Todella laiha ekaluokkalainen, miten saan lapselle lihaa luiden ympärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja JaS:
Itse olen ollut aina"liian laiha,käyrien alapuolella" Nyt lapseni samanlailla.Eiköhän tyttö ole ihan normaali,jos on hyvinvoivan oloinen,eikä esim.terveydenhoitaja muuta epäile ja syö hyvin.On vain laihansorttinen :)
On hyvinvoivan oloinen, mutta jos näkisit tuon lapsen niin ymmärtäisit huoleni. Ollaan hänen kanssaan rampattu ravitsemusterapuetilla muutaman kuukauden iästä lähtien ja edelleen sama linja jatkuu. Jotta kyllä hänestä on myös hoitohenkilökunta huolissaan.
Soitan koululle ensi viikolla ja otetaan taas tyttö painoseurantaan. Ei auta muu. Toivottavasti heillä ois joku ässä hihassa.

Siis mä en ymmärrä tätä asennetta - "heillä olisi joku ässä hihassa". Tyttö on sinun lapsesi ja sinun tulee tehdä asian eteen töitä. ALoita nyt vaikkapa ihan siitä että monipuolistat tytön päivittäistä syömistä. Ja kirjaat ylös kaikki mitä laittaa suuhun päivän aikana. Siitä sitten lasket kalorit. Yksinkertaista kun viitsii tehdä.

Anorektikkoja lihotetan sairaalassa punaiseen maitoon tehdyllä kaakaolla, rasvalisällä joka ruuassa jne... Siis mahdollisimman energiatiiviillä ruualla.

Tee puuro maitoon, lisää hieman rasvaa ja sokeria. Hedelmiksi banaani, avokado... hankalaa tietysti jos nirsoilee.

B-vitamiinilisä tunnetusti lisää ruokahalua.

Ootteko käyneet ravitsemusterapeutilla?

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Meillä saman mittainen kolmasluokkalainen..
ongelmia ollut syömisten kanssa ja on kasvuseurannassa ollut.Nyt on selkeesti saanut vähän lihaa luiden päälle ja olen onnellinen.Oli eka ja tokaluokan toooosi laiha myös.
Havahtui viimein siihen kun hemoglobiini oli niin alhainen ja terkka oli puhunut hänelle syömisistä.Kotona puhuimme vakavasti myös ja tyttö opetteli syömään paremmin. =) edelleen on hiukkasen ranttu mutta syö kuitenkin kohtuu hyvin ku vertaa edellisiin vuosiin.
On myös jopa koulussa oksentanut ruuat kun ei ole saattanut syödä...

Onko jokin tietty ruoka-aine ns. tuonut pianoa lisää?

Tuolla nyt jo tuo öljylisä mainittiin, mutta onko teillä joku muu?

:laugh: Anteeks ny vaan mutta pianoa :laugh: ei ole näkynyt vaikka mä sitä tahdon kovasti :D

Ei mitään erityistä.Ruisleipää käski vain syömään ja kaikkia ruokamakuja mitä tarjolla on.Siis hän oli toooosi nirso ja nyt vaan iän tultua on varmaan itsekin tajunnut että on syötävä.
Talvella napsi sitten sanasolia koska se kuulemma lisää ruokahalua.d-vitamiinia myös purkista söi.Nyt on ei mitään lisiä ole.
Puhuimme ihan tosissaan jo siitä että voi käydä huonosti ja ihan faktatietoa siitä miten suonille käy jne..se herätti hänet viimein mutta tuota ei kyllä otettu esiin kuin vasta nyt kolmannella luokalla.

Onko teidän tytöllä kaikki arvot kohdillaan muuten?

En tekis tuosta ongelmaa, jos on muuten terve! Jotkut vaan on hyvin hoikkia luonnostaan. Lapsellasi voi olla erilainen ruumiinrakenne kuin sinulla!

En lisäisi hänelle mitään muita rasvoja kuin kasvirasvoja, esim. pähkinöitä, öljyä pieniä määriä, jos syö salaattia. Välipaloja voisi olla vähän reilummin. Esim. jogurttia ja hedelmiä. Itse teen nyt iltapalaksi tällaisen sekoituksen: A-myslijogurttia, rahkaa, pakastemansikoita ja vehnälesettä ja pähkinöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
Itse olen ollut aina"liian laiha,käyrien alapuolella" Nyt lapseni samanlailla.Eiköhän tyttö ole ihan normaali,jos on hyvinvoivan oloinen,eikä esim.terveydenhoitaja muuta epäile ja syö hyvin.On vain laihansorttinen :)
On hyvinvoivan oloinen, mutta jos näkisit tuon lapsen niin ymmärtäisit huoleni. Ollaan hänen kanssaan rampattu ravitsemusterapuetilla muutaman kuukauden iästä lähtien ja edelleen sama linja jatkuu. Jotta kyllä hänestä on myös hoitohenkilökunta huolissaan.
Soitan koululle ensi viikolla ja otetaan taas tyttö painoseurantaan. Ei auta muu. Toivottavasti heillä ois joku ässä hihassa.

