Toi karppaaminen ei kyllä mene mun tajuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja koko:
Tää aihe herättää aina kiivasta keskustelua, käytiin se sitten missä tahana. Kuitenkin esim. kehonrakentajat ja fitness-ihmiset on tiennyt tän ruokavalion hyvät puolet jo kauan. Ja ei, ne ei syö pekonia ja juo kermaa ja vetele voita paketista. Vhh-ruokavalio on ihan terveellinen, ei tartte liiotella!
Tässä taitaa pohjimmaisena ongelmana olla se, että puhutaan siitä, mitä luullaan karppaukseksi ;)
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nami, riisi, maissi, pasta ja perunahan on parasta!
Ihan oikeasti? Nehän on mautonta mömmöä ellei sitten lorauta päälle rasvaa, kermaa tms. Kyllä tuo hyväkarppiruoka on oikeasti monta kertaa maukkaampaa :)
No höpöhöpö. Uudetperunat sinänsä ovat ihan taivaallisen hyviä, eikä keitetty perunakaan pahaa ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nami, riisi, maissi, pasta ja perunahan on parasta!
Ihan oikeasti? Nehän on mautonta mömmöä ellei sitten lorauta päälle rasvaa, kermaa tms. Kyllä tuo hyväkarppiruoka on oikeasti monta kertaa maukkaampaa :)
No höpöhöpö. Uudetperunat sinänsä ovat ihan taivaallisen hyviä, eikä keitetty perunakaan pahaa ole.
Toisen mielestä on, toisen mielestä ei :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kappimamma ja onnellinen hyvään oloonsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Niin karppaajien mielestä liian vähän.
Ettehän te voi tosissaan väittää, että on parempi syödä proteiinia ja rasvaa ja ottaa vitamiinit purkista, kuin syödä terveellisesti kaikkea. Ei rasva ole treveellistä.
Eli sulla ei ole realistista käsitystä karppaamisesta? Ok, toki karppaajissakin on näitä, jotka noudattaa kaikkea muuta kuin terveellistä ruokavaliota, en itsekään söisi pelkkää lihaa ja voita.

Mutta esim minulla karrpaaminen takoittaa sitä, että en syö teollisesti valmistettuja sokeroituja ruoka-aineita, valkoista viljaa, perunaa tai valkoista riisiä. En myöskään käytä alkoholia (en käyttänyt ennen karppaamistakaan) ja esim hedelmiä syön niukalti. Ruokavalioni koostuu pääasiassa kasviksista, kalasta ja kanasta (en syö punaista lihaa) ns hyvistä rasvosta (kasviöljyt), pähkinöistä yms. Silloin tällöin syön myös ruisleipää ja täysviljatuotteita kuten tummaa riisiä, jos sitä on jossain tarjolla.

Tänään söin aamupalaksi mustikkajugurttia, jossa mustikoita pakasteesta ja maustamatonta jugurttia, vihreää teetä sekä omenan.

Lounaaksi kanafileen, keitettyjä kasviksia (mm porkkanaa, kukkakaalia ja parsakaalia jossa loraus oliiviöljyä ja ripaus merisuolaa antamassa makua) sekä salaattia, jossa tomaattia, kurkkua, paprikaa, päällä fetajuustoa, ripaus pähkinöitä ja öljy-viinietikkaseos kastikkeena.

Välipalaksi syön mansikoita ja kirsikoita.

Illalla syön savulohta, kermaviilikastiketta ja salaattia sekä grillattuja vihanneksia (mm tomaattia, sipulia, paprikaa, valkosipulia).

Kuulostaako kamalan epäterveelliseltä?
Lukekaapa karppauksen vastustajat tämän ruokavalion esimerkkipäivä!

Te kun tunnutte ajattelevan että se karppaus on sitä että syödään vaan rasvaa suoraan paketista ja hörpätään kermaa päälle. Totuus on suurimman osan kohdalla jotain ihan muuta ;)

Kannattaa tutustua aiheeseen vähän tarkemmin ennenkun sen lyttää epäterveellisenä ja huonona juttuna!
 
Eikö se ole ihan fiksua syödä niin ettei tarvitse kitua nälässä ja paino pysyy kurissa. Ja mä en ota mitään vitamiineja purkista, miksi pitäisi? Parempaa ruokaa syön nyt kuin ennen. Joillain on karppaamisesta hiukan hatara tietämys.

