Todella laiha ekaluokkalainen, miten saan lapselle lihaa luiden ympärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Tuo tyttö on nyt kyllä jo niin laiha, että huolettaa :/

Aina ollut aika huono syömään, mutta nyt parempaan päin. Kuitenkin keho on niin luinen, että alkaa kohta oikeasti tekemään pahaa.

Polvet ovat sellaiset motit, mitä lähinnä anorektikoilla on, eli polvi on leveämpi, kuin reisi. Decolten alueen luut ovat niin pinnassa, että kun tänään laitoin likalle aurinkorasvaa niin käsi vain kolisi tytön luita vasten. Mun mielestä pääkin näyttää suhteettoman isolta (ja tiedän kyllä sen, että lapsen pää on suhteessa isompi) koska kroppa on niin pieni.

Tyttö on pitkä kun heinämies, eli pituutta on 131,7cm. Painoa en itseasiassa tiedä, kun koitan pitää matalaa profiilia tytön itsensä edessä tuosta painosta ettei siitä tule mikään suurempi mörkö hälle itselleen.

Ollaan kyllä juteltu että tyttö on vähän liian laiha ja syödä pitäisi enempi, mutta tyttö kuihtuu silmissä.

Mitä tuon pituisen lapsen tulisi painaa?

Ja miten saada lapselle lisää painoa? Hän syö nyt ihan tavallista, teveellistä perusruokaa.

tikkulaiha ekaluokkalainen. Juuri kuvailemasi tyyppinen ja olen ollut todella huolissani. Meillä mennyt ruokahalu nyt parempaan suuntaan ja lapsi saanut onneksi vähän pyöreyttä. Jospa teilläkin pehmennyttäisiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Isompia ruoka-annoksia?
Paljon perunaa?

Tyttö syö kyllä aina omien sanojensa mukaan vatsansa täyteen. Ja välillä tuputetaan vielä ottamaan muutama lusikallinen lisää. Eli enempää emme saa likkaa syömään.

Perunako olisi sitten sellainen hyvä "lihotuksenlähde"?

Täälläkin laiheliini syksyllä koulunaloittava. Syö kyllä ruuat mitä tarjoan mutta esim. leipä ei kelpaa, eikä oikein perunakaan. Housut tahtoo aina tippua...

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Välipalaksi kermaviiliä hillon kanssa.

Tyttö ei suostu syömään hilloa, eikä marjoja muutenkaan misään muodossa. Mikäli hän syö jotain mitä ei ns. pysty, hän oksentaa. Koettu on, monet kerrat.

Nyt kuitenkaan ei ole oksentanut muutamaan kuukauteen, joten ei johdu nyt tuo laihuus siitä.

Kaikenkaikkiaan hän on aika rajoitteinen...esim tuskin söisi kermaviiliäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja auttaisko:
Lisää hiilihydraattien määrää ruokavaliossa? Tai sit lisäöljyä suoraan ruokaan?

Aamulla syö aina puuron, lounaan syö koulussa, kotona välipalaksi hedelmää ja leipää jos leipääkin haluaa, päivälliseksi iahn perusruokaa ja iltapalaksi puuroa.

Näin mennään noin niinkuin pääsääntöisesti, eli hiilareita kyllä luultavasti on ihan kivasti...vai eikö ole?

Mutta tuo öljy voisi olla toimiva.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Isompia ruoka-annoksia?
Paljon perunaa?

Tyttö syö kyllä aina omien sanojensa mukaan vatsansa täyteen. Ja välillä tuputetaan vielä ottamaan muutama lusikallinen lisää. Eli enempää emme saa likkaa syömään.

Kyllähän teidän pitää vielä seurata sitä annoskokoa jolla tyttö sanoo "vatsansa tulevan täyteen". Onko se riittävä annoskoko??

Kuinka tytön suolisto toimii? Ummetusta??

Sinistä maitoa, leivälle kinkkua, juustoa, kasviksia. Ei mitään kevyt tuotteita.

Aamulla syö aina puuron, lounaan syö koulussa, kotona välipalaksi hedelmää ja leipää jos leipääkin haluaa, päivälliseksi iahn perusruokaa ja iltapalaksi puuroa.

Näin mennään noin niinkuin pääsääntöisesti, eli hiilareita kyllä luultavasti on ihan kivasti...vai eikö ole?

Siis KAKSI puuroateriaa päivässä?? Toisen tilanne muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Isompia ruoka-annoksia?
Paljon perunaa?

Kyllähän teidän pitää vielä seurata sitä annoskokoa jolla tyttö sanoo "vatsansa tulevan täyteen". Onko se riittävä annoskoko??

Kuinka tytön suolisto toimii? Ummetusta??

Sinistä maitoa, leivälle kinkkua, juustoa, kasviksia. Ei mitään kevyt tuotteita.

No kyllä me se annoskoko nähdään, kun se itse hälle laitetaan aina muulloin, paisti koulussa lounaalla. Opettajan mukaan syö koulussa kuitenkin hyvin.

Välillä ummetusta, välillä taas löysempää, eli ei mitään yhtä ja samaa.

Maito on pääsääntöisesti sinistä ja leivällä käytetään noita mainitsemiasi. Eikä meillä juuri kevyttuotteita näy muilla, kun mulla.

