Tilanne nyt tää:mies lomautettu,mä kotihoidontuella-voinko mennä töihin?

• Viestiketjun aloittaja helppivä
  • Ensimmäinen viesti
helppivä
Siis tiiän että TOTTAKAI voin,mutta miten käy miehen(joskus tulevien...!)liitonrahojen?Väheneekö ne vai miten asia on?Mullahan säilyis siis kodinhoidontuki samana,mut mietityttää noi miehen liitonrahat...Kun sielähän kysytään myös vaimon kotihoidontuen määrää mitä saa ja kuka hoitaa lapsia kotona...

.
no ilmotatte et sinä hoidat lasta kotona ja määrän paljonko sitä tukee saatte. ei ne mistään rupee tarkisteleen, et ootko töissä vai et! :) Kotihoidontuki vähentää tietenki liiton rahoja jos ilmotatte liittoon et mies hoitaa lasta sen aikaa ku on lomauttettuna.

Kun meet töihin, asia katsotaan kelassa niin että mies on koti-isä, eli hälle kuuluu kotihoidontuki. Ja se kotihoidontuki vähennetään liitonrahoista.
Tuttavaperhe oli ottanut tästä selvää, kun heillä oli tuollainen tilanne.

vieras
Siis jos sä olet hakenut jonkun ajan jakson hoitovapaata, esim syksyyn. Työnantajan ei ole pakko palkata/ottaa sinua takaisin töihin ennen sitä. Liiton rahoista en tiedä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja .:
no ilmotatte et sinä hoidat lasta kotona ja määrän paljonko sitä tukee saatte. ei ne mistään rupee tarkisteleen, et ootko töissä vai et! :) Kotihoidontuki vähentää tietenki liiton rahoja jos ilmotatte liittoon et mies hoitaa lasta sen aikaa ku on lomauttettuna.
Apua!Ei me uskalleta tehdä noin...Kuitenki ne tarkistaa jostain-se on sellasta "meiän säkää"!!!!!Kerran jouduttiin kaupungille maksaan TAKASIN kun ei tiedetty et'kuntalisää ei saa samaan aikaan ku äitiyspäivärahaa!!!Inhottavaa maksella takasin....

Jos olet hoitovapaalla töistä niin miehesi liitonrahoista ei vähennetä sun saamaa kotihoidontukea.

*muoks* jos taas menet töihin, niin se kotihoidontuki (kuntalisää lukuunottamatta) vähennetään liitonrahoista.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis jos sä olet hakenut jonkun ajan jakson hoitovapaata, esim syksyyn. Työnantajan ei ole pakko palkata/ottaa sinua takaisin töihin ennen sitä. Liiton rahoista en tiedä.
Juu mutta töihin voi mennä vaikka naapurifirmaan ellei omassa ole töitä.

meillä kela lakkautti tuen vastaavassa tilanteessa. Sanoivat että mikäli jään vielä hoitovapaalle niin sitten uusi hakemus ja jatkavat. Totesivat ainakin täällä että helpompi näin. Tästä tuli kelalta kirjallinen päätös joka liitteeksi liiton papereihin. Muussa tapauksessa kela voi maksaa kotihoidontuen sinulle edelleen mutta siitäkin päätös pitää liittää miehen hakemukseen ja se vähennetään liiton rahoista täysimääräisenä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Jos olet hoitovapaalla töistä niin miehesi liitonrahoista ei vähennetä sun saamaa kotihoidontukea.
Ai,jos menisin vaikka kuukaudeks töihin??Kotihoidontuki tulis,miehelle myös liitonrahat ja mulle palkkaa???Jee!Se olis just hyvä =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai,jos menisin vaikka kuukaudeks töihin??Kotihoidontuki tulis,miehelle myös liitonrahat ja mulle palkkaa???Jee!Se olis just hyvä =)
Muokkasin juuri tota viestiäni. Eli jos menet töihin niin se vähennetään.

no
meillä tilanne et mies ei saa nyt mistään mitään, mulle tulee kotihoidontuki ja käyn osa-aikatyössä... mies tulee kesän jälkeen pääsemään liiton rahoille... vähennetäänkö kh-tuki liiton rahoista vaikka mun työ on osa-aikaista vuorotyötä? Vaikka mies kävis töissä me ei tarvittas ulkopuolista hoitajaa koska mun työt painottuu iltapäivään-iltaan...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
meillä tilanne et mies ei saa nyt mistään mitään, mulle tulee kotihoidontuki ja käyn osa-aikatyössä... mies tulee kesän jälkeen pääsemään liiton rahoille... vähennetäänkö kh-tuki liiton rahoista vaikka mun työ on osa-aikaista vuorotyötä? Vaikka mies kävis töissä me ei tarvittas ulkopuolista hoitajaa koska mun työt painottuu iltapäivään-iltaan...
Vähennetään :( Meillä oli myös sama tilanne ja mun täytyi lopettaa osa-aika työni, jotta ei menetetä kotihoidontukea. Joka kuitenkin oli määrällisesti isompi kuin saamani palkka.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No en tiedä millä alalla olet, mutta hoitoalalla esim. keikkatyön tekeminen on helppoa, yleistä? Eli mies tekee mat kuvionsa ja kun itse on hoitovapaalla, saa ne kotihoidon tuet yms. Miehen vapaa päivänä voi sit käydä ihan hyvin töissä "keikalla" eli saa tohon päälle vielä sen palkan tehdyistä keikka päivistä.

ap
Vielä jatkan illasta tätä keskustelua...Mulla siis on vakityöpaikka oottamassa ja ajattelin kysyä työnantajaltani et'tarviiko elokuuksi tuuraajaa ja menisin jos kaikki olis suht yksinkertasta eikä tarvis säheltää noitten tuki asioitten kanssa!!!Mies siis lomautettuna elokuun ja lapset kotona,mut jos menisinki töihin vaan sillon tällön niin taitaa olla aika sumplimista ton liiton ja omien tukien kanssa...?!?Eli helpompi olis vai lopettaa kotihoidontuki siksi aikaa?Mut en tiiä onko töitä koko kuukaudeks vai vaan esim.kerta-kaks viikossa...!?!Sepä se!Ja hoitoala juu kyseessä...=)

Yhteistyössä