikä. Tunneiksi yksin en varmaankaan jätä lasta kuin vasta yli 10-vuotiaana.

Meillä poika 6v. Eli eskarissa nyt. Kysyin keväällä neuvolassa kun poika oli juuri täyttämässä 6v. että miten tämän asian laita ja neuvolatäti oli sitä mieltä että tämän ikäisen voi jättää 20-30min. yksin kotiin jos ihan itse haluaa. Olen jättänyt sellaseksi 45min. maximissaan, asumme kerrostalossa joten tässä on aina naapureita lähellä. Pojalla on tietty kännykkä mistä hän osaa soittaa jos tulee asiaa.
Olen käyny tuon pienemmän kanssa kaupassa/lenkillä, ja monesti poika halunnut jäädä kotiin ihan itse ja selvästi nauttii tästä hetkellisestä vapaudesta:) Jos poika ei halua jäädä yksin nin en tietenkään painosta siihen, mutta yleensä ilmottaa jos etukäteen että jos meet tänään kauppaan niin hän jää kotiin. Yleensä kattelee teeveetä tai pelaa sillä välin..Koskaan ei ole sattunut mitään.
Poika saa olla myös yksin pihalla mutta nuo naapurin 2 poikaa on yhtä villejä kuin meidänkin niin en mielellään laske yksin pihalle vaikka poika haluiskin. Yleensä kimpassa tyhmyys tiivistyy ja ovat tehneet kaiken maailman kepposia jne.

Me ollaan asuttu aina omakotitalossa joten ilmeisesti se on tässä se ratkaiseva asia? Koska mä oon aina jättänyt noi molemmat lapset ihan vastasyntyneestä asti yksin siksi aikaa kun haen postin tai vien roskat. Siihen on yleensä mennyt n. 30 sekunttia. Tiedän, koska oon kattonut kerran kellosta ;) Ja aina ennen lähtöä olen varmistanut et avain on taskussa tai et ovi ei ole lukossa. Kauemmin mulla tosiaan kestää kun käyn vessassa :D

Esikoinen on nyt 5v enkä ole sitä uskaltanut jättää yksin siksi aikaa kun menen kauppaan tms, kuopuksesta puhumattakaan. Sekin tietysti voi vaikuttaa, mutta lähin kauppa on 6km päässä joten ihan nopeesti en siellä käy vaikka ostaisinkin vaan yhden maitopurkin tasarahalla. Autoon sen sijaan oon uskaltanut nyt jättää vanhemman tai molemmat lapset yhdessä, siksi aikaa kun haen sen maitopurkin. Aikaa siihen menee ehkä 2 min. Nuorempaa 1v en siis jättäisi yksin autoon edes siksi aikaa, vaikka nukkuisi.

Ulkona ei nuorempi ole yksin eikä edes esikoisen kanssa, joku aikuinen on aina mukana. Esikoinen sen sijaan on saanut olla kesästä asti, eli oli sillon 4½v, kavereiden kanssa ulkona keskenään (muut lapset on samanikäisiä) mutta silleen et näen lapset sisältä tai joku naapureista on ulkona tai ollaan kuitenkin sovittu naapureiden kanssa että kaikki vähän katsellaan lasten perään ikkunoista :) Ja tämä on toiminut hyvin. Jotenkin uskaltaa jättää ulos yksin helpommin kun tietää et useampi silmäpari vahtii ikkunoista ;)

Tämä on tällainen ikuisuuskysymys. Mun kaveri taas on jättänyt lapsen ulos yksin leikkimään 2-vuotiasta asti ja aina jättänyt autoon siksi aikaa kun käy kaupassa, vaikka reissuun menisi 30min.

Eskarilainen on toivonut nyt ensimmäistä kertaa, että voisiko saada olla joskus yksin kotona. Olen ulkoillut omalla pihalla pienempien lasten kanssa ja tarkoitus olisi käydä joku kerta lähikaupassa niin, että saa olla n. ½ tuntia itsekseen kotona. Kesällä ennen eskarin alkua oli ensimmäisiä kertoja kotikadulla kavereiden kanssa ulkona.

Roskis on n. 5 metrin päässä kotiovesta eli olen käynyt roskiksella lasten ollessa ihan vauvojakin.

esikoinen taisi olla hiukka alle 5v kun HALUSI jäädä yksin kotiin kauppareissun ajaksi, sai jäädä, reissu kesti 15-20min. Ja hyvin tyttö pärjäsi. Toiseksi nuorin 4,5v ei suostu jäämään yksin sen aikaa, kun haen postin (30sek)...

5-6 vuotiaana vanhimmaiseni oli yksin roskiskäynnin aikana ja nyt 7-vuotiaana saa ja pystyy olemaan jo pidempiä aikoja esim. kauppareissun ajan tms. 1,5-vuotiastani en uskaltaisi jättää yksin edes muutamaksi minuutiksi, on sen verran veijari ja säheltäjä :P

Yksin mihin ja missä tilassa? Tarkentavat kysymykset?
Alle kouluikäistä en jättäisi yksin varttia pidemmäksi aikaa mihinkään.
Alle viisivuotiaalle aika on 5 min ja alle yksivuotiasta ei jätetä yksin kuin makuuhuoneeseen nukkumaan ollessaan itse samassa rakennuksessa.
Tiedän että on vanhempia jotka jättävät lapsiaan kauppareissujen ajaksi autoon jne, mutta omat lapseni ovat saaneet nauttia vanhempian läsnäolosta pienenä paljon. Ilmankos nyt murkkuikäisenä ovatkin kohtalaisen täysipäisiä eikä tarvitse kantaa murheita sen enempää kuin on normaalia.
Vanhemmat vuorottelevat koiran pissatuksien ja kauppareissujen aikana (siksi heitä on kaksi) lapsen kanssa oloa.
Kovin pieni saa mittavaa vahinkoa aikaiseksi jos jätetään yksin heitteille vaikkakin vain lyhyeksi aikaa.

