toimiko tarhantäti oikein karkittajättämisessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
komppaan vierasta, mutta kuinka moni äiti sanoo tarhantädeille, että lastani ei saa pakottaa syömään, jos ei maistu?

On tietenkin luonnollista, että lapsen edessä tarhantädille ei sanota, että lapseni ei tarvitse syödä, sillä silloinhan lapsia käyttää tilannetta hyväksi.
Nyt siis tarkoitan sitä, että jos äiti tietää, että lapsi ei siedä jotakin ruokaa millään ilveellä, niin kuka äiti ottaa asian puheeksi tarhantätien kanssa ja sanoo, että lapseni ei ole kyseistä ruokaa pakko syödä

Minä sanoin kyllä tarhan tädeille että meillä on sääntö että maistaa pitää mutta pakko ei ole syödä.
väärin siis mielestäni teki ja minusta tuo synttärikarkki ja jälkiruoka ovat ihan eri asia muutenkin.

Minä olen sanonut tarhassa ettei neitin tarvitse syödä tiettyjä ruokia, joista tulee melkein oksennus. Ja hyvin on toiminut. Neiti maistaa tee-lusikallisen kyseisiä ruokia ja sillä selvä. Ja mitään ihmeellistä siinä ei ole ollut kenenkään puolelta.

Ei hyvää päivää, kun nykyisille kultamussukoille kun ei saa vetää rajaa mihinkään, eikä mitään kivaa tohdita jättää antamatta..huh,huh. Karkithan on muutenkin "ylimääräistä" extraa, eri asia jos ruokaa ei sais. No, nykypäivänä on erittäin vaikeaa olla opettaja, tarhatäti yms.kun aina mussukoita kohdellaan väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
lapsi ei syönyt kaikkea ruokaa, joten tarhantäti jätti lapseni ilman synttärikarkkeja, joita tarhakaveri oli jakanut ruoan jälkeen?

Jos on sellainen sääntö, että saadakseen hyvää täytyy syödä lautanen tyhjäksi.

Vähän kyllä tylyltä kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
komppaan vierasta, mutta kuinka moni äiti sanoo tarhantädeille, että lastani ei saa pakottaa syömään, jos ei maistu?

On tietenkin luonnollista, että lapsen edessä tarhantädille ei sanota, että lapseni ei tarvitse syödä, sillä silloinhan lapsia käyttää tilannetta hyväksi.
Nyt siis tarkoitan sitä, että jos äiti tietää, että lapsi ei siedä jotakin ruokaa millään ilveellä, niin kuka äiti ottaa asian puheeksi tarhantätien kanssa ja sanoo, että lapseni ei ole kyseistä ruokaa pakko syödä?

Useimmiten vanhemmatkin voivottelevat jälkikäteen tilanteita, mutta harva sen suunsa auki saa ja selvittää tilanteen tarhantädille.
Itse omalla kohdallani kuulin vuosikymmenen sen jälkeen kun tarhasta vapauduin, että äitini oli sanonut tarhantädeille, että minun ei puuroa tarvitse missään tapauksessa syödä.
Minkätakia tarhantädit eivät voi noinkaan yksinkertaista asiaa sitten noudattaa vaan "väkivalloin" kiristämällä, uhkailemalla jne. pakottavat lapsen syömään puuronsa.
Jos oksentaa ulos, se on silti pakko syödä.
Sekoitetaan puuroa vain hiukan ja eikun uudestaan lusikoimaan suuhun.

Tälläin tapahtui kerran jopa ensimmäisellä luokalla, jonka jälkeen äitini otti yhteyttä opettajaani ja asia oli sillä selvä.
Puuroa en koskaan joutunut enää syömään.
Mutta miksi tarhoissa ei kuunnella vanhempia?
Tai ainakaan silloin 20-vuotta sitten kuunneltu?

Minun mielestä taas on hullua alkaa kuunnella vanhempia kaikessa. Toisilla on hellanlettas -vanhemmat, jotka on vaatimassa omalle kullannupulle kaikkea erikoista ja parempaa (koska on tietysti parempi kuin muut) ja ei tarvitse syödä sitä ja tätä ja tuota ja pitää tarjota sitä ja tätä ja tuota.

