Tiina synnytti kolmoset 52-vuotiaana "Minulla oli oikeus tulla äidiksi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja storm:
Jos ei pysty ikänsä puolesta luonnollisin keinoin tulemaan raskaaksi niin minusta on silloin liian vanha. Näin sen on luontokin tarkoittanut, olin minä sitten kuinka nuori ja lapsellinen tahansa!

Niin, minä en ainakaan tuon yhden jutun perusteella tiedä onko luonnollisen raskautumisen esteenä ollut Tiina Haantilan oma biologia vai raskautumisessa tarvittavien siittiöiden puute.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
liian nuorena ehkä tai sitten johtuu siitä ettei lapsen isä ole auttamassa. Iloinen olenkin että tulin nuorena, jos olisin tullut raskaaksi vaikka 10 vuotta myöhemmin olisin varmasti yhtälailla tarvinnut omaa aikaa ja apua välillä jos yh olisin.

Henkisesti kypsempänä (minulla ei siis ole hajuakaan fyysisestä iästäsi) ymmärtäisit kuitenkin, että kaikki eivät ole kuin sinä: kaikki eivät halua olla nuoria yksinhuoltajia, kaikki eivät halua laskea elämäänsä/lastensa elämää vanhempiensa/äitinsä varaan. Ehkä sinun ei myöskään tarvitsisi tuomita toista äitiä liian vanhaksi ja väittää, että hänen lapsensa joutuvat luopumaan äidistään kaksikymppisinä. Sitäkään ei voi tietää, koska nuorenkaan äidin elämäntaival päättyy.

Ihmiset kypsyvät elämän myötä ja voin vakuuttaa, että jos olisin tullut äidiksi vaikka kymmenen vuotta aiemmin olisin tarvinut enemmän omaa aikaa ja apua.

Jos ei pysty ikänsä puolesta luonnollisin keinoin tulemaan raskaaksi niin minusta on silloin liian vanha. Näin sen on luontokin tarkoittanut, olin minä sitten kuinka nuori ja lapsellinen tahansa!

Samoin, jos äiti on sellainen, ettei jaksa lastaan hoitaa ja kykene sitä elättämään, on lapsen parempi kuolla pois. Näinhän sen on luontokin tarkoittanut. Vai?

Ei nyt ihan verrattavissa, minä en ole puhunut että kenenkään olisi parempi kuolla pois, sanoin vain että minusta yli 5-kymppinen on liian vanha juuri syntyneiden kolmosten yksinhuoltajaksi ja minun mielipide ei siitä mihinkään muutu!

On kyllä niin paksua ja haisee ikärasismilta stormin juttu ettei tosikaan. Miksi tämä nainen ei sovellu yksinhuoltajaksi kun sinulla ei varmaan ole mitään sitä vastaan että alta kakskymppinen vääntäisi kolme lasta yh:na? Luuleeko joku että tämä 5-kymmpinen suoriutuu tehtävästä HUONOMMIN? Sanoisin että tervetuloa tähän aikuisten maailmaan, voipi oppia kummia asioita 30 jälkeen. Esimerkiksi sen että elämänkokemus ei ole turha asia.

Miksi näin negatiivisia vastauksia?? Ehdottomasti naisella oli oikeus tulla äidiksi! Riskaabelia tai ei, sekin on äidin oma valinta ja omaan terveyteen kohdistuva riski. Ei siis muilta pois mitenkään.

Juuri äsken omaa ivf-alkuista lastani nukutellessa mietin, että koskaan en ole enää onneton kun sain viimein hänet. Kuka tahansa joka on hoitoihin asti joutunut lapsen saadakseen arvostaa sitä ihmeen lailla. Sitä tuotapikaa nuorena raskautuneet eivät tule koskaan syvällisesti ymmärtämään. Hienon kodin ja äidin saivat nuo suloiset kolmoset.

On kyllä niin paksua ja haisee ikärasismilta stormin juttu ettei tosikaan. Miksi tämä nainen ei sovellu yksinhuoltajaksi kun sinulla ei varmaan ole mitään sitä vastaan että alta kakskymppinen vääntäisi kolme lasta yh:na? Luuleeko joku että tämä 5-kymmpinen suoriutuu tehtävästä HUONOMMIN? Sanoisin että tervetuloa tähän aikuisten maailmaan, voipi oppia kummia asioita 30 jälkeen. Esimerkiksi sen että elämänkokemus ei ole turha asia.

En usko että kantani muuttuu muutamassa vuodessa yhtään mihinkään. Myös kaksikymppisellä olisi tiukkaa kolmosten yh:na mutta sentään oma jaksaminen ja terveys on nuorena parempi. En usko että hän on äitinä huonompi mutta suurempi mahdollisuus että lapset eivät olisi syntyneet terveenä/lapset olisivat kuolleet synnytyksessä/olisi itse kuollut synnytyksessä. Muutenkin aika riskialtista puuhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyyhtynen harmaana:
Miksi näin negatiivisia vastauksia?? Ehdottomasti naisella oli oikeus tulla äidiksi! Riskaabelia tai ei, sekin on äidin oma valinta ja omaan terveyteen kohdistuva riski. Ei siis muilta pois mitenkään.

