Toiminko ihan päin pyllyä? Lapsi hukannut avaimensa, en avannut hälle aamulla ovea

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Voi hyvää päivääl, selvennä nyt ap kissan kokoisilla kirjaimilla näille palstamammoille MITÄ ovea at avannut. Ainakin itse ymmärsin, että KOTIOVEN toki avasit kertoaksesi lapselle, että VARASTON ovea et avaa.
 
[QUOTE="vieras";23699368]Tää on just tätä. Haloo. Olet ilmeisesti itse täydellinen ihminen etkä ikinä tee mitään virhettä - ainakaan toista kertaa. Et töissäsikään. Olet aika ehdoton ihminen kun et salli lapsellesi virheitä, toistuviakaan sellaisia. Opeta nyt lapsesi "pelkäämään" unohduksesta johtuvia rangaistuksia ja saat pian kotiisi neuroottisesti käyttäytyvän nuoren joka tarkistaa sata kertaa ovatko avaimet mukana![/QUOTE]

Kyse tais olla jatkuvasta unohtelusta. Virheitä sallitaan, mutta pitää myös oppia kantamaan vastuu teoistaan. Sen ei pitäisi olla niin vaikeaa, että tarkistaa että ne avaimet on kulkeutunu mukana. Jos lapsi ei edes viitsikkään tehdä sitä, niin mitä siitä tulee? Ihminen, joka ei oikeesti viitsi tehdä asioiden eteen mitään, koska kyllä äiti hommat hoitaa... Huh, kyllä niitä lapsia pitää kasvattaa ja opettaa tähän maailmaan.
 
Kuinka pitkä matka oli kyseessä?

Mutta siihen unohteluun. Meidän koululainen on kyllä pienempi, mutta meillä on ollut välillä käytössä palkintosysteemi. Eli kun lapsi on tietyn ajan muistanut tuoda koulusta kaikki tavaransa ja muistanut ottaa kaikki tavarat sinne mukaankin (juuri esim avain, lompakko, puhelin, kaikki vaatteet jne) niin lapsi on saanut palkinnon. Ei se palkinto sillä tavalla mitään ihmeellistä ole, eli ollaan menty yhdessä leffaan. Mutta lapsi tsemppaa paljon paremmin kun tietää, että siihen liittyy jotain extraa ja positiivista, ja luulen että oppii siinä samalla sitä rutiiniakin, että kouluun lähtiessä mietitään mitä piti olla mukana, ja koulusta lähtiessä mitä piti olla silloin mukana.
 
"minna"
Kun täällä nyt aikuisiin verrataan niin, kyllä mua ainakin rangaistiin kun jätin avaimet kotiin. Jouduin odottamaan neljän lapsen kanssa rappukäytävässä melkein tunnin ja maksamaan siitä lystistä vielä 50 euroa. Joten kyllä siitä unohduksesta kärsii vielä aikuisenakin. Ja kyllä se kummasti opettaa muistamaan seuraavalla kerralla.

Kyllä tuon ikäinen oppii tuosta, että ne avaimet on oikeasti tärkeät muistaa ja niistä pitää huolehtia. Vahinkoja voi sattua, mutta joskus se äiti ei oikeasti ole siellä paikalla avaamassa ovea. Näin lapsi oppii jo pienestä kuinka tärkeää ne avaimet oikeasti on pitää mukana ja tallessa. Katsokaas kun nuo lapset kasvaa ja aina te äidit ette voi olla silittelemässä päätä ja siistimässä tietä, mitä lapsi kulkee. Kun se lapsi pienenä oppii, että "mokas" hän miten vaan, aina äiti korjaa tilanteen, eipä hän paljon opi aikuisenakaan huolehtimaan mistään.
 
Miten se nyt on kovalla kädellä rankaisemista jos joutuu kävelemään kauniina kevätpäivänä kouluun? Se olis kovalla kädellä jos ensin pieksis ja sitten laittais pakkaseen nakuna. Tai jotain. Tuossa tapauksessa apn lasta tod näk potutti suuresti kävellessään ja voip olla, että muistaa ens kerralla paremmin.

Ihan hyvä ois pitää vähän suhteellisuudentajua tässä, se että lapsi kävelee jonnekin ei ole "kovalla kädellä"-rankaisemista.
Minustakin nyt pitää muistaa, että kouluun kävely tuskin on mitään "kovalla kädellä" rankaisua, jos matkaa kohtuudella. Itse kävelin kouluun ekasta luokasta ylioppilaaksi, matkaa ala-asteelle vajaa 1km ja yläasteelle/lukioon (ylämäkeen) 1,5km. Mulla ei edes ollut pyörää!