Siis mä en ymmärrä tätä asennetta - "heillä olisi joku ässä hihassa". Tyttö on sinun lapsesi ja sinun tulee tehdä asian eteen töitä. ALoita nyt vaikkapa ihan siitä että monipuolistat tytön päivittäistä syömistä. Ja kirjaat ylös kaikki mitä laittaa suuhun päivän aikana. Siitä sitten lasket kalorit. Yksinkertaista kun viitsii tehdä.

Enkö mä aloittanut tänne topicin, jos vaikka jollakulla ois samanlaisia kokemuksia ja sitä kautta mä saisin hankittu neuvoja ja vinkkejä.

Kalorit on laskettu sataan kertaan ravitsemusterapeutin vastaanotolla ja ruokapäiväkirjaa on pidetty sen tuhat kertaa. Että kyllä on asiaa hoidettu. Vai oisko ne kalorit siitä johki muuttunut, jos mä oisin itse ne laskenut, eikä asiantuntija?

Ruokavalio on niin monipuolinen, kuin mitä ollaan keksitty. Mutta nyt on ideat loppu.

Ja muutoinkin, olen kyllä sitä mieltä että ammattilaisilla mitä luultavimmin on paremmat eväät meitä auttaa, kuin että koittasin itse räpiköidä eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ni:
Anorektikkoja lihotetan sairaalassa punaiseen maitoon tehdyllä kaakaolla, rasvalisällä joka ruuassa jne... Siis mahdollisimman energiatiiviillä ruualla.

Tee puuro maitoon, lisää hieman rasvaa ja sokeria. Hedelmiksi banaani, avokado... hankalaa tietysti jos nirsoilee.

B-vitamiinilisä tunnetusti lisää ruokahalua.

Ootteko käyneet ravitsemusterapeutilla?

Kiitos näistä!

Kaakaossa vois varmaan saada tuon punaisen maidon menemäänkin niin ettei maku muutu. Tavallisena ruokajuomana se ei uppoa.

Välipalalla on 3-4 kertaa viikossa banaani juurikin siksi että tiedän sen olevan ns. lihottava.

Ja kiitos tuosta vitaminivinkistä Tytön kaikki arvot ja vitamiinitasot otettiin tuossa puolisen vuotta sitten...pitää kaivaa ne laput taas esille ja katsoa miten on tuon B.vitamiinin laita.

Ja ravitsemusterapeutilla ollaan käyty monet kerrat.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
Enkö mä aloittanut tänne topicin, jos vaikka jollakulla ois samanlaisia kokemuksia ja sitä kautta mä saisin hankittu neuvoja ja vinkkejä.
Kalorit on laskettu sataan kertaan ravitsemusterapeutin vastaanotolla ja ruokapäiväkirjaa on pidetty sen tuhat kertaa. Että kyllä on asiaa hoidettu. Vai oisko ne kalorit siitä johki muuttunut, jos mä oisin itse ne laskenut, eikä asiantuntija?
Ruokavalio on niin monipuolinen, kuin mitä ollaan keksitty. Mutta nyt on ideat loppu.
Ja muutoinkin, len kyllä sitä mieltä että ammattilaisilla mitä luultavimmin on paremmat eväät meitä auttaa, kuin että koittasin itse räpiköidä eteenpäin.

Nythän sä sait monia hyviä ohjeita, kait aiot toteuttaa ja kokeilla niitä?? Sillä kaikki ohjeiden ja neuvojen hakeminen on turhaa jos niitä ei toteuteta.

Meillä saman mittainen kolmasluokkalainen..
ongelmia ollut syömisten kanssa ja on kasvuseurannassa ollut.Nyt on selkeesti saanut vähän lihaa luiden päälle ja olen onnellinen.Oli eka ja tokaluokan toooosi laiha myös.
Havahtui viimein siihen kun hemoglobiini oli niin alhainen ja terkka oli puhunut hänelle syömisistä.Kotona puhuimme vakavasti myös ja tyttö opetteli syömään paremmin. =) edelleen on hiukkasen ranttu mutta syö kuitenkin kohtuu hyvin ku vertaa edellisiin vuosiin.
On myös jopa koulussa oksentanut ruuat kun ei ole saattanut syödä...

