Toimitus kysyy: minkä ikäinen lapsi voi olla hetken yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkujuttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä 4 vuotias odottaa aamusin kotona kun pissatan koiran ulkona,katsoo lastenohjelmia yleensä sen aikaa.eli on yksin noin 5-10 min. mutta näen kokoajan meidän ulko-ovelle ja käyn tosiaan vaan tossa pihalla..pienempi (1,5v)tulee aina mun mukaan.

Meillä lapset nyt 6 ja 5-vuotiaat ja viime kesästä asti ovat ulkoilleet keskenään, tosin niin aluksi että näin ne koko ajan. Hyvin on mennyt ja nuo tuntuvat pysyvän tässä alueella ja nyt kun on kavereita niin sinne saavat mennä ja isommalla on kännykkä mukana ja aika hyvin pitää pienemästä huolta. Mutta noi on jotenkin kauhean fiksuja kun tuntuu et toisten lapsia ei voi jättää ton ikäisenä vielä pihalle. Kesällä aloin jossain vaiheessa sit kysellä haluavatko mieluummin jäädä kotiin kun tulla koiralenkille ja jäivät molemmat tuijottaaan telkkua kännykä kanssa kun menin 45min-1h lenkin koirien kanssa. Mä olin kauhuissani ekat kerrat mut lapset lähinnä kysyi et "ai sä tulit jo". Meillä siis omakotitalo aika rauhallisella asumusalueella.

Mä haluan et esikoinen osaa kulkea kunnolla ja on tottunut "omaan" oloon kun menee kouluun. Jotain pieniä töppäilyjä on sattunut nyt kavereiden kanssa mut mieluummin nyt kun koulun alkaessa :)

Itse asun Italiassa ja niinpä tämäkin asia on muokkautunut asuinympäristön mukaan. Täällä alle 12-vuotiaita ei jätetä kotiin koskaan yksin ilman vanhempia. Myöskään alle 12-vuotiaat eivät mene kouluun yksin, joko koulubussilla tai sitten vanhempien seurassa/kyydissä. Syynä sekä vaarallinen liikenne että Suomessakin yleistyvät pedofilia-kaappaus -tapaukset. Täällä ei myöskään nukuteta vauvoja vaunuissa yksin ulkona, se on lailla kiellettyä ja ulkomaalaiset, jotka ovat niin tehneet ovat joko joutuneet pidätetyksi lasten heitteillejätöstä tai saaneet sakot. Jälleen syynä sekä mahdollinen lapsikaappaus sekä kulkukissat, jotka mielellään menvät vauvan naamalle nukkumaan. Täällä ollaan siis supertarkkoja tällaisten asioiden suhteen. Eikä noita yli 12 vuotiaitakaan mielellään kyllä yksin jätetä, mutta kyllä ehkä 13-vuotiaan uskaltaa kaupassa olo ajaksi yksin kotiin jättää. Ja saa mennä jo kouluunkin itse.
Muoks* Pienissä kylissä leikkipuistoon tuollaiset 10 vuotiaat voi mennä yksinkin, mutta isoissa kaupungeissa ei.

Viimeksi muokattu:
Riippuu kyllä ihan lapsesta.

Mutta siis meillä eskarilainen on ollut yksin hetken jos olen käynyt pyykkituvalla tai roskat viemässä. Kauppareissulle (vaikka vain maitoa hakemaan) lähtiessä en jättäisi yksin.
Eskarilainen on saanut olla yksin omassa pihassa ja nyt kun on ekaluokkalainen niin saa olla 4v. pikkusiskon kanssa pieniä hetkiä. Ovat luotettavia, tietävät säännöt, rauhallinen piha ja taloyhtiö ja suora näkyvyys ikkunasta pihalle.
Näiden lasten välissä on sitten reilu 5v. jota en voi luottaa pihalle yksin ollenkaan. En voi jättää toisten kanssa edes siksi aikaa että kävisin suihkussa vaan suihkussa on käytävä silloin kun vilehmooni nukkuu. Keksii vaikka mitä hölmöä (tekee verhoista liaanin, kaatelee sokerit, jauhot ym. kaapeista jos silmä välttää, menee parvekkeelle, pihalla livahtaa hetkessä johonkin vaikka aikuinen onkin valvomassa jne) ja erityislapsi kun on niin ei edes ymmärrä sääntöjä ja niiden tarpeellisuutta.

