Toimiko työnantaja väärin? Työsopimus ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huijattu??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huijattu??

Vieras
Kävin äsken ohjaajan toimistolla ja hän sanoi, että on tehnyt minulle jo syksyksi työsopimuksen. sanoin sitten siinä samalla, että jään marraskuussa äitiyslomalle. No pomopa sanoi siihen et:" Jaa, mitenhän me sit tehtäs tän sopimuksen kanssa. Taidanpa laittaa sen sitten loppumaan joulukuulle." Olin tietenkin niin tyhmä etten siinä tilanteessa tajunnut sanoa asiaan mitään. No nyt sitten aloin asiaa miettimään ja eikös se ole niin, että hänen olisi pitänyt antaa jo tehty sopimus, vaikka jäänkin älomalle?? Mielestäni on laitonta, että sopimusta muutetaan raskauden vuoksi??
Tästä opin ainakin sen, etten ikinä ole enää näissä asioissa rehellinen, vaan pantaan asiaa viimeiseen asti..
Ai niin, olen kunnallinen pph.
Sori epäselvä selostus, kysykää tarkennuksia.
Ja koulutuksen oon saanut ja eräs työkaverini, joka saman koulun kävi kirjoitti viime viikolla vakituisen paikan, nyt mietinkin olisiko alkuperäinen sopimukseni sitten ollut vakituinen??

Ensinnäkin jos kirjoitit nimesi alle, olet hyväksynyt sopimuksen. Kannattaa aina avata suu näissä neuvotteluissa, sillä vain siten voit pitää omia puoliasi. Raskaus toki ei ole mikään syy muuttaa sopimusta.

Mehän emme tiedä, mitä sinulle oltaisiin tarjottu. Etko sinäkään tiennyt ennakkoon mitä olit menossa allekirjoittamaan?

kyllä ois pitäny antaa se jo tehty sopimus.

ota heti yhteyttä liittoon, jos et kuulu niin liity koska tässä on nyt liiton lakimiehestä hyötyä.

*muoks* ai sie olit kunnallinen pph... onko heille liittoa? pardiako se on joka kunnallisen ja valtion työntekijöiden puolia pitää?

Itse olen myös oppinut että raskaudesta ei tarvitse työnantajalle kertoa kun on ihan pakko.Lakihan meillä on että raskauden takia ei saa syrjiä mutta tätä lakia kierretään jatkuvasti ja milläs sen sitten todistat kun menet ennen aikojasi kertomaan raskaudesta ja siksi saat lähdöt töistä:(

Itselläni sellanen tilanne että pomo "pelkää" koko ajan että tulen hälle ilmottamaan että olisin raskaana ja siksi ei kirjota vakituista sopimusta vaan määräaikaisia. on jopa tiedustellut selkäni takana muilta työkavereilta että olenko kertonut heille että olen raskaana ym.

Olen varmaan aika onnekas, kun mut otettiin raskausaikana töihin vanhainkotiin kuukausipalkalla ja edelleen saan tehdä, rv 29 nyt. Olin siellä kyllä sijaistamassa paljon ennen raskautta, mutta melkein heti ilmoitin raskaudestani ja silti pääsin 3kk kk-palkalla töihin..

Alkuperäinen kirjoittaja Yel02:
Itselläni sellanen tilanne että pomo "pelkää" koko ajan että tulen hälle ilmottamaan että olisin raskaana ja siksi ei kirjota vakituista sopimusta vaan määräaikaisia. on jopa tiedustellut selkäni takana muilta työkavereilta että olenko kertonut heille että olen raskaana ym.

:o :o et sie sais työkavereilta lausuntoa liitolle tästä? :whistle: on nimittäin sen jälkeen hieman kusessa työnantajas...

onneks meiän firma on perhekeskeinen eikä täällä panikoida etukäteen että meinaako joku raskautua vaiko ei...

JHL:n kuulun. sinne aionkin ottaa yhteyttä. TYhmästä päästä kärsii koko ruumis. En kerralla oon viisaampi ja kerron raskaudesta vasta sopimuksen jälkeen. Vituttaa niin rankasti, ettei tosikaan..
Joo, ja vakituisesta paikasta on ollut puhetta, sitä sopimusta olin sinne menossa kirjottamaan. Nyt määräaikaisuuden syynä on toiminnan vakiintumattomuus.?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
JHL:n kuulun. sinne aionkin ottaa yhteyttä. TYhmästä päästä kärsii koko ruumis. En kerralla oon viisaampi ja kerron raskaudesta vasta sopimuksen jälkeen. Vituttaa niin rankasti, ettei tosikaan..
Joo, ja vakituisesta paikasta on ollut puhetta, sitä sopimusta olin sinne menossa kirjottamaan. Nyt määräaikaisuuden syynä on toiminnan vakiintumattomuus.?

Toi on ihan selkeä syrjintä raskauden perusteella. Luulisi että liittoa kiinnostaa, ota nyt heti yhteys sinne.

No onhan se ihan totta, et miks kirjotettais vakituinen soppari nyt, kun tiedetään, että olet raskaana ja tiedetään et jäät äitiyslomalle jossain vaiheessa.. et itsekään sitä tekis. Mutta jos ehdit jo allekirjoittamaan sen sopparin, niin eihän sitä silloin voi muuttamaan mennä..

Alkuperäinen kirjoittaja vrr:

No onhan se ihan totta, et miks kirjotettais vakituinen soppari nyt, kun tiedetään, että olet raskaana ja tiedetään et jäät äitiyslomalle jossain vaiheessa.. et itsekään sitä tekis. Mutta jos ehdit jo allekirjoittamaan sen sopparin, niin eihän sitä silloin voi muuttamaan mennä..