Ja toisilla taas on vaatimattomat vanhemmat, jotka ymmärtävät, että on aika kova homma edes vetää ne perustoimet isossa ryhmässä. Puhumattakaan että kaikilla oma ohjelma ja eri säännöt. Kun kahden lapsenkin kanssa voi jo väsyä.

Eli ei kivaa, jos toiset katsoo vieressä kun hellanlettaskullannupuilla on omat säännöt.

Mielestäni vanhemmat, joilla omia sääntöjä on, voi perustaa vaikka yksityisen päiväkodin tai hoitaa lapset itse.

Esim. itse olen sitä mieltä, että ketään ei saisi pakottaa syömään. Silti lapsemme koulussa näin tehdään. Koulussa on koulun säännöt, päiväkodissa päiväkodin.

tarha. Herkut oli toisen lapsen synttäriherkkuja, ei tarhan tarjoamia. Miksi lapsi ei olisi saanut "juhlia" kaverin synttäreitä! Itse oisin hyvin pettynyt, jos kuulisin, että joku olisi jäänyt ilman tarjottavia tarhassa kun ei ole syönyt kaikkea. Juhlat on juhlat lapsille. Muina päivinä voi sitten pitää ne säännöt tiukkoina. Todella törkeätä mielestäni, sekä synttärisankarin että tämän toisen lapsen puolesta joka ei syönyt lautastaan tyhjäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Riippuu ruoan määrästä..jos lapsi oli jo syönyt reippaasti muttei jaksanut loppuun, olisin antanut karkkiakin, mut jos ei syönyt kuin lusikallisen niin en ehkä olis antanut karkkiakaan..
Jos on sääntönä joku määrä mitä pitää syödä niin siitä pidetään kiinni.

Näin mun mielestä ja ;)

Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
teiltä, jonka mielestä menettely on ok, että kiellättekö lapsia lähtemästä kotioloissa kaverin synttäreille, jos ruoka ei ole maistunut?

Tottakai menevät synttäreille jos näin on sanottu päivänsankarille. Pidämme sanamme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
teiltä, jonka mielestä menettely on ok, että kiellättekö lapsia lähtemästä kotioloissa kaverin synttäreille, jos ruoka ei ole maistunut?

Tottakai menevät synttäreille jos näin on sanottu päivänsankarille. Pidämme sanamme.

onko herkkukielto voimassa?

Siis meillä ei kotona pakoteta syömään. Mutta päiväkodissa voi olla päiväkodin säännöt. Jos tuo koskee kaikkia, että lautanen tyhjäksi, en ala narista.

onko herkkukielto voimassa?

Siis meillä ei kotona pakoteta syömään. Mutta päiväkodissa voi olla päiväkodin säännöt. Jos tuo koskee kaikkia, että lautanen tyhjäksi, en ala narista.

Sääntöhän on ihan persiistä. Kaikki ei tykkää kaikesta, on päiviä jolloin ruoka maistuu ja päiviä jolloin ei maistu. Lapsilla tämä säätely toimii vielä luontaisesti, mielestäni on väärin pakottaa syömään lautanen tyhjäksi. Jos meidän tarhassa olisi tuollanen systeemi niin nousisin kyllä vastaan!

päiväkodissa ei nykyään pakoteta ketään syömään lautasta tyhjäksi. siitä ei kuitenkaan saa rankaista jättämällä antamatta esim.jälkiruuan pois. mutta kaverin tuomat synttäriherkut olivat ns.ekstraa joista saakin pihistää.
itse tarhassa työskentelevänä kyllä kammoksun kuinka lepsu ote , etenkin nuorimmilla hoitajilla, on lasten syömiseen. jos pikku-matti kerran sanoo en syö. niin se siitä. minusta tuon ja väkisin pakottamisen väliin mahtuu niiiiiiiiin paljon muutakin.
kumpa monet vanhemmat tietäisivät miten VÄHÄN heidän lapsensa syövät koko hoitopäivän aikana !

Yhteistyössä