Itse olen ollut iltapäivät kotona 1. luokan joulun jälkeen, koska en itse halunnut enää käydä iltapäiväkerhossa vaikka sitten taas välillä jopa vähän pelotti olla yksin kotona... usein kuitenkin sovittiin että joku kaveri tulee suoraan koulusta meille ja sitten leikittiin tai katsoin yksin telkkaria tai jotain videoo ja tein läksyt ja söin välipalaa. Lapsia minulla ei vielä ole (17v.) mutta olen aika samaa mieltä 1. kirjoittajan kanssa, koska kokemusta minulla kuitenkin on ja serkkupoikia usein hoitelen myös yön yli (nyt 3, 3, 5 ja 7v.). Heistä en yksin kotiin jättäisi yli 10minuutiksi kuin 7-vuotiaan... tai ehkä myös tuon 5-vuotiaan koska hän on tavallaan tosi järkevä, mutta myös tosi omatoiminen eli yrittää esim. itse leikata leipää tai saattaa alkaa itsekseen leipoa. Kuitenkaan en alle kouluikäistä jättäisi yli ½tunniksi ellei olisi jotenkin tosi luotettava ja erityisen rauhallinen lapsi ja tuskin silloinkaan.

Itse olen ollut iltapäivät kotona 1. luokan joulun jälkeen, koska en itse halunnut enää käydä iltapäiväkerhossa vaikka sitten taas välillä jopa vähän pelotti olla yksin kotona... usein kuitenkin sovittiin että joku kaveri tulee suoraan koulusta meille ja sitten leikittiin tai katsoin yksin telkkaria tai jotain videoo ja tein läksyt ja söin välipalaa. Lapsia minulla ei vielä ole (17v.) mutta olen aika samaa mieltä 1. kirjoittajan kanssa, koska kokemusta minulla kuitenkin on ja serkkupoikia usein hoitelen myös yön yli (nyt 3, 3, 5 ja 7v.). Heistä en yksin kotiin jättäisi yli 10minuutiksi kuin 7-vuotiaan... tai ehkä myös tuon 5-vuotiaan koska hän on tavallaan tosi järkevä, mutta myös tosi omatoiminen eli yrittää esim. itse leikata leipää tai saattaa alkaa itsekseen leipoa. Kuitenkaan en alle kouluikäistä jättäisi yli ½tunniksi ellei olisi jotenkin tosi luotettava ja erityisen rauhallinen lapsi ja tuskin silloinkaan.

Asun 3-, 5- ja 8-vuotiaiden lasteni kanssa isohkon kaupungin keskustassa, tosin liikenteeltä rauhallisella paikalla. Talo on viiden asunnon pieni kerrostaloyhtiö, jossa kaikki tuntevat toisensa ja ihan mihin tahansa hätään pyydetään apua (olipa se sitten leivinpaperin loppuminen tai sairaalle kaupassa käyminen).

Meillä on lapset (sekä omani, että talon muut) leikkineet pihalla keskenään jo pari-kolme-vuotiaasta lähtien (joskin ikkunasta suora näköyhteys pihalle). Nelivuotiaasta lähtien kaikilla on reviiri laajentunut jo pihalta pois, viereisen koulun pihalle tai lähialueen pulkkamäkeen. Kaupunkilaislapsina ovat pienestä pitäen oppineet varomaan liikennettä ja liikennesäännöt tulevat selkäytimestä.

Yksin kotiin meillä on keskimmäinen jäänyt jo nelivuotiaana kun olen kuopuksen kanssa vienyt esikoista kouluun ja ollut poissa puolisen tuntia. En olisi jättänyt, jos olisi pientäkään epäilystä ollut mistään (esim. hätääntyminen, omatoiminen hellan käyttö...). Ja aina on ollut talossa aikuisia, joiden luo olisi voinut mennä, jos jotain hämminkiä olisi tullut.

Tiedän, että meistä joku haluaisi tehdä lastensuojeluilmoituksen, ja mikäs siinä, jos haluaa kuormittaa muutenkin työllistettyjä ihmisiä. Tulkoot tenttaamaan onnellista tyttöä, joka on kaikessa rauhassa, omasta halustaan saanut koota palapeliä, ilman että olisi pitänyt lähteä vinttaamaan pyörällä viittä kilometriä pimeässä pakkasessa.

Nyt kun kuopus on päälle kolmen vuoden, olen jättänyt koko poppoon silloin tällöin keskenään jos olen käväissyt palauttamassa kirjaston kirjat tms. ja ollut poissa viitisen minuuttia.

Ja, apua!, meillä avataan ovi aina jos ovikello soi!

Meillä silloin 9v melkein 10v tyttö jäi 6kk ikäisen vauvamme kanssa n. 5 minuutiksi kaksisteen kun kävimme hakemassa maitoa lähikaupasta joka on alle sadan metrin päässä, lisäksi emme. Tästä asiasta tehtiin lastensuojeluilmoitus sossun toimesta ja pyytäessämme lisäselvitystä tähän niin vastaus oli että edes 9 vuotiasta ei tule jättää hetkeksikään ilman aikuisen valvontaa ja läsnäoloa, mutta onko se edes mahdollista..ei ole.. Meillä nyt on sit käynyt lastensuojelun ihmiset..

Yhteistyössä