toi koira ei tottele mua enää yhtään.

siis ei pätkääkään.
mun on ihan turha edes kuvitella et se tekis mitään mitä mä käsken ilman et mul on vähintään sisäfilepihvi sille palkinnoks.
ja meillä kun ei jatkuvaa palkitsemista harrasteta.

miestä se kyllä uskoo.
miehen ei tarvii kun katsoa sitä silmiin ja napsauttaa sormia niin toi istuu.
miehen ei tarvii kun viheltää tai sanoa kerran et "tänne" niin neitihän tulee.

ja sitten mä olen se joka sen ruokkii ja lenkittää ja joka sen kanssa on suurimman osan ajasta, tosi kivaa ku ei tottele mitää.

ihanku uhmaikänen lapsi, tekee mun läsnäollessa jatkuvasti jotain mitä kiellän ja uhmaa ja VITTUILEE päin naamaa.

saa alkaa kulkee miehen kaa töissä, mun psyyke ei kestä |O |O |O

[eikä kenenkään tarvii tulla sanomaan et "olisko pitäny ajatella ennenku koiran otit?" tai "koirat pois tollasilta!!" :saint: :saint: :saint: ]
 
Meillä nimenomaan harrastetaan jatkuvaa palkitsemista, kehumista ja kiitosten jakelua piskeille. Sillä tavoin me ne saadaan tottelemaan :)

Meillä mies ruokkii ja lenkkeilyttää, mutta minä harrastan ja minä olen se, ketä nuo karvajalat tottelevat selvästi parhaiten. Eli ei se nyt ihan niin mustavalkoista ole, että koira tottelee sitä, kuka sen ruokkii, vaikka niin olen kuullut väitettävän.

Koira ei vittuile, se ei ole niin viisas eläin, että se osaisi tehdä niin. Koita jatkossa olla kieltämättä väärästä ja keskity oikean palkkaamiseen...jospa se koirakin innostuisi susta sitten enmpi.
 
Siis siksihän se just niin tekee kun sä lenkität, syötät jne. Ei koiralla ole tajua kiitollisuudenvelasta, se kelaa vaan että sä olet se joka sitä mielistelee-----> eli alempana laumassa. Jätä se täysin huomiotta joksikin aikaa. Siis aivan kuin koiraa ei olis olemassakaan. Kävele päälle jos se tunkee alle. Alkaa takuuvarmasti pian kiinnostaa mitä sulla on asiaa.
 
minä
älä luovuta.. kyllä se siitä. Ei saa hermostua tai näyttää turhautumista siitä ettei koira usko. Ole vain johtaja sille tyyni ja itsevarma. Kyllä se siitä! Voimia
 
meillä ei joka liiketä palkita nameilla vaan kehuilla.
nimenomaan kehutaan hyvistä jutuista enemmän kun ollaan jatkuvaan torumassa huonoista jutuista.
meillä on ollu selvät sävelet miehen ja kasvattajan kanssa kasvattamisesta ja ollaan oltu johdonmukaisia ja toimittu samoin aj tulos on sitten tämä :kieh:
 
minä
palkitseminen ei välttämätöntä. Ilman sitäkin saadaan koira uskomaan. ei tarvita mitään mielistelyjä jos koiralle ollaan itsevarma johtaja..... toki tuo namejen antaminenkin joillakin roduilla saavutta halutun lopputuloksen! Mutta mitäs kun ei olkaan namit mukana vahingossa. Musta parempi saada se koira ymmärtämään että olet sen pomo. Juurikin tuolla huomioimattomuudella. Ei puhetta, ei kosketusta, ei katsekontaktia!!!
 
AnniHelena
Alkuperäinen kirjoittaja JuonKahviniMitenSattuu:
Siis siksihän se just niin tekee kun sä lenkität, syötät jne. Ei koiralla ole tajua kiitollisuudenvelasta, se kelaa vaan että sä olet se joka sitä mielistelee-----> eli alempana laumassa. Jätä se täysin huomiotta joksikin aikaa. Siis aivan kuin koiraa ei olis olemassakaan. Kävele päälle jos se tunkee alle. Alkaa takuuvarmasti pian kiinnostaa mitä sulla on asiaa.
Näin juuri. Et anna sille mitään muuta huomiota kuin annat ruuan, et puhu, et leiki, et huomioi millään lailla. Monet, etenkin naiset, hoivavieteissään lällyttelee koiraa liikaa, jonka vuoksi koiralla ei kohta olekaan mitään kunnoitusta omistajaa kohtaan ja pitävät itseään pomoina.




