Toiminko ihan päin pyllyä? Lapsi hukannut avaimensa, en avannut hälle aamulla ovea

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
että olisi saanut fillarinsa...Joutui kävelemään kouluun...

Ikää 12 vuotta.

Hänellä on tasan 2 asiaa, jotka hänen pitää muistaa ja joista hänen pitää pitää huoli; känny ja avaimet ja silti AINA jompi kumpi tai molemmat on hukassa...:(

Onko teillä muilla tämmöistä? Miten olisitte toimineet vastaavassa tilanteessa?
 
"vieras"
mulla on ikää 27 ja myös aina känny tai avaimet hukas... mun mielestä olit kohtuuton, jos tää on totta. toivottavasti ei ole. ei kai kukaan voi tehdä lapselleen noin?
 
"VIERAS"
Minä itse olen tällainen unohtelija.


[QUOTE="vieras";23699069]että olisi saanut fillarinsa...Joutui kävelemään kouluun...

Ikää 12 vuotta.

Hänellä on tasan 2 asiaa, jotka hänen pitää muistaa ja joista hänen pitää pitää huoli; känny ja avaimet ja silti AINA jompi kumpi tai molemmat on hukassa...:(

Onko teillä muilla tämmöistä? Miten olisitte toimineet vastaavassa tilanteessa?[/QUOTE]
 
"vvv"
No en mä ihan noin radikaalisti olis toiminu. Aina yrittänyt toitottaa, että muistakaa avaimet, mutta ei siitä nyt rangaistusta anneta jos unohtuu. Unohtuu sitä joskus itseltäkin, eikä silloin oven ulkopuolelle jätetä.
 
"..."
Mun mielestä ihan hyvä opetus. Asian muistaa paljon paremmin, kun siitä aiheutuu jotain pieniä negatiivisia seuraamuksia. Ja oletan siis, että tuo matka kouluun nyt ei mikään ihan kohtuuton ole, eli sen kyllä kävelemälläkin selviää.

Moni täällä vetoaa siihen, että "itsekin unohtelen koko ajan jotain". Ihan kun ei edes kannttaisi pyrkiä siihen, että oppii huolellisemmaksi, kun aina voi kuitenkin vedota siihen, että "mulla nyt vain on niin hatara pää".
 
"vieras ap"
Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että on ihan ok hukana avaimensa / puhelimensa alvariinsa?
Ette rankaise asiasta?

MITEN SE LAPSI SITTEN OPPII, ETTÄ TAVAROISTAAN PITÄÄ PITÄÄ HUOLI, JOS AINA AVAATTEE OVEN TMV. Lapsi oppii, että on ihan sama, pitääkö niistä huolen, onhan aina äiti tai isä, joka avaa kuitenkin oven.
 
"..."
[QUOTE="vieras ap";23699157]Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että on ihan ok hukana avaimensa / puhelimensa alvariinsa?
Ette rankaise asiasta?

MITEN SE LAPSI SITTEN OPPII, ETTÄ TAVAROISTAAN PITÄÄ PITÄÄ HUOLI, JOS AINA AVAATTEE OVEN TMV. Lapsi oppii, että on ihan sama, pitääkö niistä huolen, onhan aina äiti tai isä, joka avaa kuitenkin oven.[/QUOTE]

Veikkaan että täällä taas hysteeriset mamma kirjoittivat lukematta sen tarkemmin. Kuvittelivat siis, että lapsi on tulossa kotiin, eikä menossa sinne kouluun, ja nyt siis ajattelevat että lapsiraukka ei päässyt kotiin ollenkaan.
 
"vvv"
Täytyyhän sitä kuitenkin vähän suhteuttaa siihenkin kuinka usein unohtamista tapahtuu. Minä itse olen yleensä superhuolellinen asioissa kuin asioissa ja siltikin olen avaimeni unohtanut.
 
"vieras ap"
[QUOTE="vieras";23699084]mulla on ikää 27 ja myös aina känny tai avaimet hukas... mun mielestä olit kohtuuton, jos tää on totta. toivottavasti ei ole. ei kai kukaan voi tehdä lapselleen noin?[/QUOTE]

Kerrohan, miten itse olisit toiminut? =)
 
"vieras"
[QUOTE="...";23699144]Mun mielestä ihan hyvä opetus. Asian muistaa paljon paremmin, kun siitä aiheutuu jotain pieniä negatiivisia seuraamuksia. Ja oletan siis, että tuo matka kouluun nyt ei mikään ihan kohtuuton ole, eli sen kyllä kävelemälläkin selviää.