Eli tosiaan kyllä riippuu lapsesta. Koululaisemme on ollut hyvin vähän yksin koska olen pienten kanssa kotona. Toisaalta hän on aina ollut arka joten ei ole halunnutkaan juuri olla yksin.

Meidän tyttö on ollut kavereiden kanssa sisäpihalla leikkimässä 5 vuotiaasta asti. Olen parvekkeelta nähnyt ja voinut huudella takasin kotio päin. Myös saman ikäisestä ollut noin 5-10min yksin jos olen kaupassa käynyt hakemassa sen puuttuvan maitopurkin, yleensä olen pistänyt jonkun piirretyn pyörimään siksi aikaa. Tuo tyttö on niin rauhallinen ettei ole koskaan keksinyt mitään jekkusia kotona yksin ollessaan. Nyt 7 vuotiaana on ollut vähän pidempiä aikoja yksinään, ehkä 15-30 min.

Lapset tällä hetkellä 2,5v ja 1v. Asumme vanhassa omakotitalossa. Lapset ovat joutuneet tottumaan vastasyntyneestä siihen, että äiti käväsee viemässä roskat, hakemassa puita, hakemassa postin, laittamassa pyykkiä yläkerrassa ja käymässä vessassa (joka on toisella puolella taloa erillisenä muusta asuinpuolesta). Olen myös esikoisen ollessa vauva, jättänyt hänet käydäkseni nopeasti kaupassa parin sadan metrin päässä, kahden kanssa en ole niin voinut tehdä. Olen myös jättänyt lapet sisälle nukkumaan tehdäkseni ulkona haravointia, laittaakseni ulkosaunan tulille tms. Ja olemme yhdessä mieheni kanssa jättäneet lapset yksin sisälle nukkumaan käydäksemme ulkosaunassamme.

Eli max puoli tuntia ovat lapset olleet yksin valveilla, nukkuen tai niin että pienempi nukkuu ja isompi katsoo Muumeja. Koskaan en jätä lapsia yksin, jos takassa on tulet tai ruoka on uunissa tai hellalla. Turvallisuus on tärkeintä, mutta lapset ovat tottuneet jäämään hetkeksi yksin, eikä perääni ole juurikaan itkeskelty ja kuulen kyllä jos tulee hätä ja itku, kun saman talon sisällä kuitenkin yleensä ollaan.

Viime kesänä esikoinen sai olla yksin aidatulla pihallamme, johon on näköyhteys sisältä. Viihtyi siellä noin puoli tuntia itsekseen leikkimässä, kunnes halusi muiden kanssa sisälle.

Olen jättänyt esim. kauppareissun ajaksi senikäisen, joka itse haluaa jäädä, ymmärtää tilanteen ja osaa soittaa jos on kysyttävää. Tämä tarkoittaa käytännössä noin 4-vuotiasta. Isomman sisaruksen kanssa olen varmaan joskus jätänyt 3-vuotiaankin. Nuoremmatkin ovat olleet pari minuuttia kotona, esim. roskien viennin ajan. Yleensä jätän aluksi katsomaan tuttua dvd:tä. Mitään ongelmia, hätääntymisiä tmv. ei ole koskaan ollut. Säännöt yksiolon ajaksi ovat aika tiukat, sallittua on vain tv:n katselu ja rauhalliset leikit lattialla.

Kotoa en koskaan lähde edes lyhyeksi ajaksia sanomatta asiaa lapsille. Nukkuvaa lasta en koskaan jätä yksin, koska siinä tulee varmasti isommallekin hätä, jos herää, eikä löydä ketään kotoa.

