Töihin herääminen 3:30, muita yhtä aikaisin herääjiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Työni alkaa viideltä aamuyöllä, herään aina 3:30. Puoli tuntia menee työmatkaan, lähden aina 4:15 ajamaan että kerkeän hyvin vaihtaa työvaatteet työpaikalla ja olen ajoissa. Olen kaksi vuotta nyt ollut tuossa työpaikassa ja alkaa tuntumaan etten vaan enää jaksa. Muita töitä olen hakenut tuloksetta. Mielestäni ei ole tervettä herätä edes noin aikaisin. Kun pääsen töistä yhdeltä, olen kotona kahdelta nukkumassa ja nukun pari tuntia. Muita jotka heräävät yhtä aikaisin? Miten jaksatte? Kun menin tuohon työhön ajattelin että siihen tottuu, mutta kun vielä kahdessa vuodessakaan en ole tottunut. Lisäksi töitä myös viikonloppuisin, ei mitään selvää rytmiä että olisi aina viikonloput vapaana. Usein yksi vapaa siellä täällä, toki joka viides viikonloppu on vapaa. Mutta ne sitten meneekin siihen että nukun helposti 14-16 tuntia yössä univelkoja pois.

Jaksoin 7vuotta...sitten onnekas sattuma ja vaihtui firma.....Aikansa jaksaa, mutta kyllä ikä tekee tehtävänsä ja työn raskaus-niin henkisesti kuin fyysisesti...
Jaksamisia!!

Tuollaista jos pidemmän päälle tekee, pitäisi saada oma vuorokausirytmi sellaiseksi, että menee nukkumaan tarpeeksi ajoissa, että saa yhtäkyytiä nukuttua tarpeeksi. Tuo parin tunnin päiväunet vaan pahentaa tilannetta. Lisäksi hioisin aamutoimia mahdollisimman lyhyiksi, pienikin lisäuni auttaa.

Aamuvuorot olivat töissä aina pahinta, silloin piti olla 5:40 töissä.

Olen lyhentänytkin aamutoimet minimiin, joskus kun olen oikein väsynyt niin nousen vartti ennen kun pitää lähteä. Mutta sitten olen niin uninen että saa olla tosi tarkkana ettei nukahda rattiin. Esimerkiksi lomilla rytmini on sellainen että nukkumaan 24-02, herään 9-11. Olen yrittänyt olla nukkumatta päikkäreitä ja mennä aikasin nukkumaan, mutta jotta saisin tarpeeksi unta pitäisi olla nukkumassa jo viimeistään seitsemältä. Joskus olen mennyt nukkumaan 19-20, herännyt ennen puolta yötä virkeenä. Naapurissa asuu eläkkeellä oleva nainen, hän menee nukkumaan 19 ja herää kahdelta yöllä. Sellainen rytmi hänellä oli yli 20 vuotta kun oli töissä, enkä halua siksi muuttaa koko rytmiäni sellaiseksi että lomat ja vapaat menisi myös niin.

[QUOTE="väsynyt";30248152]Olen lyhentänytkin aamutoimet minimiin, joskus kun olen oikein väsynyt niin nousen vartti ennen kun pitää lähteä. Mutta sitten olen niin uninen että saa olla tosi tarkkana ettei nukahda rattiin. Esimerkiksi lomilla rytmini on sellainen että nukkumaan 24-02, herään 9-11. Olen yrittänyt olla nukkumatta päikkäreitä ja mennä aikasin nukkumaan, mutta jotta saisin tarpeeksi unta pitäisi olla nukkumassa jo viimeistään seitsemältä. Joskus olen mennyt nukkumaan 19-20, herännyt ennen puolta yötä virkeenä. Naapurissa asuu eläkkeellä oleva nainen, hän menee nukkumaan 19 ja herää kahdelta yöllä. Sellainen rytmi hänellä oli yli 20 vuotta kun oli töissä, enkä halua siksi muuttaa koko rytmiäni sellaiseksi että lomat ja vapaat menisi myös niin.[/QUOTE]
Jos et halua nyt rytmiäsi muuttaa niin älä sitten valita väsymystä. Jos naapurin rytmi muuttui eliniäksi niin ei se tarkoita et sulle käy niin. Jos jatkat päiväunia niin sun yöuni ei ole riittävän rentouttavaa ja siksi olet väsynyt aina. Jätä ne päiväunet pois ja ota melatoniinia klo 19.00 ja mene petiin 19.30. Nukut varmasti jo kasilta ja uni on syvempää. Heräät taatusti virkeämpänä 3.30. Jos et juo kahvia niin osta apteekista kofeiinitabletteja ja ota yksi aina aamuisin. Jaksat paremmin.

Yhteistyössä