Ikävä tosiasia on, että on sellaisia opettajia, jotka sietävät kovin vähän erilaisuutta. Tähän "erilaisuuteen" siis sisällytän nyt myös luonteeltaan villit oppilaat. En ole ollut kovin kauaa työelämässä, etten itsekään nyt tässä koita esiintyä erityisen kokeneena ammattilaisena, mutta jotain olen jo ehtinyt nähdä ja oppia.
Ensinnäkin, minusta tuo matematiikan mukauttaminen oli täysin turhaa. Kyse on siitä, että tyttösi opettaja ei jostain syystä kykene opettamaan matematiikkaa kuten aikaisempi opettaja, ja hakee siihen nyt helppoa ratkaisua. Tytöllesi helpompi matikankirja saattaa tuntua hyvältä ajatukselta, mutta minä näkisin, että se ei häntä nyt palvele.. Siksi ehdottaisin selvittämään tarkemmin, onko tuo mukauttaminen tarpeen lainkaan, ja jos ei ole, yrittää purkaa se.
Toisekseen, opettaja toimii ylipäätään väärin laittaessa tyttösi jatkuvasti käytävään - oli sitten syy "huono käytös" tai tuo matematiikka-asia. Tyttäresihän oppiminen kärsii, jos joutuu olemaan jatkuvasti pois luokasta. opettajalla ei näköjään ole keinoja selvitä vilkaan oppilaan kanssa. Kaikenkaikkiaan kuulostaa todella kyseenalaiselta moinen toiminta.
Itselläni on taustalla hieman vastaava kokemus; uusi opettaja ei tullut vilkkaan (ADHD) oppilaan kanssa toimeen, ja oppilas siirrettiin "turhaan" erityisluokalle. (Tämän tarkemmin en voi tilanteesta kertoa). Siksi suosittelen, että pidät nyt huolen, että asia saadaan selvitettyä. Rehtorin on suostuttava tapaamaan, tai sitten pommitat sitä sivistystoimenjohtajaa (tai kuka teille näistä vastaakin) niin kauan, että asia otetaan tosissaan. Menet itse sinne kouluun ja vaadit, että asia selvitetään oikeasti, ei vain palaveria toisen perään jossa istutaan ja jahkataan samaa asiaa että kun nyt jotain pitäisi tehdä (kokemusta näistäkin). Ja kuten moni on sanonut, voit mennä itse sinne luokkaan, opetus kun on julkista. Tosin silloinhan opettaja tietysti panee parastaan, eli siitä ei välttämättä ole hyötyä. Joka tapauksessa, tsemppiä, älä anna periksi!