Pihalla ovat lapset saaneet leikkiä yksin myös noin nelivuotiaasta. Ihan lyhyeksi aikaa olen voinut jättää pihalle jo 3-vuotiaankin. Ja kyse on ison kerrostalon pihasta.

Täytyy siitä huolimatta että maailmalla on viime aikoina tapahtunut paljon, todeta, että havaittavissa oleva kielteinen asennoituminen uudistusohjelmaamme kuvaa hyvin toimintamenetelmiä parannettaessa hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Tosin Vaihtelevalla menestyksellä myös asianomainen ministeriö vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään organisaation sisäisiä ratkaisumalleja. Huominarvoista on myös se, että tilastot osoittavat, että tahomme sekä useiden erilaisten sidosryhmien ja muiden meille tärkeiden instanssien vankka tuki työryhmän viikon takaiselle esitykselle antaa mahdollisuuden parantaa runsain määrin esiintyvää suurpiirteisyyttä sekä rauhattomuutta. Ei sovi unohtaa, että asianomainen ministeriö havainnollistaa hyvinvointimalliamme sekä järjestelmän ulkopuolelle jääneitä epäonnistuneita prosesseja. Nykyajan yhteiskunnassa matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta tahomme sekä useiden erilaisten sidosryhmien ja muiden meille tärkeiden instanssien vankka tuki työryhmän viikon takaiselle esitykselle kuvaa hyvin toimintamenetelmiä parannettaessa yleispätevien toimintaohjeiden tavanomaisia käyttökohteita. Fakta on, että vaikka osaltamme onkin saatettu syyllistyä laiminlyönteihin, voidaan taholtamme kuitenkin todeta, että yhteiseurooppalainen puolustus- ja turvallisuusmalli todistaa oikeaksi yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia. Lopuksi voin vain todeta, että käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos energiapoliittinen ratkaisu havainnollistaa hyvinvointimalliamme sekä vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.

Ihan samaa mieltä- puhut asiaa!

Meillä on molemmat lapset olleet vastasyntyneestä asti yksin sisällä kun käyn tupakilla, eli sen 3-5minuuttia. Samalla olen vienyt roskia/hakenut postia. Esikoisen ollessa vauva asuttiin kerrostalossa, silloin en vienyt roskia päivän aikana koska roskikselle oli matkaa. Tupakalla käydessä kuulee jos tulee itku ja nyt rivitalossa asuessa näkee koko ajan oven, vaikka hakisi postia/veisi roskia.

Esikoinen oli jo viime kesästä eli 1,5-vuotiaasta lähtien yksin aidatulla takapihalla, joka on järjestetty turvalliseksi ja koko ajan on näköyhteys ikkunasta sekä tuuletusluukku auki, niin että pienimmätkin äänet kuulee.

Ilman näkö-/kuuloyhteyttä en silti jättäisi yksin vielä pitkään aikaan. Lähikaupassa käväisy vie maks. 10minuuttia, mutta siksikään aikaa en tule lapsia jättämään yksin ennen kuin nuorempikin on ainakin 5-vuotias.

Roskapussin viennin ajaksi jää poika sisälle itsekseen, kun näköyhteys on oman huoneen ikkunasta roskikselle. Koirat ulkoilutamme yhdessä useimmiten tai koirat ulkoilevat keskenään aidatulla pihalla. Nopeasti kaupassa käyden on viimeisen puolen vuoden aikana välillä itse halunnut jäädä autoon odottamaan, kun saa lakupötkön tms. tuliaisiksi (kauppakäynti tällöin kestää max. 5 min). Ulos lapsi ei juuri uskaltaudu vielä jäämään yksin. Kesällä saattoi viihtyä n. 5 minuuttia itsekseen pihassa pyöräilemässä. Näin pimeän aikaan ei mene edes ulko-oven ulkopuolelle odottelemaan omaa pukeutumistani. Meillä on melko turvallinen piha, joten minun puolestani voisi jo jonkin aikaa siinä leikkiä itsekseenkin, kun ikkunasta kuitenkin hänen touhut näen.

Yhteistyössä