(Lastenkasvatus)tapojasi, jotka eivät mene iha kasvatusoppaiden/neuvolan ohjeiden mukaisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku ja kakkonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikku ja kakkonen

Vieras
Tai muuten vaan tapojasi, joita muut kauhistelevat, että ei noin saisi tehdä. (EI TOSIKOILLE!!!)

Mä oon syyllistynyt siihen laiskuuttani, ja monestikin, että olen sormella kokeillut lapseni juoman tai ruoan läpötilaa.:) Ei oo "jaksanut" hakea lusikkaa kaapista.;)

Ja toinen on se, että ollaan annettu katsoa välillä tv:tä samalla, kun on syönyt ruokaa. Vauvana oli kätevä laittaa lapsi katsomaan lastenohjelmia, että suostui syömään ees vähäsen ruokaa.;)

Näin siis meillä. Entäs teillä muilla?

Tosta syömisestä tuli mieleeni, että joskus syötän neljää lasta rivissä, eli yksi kilho ja yksi lusikka ja iso annos. Säästää tiskiä, säästää hermoja, mutta ei varmaan mene ohjeen mukaan.

Hermot meni ruokakaupassa kun poika roikkui puoliksi autokärrystä ulkona. Sanoin sille että jos et nyt ota sitä jalkaa sisäpuolelle niin mä otan sen sulta pois ja sitten sulla on vaan yks jalka. Hyvä minä.

Meillä on kaikkien kolmen kanssa ruokailtu niin että pieni on konttaillut pitkin keittiön lattiaa ja hänelle on sitten laitettu ruokaa suuhun aina "ohi mennen".

Ovat oppineet kyllä istumaan aloillaan ruokailun aikana sitten kun ovat olleet n. puolitoista vuotta vanhoja. Syöttötuolissa tai sylissä ruokailusta tuli aina jossain vaiheessa ruokailua sellaista kiemurtelua ettei pieni olisi saanut juurikaan ruokaa suuhunsa joten annoimme lasten sitten olla "vapaalla ruokinnalla".
Jostain syystä eivät pyrkineet sylistä tai istuimesta lattialle jos kävimme ravintolassa syömässä, siellä olivat viimeisen päälle sievästi aloillaan koko ruokailun ajan.

[QUOTE="kasvattaja";29271507]Hermot meni ruokakaupassa kun poika roikkui puoliksi autokärrystä ulkona. Sanoin sille että jos et nyt ota sitä jalkaa sisäpuolelle niin mä otan sen sulta pois ja sitten sulla on vaan yks jalka. Hyvä minä.[/QUOTE]

Laiton uhkailu ; ) No ei vaan, kai näitä tälläisiä "tosi fiksuja" möläyksiä päästää jokainen jossain vaiheessa kun lapselle ei vaan mene jakeluun jokin ohje.
Sorry että naurahdin täällä tuolle jutulle, voin niin nähdä itseni sanomassa jotain yhtä kilttiä tuolle meidän kolmivuotiaalle jonain päivänä tulevaisuudessa...

Meillä pusutellaan suulle ja käytetään toisinaan myös samoja ruokailuvälineitä. Tarkkaa päivärutiinia ei ole ollut koskaan eikä tule. Lapsi on saanut reilusti alle vuoden ikäisenä alkaa maistelemaan ihan kaikenlaista, sokeria ei ole rajoitettu koskaan, niin ja ollaan kasvissyöjiä. Tässäpä nämä ensinnä mieleen tulevat, lapsi nyt n. 2,5v.

Meillä syödään vieläkin joskus "juoksupuuroa". Kun äitiä väsyttää ja telkkarista tulee joku mielenkiintoinen ohjelma niin lapselle ruokalappu kaulaan, äiti sohvalle puurokuppi sylissä ja siitä se laps tulee vähän väliä hakemaan suu auki kun linnunpojalla. Väliajat mutustaa puurosuullista ja vaeltelee ympyrää. Saa liikuntaakin samalla. ;)

Kauheen kätevää, suosittelen.

