Toi karppaaminen ei kyllä mene mun tajuntaan.

Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
 
..kun mä syötin päivän ruokani kiloklubiin, se kyllä näytti, että syön ihan suositusten mukaan :xmas:

..mä karppaan siks, että olo on hyvä ja paino putoaa ja pysyy helpommin alhaalla. Eikä myöskään oo turvotusta tai ilmavaivoja.

Ja tähän mennessä kukaan ei oo pystyny todistaa, että ihminen ihan oikeesti tarttee valkosta viljaa, sokeria, perunaa, maissia, riisiä tms. ruokavalioonsa.

Kun taas esim. rasvojen ja proteiinien saantisuosituksia ollaan hilattu ylös päin.
 
No... mä jollain lailla ainakin hyväkarppaan, ja suunnilleen siitä tuleekin se ruokaympyrä täyteen. Mä en vaan koe tarvitsevani mihinkään pastaa, perunaa ja riisiä vaan korvaan ne mieluummin vihanneksilla ja salaateilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Aivan, ja paljonkos niitä liikalihavia onkaan? Ruoka-aineympyrässä on aivan liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita.
 
koko
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Selvästikään et ole ollut vhh-ruokavaliolla koskaan. Vhh-diettejä nimenomaan suositaan sairaaloissa, diabeetikoilla, kilpirauhasen vajaatoiminnassa jne. Kouluissa? Hmm...johonkinhan ne suomalaisten kovalla rahalla tuettujen maanviljelijöiden viljat ja perunat on saatava tungettua, joten annetaan koululaisille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Aivan, ja paljonkos niitä liikalihavia onkaan? Ruoka-aineympyrässä on aivan liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita.
Niin karppaajien mielestä liian vähän.
Ettehän te voi tosissaan väittää, että on parempi syödä proteiinia ja rasvaa ja ottaa vitamiinit purkista, kuin syödä terveellisesti kaikkea. Ei rasva ole treveellistä.
 
..ja ensin tietty ois hyvä varmaan selventää, että mitä tarkoitat tällä karppaamisella? :xmas:

..jos se on kerman ja voin juontia ilman kasviksia, niin en suosittele. Mutta mun mielestäni karppaus kun ei sitä ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja koko:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Selvästikään et ole ollut vhh-ruokavaliolla koskaan. Vhh-diettejä nimenomaan suositaan sairaaloissa, diabeetikoilla, kilpirauhasen vajaatoiminnassa jne. Kouluissa? Hmm...johonkinhan ne suomalaisten kovalla rahalla tuettujen maanviljelijöiden viljat ja perunat on saatava tungettua, joten annetaan koululaisille!
Sairaaloissa ei kyllä normaaliruoat ole karppaajien päiväkirjasta. Tottakai ihmisille, jotka on sairaita (esim.diabetes) suositellaan hiilareiden vähentämistä. Mä tarkoitankin ihan terveitä ihmisiä. Kumma juttu, kun kaikki lääkärit puhuu nimenomaan aina ruokaympyrästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Niin karppaajien mielestä liian vähän.
Ettehän te voi tosissaan väittää, että on parempi syödä proteiinia ja rasvaa ja ottaa vitamiinit purkista, kuin syödä terveellisesti kaikkea. Ei rasva ole treveellistä.
..en mä ole ainakaan väittänyt, että vitamiinit ois parempi ottaa purkista.

Rasva ON terveellistä - erittäin välttämätöntä ainetta monessakin suhteessa.

..mitäs vitamiinia mä saan esim. pastasta tai perunasta, tai vaikka riisistä tai maissista, mitä en sais kohtuuhiilarisista kasviksista?
 
koko
Ihan vaan tiedoksi, että ruotsalaisissa kouluissa lapsille on tarjolla rasvaista maitoa, jotakin meidän kevytmaidon ja punaisenmaidon välimaastosta. Ai miksi? No kun EU:n myötä valtio lupasi maksaa ylijäämärasvasta tuottajille ja sitähän tulee, jos kaikki maito jalostetaan rasvattomaksi. No, valtio sitten päätti ottaa rasvasita maitoa kouluihin = ei niin paljon ylijäämärasvaa, josta valtion pitäisi maksaa. Ja tämä on surullista faktaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
..ja ensin tietty ois hyvä varmaan selventää, että mitä tarkoitat tällä karppaamisella? :xmas:

..jos se on kerman ja voin juontia ilman kasviksia, niin en suosittele. Mutta mun mielestäni karppaus kun ei sitä ole.
Sitä mitä siitä tiedän :D
Tää aihe itseasiassa tuli taas mun mieleen, kun kaveri kertoi että syö aamulla pekonia, juustoa, kinkkua ja tomaattia+kurkkua. Rasvaistako? Ei lainkaan. Terveellistä? En usko.
 
