Raskaus ja määräaikainen työsopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 15
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 15

Vieras
Minulla on laskettu aika huhtikuun lopussa. Teen sijaisuuksia päiväkodeissa. Tällä hetkellä työsopimus on kirjoitettu joulukuun loppuun, mutta pomo on jo sanonut, että luultavasti jatkuu. Näin on sanonut jo pari vuotta. Työsopimukset on aina tehty n. 6 kk- 10kk mittaisiksi ja heti perään ollut jatko. Vielä en ole pomolle raskaudesta kertonut, mutta ajattelin tuossa ennen joulua rehellisesti kertoa jos kaikki menee hyvin. Silloin viikkoja vähän yli 20.

Ilmeisesti raskaus ei saa olla syy sille, että työsopimusta ei jatketa enää joulukuun jälkeen, niinhän? Minun villi arvaus on, että seuraava sopimus tehtäisiin toukokuun loppuun. voiko pomo tehdä sopimuksen vain siihen asti kun äitiysloma alkaa?

Sitten vielä yksi huolen aihe. Olen näiden vuosien aikana tehnyt sopimuksia eri pohjalta esim. olen ollut jonkun nimetyn ihmisen sijainen tai tehnyt avointa virkaa tai kuten nyt, sopimuksessa lukee, että perhepäivähoitaja pohjainen. kuitenkin koko ajan sama työ ja palkka lastenhoitajana päiväkodissa. Voiko pomo vedota siihen, että taas tuo työsopimuksen pohja vaihtuisi ja sen perusteella ei jatka sopimusta? Työ siis kuitenkin koko ajan samaa. onko toisaalta siis mitään oikeutettua syytä siihen miksi työsopimusta ei jatkettaisi? Tiedän, että työhöni ollaan tyytyväisiä.

kannattaisiko näitä asioita voisi tarkemmin kysellä ihan asiantuntijalta. Liitostako?

Liittohan se on oikea paikka niitä kysellä :) Ja juu ta voi tehdä sulle äitiysloman alkuun sen sopparin tai olla tekemättä ollenkaan jos on kettumainen. Jos siis ei oo kysymys siitä, et se sama työ jatkuu. Aika paljon ketjutettuja määräaikaisia kuitenki :/
Ja vielä että juu tottakai voi tarjota johonki toiseen paikkaa sulle sitä sopparia niin halutessaan se ta.

Sä et voi tehdä määräaikaista sopimusta, jos meinaat jäädä äitiyslomalle kesken sitä. Sun on siis kerrottava, jos äitiyslomasi alkaa kesken sopimuskauden, koska määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia. Sen sijaan vakipaikan voisit ottaa vastaan, jos sellaista tarjottaisiin. Epäreilua, mutta näin se vain menee.

[QUOTE="vieras";22301664]Sä et voi tehdä määräaikaista sopimusta, jos meinaat jäädä äitiyslomalle kesken sitä. Sun on siis kerrottava, jos äitiyslomasi alkaa kesken sopimuskauden, koska määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia. Sen sijaan vakipaikan voisit ottaa vastaan, jos sellaista tarjottaisiin. Epäreilua, mutta näin se vain menee.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. On kerrottava juu mutta työehtosopimuksen velvoittamassa ajassa. Ja kyllä voi tehdä määräaikaisen vaikka loppumaan myöhemmin kuin mitä äitiyslomalle jääminen tapahtuu.
Mulle itselle on hoitoalalla tehty määräaikainen loppumaan siten että sain sen 3kk täyden palkan jonka sai kun työsopparia oli vielä jäljellä kun äitiysloma alkoi. Sille ei ole mitään estettä siis. Ta:n ei vaan ole pakko tehdä pitkää sopimusta.

Eikös se katsota niin,että jos on neljä kertaa peräkkäin tehty määräaikainen sopimus samaan paikkaan,niin työ luetaan jo vakinaiseksi?Kun noita määräaikaisiahan ei oikein saisi tuollain tehdä..

[QUOTE="mii";22301685]Ei pidä paikkaansa. On kerrottava juu mutta työehtosopimuksen velvoittamassa ajassa. Ja kyllä voi tehdä määräaikaisen vaikka loppumaan myöhemmin kuin mitä äitiyslomalle jääminen tapahtuu.
Mulle itselle on hoitoalalla tehty määräaikainen loppumaan siten että sain sen 3kk täyden palkan jonka sai kun työsopparia oli vielä jäljellä kun äitiysloma alkoi. Sille ei ole mitään estettä siis. Ta:n ei vaan ole pakko tehdä pitkää sopimusta.[/QUOTE]

Hyvä tarkennus. Eli siis voit tehdä määräaikaisen sopimuksen, kunhan työnantaja tietää, ettet pysty työskentelemään sen loppuun. Eli kerrot ennen sopimuksen tekoa, koska olet jäämässä äippälomalle.