Onko jokin tietty ruoka-aine ns. tuonut pianoa lisää?

Tuolla nyt jo tuo öljylisä mainittiin, mutta onko teillä joku muu?

:laugh: Anteeks ny vaan mutta pianoa :laugh: ei ole näkynyt vaikka mä sitä tahdon kovasti :D

Ei mitään erityistä.Ruisleipää käski vain syömään ja kaikkia ruokamakuja mitä tarjolla on.Siis hän oli toooosi nirso ja nyt vaan iän tultua on varmaan itsekin tajunnut että on syötävä.
Talvella napsi sitten sanasolia koska se kuulemma lisää ruokahalua.d-vitamiinia myös purkista söi.Nyt on ei mitään lisiä ole.
Puhuimme ihan tosissaan jo siitä että voi käydä huonosti ja ihan faktatietoa siitä miten suonille käy jne..se herätti hänet viimein mutta tuota ei kyllä otettu esiin kuin vasta nyt kolmannella luokalla.

Onko teidän tytöllä kaikki arvot kohdillaan muuten?

:ashamed: :laugh: sormet on nopeemmat, kun aivot :D

Ruisleipä meilläkin pääsääntöisesti leipänä. Se ei kovin hyvin uppoa, mutta paremmin jo kuin mitä ennen.

Tuon Sanasolin joku jo mainitsikin, sitä pitää ihan ehdottomasti kokeilla. D.vitamiini meilläkin erikseen.

Kaikki arvot olivat ok sinänsä, mutta tietyt vitamiinit (en muista ulkoa, paperit kansiossa) olivat alhaiset. Koitettiin niitä nyt sitten rukata kuntoon taas uuden "ruokavalion" avulla. Uusia mittauksia ei olla sen jälkeen tehty vielä.

Piti vielä sanomani, että samalla aterialla tuollaiselle "nirsoilijalle" kannattaa koittaa tarjota mahdollisimman montaa eri makua, sillä niitä tulee sillä tavalla syötyä määrällisesti enemmän. En nyt varmaankaan kovin tieteellisesti osaa sia selittää, mutta yhtä maku syödessä "makuhermo turtuu" jotenkin nopeammin, ja määrä jää pienemmäksi.

Olittekin jo käyneet rvitsemusterapeutilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tekis tuosta ongelmaa, jos on muuten terve! Jotkut vaan on hyvin hoikkia luonnostaan. Lapsellasi voi olla erilainen ruumiinrakenne kuin sinulla!

En lisäisi hänelle mitään muita rasvoja kuin kasvirasvoja, esim. pähkinöitä, öljyä pieniä määriä, jos syö salaattia. Välipaloja voisi olla vähän reilummin. Esim. jogurttia ja hedelmiä. Itse teen nyt iltapalaksi tällaisen sekoituksen: A-myslijogurttia, rahkaa, pakastemansikoita ja vehnälesettä ja pähkinöitä.

Noista mainitsemistasi aineista ei mikään uppoa tytölle..."jogurteista" vain vanukas on sellainen jota syö. Sitä voidaan toki lisätä, mutta ennemmin jonkun vähän terveellisemmän avulla olisi sitä painoa hyvä saada. Eli vanukkaat on ihan ok, kyllä niitä meillä syödään, mutta jotain muutakin pitäisi saada.

Leseet me piilotetaan puuron sekaan, koska muuten nekään ei uppois.

Mutta kyllä tässä näitä ohjeita jo rupeaa olemaankin, kiitos :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ni:
Piti vielä sanomani, että samalla aterialla tuollaiselle "nirsoilijalle" kannattaa koittaa tarjota mahdollisimman montaa eri makua, sillä niitä tulee sillä tavalla syötyä määrällisesti enemmän. En nyt varmaankaan kovin tieteellisesti osaa sia selittää, mutta yhtä maku syödessä "makuhermo turtuu" jotenkin nopeammin, ja määrä jää pienemmäksi.

Olittekin jo käyneet rvitsemusterapeutilla.

Ok, kiitos vinkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja chef menossa jo nukkumaan...:
Ootko mysliä kokeillut?Meillä se Axan marjamysli uppoaa.Muut myslit ei... :whistle:

Kokeiltu on kolmea merkkiä...ei tod. uppoa :/

Toivottavasti saatte tytön syömään tai varmaan itse saattaa huomata isompana.Voihan se olla niin myös että on vaan luonnostaan hoikka jos kaikki arvot pysyy hyvinä..

