Tilisi saldo vähävaraiset/pienituloiset??

  • Viestiketjun aloittaja galluppia
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
30 senttiä ja rahaa tulee toivottavasti parin viikon kuluttua.
Isovanhemmat onneksi auttavat niin ettei nälissään tarvitse olla ja vuokra/sähkö on maksettu, mutta laskuja ei pysty tässä kuussa maksamaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28339685]30 senttiä ja rahaa tulee toivottavasti parin viikon kuluttua.
Isovanhemmat onneksi auttavat niin ettei nälissään tarvitse olla ja vuokra/sähkö on maksettu, mutta laskuja ei pysty tässä kuussa maksamaan.[/QUOTE]

Miksi noin huono tilanne?
 
"Vieras"
Muutama satanen, kyllä sillä syö seuraavaan tilipäivään. Säästötilillä joku tuhat euroa, ja lisäksi saatavia eräältä velalliselta muutama tonni. Tällä hetkellä tuntuu, että ei oo taloudellisesti mitään hätää.

Jos ei olis yhtään rahaa, niin se puristaisi, mutta nyt on pienet, mutta säännölliset tulot, joten lämmittäähän se mieltä. Joskus olen ollut täysin tulotonkin joitakin kuukausia, luojan kiitos olen säästäväinen.
 
15 euroa tais jäädä tän päivän kauppareissun jälkeen tilille, seuraavat tulot lapsilisä. Miehellä on enempi, mutta tiukkaa on tässä kuussa kieltämättä erinäisten menojen takia :) onneksi vain pari viikkoa kituuttamista jäljellä.
 
"MAAMI"
Noin 1000e on tilillä tällä hetkellä. Olen pienituloinen yksinhuoltaja. Nettopalkkani kuussa on n.1300-1400e.
Olen tyytyväinen tilanteeseen, sillä muistan hyvin ne ajat (siis pari vuotta sitten) kun opiskelin ja rahat oli hyvin tiukilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh?;28339658:
Kyllä todellakin teillä on ongelmia rahankäytössänne, ellei mitään jää säästöön, vaikka olette lapseton pariskunta. Miten olette ajatelleet tulla toimeen kun/jos teillä joskus on lapsia? :O
Ei ole ongelmia. Budjetoimme kaiken, mitä tulemme ostamaan. Rahamme menevät peruselämiseen, eli vuokra + vesi, sähkö, autopaikka jne (~ 670 €), auton vakuutukset (200 € kolmen kuukauden välein), verot, bensat (~ 150 €), ruoka + muut ruokakaupasta ostettavat asiat (400 €), puhelimet (60 €), netti (30 €), terveys/hygienia/kosmetiikka-osasto (50 €) jne, autolainan lyhennys (200 €), peruslääkkeet (50 €/3 kk). Tällä hetkellä on lisäksi hammaslääkärikuluja maksettavana.

Ja sinne ne rahat sitten menivätkin.

Luitko ollenkaan mitä kirjoitin? Minä opiskelen, emmekä hanki lapsia ennen kuin olen saanut opiskelut päätökseen. Se, että minäkin alan tienata, tuo ison lisän tähän talouteen.

Se on kumma kun nykyään pitäisi elää askeettisesti, että jäisi säästöön mahdollisimman paljon. Mitä iloa niistä rahoista siellä säästössä on siinä tapauksessa?

Autolainasta sinunkaltaisesi ihminen rupeaa taatusti inisemään. Meidän oli pakko ottaa 5000 €:n autolaina, koska (kuten yllä sanottua) automme hajosi yllättäen lopullisesti, ja mies tarvitsee töidensä takia välttämättä autoa, kun käy monen kymmenen kilometrin päässä töissä, eikä sinne mene julkista liikennettä. Kimppakyytikään ei ole mahdollinen. Tätä lainaa maksamme pari vuotta.

Ja jos nyt olet sitä mieltä, että meidän olisi pienistä tuloistamme jotenkin pitänyt tähän mennessä riipiä 5000 € säästöön, jottei meidän olisi tarvinnut ottaa lainaa, niin onko sinulla aina viisi tonnia säästössä yllättäviä menoja varten? Tai oliko sinulla sitä 19-vuotiaana?