Alkuperäinen kirjoittaja aa:

Yleensä kyllä. Mitä muuta ja miksi se toinen puuro pitää korvata jollain muulla? Siis tarkoitan nyt nimenomaan sitä ravitsemuksellista syytä.

Yleensä kyllä. Mitä muuta ja miksi se toinen puuro pitää korvata jollain muulla? Siis tarkoitan nyt nimenomaan sitä ravitsemuksellista syytä.

NO, syöppä ite 7 vuotta aamuin illoin puuroa. Sen jälkeen ei tarvitse ihmetellä miksi on rajoittunut ruokavalio...

Alkuperäinen kirjoittaja laiheliinin äiti:
Söisköhän hedelmärahkaa tai vohveleita minkä taikinassa maitorahkaa?

Ei syö rahkaa paljaaltaan, mutta taikinan seassa se menee. Mutta miksi rahkaa? Rahkahan on hyvin vähärasvaista ja ns. laihduttajan ruokaa? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?

Meillä saman mittainen kolmasluokkalainen..
ongelmia ollut syömisten kanssa ja on kasvuseurannassa ollut.Nyt on selkeesti saanut vähän lihaa luiden päälle ja olen onnellinen.Oli eka ja tokaluokan toooosi laiha myös.
Havahtui viimein siihen kun hemoglobiini oli niin alhainen ja terkka oli puhunut hänelle syömisistä.Kotona puhuimme vakavasti myös ja tyttö opetteli syömään paremmin. =) edelleen on hiukkasen ranttu mutta syö kuitenkin kohtuu hyvin ku vertaa edellisiin vuosiin.
On myös jopa koulussa oksentanut ruuat kun ei ole saattanut syödä...

Itse olen ollut aina"liian laiha,käyrien alapuolella" Nyt lapseni samanlailla.Eiköhän tyttö ole ihan normaali,jos on hyvinvoivan oloinen,eikä esim.terveydenhoitaja muuta epäile ja syö hyvin.On vain laihansorttinen :)

NO, syöppä ite 7 vuotta aamuin illoin puuroa. Sen jälkeen ei tarvitse ihmetellä miksi on rajoittunut ruokavalio...

Väärin. Puuro on niitä harvoja ruokia joista lapsi tykkää. Tarjottu on montaa muutakin, mutta kun lapsi ei syö, niin ei syö Tai toki syö, mutta sen jälkeen oksentaa.

Ehkä sä miellät puuroksi vain kaurapuuron, mutta me tehdään muitakin puuroja jotta ei tarvitse tosiaan aina samaa syödä. Ja kyllä muukin perhe sitä puuroa puputtaa, että koettu on.

Ne hiilarit voi olla se ongelma. Mä olin superlaiha ja alipainoinen koko lapsuuden ja söin aina puuroa aamulla ja muutenkin hirveesti hiilareita. Aikuisiällä meinas 2 tyypin diabetes tulla, vaikka söin terveellisesti. En oo koskaan ollu ylipainoinen.

Karppauksella sain verensokerin alas. Ehkä voisit kokeilla lisätä rasvaa tytön ruokavalioon? Esim. puuron sijasta vaikka aamuisin munakas. Mulla tuli lapsena puuron jälkeen nälkä tosi nopeesti ja kaikki aina ihmetteli mun kurnivaa vatsaa...

Siis eikö kukaan oo vielä ehdottanut Sanasollia? siis sitä keltaasta litkua apteekista? mulle ja miehelle on lapsuudessa sitä syötetty just sen takia kun ollaan kummatkin oltu huonoruokaisia ruikkuja. kait se sit lisää ruokahaluja?

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Meillä saman mittainen kolmasluokkalainen..
ongelmia ollut syömisten kanssa ja on kasvuseurannassa ollut.Nyt on selkeesti saanut vähän lihaa luiden päälle ja olen onnellinen.Oli eka ja tokaluokan toooosi laiha myös.
Havahtui viimein siihen kun hemoglobiini oli niin alhainen ja terkka oli puhunut hänelle syömisistä.Kotona puhuimme vakavasti myös ja tyttö opetteli syömään paremmin. =) edelleen on hiukkasen ranttu mutta syö kuitenkin kohtuu hyvin ku vertaa edellisiin vuosiin.
On myös jopa koulussa oksentanut ruuat kun ei ole saattanut syödä...

Onko jokin tietty ruoka-aine ns. tuonut pianoa lisää?

Tuolla nyt jo tuo öljylisä mainittiin, mutta onko teillä joku muu?

Alkuperäinen kirjoittaja JaS:
Itse olen ollut aina"liian laiha,käyrien alapuolella" Nyt lapseni samanlailla.Eiköhän tyttö ole ihan normaali,jos on hyvinvoivan oloinen,eikä esim.terveydenhoitaja muuta epäile ja syö hyvin.On vain laihansorttinen :)

On hyvinvoivan oloinen, mutta jos näkisit tuon lapsen niin ymmärtäisit huoleni. Ollaan hänen kanssaan rampattu ravitsemusterapuetilla muutaman kuukauden iästä lähtien ja edelleen sama linja jatkuu. Jotta kyllä hänestä on myös hoitohenkilökunta huolissaan.

Soitan koululle ensi viikolla ja otetaan taas tyttö painoseurantaan. Ei auta muu. Toivottavasti heillä ois joku ässä hihassa.

Yhteistyössä