öitä =)

oma kaksoissiskoni oli lapsena myös superlaiha, samoin ystäväni. terveydenhoitaja otti tytöt silmätikuikseen, ja siitä vain kärsivät. molemmat ovat edelleen (nyt päälle 30v) hyvinvoivia ja edelleen hoikkia,tosin aikuistuessaan siinä 20v saivat kummatkin hieman lihaa luittensa päälle.
mitään terveydellisiä ongelmia ei laihuus heille tuottanut. terkkarin utelut,voivottelut ym. sitten taas toivat turhia huolestumisia sekä vanhemmille että itselleen.

ja sitten vielä se että olipa mukava kasvaa laihan kaksoissiskon kanssa normaalipainoisena! aina olin "se pulskempi sisko" :/ kasvavan tytön psyykeelle teki "tosi hyvää".

mulla on poika ja vasta menossa esikouluun mutta kun siskonsa ja pikkuveljensä on ihan normi syöjiä ja kasvavat tasaseen tahtiin. mutta tämä poika. tajusin jo 8kk ikäisen vauvan kanssa että ruoka tulee oleen ongelma oli pieni mutta eli lähes pyhällä hengellä ja kunnon sihtikurkku.
sen jälkeen paino onkin välistä noussut ja laskenut.

en oo tehnyt suurta numeroo kun poika kuitenkin jotain syö (tarkka syömisistään) mutta puurot,jugurtit murot kaikki menee.

ja poika on pitkä ja luikku ja meillä oikeesti on todellakin vaate pulma esim pojan kokoiset boxerit tippuu päältä ja saa jo alushousujaan nostella jatkuvasti saatika että housuissa pitää olla kunnon pienentimet. paidat sit taas roikkuu päällä rumasti kun tuo on tuollanen luukasa. nyt taas laihtunut 900g viime kesästä saa nähdä mitä tekka tykkää.

pojalla kun pituuskasvu menee reippaasti ylös ja paino sitten taas reippaasti alas alakäyrällä tai alla kun pituus yläkäyrän yläpuolella.

Meillä myös lapsi, jonka pituus aina mennyt ns. +-käyrillä ja paino - ja on valikoiva syömisten suhteen (poika). Mutta kyllä välillä tuntuu "hemmottelulta" tämä vanhempien suhtautuminen aterioihin ja syömiseen. Jos ja kun ruokaa olisi saatavilla rajoitetusti, niin hemmetti soikoon, olisivatko lapset noin vaativia eli joku tietty muromysli ei käy ja ties mitä.... hohhoijaa!! Kyllä oikeasti tulee sellainen tunne, että mitä enemmän on valinnanvaraa, sitä enemmän on kaikenmaailman syömishäiriöitä tms. Meillä erikoistarjoilu loppuu siihen, kun tavallinen kotiruoka ei maistu. Ja yllätten se on ruvennut myös maistumaaan...

Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Täälläkin laiheliini syksyllä koulunaloittava. Syö kyllä ruuat mitä tarjoan mutta esim. leipä ei kelpaa, eikä oikein perunakaan. Housut tahtoo aina tippua...

sama tapaus meillä, huono ostaa vaatteitakin kun sitä pituuttakin on, jos ne on lahkeista hyvät, vyötäröltä ne tippuu ja jos ne vyötäröltä on hyvät niin lahkeet usein lyhyet..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti84:
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Täälläkin laiheliini syksyllä koulunaloittava. Syö kyllä ruuat mitä tarjoan mutta esim. leipä ei kelpaa, eikä oikein perunakaan. Housut tahtoo aina tippua...

sama tapaus meillä, huono ostaa vaatteitakin kun sitä pituuttakin on, jos ne on lahkeista hyvät, vyötäröltä ne tippuu ja jos ne vyötäröltä on hyvät niin lahkeet usein lyhyet..

Nykyisin tahtoo olla ongelma, että noita A ja B mitoituksella olevia housuja on tosi vähän, tukeville kylläkin - eli sinänsä normaalit, mutta hoikat taitaa olla jo harvinaisia. Meillä esikoispojan kans on tuota ollut aina, tosin hieman helpotusta on sillä että koko on yleensä yhtä liian pieni - lahkeet useimmiten riittää, kun housut on alempana. Nyt vitosella ja pituutta 147cm, käyttää 130cm boxereita esimerkiksi...

Yhteistyössä