Moni täällä vetoaa siihen, että "itsekin unohtelen koko ajan jotain". Ihan kun ei edes kannttaisi pyrkiä siihen, että oppii huolellisemmaksi, kun aina voi kuitenkin vedota siihen, että "mulla nyt vain on niin hatara pää".[/QUOTE]

mä aivakin vetosin omaan unohteluun sen takia, että siinä on syyllisyyden tunteen ihan omasta takaakin, jos jotain unohtaa ilman et siitä saa rangaistusta. kyllä 12v kin jo varmasti osaa syyttää itteensä ilman rangaistusta. ja eipä sille unohtelulle voi mitään. muistamista kun ei mun mielestä voi oikein harjoitella...
 
no joo
Kyllä mä ymmärrän tuon, toivottavasti lapsi tuosta nyt sitten oppi. Itse tein miehen lapselle niin etten herättänyt kouluun.. Hänellä siis on aina kello soimassa, mutta sammuttaa sen uudestaan ja uudestaan ja etenkin jos tietää minun olevan kotona niin olettaa automaattisesti että minä huolehdin siitä että hän selviää kouluun. Kyse siis yläasteikäisestä, jonka pitäisi jo osata itse huolehtia siitä kouluun ehtimisestä, joten jätin kerran herättämättä ja myöhästyi koulusta.
 
kohtuuton
[QUOTE="...";23699174]Veikkaan että täällä taas hysteeriset mamma kirjoittivat lukematta sen tarkemmin. Kuvittelivat siis, että lapsi on tulossa kotiin, eikä menossa sinne kouluun, ja nyt siis ajattelevat että lapsiraukka ei päässyt kotiin ollenkaan.[/QUOTE]

Nii laps on lähdössä kotoota äidin tyköö kouluun, ja äippäliini ei anna avainta jotta lapsensa sais pyörän varastosta?
 
"vieras ap"
[QUOTE="harmaa";23699109]Ne avaimet on hällä sen takii ettei sun tarvis liikuttaa opersettäs koneelta?[/QUOTE]

En tiedä, minkä ikäisenä olet itse saanut ensimmäiset kotiavaimnesi. (Liekö sulla sellaisia vieläkään, kyllä se mies aina oven avaa...? ).

Meillä on lapsella ollut kotiavaimet muisteekseni ekaluokalta asti ihan siitä syystä, että pääsee kotiin koulun jälkeen meidän vanhempien ollessa töissä.

Ne on hukassa ihan jatkuvasti.

Minun perseeni tai sen liikuttaminen ei vaikuta tähän pätkääkään. Kyllä, olisin voinut avata oven, mutta mitä lapsi olisi siitä oppinut? Ei edes kiinnosat etsiä avaimiaan tai muistella, missä on niitä viimeksi käyttänyt, äiti avaa oven kyllä, aina.
 
"..."
[QUOTE="vieras";23699184]mä aivakin vetosin omaan unohteluun sen takia, että siinä on syyllisyyden tunteen ihan omasta takaakin, jos jotain unohtaa ilman et siitä saa rangaistusta. kyllä 12v kin jo varmasti osaa syyttää itteensä ilman rangaistusta. ja eipä sille unohtelulle voi mitään. muistamista kun ei mun mielestä voi oikein harjoitella...[/QUOTE]

Joo, mutta tiedän monia ihmisiä, jotka eivät edes pyri olemaan huolellisempia, vaan naureskellen aina kuittaavat "kun pääsi nyt unohtumaan". Ja oletin, että tuo aloittajan lapsi on unohdellut enemmänkin, eli ihan paikallaan vähän pyrkiä opettamaan, että aina ei ole äiti tai muu korjaamassa asiaa.

Tuota avainten mukaan ottamista voi hyvinkin harjoitella, ihan kuten mitä tahansa muistamista. Jos unohtamisesta ei koskaan tule mitään seurauksia, ei ihmisellä ole mitään tarvetta muistaa paremmin. Mutta jos esim. joutuu unohduksen seurauksena kävelemään 2 kilometriä, niin ihan takuuvarmasti muistaa seuraavalla kerralla paremmin tarkistaa, onko avaimet mukana.
 
Kaulin
No oliko tuo nyt ihan pakollista? Laittaa toinen kävelemään. Toivottavasti ap:lta jää joskus omat avaimet sisään, ja lapsi ei avaa ovea. Saa sitten kävellä kauppaan autoilun sijasta.

Itse olen tällainen unohtelija. Ei sellaiseen auta muu kuin järjestelmällisyys. Jatkuva rankaiseminen tekee muistamisen vieläkin tukalammaksi. Mieluummin yhdessä otatte tavan, että kännykkä ja avaimet lasketaan vain yhdelle pöydälle/naulakkoon/laukkuun tms. Itse pidän omat avaimeni ja muut tavarat AINA samassa laukussa, jottei mitään pääsisi unohtumaan.
 

Yhteistyössä