Toimiiko opettaja oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Kysymys siis ekaluokkalaisesta pojasta. Oli yhden toisen pojan kanssa kaatanut yhden oppilaan pulpetin luokassa ennen opettajan tuloa, ja tästä tapahtumasta nyt 2,5 viikkoa. Opettaja rankaisee poikia niin jotta välitunnin jälkeen on mentävä toisen tilaan ja sitten kun opettaja tulee luokkaan, käy hakemassa pojat(pojat istuvat kummatkin eri tilassa). Alkuun oli jokaisen välitunnin jälkeen näin, nyt ei joka välitunnin jälkeen vaan kerran pari päivässä. Ja rangaistus jatkuu vielä ensi viikon, sitten loppuu jos pojat osaavat olla kiltisti. Nämä ovat kuulema niin villejä että villitsevät muun luokan ennen opettajan tuloa, ja kysymys on nyt siitä että lapset juoksevat luokassa ennen opettajan tuloa ja kakkosluokalaisen tytön mukaan (yhdistelmäluokka) nämä pojat eivät läheskään aina aloita edes aloita juoksemista, mutta näiden vika se kuitenkin on ja vain nämä kaksi istuvat rangaistuksen. Ongelmaa ei kuulema ole jos nämä eivät ole luokassa ennen tunnin alkua. Mutta minun mielestä muutkin kyllä ymmärtävät sen että kun näiden poikien ollessa luokassa juoksee ei joudu istumaan vaan nämä kärsivät rangaistuksen. Kotiin ei ole asiasta opettajan taholta tiedotettu. Aloin vaan ihmettelemään kun poika eilen kysyi et kestääköhän se meidän rangaistus kevääseen asti? Soitettiin eilen opettajalle, ja hän oli sitä mieltä että toimii täysin oikein, ja väitti että on selittänyt pojille mistä rangaistus johtuu. Meidän poika luulee että istuu edelleen siitä kun pulpetti kaatui, eikä lapsille ole sanottu muuta kuin että rangaistus päättyy sitten kun olette olleet tarpeeksi kauan aikaa kiltisti. On kuulema välillä yritetty että ovat olleet luokassa mutta ovat taas juosseet. Tyttö sanoi että eilen kun olivat luokassa ei juoksua ollut, mutta ensi viikon siis vielä istuvat. Tunnilla osaavat käyttäytyä hyvin. Tulipa aika sekainen selostus...

Sinun kultamuruasi ei ilmeisesti saa komentaa. Jos minä olisin ekalla luokalla kaatanut pulpetteja tahallani, puhuttelun lisäksi olisi tullut kotiin tieto heti ja jälki-istuntoa myös. Niin ne ajat muuttuu. Nykyään ei saa käyttää kunnon rangaistuksia ja sen kyllä huomaa kakaroiden käytöksestä. Ei mitään rajaa mitä voi tehdä ja mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinun kultamuruasi ei ilmeisesti saa komentaa. Jos minä olisin ekalla luokalla kaatanut pulpetteja tahallani, puhuttelun lisäksi olisi tullut kotiin tieto heti ja jälki-istuntoa myös. Niin ne ajat muuttuu. Nykyään ei saa käyttää kunnon rangaistuksia ja sen kyllä huomaa kakaroiden käytöksestä. Ei mitään rajaa mitä voi tehdä ja mitä ei.

Saa todellakin komentaa ja saa antaa jäli-istuntoa mutta minun vmielestä viikkoja kestävä rangaistus on kohtuuton.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Saa todellakin komentaa ja saa antaa jäli-istuntoa mutta minun vmielestä viikkoja kestävä rangaistus on kohtuuton.

Testaahan tuo opettaja sitä käytöstä välillä ja jos ei kerran homma toimi niin sit uudestaan jäähylle. Eikä sitä villitsemistä aina aloitakaan se joka ekana juoksee juoksemaan ne oppilaat saavat kyllä toisensa ihan muillakin konsteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Testaahan tuo opettaja sitä käytöstä välillä ja jos ei kerran homma toimi niin sit uudestaan jäähylle. Eikä sitä villitsemistä aina aloitakaan se joka ekana juoksee juoksemaan ne oppilaat saavat kyllä toisensa ihan muillakin konsteilla.

Mistä tämä opettaja sen tietää kun ei ole itse luokassa?

Oppilastahan ei saa laittaa valvomatta yksin toiseen luokkaan!!! Kysyppä rehtorilta toimiiko oikein! Oppilastahan ei nykyään saa edes laittaa luokasta ulos jos ei ole valvojaa mukana! Tuttuni opettaa yläasteella ja siellä häiritsevä oppilas joutuu "klinikkaan"!! Yleensä ekalla opettaja tulee samaan aikaan luokkaan oppilaiden kanssa etteivät "joudu" olemaan yksin! Kyllä musta aika pitkältä tuo rangaistus kuulostaa!

