Minkä ikäisenä lapsesi on saanut olla yksin ulkona leikkimässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Erään toisen ketjun innoittamana kyselen nyt tätä.

Toki suojaisan omakotitalon pihalla voi vaippaikänenkin varmasti hetken yksin temmeltää, mutta entäpä silloin, jos asuinalue onkin ihan rauhallinen kaikin puolin, mutta perhe asuu kerrostalossa, eli ei ole kyseessä enää niin suojaisia seutu?

Kysytään kysymys nyt vaikka siten, että minkä ikäinen saa olla yksin pihalla 20 minutin ajan?

Oman lapseni päästän yksin ulos EHKÄ siinä kohtaa kun se täyttää sen 18 :p ...saatan kyllä odottaa myös 21 ikävuOden täyttymistä. Tästä syystä olen saanut kerran jos toisenkin ylihuolehtivan äidin maineen :whistle:

Me asutaan korvessa ja 2 v ollut n 10 min välillä yksin pihalla kun olen esim sisällä pukenut vauvaa myös ulos. Kauemminkin saisi välillä olla, sisältä näkee hyvin tuohon pihaan, mutta ei ole toistaiseksi halunnut jäädä. Saa jäädä kun haluaa.

Just heitin 4- ja 6-vuotiaat pihalle puhaltelemaan saippuakuplia. Kerrostalon pihalle laskin esikoisen yksin 6-7 vuotiaana, kuopus on ollut sisarusten kanssa kolme vuotiaasta.

Ok, eli aika nuorena näköjään lapset saavat yksin ulkoilla. Meillä tytön rohkeus kyllä riittäisi, mutta äidin rohkaus ei. Ehkä olen katsonut yhden tai kaksi jenkkileffaa liikaa, jossa lapselle joku tekee jotain pahaa kun se on yksin ulkona :ashamed:

Tänään kyllä mietin, että jos siksi aikaa päästän, kun laitan parvekekukkia kuntoon...silloinhan periaatteessa koko ajan olen kuulolla, vaikken juuri ja juuri pihalle näekään...kuulen kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just heitin 4- ja 6-vuotiaat pihalle puhaltelemaan saippuakuplia. Kerrostalon pihalle laskin esikoisen yksin 6-7 vuotiaana, kuopus on ollut sisarusten kanssa kolme vuotiaasta.

Meillä neiti aloittaa jo koulunkin 6v;nä, siksi olen tässä pähkäillyt, että joko pitäisi pikkuhiöljaa opettelu aloittaa. Neiti nyt 5v 6kk.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Meillä neiti aloittaa jo koulunkin 6v;nä, siksi olen tässä pähkäillyt, että joko pitäisi pikkuhiöljaa opettelu aloittaa. Neiti nyt 5v 6kk.

Meidän poitsu on suunnilleen saman ikäinen ja uskaltaisin siis päästää, mut tosi paljonhan se on lapsesta kiinni. Jotkut kun tykkää karkailla. Mutta jos tyttöskin on valmis niin mikäs siinä :) Mut on se kyllä äitistäkin pelottavaa kun pieni onkin jo "iso" :) Mut ihan fiksuahan se on ensin vaikka partsilta käydä seurailemassa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Meidän poitsu on suunnilleen saman ikäinen ja uskaltaisin siis päästää, mut tosi paljonhan se on lapsesta kiinni. Jotkut kun tykkää karkailla. Mutta jos tyttöskin on valmis niin mikäs siinä :) Mut on se kyllä äitistäkin pelottavaa kun pieni onkin jo "iso" :) Mut ihan fiksuahan se on ensin vaikka partsilta käydä seurailemassa tms.

Ei tuo kyllä karkailemaan lähtisi, vaan leikkii takuulla tosi kiltisti tuossa ulkona. Mutta kun se vaan on mun vauva vielä :D

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Ei tuo kyllä karkailemaan lähtisi, vaan leikkii takuulla tosi kiltisti tuossa ulkona. Mutta kun se vaan on mun vauva vielä :D

Niinpä :D Kyllä muakin mietityttää kun tuolla tulee vastaan oman pojan kokoisia, yksin, iso reppu selässä. Että mekin ollaan jo niin lähellä sitä aikaa..! Hurjaa mutta toisaalta hienoa kun oma "pieni lähtee maailmalle" :D

Eivät ole vielä saaneet olla tuossa omakotitalon pihassa ihan yksin ulkoilemassa, ikää tosin vasta 4,5v ja 2v10kk. Mutta pikkuhiljaa lisäilen vapautta, esim. päästän lapset ovesta ulos kun ryhdyn pukemaan vauvaa, käskynä on leikkiä joko terassilla tai mennä suoraan hiekkalaatikolle, kumpaankin on näköyhteys makuuhuoneen ikkunasta jossa imetän ja puen vauvan.

Lapset kaipaavat kuitenkin aikuisen läsnäoloa, joten en varmasti ensi kesänäkään tyrkkää lapsia pidemmiksi ajoiksi yksin pihalle. Lähipuistossa ulkoili jo viisivuotiaana yksin eräs poika (asuu puiston vieressä, ei vilkasta liikennettä joten sinänsä turvallista), ja hän kaipasi koko ajan meiltä vierailta aikuisilta huomiota, "Katso kun keinun", katso sitä, katso tätä...

Yhteistyössä