Kyllä minusta pikkuisen saa näpäyttää, että oppii! Eihän tuon ikäinen mitään traumoja saa, jos äiti näyttää konkreettisesti miksi se avaimista huolehtiminen on tärkeää! Sama kai se missä muistaa, että nyt avain UNOHTUI, jos ei etukäteen tarkista. Ei se muuta asiaa, muistaako 1min vai 1h päästä kun on oven nakannu perässään kiinni.
 
"klovni75"
Minä olen tehnyt noin, ja teen jatkossakin. Tyttärellä ikää 11v, melkoinen pyörremyrsky ja pilvissä leijailija. Hyvin on oppi mennyt perille, enkä tee sitä siksi että haluaisin olla hänelle ilkeä tai että jotenkin nauttisin siitä, vaan koska haluan HÄNEN oppivan asian HÄNEN omaa elämäänsä varten. Karhunpalvelus lapselle olisi se, että jatkuvasti paapotaan, ja sitten kun lapsi itsenäistyy ja muuttaa omilleen niin hän joutuu kaiken oppimaan kantapään kautta ja lyömään päätään seinään.
 
The Queen
Eiköhän NinaTT kirjoita aina omalla nimimerkillään.
"The Queen" on kohdellut lapsiaan aina niinkuin ihmisiä kohdellaan, ja lapseni toimivat muita ja itseään kohtaan samoin.
En esimerkiksi lähtisi kouluttamaan työtovereitani niin, etten avaisi heille ovea, jos he ovat unohtaneet kulkukorttinsa kotiin. Koska hekin ovat ihmisiä.
Yhdessä täällä elellään ja toisiamme autetaan.
 
"vieras ap"
[QUOTE="vieras";23699368]Tää on just tätä. Haloo. Olet ilmeisesti itse täydellinen ihminen etkä ikinä tee mitään virhettä - ainakaan toista kertaa. Et töissäsikään. Olet aika ehdoton ihminen kun et salli lapsellesi virheitä, toistuviakaan sellaisia. Opeta nyt lapsesi "pelkäämään" unohduksesta johtuvia rangaistuksia ja saat pian kotiisi neuroottisesti käyttäytyvän nuoren joka tarkistaa sata kertaa ovatko avaimet mukana![/QUOTE]

En ole täydellinen, ei kukaan meistä ole.

Jatkuva samoista asioista muistuttelu vaan alkaa ottamaan pannuun, lapsi ei ede spode huonoa omaatuntoa asiasta tai pohdi, minne olisi voinut tavaransa jättää, ei tee elettämään niiden löytämiseksi. Ikinä.
 
huono äiti
Kauheeta, lapsparka joutui ihan KÄVELEMÄÄN! Tottahan äidin olisi pitänyt kuskata kouluun autolla! Jo pyöräilemään pakottaminen on huonon äidin merkki. Itse pureskelen aina ruuankin valmiiksi ja oksennan sen sitten lasteni suuhun. Ja pyyhin peput 10 ja 12 vuotiaalta. Tunnen suurta syyllisyyttä, kun en pysty kakkaamaan heidän puolestaan. Ehkä evoluutio tuo ratkaisun siihenkin ongelmaan.
 
Ja miten käy jos itse aikuisena unohtaisit avaimet jolla et pääse kotiin? Tilaat ovenavaajan, maksat sen 50e (vai mitä se nyt onkaan). Kun saat "rangaistuksesti" tuon 50e laskun, niin varmaan muistat ens kerralla sen avaimen ottaa mukaan ;)
 
[QUOTE="vieras ap";23699440]2 km.[/QUOTE]

Minusta tuo on ihan perus matka, ei todellakaan liikaa koulumatkaksi. Mun nuoruudessa ei todellakaan tuollaisesta matkasta 12v muksulla olis revitty ressiä, ei ihme että nuoriso pulskistuu jos koulumatkan kävely on jo tuomittavaa?!?!?!?!?
 
"minna"
Eiköhän NinaTT kirjoita aina omalla nimimerkillään.
"The Queen" on kohdellut lapsiaan aina niinkuin ihmisiä kohdellaan, ja lapseni toimivat muita ja itseään kohtaan samoin.
En esimerkiksi lähtisi kouluttamaan työtovereitani niin, etten avaisi heille ovea, jos he ovat unohtaneet kulkukorttinsa kotiin. Koska hekin ovat ihmisiä.
Yhdessä täällä elellään ja toisiamme autetaan.
Sun tehtävä ei olekaan kouluttaa sun työkavereita. Lapsi on sinun vastuulla ja sinun tehtävä on opettaa ja kasvattaa häntä, että hän tulee pärjäämään aikuisena tässä maailmassa itse. Aikuiset kantaa vastuun itsestään ihan itse.
 
