Töihin paluu

Kysymys ei kohdistu nyt taaperooni vaan itseeni...kertokaahan mitä mieltä olette sellaisesta, että kun olen pian palaamassa hoitovapaalta töihin ja kuulin, että minun ent. työt jäävät edelleen ä-lomasijaiselleni ja minulle annetaan uudet työt? Lähinnä minua kismityttää se, että minulta ei ole kysytty asiasta mitään ja tuntuu ettei minulla siis ole sanavaltaa asiaan. Tiedän, että ä-lomalta palaajaa ei tarvitse ihan samaan hommaan laittaa, mutta ainakin vastaavaan ja työnkuvahan sinänsä ei muutukaan minulla. Muutenkin pahoitin mieleni siitä, kun kuulin, että eräs työkaveri sanoi, että "mitä sen on väliä, mitä hommia tänne tulee tekeen äitiysloman jälkeen?" Ehkä joillekin asialla ei ole väliä, mutta minulle kyllä on! Muutakin negatiivista olen kuullut töistä ja päivä päivältä ottaa enemmän päähän palata töihin. Vaihtoehtoja ei kuitenkaan ole elämäntilanteen vuoksi (=raha) ja muita töitä nyt ei tällä hetkellä ole tiedossa, vaikka hakenutkin olen.

On kyllä ollut lähellä etten ole soittanut pomolleni ja kysynyt, että miksi multa ei kysytä mitään? Aikooko ne tosiaan vaan mun ekana työpäivänä ilmoittaa, mitä ovat päättäneet! Voi olla ja toivon, että saan työtehtäviini vaikuttaa kuitenkin sitten kun olen paikanpäällä ja siitä olen varma että puoleni aion pitää. Olen kuitenkin useamman vuoden ollut vakkarina nyk. työpaikassani...ja vaikken oliskaan niin kai nyt vähän pitäis työntekijääkin kuunnella! No, onneksi on hyviäkin työkavereita, jotka informoivat näistä asioista ja pitävät mun puoliani.

 
Minun piti alunperin palata vanhaan hommaan äitiysloman jälkeen, mutta lopulta minulle tehtiin ihan uusi rooli. Ei se rooli ihan heti muotoutunut, mutta mun tapauksessa tämä on moninverron kiinnostavampi, joten ei ole valittamista. Meillä kuitenkin ihmiset vaihtavat toimenkuvaa usein parin vuoden välein, joten olihan minunkin jo aika tehdä jotain muuta.

Minusta on ihan ok soittaa esimiehelleen ja keskustella asioista etukäteen (rakentavasti tietysti). Eivät kaikki esimiehet muista miettiä näitä ajoissa ja ajattelevat sitten kertoa ehdotuksensa kun tulet paikalle. Joillekin näin käy ja jotkut haluavat tarkemmin vaikuttaa omaan työnkuvaansa. Eivät esimiehet aina osaa tehdä oikein tai lukea tiimiläisten ajatuksia. Ole aktiivinen. Kerrot sitten, mitä mieluiten tekisit ja miksi näin on. Näitä asioita kannattaa miettiä etukäteen, eri tehtävien plussia ja miinuksia. Lopullista päätöstä ei varmasti tarvitse tehdä puhelimessa, vaan mietit itse eri vaihtoehtoja.
 

Yhteistyössä