Kolmasluokkalaiseni sai 25min jälkkää kun oli opelta piilossa sen ajan eikä tunnilla :-) mielestäni ihan kohtuulinen rangaistus tästä hölmöilystä!

Mistä tämä opettaja sen tietää kun ei ole itse luokassa?

En mäkään aina suoraan luokkaan mene vaan voin seistä ja kuulostella käytävälläkin ja meillä ainaki opettajat ja avustajat puhuvat myös keskenään mitä huomioita ovat tehneet muiden luokkien oppilaista ja kertovathan ne luokan oppilaatkin tilanteista varmasti.

pojat on poikia.. äidistä se tuntuu pahalta kun opettaja rankaisee... mutta opettaja on vastuussa koulussa kaikista oppilaista ja miten sen sitten selittää jos pulpetti kaatuu jonkun toisen oppilaan päälle tai jaloille...siellä on niin villi meno välillä että on pakko rauhoittaa tilannetta ja tämä on mielestäni kohtuurangaistus.. alkuun kun opetellaan koulun säännöille se on vaikeaa ekaluokkalaiselle.. luota vaan opettajan arviointikykyyn.. on nekin tiukasti vastuussa toimistaan.. oma jo neljännellä ja alkuun villi mutta myöhemmin oli erittäin tarkka säännöistä ja siitä että kaikki noudattivat niitä..

Lapseni itsetunto on kohta ihan maassa kun ihmettelee vaan miksi hän istuu kaverin kanssa ja vaikka muut tekevät samaa eivät istu. En yhtään ihmettele jos kohta ei enää viitsi välittää mitä tekee, kun on syyllinen kuitenkin. Ja toisekseen mun mielestä ton ikäiselle lapselle annettavat rangaistukset on oltava johdonmukaisia ja tämä ei minun mielestä sitä ole, koska on aina välillä voimassa ja välillä ei ja kute eilen ei ole mitenkään sidoksissa lapsen käyttäytymiseeen. Ja mikä on sitten tämä tarpeeksi kauan aikaa käyttäytyä hyvin?

Omituiselta kuulostaa, ja oikeastaan laillisuuden rajamailta. Parempi vaihtoehto olisi varmaankin lukita se luokan ovi välitunnin ajaksi ja saapua ajoissa paikalle välitunnin päättyessä. Se, että lapsi väittää muiden tekevän samaa ilman rangaistusta, on sellainen asia, josta opettajan voi vaitiolovelvollisuuden vuoksi olla vaikea puhua. Eihän hän voi kertoa muille lapsille annetuista rangaistuksista.

Joo, mutta kyllä säännöt pitää koulussa olla kaikille samat. Jos siis juokseminen on kieletty, niin se pitäisi olla kaikilta kielletty!

Aikoinaan olin mukana koulumme kouluretkellä keväällä. Poikani kertoi etukäteen miten sääntöjä oli käyty läpi mm se ettei linja-autossa saa kävellä ajon aikana, ihan ok sääntö oli. Tytöt siellä näky kuitenkin kokoajan vaeltavan. Istuin yhden tyttön äidin vieressä ja hänen tyttönsä oli ainakin kolmekertaa käynyt jo siinä meidänkin luona. Minun poikani ja toinen poika yrittivät rauhallisesti kävellen äitiensä luona käymään, niin opettaja toki käännytti pojat tiukkasanaisesti heti. Itse siihen edes kiinnittänyt huomiota, mutta vierustoveri ihmetteli, miksi poikia moittii, kun tytöthän täällä kokoajan ravaa. Näin me vilkkaiden poikien äidit sokaistumme ja sopeudumme siihen, että poikamme on niitä ongelmia. Loppumatkan seurasin tilannetta, niin tosiaan tytöt ja osa pojistakin käveli ja renkuili kahvoissa ym, mutta minun poikani kaverinsa kanssa ei saanut edes pyllyä penkistä nostaa. Eivätkä he koskaan olleet mitään kummempaa koulussa aikaan saaneet, ei ollut syytä pelätä siis mitään erityistä.
Hauskinta tässä oli kuitenkin se, että lapset oli jaettu ryhmiin missä kulkivat Särkänniemessä. Minun (kuriton) poikani oli saanut valvottavakseen kaikista pienimmän, kaikista arimman ja kaikkista vilkkaimman lapsen. Sitten muut isommat pojat yhdessä pari poikaa...

Lapseni itsetunto on kohta ihan maassa kun ihmettelee vaan miksi hän istuu kaverin kanssa ja vaikka muut tekevät samaa eivät istu. En yhtään ihmettele jos kohta ei enää viitsi välittää mitä tekee, kun on syyllinen kuitenkin. Ja toisekseen mun mielestä ton ikäiselle lapselle annettavat rangaistukset on oltava johdonmukaisia ja tämä ei minun mielestä sitä ole, koska on aina välillä voimassa ja välillä ei ja kute eilen ei ole mitenkään sidoksissa lapsen käyttäytymiseeen. Ja mikä on sitten tämä tarpeeksi kauan aikaa käyttäytyä hyvin?