En tykkää pastasta, riisistä, perunasta ja valkoisesta jauhosta missään muodossa joten mulle on miellyttävämpää korvata ne kasviksilla. Enkä ole sokerihiiri joten sen jättäminen pois on hyvin luonnollinen vaihtoehto mulle.

Mikä karppaamisesta tekee niin epäterveelllistä? Miksi kasvikset ovat huonompi vaihtoehto kuin peruna, riisi ja pasta?

Kävin ravitsemusterapeutilla ja se ei nähnyt mitään huonoa siinä että pastaa ym. ei lautasella näy ja oli iloinen mun syömistä kasvismääristä päivässä vaikka virallisterveellisterveellistä ruokavaliota suositteleekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
..ja ensin tietty ois hyvä varmaan selventää, että mitä tarkoitat tällä karppaamisella? :xmas:

..jos se on kerman ja voin juontia ilman kasviksia, niin en suosittele. Mutta mun mielestäni karppaus kun ei sitä ole.
Sitä mitä siitä tiedän :D
Tää aihe itseasiassa tuli taas mun mieleen, kun kaveri kertoi että syö aamulla pekonia, juustoa, kinkkua ja tomaattia+kurkkua. Rasvaistako? Ei lainkaan. Terveellistä? En usko.
Luokittele terveellinen ruoka sillä tavalla mikä pitää sinun painosi alhaalla ja mielen virkeänä, turha tuijotella toisten lautasille tai ravitsemussuosituksia. Keho kertoo paremmin kuin teksti paperilla.
 
koko
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja koko:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Selvästikään et ole ollut vhh-ruokavaliolla koskaan. Vhh-diettejä nimenomaan suositaan sairaaloissa, diabeetikoilla, kilpirauhasen vajaatoiminnassa jne. Kouluissa? Hmm...johonkinhan ne suomalaisten kovalla rahalla tuettujen maanviljelijöiden viljat ja perunat on saatava tungettua, joten annetaan koululaisille!
Sairaaloissa ei kyllä normaaliruoat ole karppaajien päiväkirjasta. Tottakai ihmisille, jotka on sairaita (esim.diabetes) suositellaan hiilareiden vähentämistä. Mä tarkoitankin ihan terveitä ihmisiä. Kumma juttu, kun kaikki lääkärit puhuu nimenomaan aina ruokaympyrästä.

Kaikki ei sovi kaikille. Jatka vaan ruokaympyrän mukaan kilojen kanssa kamppailua.

Monet lääkärit kannustavat vhh-diettiin. He tosi vain kehottavat jättämään pullat, sokerit ja valkoiset jauhot vähemmälle. Se on jo sinällään vähähiilihydraattisempi dietti. Ei tarvitse olla fanaattinen mihinkään suuntaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Aivan, ja paljonkos niitä liikalihavia onkaan? Ruoka-aineympyrässä on aivan liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita.
Niin karppaajien mielestä liian vähän.
Ettehän te voi tosissaan väittää, että on parempi syödä proteiinia ja rasvaa ja ottaa vitamiinit purkista, kuin syödä terveellisesti kaikkea. Ei rasva ole treveellistä.
Meinaat että jos ei syö perunaa, vaaleaa viljaa ja sokeria ruokavaliosta jää jotain uupumaan? Minä syön terveellisesti kaikkea muuta kuin noita mainitsemiani tuotteita. Syön ruisleipää, kasviksia, lihaa, kananmunaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
..ja ensin tietty ois hyvä varmaan selventää, että mitä tarkoitat tällä karppaamisella? :xmas:

..jos se on kerman ja voin juontia ilman kasviksia, niin en suosittele. Mutta mun mielestäni karppaus kun ei sitä ole.
Sitä mitä siitä tiedän :D
Tää aihe itseasiassa tuli taas mun mieleen, kun kaveri kertoi että syö aamulla pekonia, juustoa, kinkkua ja tomaattia+kurkkua. Rasvaistako? Ei lainkaan. Terveellistä? En usko.
Ei millään pahalla, tai henkilökohtaisesti, mutta kaiken kaikkiaan kuulostat tietävän kyseisestä aiheesta aika vähän.. :ashamed: ;)

..mun aamupalani saattaa olla hyvin samanlainen. Mutta karppauksessa on myös se ero, että usein syödään vain 1-3 kertaa päivässä. Eli koko päivän rasva- ja kalorimäärä on hyvin erityyppinen, kuin että jos söisit saman aamupalan, ja loppupäivän "normisti" - et karpaten..

Että aika pitkälti sanelee se, että mitä loppupäivänä syöt.

Ja hyvinkin noiden eväiden perusteella niin jos syötät vaikkapa kiloklubiin, joka on virallisterveellisten suositusten mukainen, niin syöt kyllä ihan terveellisesti - jos loppupäivänä täytät kasvisten tarpeesi.

..nykyään kun suosituksissa sanotaan, että päivän kaloritarpeesta jopa 65% saa tulla rasvasta.

Rasva on oikeasti erittäin välttämätön aine. Jossain suhteessa se kyllä oikeasti on terveellistä.
 
vähän ot
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Aivan, ja paljonkos niitä liikalihavia onkaan? Ruoka-aineympyrässä on aivan liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita.
Mikä olisi sopiva määrä proteiineja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vähän ot:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Aivan, ja paljonkos niitä liikalihavia onkaan? Ruoka-aineympyrässä on aivan liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita.
Mikä olisi sopiva määrä proteiineja?
0,8-2,0g / painokilo. Virallisterveellisen suosituksen mukaan.
 
koko
Tää aihe herättää aina kiivasta keskustelua, käytiin se sitten missä tahana. Kuitenkin esim. kehonrakentajat ja fitness-ihmiset on tiennyt tän ruokavalion hyvät puolet jo kauan. Ja ei, ne ei syö pekonia ja juo kermaa ja vetele voita paketista. Vhh-ruokavalio on ihan terveellinen, ei tartte liiotella!
 
kappimamma ja onnellinen hyvään oloonsa
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Niin karppaajien mielestä liian vähän.
Ettehän te voi tosissaan väittää, että on parempi syödä proteiinia ja rasvaa ja ottaa vitamiinit purkista, kuin syödä terveellisesti kaikkea. Ei rasva ole treveellistä.
Eli sulla ei ole realistista käsitystä karppaamisesta? Ok, toki karppaajissakin on näitä, jotka noudattaa kaikkea muuta kuin terveellistä ruokavaliota, en itsekään söisi pelkkää lihaa ja voita.

Mutta esim minulla karrpaaminen takoittaa sitä, että en syö teollisesti valmistettuja sokeroituja ruoka-aineita, valkoista viljaa, perunaa tai valkoista riisiä. En myöskään käytä alkoholia (en käyttänyt ennen karppaamistakaan) ja esim hedelmiä syön niukalti. Ruokavalioni koostuu pääasiassa kasviksista, kalasta ja kanasta (en syö punaista lihaa) ns hyvistä rasvosta (kasviöljyt), pähkinöistä yms. Silloin tällöin syön myös ruisleipää ja täysviljatuotteita kuten tummaa riisiä, jos sitä on jossain tarjolla.

Tänään söin aamupalaksi mustikkajugurttia, jossa mustikoita pakasteesta ja maustamatonta jugurttia, vihreää teetä sekä omenan.

Lounaaksi kanafileen, keitettyjä kasviksia (mm porkkanaa, kukkakaalia ja parsakaalia jossa loraus oliiviöljyä ja ripaus merisuolaa antamassa makua) sekä salaattia, jossa tomaattia, kurkkua, paprikaa, päällä fetajuustoa, ripaus pähkinöitä ja öljy-viinietikkaseos kastikkeena.

Välipalaksi syön mansikoita ja kirsikoita.

Illalla syön savulohta, kermaviilikastiketta ja salaattia sekä grillattuja vihanneksia (mm tomaattia, sipulia, paprikaa, valkosipulia).

Kuulostaako kamalan epäterveelliseltä?
 

Yhteistyössä