Kaikkea sitä onkin tullut tehtyä ;)

Olen mm. sanonut vaatekaupassa kiukuttelevalle taaperolle, että jos et ole kunnolla, tuo mallinukke tulee ja puree sinua :xmas:

Meillä myös pussataan suulle, saatetaan korvata ateria välipaloilla ja vaikka jäätelöllä, lipsutaan nukkumaanmenoajoista jos tehdään jotain kivaa ja syödään paljon ulkona/tilataan ruokaa kotiin. Esikoiseni usein kysyy, jos ollaan lähdössä asioille tai kaupoille, että "minne me mennään sitten syömään?"

• Tykkää
Reactions: Muua
Tosi monessa asiassa! Rutiinit on aika joustavia, hampaat pestään vain kerran päivässä (koen sen riittäväksi), ei ulkoilla säällä kuin säällä joka ikinen päivä, en ole täysimettänyt kumpaakaan (kuopusta viikon, parin kk iässä alkoi korvike olemaan pääasiallinen ravinto, esikoista imetin vielä vähemmän) jne. Terveitä ja iloisia lapsia nuo silti on vaikka en kaikenmaailman kirjasia ja ohjeita tarkalleen seuraakaan.

Kaikkea sitä onkin tullut tehtyä ;)

Olen mm. sanonut vaatekaupassa kiukuttelevalle taaperolle, että jos et ole kunnolla, tuo mallinukke tulee ja puree sinua :xmas:

Meillä myös pussataan suulle, saatetaan korvata ateria välipaloilla ja vaikka jäätelöllä, lipsutaan nukkumaanmenoajoista jos tehdään jotain kivaa ja syödään paljon ulkona/tilataan ruokaa kotiin. Esikoiseni usein kysyy, jos ollaan lähdössä asioille tai kaupoille, että "minne me mennään sitten syömään?"

Myös näitä meilläkin :)

Niitä on varmaani niin paljon... kasvatusoppaat on saanneet jäädä omaan arvoonsa ja ollaan menty niin että perheessä kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Ohjenuorana se että lapset kasvatetaan tähän elämään osaksi joukkoa ei navaksi. Sopivan jämäkin mutta rennon letkein ottein.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Meillä kyllä harrastetaan kiristystä ja uhkailua aika paljon. Usein tulee myös huudettua kun 4v ei reagoi mihinkään. Yritän kyllä päästä tuosta tavasta eroon.

Mitähän muuta...varmaan lähes kaikkeaon meilläkin mitä muilla tässä ketjussa. Mitään suositusta en ole liian tosissaan ottanut, kaikessa joskus joustetaan vaikka muuten onkin tarkat rutiinit.

Meillä keijut, pukit ja tontut ovat osittain kasvatteneet lapsemme.:ashamed:

On kakkakeijua, hammaskeijua, pottakeijua, tuttikeijua, karkkikeijua, you name it, keijuja on varppina joka lähtöön.

Saattas joku vieraampi korva räknäillä että siinä alkaa äitillä jäädä hissi pahasti jo kerrosten väliin, kun avaudun mun ahh, niin rakkaista avustavista satuolennoistani.:D

Kiristystä, lahjontaa, uhkailua. (uhkailu vain silloin kun on varmasti toteutettavissa)

Tipe tipe tip tap vaan kaikille.
t1819.gif

• Tykkää
Reactions: Owl
Vain yhtä lasta olen nukuttanut ulkona vaunuissa, muuten en ole nähnyt järjeä siinä pukemisessa yms. tohinassa. Joo nukkuisivat ehkä pidempiä unia, mutta siinä pitäis kuitenkin olla ite koko ajan varuillaan, jos vaikka herää tai tulee joku orava nakertamaan vaunuja tms. :D Nukuin usein itekin päikkärit samalla kuin vauva eikä siinä ole mitään järkeä, että vien vauvan ulos ja ite nukun sisällä...

Syödään ihan kaikkien suositusten vastaisesti, tykkään leipoa ja monesti kuitataan iltapala jollain herkullisella leivonnaisella... Eikä lämpimät ruoatkaan kyllä mitään lautasmallia noudata.