Sit vaan keskusteluaika opettajan kans johon pyydät myös rehtorin mukaan niin eiköhän asia selviä.
Se on aivan varmaa et täällä vaan siitä puhumalla se ei selviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Omituiselta kuulostaa, ja oikeastaan laillisuuden rajamailta. Parempi vaihtoehto olisi varmaankin lukita se luokan ovi välitunnin ajaksi ja saapua ajoissa paikalle välitunnin päättyessä. Se, että lapsi väittää muiden tekevän samaa ilman rangaistusta, on sellainen asia, josta opettajan voi vaitiolovelvollisuuden vuoksi olla vaikea puhua. Eihän hän voi kertoa muille lapsille annetuista rangaistuksista.

Tämä on varma tieto ettei muita ole rangaistu.

Sit vaan keskusteluaika opettajan kans johon pyydät myös rehtorin mukaan niin eiköhän asia selviä.

Näin olen meinannut tehdäkin. En nimittäin ymmärrä sitäkään miksi opettaja ei ole ilmoittanut kotiin mitään.

Näin olen meinannut tehdäkin. En nimittäin ymmärrä sitäkään miksi opettaja ei ole ilmoittanut kotiin mitään.

Jos kaikista asioista mitä noi lapsikullat koulussa touhuu ja mistä rangaistuksia annetaan kirjotettais ja ilmotettais koteihin siihen uppois tunti ylimäärästä aikaa ja mitä sitä kaikkea kotiinkaan kertomaan on mun mielipide.

Jos kaikista asioista mitä noi lapsikullat koulussa touhuu ja mistä rangaistuksia annetaan kirjotettais ja ilmotettais koteihin siihen uppois tunti ylimäärästä aikaa ja mitä sitä kaikkea kotiinkaan kertomaan on mun mielipide.

Kyllä mun mielestä viikkoja kestävästä rangaistuksesta on ilmoitettava.

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
täytyy huolehtia myös muiden lasten turvallisuudesta ja jos sinun kultapupusi vaatii jatkuvaa vahtimista niin sitten hänen on vain odotettava opettajan saapumista.

Turhaa jankkaamista kai, mutta miksi kaikille ei ole samat säännöt?

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
kaikki eivät aiheuta jatkuvaa huolta ja hampaiden kiristystä....opettaja on arvioinut että juuri sinun lapsesi tarvitsee toistaiseksi tämän kaltaista vahtimista..

Just näin.

Vaikka se laps ei olis se joka ensimmäisenä juoksee saattaa hän kuitenkin omalla käytöksellään aiheuttaa sen sekasorron siellä luokassa jolloin siellä tulee myös vaaratilanteita ja siks tällanen laps on oltava joko pois siitä tilasta tai sit jonkun on valvottava vain häntä.

Mielestäni opettaja toimii ihan oikein. Myös ne teidän pikkuiset kullanmurut ekaluokkalaiset voivat olla todella villejä ja villiinnyttää näin toisiakin. Kerroit, että poikien ei pidä joka tunnin alkua odottaa eri tilassa, vaan ainoastaan kerran-pari päivässä. Kuten muutkin sanoivat, ehkä opettaja välillä testaa miten pojat osaavat käyttäytyä ja antaa sitten tarvittaessa jäähyä. Opettaja ei aina voi ehtiä luokkaan samalla sekunnilla kuin oppilaat. Hän voi olla välituntivalvonnassa, jolloin täytyy odottaa, että kaikki koulun oppilaat ovat tulleet sisälle tai hänelle voi juuri joku vanhempi soittaa, hän voi keskustella erityisopettajan kanssa joistain oppilaista tms. Ja opettaja ei millään pysty joka asiasta lappuja kotiin kirjottelemaan, eihän hän muuten mitään muuta ehtisi tekemäänkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ope myös:
Mielestäni opettaja toimii ihan oikein. Myös ne teidän pikkuiset kullanmurut ekaluokkalaiset voivat olla todella villejä ja villiinnyttää näin toisiakin. Kerroit, että poikien ei pidä joka tunnin alkua odottaa eri tilassa, vaan ainoastaan kerran-pari päivässä. Kuten muutkin sanoivat, ehkä opettaja välillä testaa miten pojat osaavat käyttäytyä ja antaa sitten tarvittaessa jäähyä. Opettaja ei aina voi ehtiä luokkaan samalla sekunnilla kuin oppilaat. Hän voi olla välituntivalvonnassa, jolloin täytyy odottaa, että kaikki koulun oppilaat ovat tulleet sisälle tai hänelle voi juuri joku vanhempi soittaa, hän voi keskustella erityisopettajan kanssa joistain oppilaista tms. Ja opettaja ei millään pysty joka asiasta lappuja kotiin kirjottelemaan, eihän hän muuten mitään muuta ehtisi tekemäänkään.

Miksi jäähy jatkuu maanantaina vaikka eilen olivat ihan kiltisti? Sori mut tää ei oo musta johdonmukaista.

Yhteistyössä