[QUOTE="vieras";28359237]Ja minä väitän, että on vanhempia, joilta se lapsi tosiaan saisi ottaa huostaan. Kun oma lapsi luokkakavereineen joutuu pahasta ongelmatapauksesta kärsimään useamman vuoden täyshäiriintyneen lapsen takia, niin kyllä sitä useammat vanhemmat peräänkuuluuttaa, etteikö todellakaan mitään voida asialle tehdä. Koulun henkilökunta vaan joutuu kädet ristissä selittämään, että koska kyseisen lapsen vanhemmat pistävät kaikkia tukitoimia vastaan, niin he eivät juuri mitään voi tehdä asian hyväksi. Onneksi sitten parin vuoden päästä kyseinen lapsi saatiin siirrettyä erityisluokalle. Kyseiset vanhemmat eivät kyllä kehdanneet naamaansa näyttää yhdessäköön vanhempainillassa. Monille vanhemmille vaan on ongelma myöntää, ettei heidän lapsensa olekaan ihan normaali.
Yksi omista lapsistammekin on erityisopetuksessa eli näkökulmaa löytyy molemmista vinkkeleistä.[/QUOTE]
Lapsi joka on vaarallinen muille lapsille tulee olla muussa tilassa. Kaikkien muiden paikka on aina kun opetettava aine sen sallii samassa luokassa muiden kanssa. Muistaakseni Ruotsissa jopa autistiset lapset opiskelevat kun se on mahdollista normaali luokissa. Omasta mielestäni tämä on inhimillistä ja oikein. Salamancan sopimuksessa jonka Suomi on allekirjoittanut taataan jokaiselle lapselle samanlainen ihmisarvo. Kyseisen sopimuksen mukaan erityisluokan tulee olla poikkeus, jonka käyttö muutoin kuin poikkeuksena on ihmisarvoa loukkaavaa. On vain ajankysymys koska inkluusio toteutuu Suomessakin kunnolla, kaikkialla muualla Euroopassa ollaan nimittäin meitä edellä. Laki on kuitenkin, sekä myös YK ja Unesco -niiden kannalla jotka inkluusiota ajavat.