 
Jos teillä olis täysin selkeet sävelet ja identtinen kohtelu koiraan niin ei sulla olis sitä auktoriteettiongelmaa ;) Oikeesti kannattaa ratkaisua lähtee hakemaan. Täällä meidän naapurustossa pörrää tanskandoggi, jolle kumpikaan omistaja ei meinaa pärjätä. Kauheeta katsottavaa kun ne "ratsastaa" koiralla pitkin teitä ja pientareita kun koira päättää suunnan ja tahdin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuonKahviniMitenSattuu:
Jos teillä olis täysin selkeet sävelet ja identtinen kohtelu koiraan niin ei sulla olis sitä auktoriteettiongelmaa ;) Oikeesti kannattaa ratkaisua lähtee hakemaan. Täällä meidän naapurustossa pörrää Tanskandoggi, jolle kumpikaan omistaja ei meinaa pärjätä. Kauheeta katsottavaa kun ne "ratsastaa" koiralla pitkin teitä ja pientareita kun koira päättää suunnan ja tahdin.
toimin täysin samoin kun mies!
mä en ole luonteeltani sellanen "lässyttäjä" et halittelisin ja pusuttelisin eläimiä ja kasvattajan kanssa puhuttuamme tultiin siihen tulokseen et tolle saa olla jopa "tyly" et se tajuaa et on kasan alimmaisena, eli luulot pois alunalkaen.
mä en käsitä mikä tässä mättää!

lisään vielä, et lenkeillä toi on kun herranenkeli, ei rähjää vastaantulijoille ja kulkee kauniisti vierellä. ainakin vielä.
 
Meillä käytetään paljon nameja ja se onkin helppo tapa saada koira toimimaan. Koira toimii silloinkin, kun nameja ei ole, kun palkitaan sanoilla ja leikillä ja sitten taas seuraavalla kerralla on niitä nameja.

Koira näkee miestäsi harvemmin, joten siksi yrittää miellyttää. Tuo huomioimattomuus on keino myös saada koiran huomiota, joidenkin koirakouluttajien mukaan.
 
oletko alkanut jännittämään tilanteita missä koira ei tottele. Se aistii sun heikkouden jos näin on. Kyllä nuorikin koira ymmärtää yskän jos sitä kukaan ei huomio. Aluksi tämä pahentaa käytöksen ennen kuin koira antaa periksi. Riippuu tietysti luupäisyyden määrästä :)
 
No niitä jääkausiahan ei suositella pennulle pidettäväksi. Mutta meillä on saman ikäinen urospentu ja toisinaan olen päivän/kaksi niin että en anna koiralle mitään huomiota. (Meillä kun se huomiota saa kuitenkin lapselta joka päivä). Kyllä alkaa mennä viesti aina perille ja kun on kovaluonteinen pentu niin ei tollaisesta mitenkään hätään mene.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
oletko alkanut jännittämään tilanteita missä koira ei tottele. Se aistii sun heikkouden jos näin on. Kyllä nuorikin koira ymmärtää yskän jos sitä kukaan ei huomio. Aluksi tämä pahentaa käytöksen ennen kuin koira antaa periksi. Riippuu tietysti luupäisyyden määrästä :)
en mielestäni.
täytyy meilailla kasvattajalle et mitä se on mieltä tästä.
liian hyvin jo menikin, koira oppi lähes kokonaan sisäsiistiksi 3kk keskimääräistä aiemmin, oppi tosi nopeasti käskyt: tänne,istu,paikka,maahan,tassu, odota ja ei ja oli kun ihmisen mieli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
Alkuperäinen kirjoittaja tätä ei kielletty ;):
syy aina siinä hihnan toisessa päässä ei koirassa
kerro mulle syy niin voin korjata sen!!!!

Siis puolivuotias?

Palkkaa ihmeessä joka kerta, kun tekee, mitä pyydät. Älä toista käskyjä, varmista luoksetulot hihnalla yms. Ole koiran pomo - se on pentu vielä ja kokeilee, kuka on pomo, jos sä et ole sitä nyt, et ole sitä enää koskaan! Älä jää pyytämään, vaan vaadi tottelemista, aloita tehtävistä, jotka on helppoja ja koira takuulla osaa - se tosiaan vittuilee sulle, kokeilee, annatko periksi.

Kyllä siitä vielä koira tulee sullekin! Mene vaikka jollekin arkitottelevaisuuskurssille, sillä olet oikeassa, sen kokoinen koira voittaa sut fyysisesti, joten sun on oltava sille pomo!
 
nämä on todella mielenkiintoisia asioita. Opiskelen ongelmakoirakouluttajaksi. Usein on niin monta keinoa ja tapaa toimia kun on kouluttajiakin tai kasvattajia. Todennäköisesti kasvattaja tuntee rodun minua paremmin ja osaa neuvoa. Usein pienetkin muutokset tekevät ihmeitä. Yritä sitä ettet anna huomiota koiralle, älä koske, puhu tai ota katsekontaktia. Tiukka ei oikeassa kohdassa. Nameja voi käyttää motivoimiseen mutta usein varsinkin näin nuoren koiran käytös saadaan korjattua ilman namejakin. Mun henk.koht. mielipide on että ne namit kuuluu enemmänkin sinne temppupuolelle.....

todella vaikea näin on neuvoja antaa näkemättä tapausta! Hyvä on kuitenkin että näin varhaisessa vaiheessa liikkeellä. Koiranne on varmasti korjattavissa melko helpostikin koska näin nuori vasta.

Kärsivällisyyttä se kysyy, mutta älä näytä turhautumistaksi koiralle. Tsemiä!
 

Yhteistyössä