Karppaamalla laihtuu koska kauppaan jäävät:
- karkit
- sipsit sun muut snacksit
- pullat, keksit, sämpylät ja muut valkoiset viljat
- ranskanperunat
jne

ei niin kamalan epäterveellistä?
 
Ai kun mä aina tykkään näistä ketjuista :xmas:

- Ensinnäkin tyypin II Diabeetikko VOI karpata jonkun verran, mutta kuolee jos ei saa hiilareita jonkin verran ja tyypin I Diabeetikko kuolee VARMASTI jos ei saa yhtään hiilareita.

- Toisekseen täyskarppaukssa mua mietittää ihmisten aivot. Elimistö ei pysty muodostaa lihaksista sitä sokeria maksan avulla aivoille, muualle kyllä. Miten aivotoiminta pelaa?

- Ja rasva, kova rasva on todella vaarallista verisuonille.
 
ottaisit ensin asioista selvaa
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Ai kun mä aina tykkään näistä ketjuista :xmas:

- Ensinnäkin tyypin II Diabeetikko VOI karpata jonkun verran, mutta kuolee jos ei saa hiilareita jonkin verran ja tyypin I Diabeetikko kuolee VARMASTI jos ei saa yhtään hiilareita.

- Toisekseen täyskarppaukssa mua mietittää ihmisten aivot. Elimistö ei pysty muodostaa lihaksista sitä sokeria maksan avulla aivoille, muualle kyllä. Miten aivotoiminta pelaa?

- Ja rasva, kova rasva on todella vaarallista verisuonille.


Eihän karppaamalla luovuta kokonaan hiilareista, karppaus on hiilaritietoista elämäntapaa, vähähiilarista!
Vihanneksissa on hyviä hiilareita...
 
Ohjeita dementikoille, nääkin menee vähähiilarisesta:

"Kaikki niin kutsutut transrasvat eli osittain kovetetut kasvisrasvat ja kovetetut kasvisrasvat ovat haitallisia aivojen toimille. Karsi ne pois ruokavaliosta täysin. Niitä on paljon ranskanperunoissa, useissa kasvisrasvajäätelöissä, sipseissä, kekseissä, karamelleissa, leivonnaisissa, valmisruoissa. Pakkausselosteet on tutkittava tarkasti.
· Lisää reilusti hyvää rasvaa ruokavalioon: kala, kylmäpuristettu oliiviöljy, - pellavansiemenöljy, - rypsiöljy, siemenet (auringonkukan siemen, seesamin-, kurpitsan-), pähkinät (esim. saksanpähkinä), avokado.
· Syö esimerkiksi päivittäin yksi pieni kourallinen pähkinöitä ja - siemeniä. Nauti lisäksi 2-3 ruokalusikallista hyvää kylmäpuristettua öljyä (yllä mainittuja) päivittäin. Tämän lisäksi nauti kalaöljykapseleita, jotka sisältävät sekä EPAa ja DHAta, ohjeen mukaan.
· Pyri syömään vähintään kaksi kolme kala-ateriaa viikossa. Valkuaista saat myös edellä mainittujen pähkinöiden, siemenien ja avokadon lisäksi palkokasveista, linsseistä sekä kohtuullisessa määrin käytettynä vaaleasta lihasta kuten kalkkunasta ja kanasta.
· Syö paljon tuoreruokaa varsinkin vihreää kuten salaattia, parsakaalia, kaalia, pinaattia, ne sisältävät paljon aivoille tärkeitä vitaaliaineita kuten luteiinia, foolihappoa jne. Juo päivittäin yksi viherjuoma, jonka voit valmistaa itse tai valmiista viherravintojauheesta (myydään luontaistuotekaupassa; tarkista ettei sisällä sokeria eikä lisäaineita)
· Suosi aina kun mahdollista luomua, näin vähennät hermostolle vaarallisten aineiden kuormaa huomattavasti.
· Nauti päivittäin marjoja ainakin yksi annos. Suosi mustikoita, herukoita, lakkoja, mansikoita. Syö lisäksi vielä yksi annos jotakin hedelmää päivittäin.
· Nauti vain täysjyväviljoja. Suosi gluteiinittomia viljoja (täysjyväsinä!) ja täysjyväruista. Älä syö vehnää. Syö kuitulisiä varmistaaksesi suoliston toiminta. Suoliston kunto vaikuttaa merkittävästi myös aivojen terveyteen!
· Juo vettä aterioiden välillä. Suosi myös eri yrttiteelaatuja ja vihreää teetä. Vältä runsasta kahvittelua. Vältä alkoholia (annos viiniä silloin tällöin ruoan kera on sallittua). Jos tupakoit, lopeta välittömästi!
· Runsas sokerin syönti voi edistää muistin menetystä ja tuhota herkkiä hermosoluja. Älä syö makeisia lainkaan. Myös kaikki muut sokeria sisältävät tuotteet esim. virvoitusjuomat karsitaan ruokavaliosta."