Totta on, mutta myös laitonta!

Alkuperäinen kirjoittaja vrr:

Koska lain mukaan niin ei saa tehdä? .whistle:

mistäs noita vakituisia paikkoja saa? itsellä on ollut ainakin 3 ed. TOISTAISEKSI VOIMASSA OLEVA, tiedä nuista kunnan touhuista sitten...
ja tuohon sun ongelmaan, et kyllä sanonut allekirjoittanees ekaa sopimusta??? saahan sopimuksia muutella kuin haluaa ENNEN allekirjotusta! voi olla turhaa soittelut liittoon...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

:o :o et sie sais työkavereilta lausuntoa liitolle tästä? :whistle: on nimittäin sen jälkeen hieman kusessa työnantajas...

onneks meiän firma on perhekeskeinen eikä täällä panikoida etukäteen että meinaako joku raskautua vaiko ei...
en aio tehdä asiasta mitään numeroa, työpaikka + pomoihmiset muutenkin jo hankalia ja suunnitelmissa ei ole pysyä siellä kuin ehkä n. vuosi tästä eteenpäin, muutenkin tilanne sen verran epävarma tällä hetkellä niin kuin varmaan muuallakin jatkuvien yt-neuvottelujen alla eletään ja saa jännittää tehdäänkö uutta sopimusta vai ei kun vanha on päättynyt

Alkuperäinen kirjoittaja trallalaa taas:
mistäs noita vakituisia paikkoja saa? itsellä on ollut ainakin 3 ed. TOISTAISEKSI VOIMASSA OLEVA, tiedä nuista kunnan touhuista sitten...
ja tuohon sun ongelmaan, et kyllä sanonut allekirjoittanees ekaa sopimusta??? saahan sopimuksia muutella kuin haluaa ENNEN allekirjotusta! voi olla turhaa soittelut liittoon...

toistaiseksi voimassa oleva=vakituinen työsuhde, pätee kaikki irtisanomis yms sopimukset.

määräaikainen=työsuhteelle on määritelty loppumisaika, ja sitä ei voi yksipuolisesti muuttaa, määräaikaisessa sopimuksessa pitää lukea myös miksi on määräaikainen, esim. sijaisuus tms.

Jos et ole itse allkeirjoittanut sopimusta mitään sopimusta ei ole ollut olemassakaan. Voihan olla että ta on puhunut vakituisesta sopimuksesta mutta kyllä sillä on oikeus muuttaa mieltänsä niin kauan ennen kuin on molempien nimi paperissa. Kyllä rehellisyydestäkin sakotetaan....

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos et ole itse allkeirjoittanut sopimusta mitään sopimusta ei ole ollut olemassakaan. Voihan olla että ta on puhunut vakituisesta sopimuksesta mutta kyllä sillä on oikeus muuttaa mieltänsä niin kauan ennen kuin on molempien nimi paperissa. Kyllä rehellisyydestäkin sakotetaan....

Samoin kuin on työntekijän oikeus muutta mieltään tai puolin ja toisin pyytää/vaatia esim. jotain täsmennyksiä sopimukseen. Ilman allekirjoituksia ei todellakaan sopimus ole voimassa, oli sitten raskaana tai ei!

Kai sä tiedät, että niille määräaikaisille sopimuksille pitää olla hyvä peruste? Pelkästään huvin vuoksi ei voi työnantaja vaatia työntekijää määräaikaiseen työsuhteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sekä että:
Samoin kuin on työntekijän oikeus muutta mieltään tai puolin ja toisin pyytää/vaatia esim. jotain täsmennyksiä sopimukseen. Ilman allekirjoituksia ei todellakaan sopimus ole voimassa, oli sitten raskaana tai ei!

Yhtä sitova on myös suullinen sopimus mutta silloinhan ei paperista edes tehdä. Ja siinä on hieman tuo näyttöpuoli hankalampaa kuin kirajllisessa. Ja ei kai kukaan järkevä ihminen edes suullista sopparia tee.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Kai sä tiedät, että niille määräaikaisille sopimuksille pitää olla hyvä peruste? Pelkästään huvin vuoksi ei voi työnantaja vaatia työntekijää määräaikaiseen työsuhteeseen.

Ei voikkaan. Mutta esim alalla johon TÄMÄN HETKEN lama ja muuten huonot talousnäkymät vaikuttaa, pystyy työnantaja vetoamaan huonoon tulevaisuuteen, on sitten totta tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:

No joo, niinhän se laki sanoo. Mutta arvaappa miten tuo toimii käytännössä? Varsinkin kunnat voivat tehdä useita kymmeniä perättäisiä sopimuksia ja aina niihin löytyy peruste. Tämä on käräjillä todistettu juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja lllllllllllllllllllllll:
Itse olen myös oppinut että raskaudesta ei tarvitse työnantajalle kertoa kun on ihan pakko.Lakihan meillä on että raskauden takia ei saa syrjiä mutta tätä lakia kierretään jatkuvasti ja milläs sen sitten todistat kun menet ennen aikojasi kertomaan raskaudesta ja siksi saat lähdöt töistä:(

Todistamistaakka on työnantajalla :) .

Ja ei muuten todellakaan kannata kertoa työnantajalle yhtään mitään mistään ennen kuin on pakko. Esimerkiksi raskauden kanssa on omat riskinsä ja mitäs sitten, jos se menee kesken?