"vieras ap"
Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti;23699434:
Kauheeta, lapsparka joutui ihan KÄVELEMÄÄN! Tottahan äidin olisi pitänyt kuskata kouluun autolla! Jo pyöräilemään pakottaminen on huonon äidin merkki. Itse pureskelen aina ruuankin valmiiksi ja oksennan sen sitten lasteni suuhun. Ja pyyhin peput 10 ja 12 vuotiaalta. Tunnen suurta syyllisyyttä, kun en pysty kakkaamaan heidän puolestaan. Ehkä evoluutio tuo ratkaisun siihenkin ongelmaan.
:D

Minäkin jouduin lukemaan kirjoittamani otsikon uusiksi, ihanko varmasti siinä ei lukenut; Hakkasin lapseni mustansiniseksi ja laitoin konttaamaan kouluun alasti 8 kilometriä...:xmas:
 
"jou"
[QUOTE="vieras ap";23699157]Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että on ihan ok hukana avaimensa / puhelimensa alvariinsa?
Ette rankaise asiasta?

MITEN SE LAPSI SITTEN OPPII, ETTÄ TAVAROISTAAN PITÄÄ PITÄÄ HUOLI, JOS AINA AVAATTEE OVEN TMV. Lapsi oppii, että on ihan sama, pitääkö niistä huolen, onhan aina äiti tai isä, joka avaa kuitenkin oven.[/QUOTE]

Veikkaan että tulee eteen niitäkin tilanteita kun se äiti tai isä ei ole avaamassa ovea, ja ne riittää kyllä opetukseksi.
 
"vieras"
ilmeisesti matkaa oli enemmän kuin "kiven heiton verran" koska ei suostu vastaamaan tähän kysymykseen...

ja mun mielestä toi on jotenkin väärin et kun äiti on kotona muttei voi avata ovee. minkä viestin se sitten antaa lapselle? tottakai tuonikäinen lapsi tajuaa ettei äiti ole aina sitä ovea avaamassa, mutta jos tietää et äiti on kotona eikä voi avata ovea... mä kyl katkeroituisin äitille tollasesta. mut mä nyt toki olinki varmaan sellainen kieroon kasvanu teini...
 
The Queen
Minna,
minun "tehtäväni" on elää tässä maailmassa tämän maailman ihmisten kanssa. En opeta, enkä kasvata. En tiedä sen suurempaa totuutta kuin kukaan muukaan, mukaanlukien lapseni.
 
"ninni"
Minusta tuo on ihan perus matka, ei todellakaan liikaa koulumatkaksi. Mun nuoruudessa ei todellakaan tuollaisesta matkasta 12v muksulla olis revitty ressiä, ei ihme että nuoriso pulskistuu jos koulumatkan kävely on jo tuomittavaa?!?!?!?!?
Mä olen ihan samaa mieltä. Äidit, jotka itse eivät liiku, kuskaavat lapsiaan jopa minimaalisen lyhyitä matkoja kouluun... Nykyään pitää joka paikkaan mennä aina autolla :( Vaikka moni asia on nykymaailmassa paremmin, niin ei näköjään todellakaan kaikki! Palstamammat kauhistelevat, kun 12-vuotias joutuu kävelemään 2 kilsaa kouluun. Se ei todellakaan ole matka eikä mikään terveelle, peruskuntoiselle ihmiselle.
Onneksi oma lapsi tulee oppimaan, että moneen paikkaan pääsee loistavasti pyörällä/kävellen/juosten. Mutta sehän on monessa asiassa se vanhempien malli, joka ratkaisee...
 
"vieras ap"
[QUOTE="vieras";23699494]ilmeisesti matkaa oli enemmän kuin "kiven heiton verran" koska ei suostu vastaamaan tähän kysymykseen...

ja mun mielestä toi on jotenkin väärin et kun äiti on kotona muttei voi avata ovee. minkä viestin se sitten antaa lapselle? tottakai tuonikäinen lapsi tajuaa ettei äiti ole aina sitä ovea avaamassa, mutta jos tietää et äiti on kotona eikä voi avata ovea... mä kyl katkeroituisin äitille tollasesta. mut mä nyt toki olinki varmaan sellainen kieroon kasvanu teini...[/QUOTE]

En ole pikakirjoittaja, nöyrimmät anteeksipyyntöni. Kysymykseesi on jo vastattu.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras ap";23699414]Mit vit? :D

Missä näin on sanottu?[/QUOTE]

Niin, ap ei todellakaan sanonut mitä ovea ei suostunut avaamaan. Jokainen on tässä joutunut tekemään omia johtopäätöksiään.
Mutta että sinä päästit sen teinimamman sisältäsi valloilleen *huokaus*
 

Yhteistyössä