Voi tehdä määräaikaisen sopimuksen. Työnantajalle kerrottava KELAn mukaan 2 kk ennen laskettua aikaa. Äitiyslomalle jäämistä ei lasketa työsuhteen loppumiseksi. Näin siis itselläni, minulla jatkettiin määräaikaista viransijaisuutta koulussa. Oma la nyt lokakuussa, sopimus kirjoitettiin silti elo-toukokuulle viime keväänä, kuten aiemmin oli ollut puhetta/luvattu ennen kuin kerroin olevani raskaana. Olin liittoon yhteydessä, ja hesanoivat, että muuta vaihtoehtoa työnantajalla ei ole (elleivät halua lähteä oikeuteen...). Raskaus ei saa olla syynä työsuhteen päättämiseen, mikäli tarve ko. työlle jatkuu.

Taidan soittaa liittoon luottamusmiehelle ja kysellä tarkemmin. Suurin huolenaiheeni on siis se, että sopimusta ei ollenkaan jatkettaisi joulukuun jälkeen raskauden takia. Eri nettisivuilta olen kyllä lukenut tai niin ymmärtänyt, että raskaus ei saa olla syy sopimuksen jatkumattomuuteen. Kuhan saisi edes sopimuksen äitiysloman alkamiseen asti.

Onkos missään muuten laskuria siihen milloin tarkalleen äitiysloma alkaa vai saanko siitä myöhemmin tiedon? Laskettu aika on siis 26.4.2010. Olenkin siis rv 14 enkä 15.

[QUOTE="vieras";22301686]Eikös se katsota niin,että jos on neljä kertaa peräkkäin tehty määräaikainen sopimus samaan paikkaan,niin työ luetaan jo vakinaiseksi?Kun noita määräaikaisiahan ei oikein saisi tuollain tehdä..[/QUOTE]

Näinhän se ihanneoloissa menee. Käytännössä ei. Uusia toimia ei niin vaan perusteta ja sijaisia ei voi vakinaistaa, ellei ole avonaista paikkaa. Vuosia voi joutua pätkätöitä tekemään. Kokemusta on.

Taidan soittaa liittoon luottamusmiehelle ja kysellä tarkemmin. Suurin huolenaiheeni on siis se, että sopimusta ei ollenkaan jatkettaisi joulukuun jälkeen raskauden takia. Eri nettisivuilta olen kyllä lukenut tai niin ymmärtänyt, että raskaus ei saa olla syy sopimuksen jatkumattomuuteen. Kuhan saisi edes sopimuksen äitiysloman alkamiseen asti.

Onkos missään muuten laskuria siihen milloin tarkalleen äitiysloma alkaa vai saanko siitä myöhemmin tiedon? Laskettu aika on siis 26.4.2010. Olenkin siis rv 14 enkä 15.

Kelan sivuilla on hyvä laskuri.

Siis tarkoitus oli vastata tähän:

[QUOTE="vieras";22301686] Eikös se katsota niin,että jos on neljä kertaa peräkkäin tehty määräaikainen sopimus samaan paikkaan,niin työ luetaan jo vakinaiseksi?Kun noita määräaikaisiahan ei oikein saisi tuollain tehdä.. [/QUOTE]

[QUOTE="Aina Marina";22301686]Ei pidä paikkaansa, mikäli määräaikaiselle on perusteltu syy, esim työntekijän äitiysloman, hoitovapaan, virkavapaan tms sijaisuus.[/QUOTE]

Mulla samoin et soppari loppuu joulukuun viimeiseen. Esimies lupasi, et tekee sen niin, että maksavat 3kk äitiyslomalta palkkaa. Joten, kun kävin rakenneultrassa ja ne kelan kriteeri viikot täyttyivät, kävin palkanlaskennassa kyselemässä tarkat päivät (jotka varmaan sais kelna laskureillakin, mut työnantaja halusi tuota kautta), jollon jään mammalomalle ja koska se 3kk tulee täyteen. Kiikutin lapun pomolle ja toivon et nyt paina saan allekirjoittaa sopimuksen sitten sinne asti :)

Sinun ongelmanasi on se,että kaikki sopimukset on periaatteeessa eri töihin tehty. Tämä on just tätä työnantajan kiertämistä,että ei tarvistse vakinaistaa tiettyjen määräaikaiseten jälkeen. Määräaikaisen sopimuksen voit tehdä vaikka et asiasta työnantajalle kerrokkaan. Kunhan muistat kaksi kk aikaisemmin kertoa kun lomalle jäät. Itse jättäisin kertomatta koska tosiaan ta voi olla tekemätttä sinulle uutta sopimusta mutta silti ottaa tilallesi toisen työntekijän, mutta ns eri tehtävää vaikka tehtävä on sama.
Missä kunnassa olet töissä?

Yhteistyössä