Uusi ketju: Minkä ikäinen lapsi voi ulkoilla yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoinen sai alkaa ulkoilemaan yksin kesällä 2008, eli mitäsenyoli...4½ v. Erittäin rajoitetusti ja ikkunasta valvoen tosin. Viime syksynä, eskarin alettua, sai alkaa ulkoilemaan vapaammin: saa mennä viereisille pihoille ja saa ylittää kadun mennessään hakemaan kaveria. Mukana on aina kännykkä. Ja asuinalue on turvallinen.
Ihan ekan kerran esikoinen oli yksin kotipihassa 2½-vuotiaana...käväisin kotona vauvan kanssa, ja esikoinen istua kökötti nätisti hiekkalaatikolla sen ajan. Naapuri toki katseli perään sen verran ettei tyttö karkaa mihinkään. Ei karannut, ei ole kertaakaan vieläkään poistunut sovituilta alueilta ja on nyt siis 6 v.

Kuopus on 4 v ja on jonkin aikaa saanut ulkoilla siskonsa ja tämän kaverien kanssa kotipihassa, yksin saa olla omalla takapihalla tai keittiön ikkunan alla jos mä häärään keittiössä jotain.

riippuu tietysti pihasta.meillä kerrostalojen pihassa ajelee autoja,ja autotie menee talon vierestä.tuosta roskis katoksen ohi juoksee helposti auton alle jne.
eli en tiedä uskallanko päästää 4-5vuotiastakaan tuohon pihalle yksinään

Toi riippuu ihan lapsesta. Toinen on valmis aikasemmin, toinen myöhemmin.
Meillä esikoinen on yks huithapeli, ja häneen ei ole voinut luottaa ennenku nyt vasta.. eli 8vuotiaana.

Pienempi on ulkoillu yksin 6vuotiaasta. Pihalla ovat olleet keskenään hetken jo ennen sitä.

Likka oli 4½v. kun alkoi ulkoilla yksin. Meillä on suojaisa takapiha missä likka pysyy kyllä, ei mene tielle tai mihinkään mihin ei saa mennä.

Mä olen tästä saanut täällä paskaa niskaan ja paljon. No yks kerta kaveri istui tuossa meidän sohvalla, katteli ikkunasta pihalle ja totesi, että aivan hyvinhän sä tästä näet missä likka menee. :D Tiesi siis palstan jutut. :whistle:

5-vuotias ei meillä vielä ulkoile yksin. Asutaan kerrostalossa, korkealla ja melko vilkkaasti liikennöidyn tien vieressä. Jos siellä alhaalla jotain sattuu, kestää aika tovi, ennen kuin pääsen sinne. Ikkunat meillä on sentään pihalle päin (ja tielle). Lisäksi lasten suosima leikkipuisto sijaitsee tuon tien toisella puolella eikä tyttö ole valmis sitä vielä yksin ylittämään. Enkä usko, että hän osaa vielä pitää niistä annetuista rajoista kiinni. Ehkäpä vuoden päästä kesällä voisi jo päästää yksinkin.

Riippuu vähän ympäristöstä ja lapsen luonteesta. Kerrostalossa on ihan eri asia päästää lasta yksin pihaan kuin rivarissa, jossa autot jätetään kauempana olevalle parkkipaikalle. Me asutaan hyvin hiljaisen kadun päässä omakotitalossa ja rauhallista esikoista olen laskenut yksinään takapihalle sovitulle alueelle jo juuri 3v-täyttäneenä. Vilkas kuopus ulkoili äidin tai isän kanssa vielä 4½-vuotiaanakin, vasta lähempänä 5v synttäreitä alettiin harjoittelemaan itsenäistä ulkoilua ja silti silmä kovana piti seurata, minne kuopus sinkoili innoissaan.

kun onhan sen opittava herrajestas ennen kouluikää itsenäiseksi mutta tiskata se ei saa vielä teininäkään että saa elää turvatun lapsuuden ja nuoruuden :D :D :D

Rippuu ihan, millaiselle pihalle päästää. Mä oon päästänyt jo 3½ -vuotiaan leikkimään hiekkikselle keittiön ikkunan alle omalle aidatulle pihalle, josta ei pääse pois kuin tulemalla taloon sisälle.

Yhteistyössä