Mutta ei, sinä olet niitä, joille vain oma tapasi on oikea.
 
Viimeksi muokattu:
gallupoija
Ei ole ongelmia. Budjetoimme kaiken, mitä tulemme ostamaan. Rahamme menevät peruselämiseen, eli vuokra + vesi, sähkö, autopaikka jne (~ 670 €), auton vakuutukset (200 € kolmen kuukauden välein), verot, bensat (~ 150 €), ruoka + muut ruokakaupasta ostettavat asiat (400 €), puhelimet (60 €), netti (30 €), terveys/hygienia/kosmetiikka-osasto (50 €) jne, autolainan lyhennys (200 €), peruslääkkeet (50 €/3 kk). Tällä hetkellä on lisäksi hammaslääkärikuluja maksettavana.

Ja sinne ne rahat sitten menivätkin.

Luitko ollenkaan mitä kirjoitin? Minä opiskelen, emmekä hanki lapsia ennen kuin olen saanut opiskelut päätökseen. Se, että minäkin alan tienata, tuo ison lisän tähän talouteen.

Se on kumma kun nykyään pitäisi elää askeettisesti, että jäisi säästöön mahdollisimman paljon. Mitä iloa niistä rahoista siellä säästössä on siinä tapauksessa?

Autolainasta sinunkaltaisesi ihminen rupeaa taatusti inisemään. Meidän oli pakko ottaa 5000 €:n autolaina, koska (kuten yllä sanottua) automme hajosi yllättäen lopullisesti, ja mies tarvitsee töidensä takia välttämättä autoa, kun käy monen kymmenen kilometrin päässä töissä, eikä sinne mene julkista liikennettä. Kimppakyytikään ei ole mahdollinen. Tätä lainaa maksamme pari vuotta.

Ja jos nyt olet sitä mieltä, että meidän olisi pienistä tuloistamme jotenkin pitänyt tähän mennessä riipiä 5000 € säästöön, jottei meidän olisi tarvinnut ottaa lainaa, niin onko sinulla aina viisi tonnia säästössä yllättäviä menoja varten? Tai oliko sinulla sitä 19-vuotiaana?

Mutta ei, sinä olet niitä, joille vain oma tapasi on oikea.

Asiaa kirjoitit.
 
"vieras"
Käyttötilillä 2400e suunnilleen, laskut sun muut menot on maksettu. Mä olen myös tottunut ajattelemaan niin, että kun tilin saldo lähenee 1000 euroa, se tarkoittaa että rahat on loppu. Siinä kohtaa viimeistään alkaa ahdistamaan ja pakko venyttää senttiä.
 
"vieras"
Se on kumma kun nykyään pitäisi elää askeettisesti, että jäisi säästöön mahdollisimman paljon. Mitä iloa niistä rahoista siellä säästössä on siinä tapauksessa?
.
Veikkaisin että esimerkiksi sitä iloa jotta auton hajoamisen takia ei tarvitse ottaa lainaa...

Saatika sitten että hyvin monelle esimerkiksi työttömäksi jääminen laittaa samantien talouden täysin sekaisin, tai jos vaikkapa joutuukin kahdeksi viikoksi sairaalaan. Ei ole halpaa lystiä sekään.
 
[QUOTE="vieras";28345857]Veikkaisin että esimerkiksi sitä iloa jotta auton hajoamisen takia ei tarvitse ottaa lainaa...

Saatika sitten että hyvin monelle esimerkiksi työttömäksi jääminen laittaa samantien talouden täysin sekaisin, tai jos vaikkapa joutuukin kahdeksi viikoksi sairaalaan. Ei ole halpaa lystiä sekään.[/QUOTE]

Joo, mutta meillä jos näistä perusmenoista lähtisi vielä pihistämään, elämä olisi askeettista. Ja oliko itselläsi 19-vuotiaana opiskelijana 5000 € säästössä? Ei ole yksinkertaisesti ollut mitään mistä säästää.
 

Yhteistyössä