Töihin lapsen saikulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Joku tietää aivan varmasti. Jos olen lapsen sairauden takia kotona (tilapäinen lapsen hoitovapaa) niin voinko mennä illaksi töihin kun mies tulee kotia hoitamaan lastamme? Onko siis jotain estettä mun töihin menolle?

[QUOTE="una";21988825]ainahan se voi pyytää. sä voit sanoo että oot saikulla nää ja nää päivät ja piste. ei kai sitä tarvii ruveta siin selvittelee sen enempiä jos et halua mennä sinne töihin.[/QUOTE]

Eli siis mitään velvollisuutta mulla ei ole mennä? Olen päivätöissä, ei ikinä iltatöitä. Mutta nyt olisi eräs palaveri. Ja haluankin siis varmistaa et voinko mennä. Pomo pyysi mua tulemaan. Voinko siis jäädä kotiin ilman selityksiä?

Joissakin paikoissa on tosiaan niin että jos toinen on aamuvuorossa ja toinen iltavuorossa niin ei ole mitään oikeuksia olla pois töistä. Ja aika monessa paikassa pitää viedä todistukset siitä.
Mutta jos teillä ei tarvi viedä niin en kyl menis :)

Eli siis mitään velvollisuutta mulla ei ole mennä? Olen päivätöissä, ei ikinä iltatöitä. Mutta nyt olisi eräs palaveri. Ja haluankin siis varmistaa et voinko mennä. Pomo pyysi mua tulemaan. Voinko siis jäädä kotiin ilman selityksiä?

no sanotaanko niin että jos sun ei tarvi viedä mitään todistuksia sun miehes kotona/töissä olosta niin miksi menisit? nää näköjään vaihtelee ihan työpaikka kohtaisesti ja esimiehestä riippuen. jos meillä on lapsi kipeä, käytän sen lääkärissä ja ilmoitan päivät jotka olen kotona hoitamassa sitä. jos pomo kysyy eikö kukaan muu voi hoitaa olen vastannut vain että ei.

Minusta sinun kuuluisi mennä, jos lapselle on toinen hoitaja. Eihän se estä sinun työntekoasi, että lapsesi on sairas, vaan olet saanut vapaata siksi, että hoidat sairasta lasta (mitä et tee, jos miehesi on kotona). Ei ole tietenkään pakko mennä, mutta voi pomo sitä aika outona pitää.

Miksi muuten päivätöissä oleva ihminen menee palaveriin illalla? Sinänsä tuttu tilanne itsellenikin, mutta silloin on kyseessä joku illanvietto, harvemmin palaveri.

[QUOTE="vieras";21988892]pitää kyllä tehdä selvitys myös toisen vanhemman työvuoroista. Mun mielestä sun kuuluu mennä, jos kerran voit ja mies kotona. Muutoinhan toi on lintsaamista.[/QUOTE]

musta nää riippuu perhetilanteistakin. esim meillä jos olis vauva kipee niin haluaisin itse hoitaa.

[QUOTE="vieras";21988892]pitää kyllä tehdä selvitys myös toisen vanhemman työvuoroista. Mun mielestä sun kuuluu mennä, jos kerran voit ja mies kotona. Muutoinhan toi on lintsaamista.[/QUOTE]

ei ole lintsaamista ja meidän työpaikalla ei tarvitse selvitellä miehen työaikoja

Lain mukaan sun on mentävä töihin.

Työsopimuslain mukaan työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Heti perään sanoo laki että työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

Eli kuten täälläkin on sanottu jos ei pomo vaadi todistuksia niin en kyllä mäkään varmaan lähtisi, mutta halutessaan pomo voi vaatia selvitykset miehen työvuoroista ja siitä miksi et voi osallistua koulutukseen kun hoito on kerran järjestetty. Eli pahimmillaan tuosta voisi tulla sanktioita ja palkanmenetys.

Yhteistyössä