Ja ulkoilu, vaikka ennen lapsia olin ulkoilmaihminen henkeen ja vereen niin lasten kanssa en kyllä jaksaisi ulkoilla kuin viikonloppuisin. Onneksi pääsevät ulos koulussa ja hoidossa :)

Off the topic tämäkin, mutta minä luin ohjekirjaset sillä asenteella, että kokeillaan, jos toimii. Ja oikeastaan ei oo mitään suurempaa tarvinnut tehdä kuin ohjeitten mukaisesti. Niin vauvaiän syömiset, nukkumiset, pottaamiset jne toimi hyvin ohjeita noudattamalla.

Mutta mä koenkin jonkinlaista sairasta tyytyväisyyttä, kun noudatan sääntöjä. Kerra kaveri oli pyörtyä autoni kyydissä, kun käännyin jostain risteyksestä sääntöjen vastaisesti vääränä ajankohtana.

No ainakin varmaan tämä, että aion ostaa 1v:lle tänään happymealin. Saakoon sellaisen nyt ekaa kertaa :saint:.

En pakota 1v:tä nukkumaan, vaan noustaan ylös jos tuntuu ettei ole riittävän väsynyt nukahtamaan.

Poikkean säännöistä tarvittaessa, haluan että lapset muistavat minut lempeänä ja hauskana äitinä, että heillä siis olisi muistoja että lapsuus oli kiva. Ollaan esim. käyty isompien lasten kanssa naku-uinnilla keskellä yötä, klo 24 kun olivat 8 ja 11 tms...

Meillä syödään vieläkin joskus "juoksupuuroa". Kun äitiä väsyttää ja telkkarista tulee joku mielenkiintoinen ohjelma niin lapselle ruokalappu kaulaan, äiti sohvalle puurokuppi sylissä ja siitä se laps tulee vähän väliä hakemaan suu auki kun linnunpojalla. Väliajat mutustaa puurosuullista ja vaeltelee ympyrää. Saa liikuntaakin samalla. ;)

Kauheen kätevää, suosittelen.

Itse harrastin myös tätä lasten ollessapienempiä, mutta sähän olet keksinyt sille aika osuvan nimen

Mennään nukkumaan liian myöhään (klo 22 aikoihin), ulkoillaan liian vähän (max 1h päivässä), lapset syö liikaa herkkuja, yli kaksvuotias syö tuttia, hampaiden aamuharjaus usein unohtuu, lapset kattoo liikaa tv:tä ja pelaa tietokoneella, onhan näitä mistä neuvolantäti "kauhistuisi".

Me annetaan lapselle sinistä- ja täysmaitoa vaikka suositellaan rasvatonta (yök).
Joskus on tullu lauottua juttuja omasta lapsuudesta, kuten "jos et tee sitä/tätä, niin tulee tupen rapinat" tms. vaikka emme tietenkään käytä väkivaltaa. Joskus myös kiroilemme lapsen kuullen, mikä on kyllä oikeasti huono juttu josta pitäisi päästä irti.

Lempeitä kasvatusoppeja meillä on komennettu ja korotettu ääntäkin. Kaikkia ruokia on todellakin syöty (eikä vain maistettu). Kättäpäivää opetettu sanomaan esittäytyessä vanhemmille ihmisille.
Toisaalta myös katsottu läpi sormien kiukutteluja yms. eikä pakotettu lapsia heti pyytelemään anteeksi ja halaamaan (yök) riidan jälkeen!
Ja katso - meillä on kolme reipasta, hyvin käyttäytyvää hauskaa poikaa, jotka uskaltavat näyttää kaikki tunteensa, myös ne negatiiviset. Ja ruokapöydässä vertailevat, kumpi on parempaa, kukkakaali vai parsakaali :)

No en nukuttanut vaunuissa, koskaan. Pussataan suulle, päivittäin. Opetettiin tuttipullo vaikka lapsi oli jo 8kk, pääsi siitä kyllä päälle vuoden vanhana eroon. Jaa, onko rasvaton maito nykysuositus? Onneksi en tiennyt tuota, kevytmaitoa juo lapsi. Meillä ei ole karkkipäivää, herkutellaan jos siltä tuntuu (joojoo pestään hampaat ja syödään ksylitolia). En nukkunut perhepedissä, parhaiten meillä nukkui vauva pinnasängyssä ja alta vuotiaana omassa huoneessa, muuten heräili tunnin välein.

Yhteistyössä