lähde: www.prohealth.fi/ukk_dementia.php
 
Alkuperäinen kirjoittaja ottaisit ensin asioista selvaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Ai kun mä aina tykkään näistä ketjuista :xmas:

- Ensinnäkin tyypin II Diabeetikko VOI karpata jonkun verran, mutta kuolee jos ei saa hiilareita jonkin verran ja tyypin I Diabeetikko kuolee VARMASTI jos ei saa yhtään hiilareita.

- Toisekseen täyskarppaukssa mua mietittää ihmisten aivot. Elimistö ei pysty muodostaa lihaksista sitä sokeria maksan avulla aivoille, muualle kyllä. Miten aivotoiminta pelaa?

- Ja rasva, kova rasva on todella vaarallista verisuonille.


Eihän karppaamalla luovuta kokonaan hiilareista, karppaus on hiilaritietoista elämäntapaa, vähähiilarista!
Vihanneksissa on hyviä hiilareita...
Joo vihanneksissa on hiilareita joku sadasosa verrattun samaan määrään ruisleipää, vai oliko tuhannesosa.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Ai kun mä aina tykkään näistä ketjuista :xmas:

- Ensinnäkin tyypin II Diabeetikko VOI karpata jonkun verran, mutta kuolee jos ei saa hiilareita jonkin verran ja tyypin I Diabeetikko kuolee VARMASTI jos ei saa yhtään hiilareita.

- Toisekseen täyskarppaukssa mua mietittää ihmisten aivot. Elimistö ei pysty muodostaa lihaksista sitä sokeria maksan avulla aivoille, muualle kyllä. Miten aivotoiminta pelaa?

- Ja rasva, kova rasva on todella vaarallista verisuonille.
Näytä minulle jostain karppaaja joka ei syö yhtään hiilareita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Ai kun mä aina tykkään näistä ketjuista :xmas:

- Ensinnäkin tyypin II Diabeetikko VOI karpata jonkun verran, mutta kuolee jos ei saa hiilareita jonkin verran ja tyypin I Diabeetikko kuolee VARMASTI jos ei saa yhtään hiilareita.

- Toisekseen täyskarppaukssa mua mietittää ihmisten aivot. Elimistö ei pysty muodostaa lihaksista sitä sokeria maksan avulla aivoille, muualle kyllä. Miten aivotoiminta pelaa?

- Ja rasva, kova rasva on todella vaarallista verisuonille.
Näytä minulle jostain karppaaja joka ei syö yhtään hiilareita?
En tunne ketään täyskarppaajaa ja jos tuntisin, en nimeä nettiin laittaisi. =)
 
Mä olin alakarppi liki vuoden, hiilarit 20-30 grammaa päivässä. Nyttemmin oon ylläpidolla, karpilla ruokavaliolla edelleen, meinaan tässä esim vetää nyt litran mansikoita jotka on mun sallittujen herkkujen listalla. Viljoja en kaipaa koska ne aiheutti mun mahaani käymistilaa vastaavan olon mikä on nyttemmin jäänyt historiaan samoin kuin esim. alkavat peräpukamat. Mun verensokeri oli pudotusvaiheessakin ihannelukemissa joten en usko olleeni silloinkaan missään vaarassa. Miehellä taas korkea verensokeri (joka tuhoaa aivoja) korjaantui karppaamalla.
 
vieraana
[quote="Ford Prefect]
täyskarppaajaa [/quote]


onko se siis hyvä-,ala-,keto-tmv karppi?

Et siis tiedä karppauksesta mitään mutta kuitenkin olet täällä arvostelemassa.
Ota asioista selvää tai vielä parempi olis jos kokeilisit itse niin saisit jotain muutakin tietoa kuin vaan mu-tua.
Mä lopetan tän jankkaamisen ja jatkan karppaamistani ja voin hyvin :)
:hug:
 

Yhteistyössä