Juuri äsken omaa ivf-alkuista lastani nukutellessa mietin, että koskaan en ole enää onneton kun sain viimein hänet. Kuka tahansa joka on hoitoihin asti joutunut lapsen saadakseen arvostaa sitä ihmeen lailla. Sitä tuotapikaa nuorena raskautuneet eivät tule koskaan syvällisesti ymmärtämään. Hienon kodin ja äidin saivat nuo suloiset kolmoset.

Omaan ja lasten terveyteen!

vähän asian vierestä, kun mun nuorin täyttää 18, olen jo 59 vuotias...
ja mitä tulee tuohon luomuna lasten saantiin, ei ole kauankaan kun kävin verikokeissa, ja naishormoni, vai mikä lie oikealta nimeltään, oli 8,3, ja ikää mulla on 46...lääkärin kommentti oli ettei olisi mahdotonta vaikka viiskymppisenäkin pyöräyttäisin vauvan...mitä en kyllä suunnittele, juuri siksi koska vähän epäilen voimavarojani.
ja siskoni parhaan kaverin äiti oli 52 saadessaan nuorimmaisena, taatusti luomuna.

Kateutta ja omien "valintojen" puolustamistahan tuo on. Eihän hällä mitään asia-argumentteja ole vaan perustelu on hänen oma kokemusmaailmansa. Siellä neljäkymmentä vuotta täyttäneiden naisten tehtävänä on toimia "taustatanssijana" ja avustajana varsinaiselle tähdelle eli teiniäidille. Tuo lehtijutun iäkkäämpi äiti loukkaa tätä teiniäidin "oikeutta". :)

Alkuperäinen kirjoittaja tyyhtynen harmaana:

Omaan ja lasten terveyteen!

Sinä nyt hassuli omilla jutuillasi luot teiniäideistä hieman yksinkertaista, ehdotonta ja lapsellista kuvaa. Ymmärrät sitten kun kasvat aikuiseksi. :)

Kateutta ja omien "valintojen" puolustamistahan tuo on. Eihän hällä mitään asia-argumentteja ole vaan perustelu on hänen oma kokemusmaailmansa. Siellä neljäkymmentä vuotta täyttäneiden naisten tehtävänä on toimia "taustatanssijana" ja avustajana varsinaiselle tähdelle eli teiniäidille. Tuo lehtijutun iäkkäämpi äiti loukkaa tätä teiniäidin "oikeutta". :)

Minä en ole teiniäiti enkä ole ikinä ollutkaan, oman mielipiteeni sanon eikä se muutu vaikka te kuinka olisitte toista mieltä! En ole kateellinen yhtään kenellekään ja onnellinen olen tuosta omasta pikkuisesta ja muutenkin tyytyväinen elämääni. Minulla on oikeus mielipiteeseen kuten teilläkin, jääkää te tänne sitä kauhistelemaan niin minä tästä lähden nukkumaan. Hyvää yötä!

Ai että alle 20 vuotias jaksaa paremmin? Ei taatusti jaksa, se on vissi. Eihän alle 20 vuotias ole edes nähnyt elämästä juuri mitään, saati että osaisi pyörittää raskasta arkea. Hitsi kun täällä suhtaudutaan 50-kymppisiin kuin kalmoihin. Jotain rajaa niihin ennakkoluuloihin. 50 vuotias on normaali, terve, työssäkäyvä ihminen.

Minä en ole teiniäiti enkä ole ikinä ollutkaan, oman mielipiteeni sanon eikä se muutu vaikka te kuinka olisitte toista mieltä! En ole kateellinen yhtään kenellekään ja onnellinen olen tuosta omasta pikkuisesta ja muutenkin tyytyväinen elämääni. Minulla on oikeus mielipiteeseen kuten teilläkin, jääkää te tänne sitä kauhistelemaan niin minä tästä lähden nukkumaan. Hyvää yötä!

Yhtään et teiniä vanhemmalta kuitenkaan kuulosta, eikä teinin päätä tietysti aikuisten puheilla käännetäkään. Hyvää yötä ja kauniita unia! :)

Yhtään et teiniä vanhemmalta kuitenkaan kuulosta, eikä teinin päätä tietysti aikuisten puheilla käännetäkään. Hyvää yötä ja kauniita unia! :)

Ni sä sitten luulit, että annat itsestäsi vanhemman/ fiksumman kuvan kun mollaat etkä hyväksy eriäviä mielipiteitä.

No niin negatiiviset ihmiset, menkääpähän keräämään voimia huomiseen päivään eli NUKKUMAAN!!! Niin ei tarvitse kritisoida väsyneenä täällä muiden valintoja ja paheksua kanssaihmisten onnea:) Meillä on ihan tarpeeksi pahaa tässä maassa jo muutenkin, joten otetaan nyt me äidit ainakin tavaksi olla onnellisia terveistä ja iloisista lapsista, olivat heidän äitinsä minkä ikäisiä tahansa. Uskon, että jokainen haluaa, että hänen onneaan kunnioitetaan.
Tsemppiä meille kaikille äideille ja iseille, lapsenkasvatus on haastavaa hommaa oli sitten nuori tai vanha:)

Parempi vanhempi äiti kun kokematon kersa. Mitä nuorilla äideillä on lapselleen annettavaa? Baarireissut sun muut? Vanhemmilla enemmän kokemusta ja kaikkea.

Miten olisi kultainen keskitie? On olemassa jotain siltä väliltäkin, ei vain 16v teiniäitejä ja yli 50v äitejä.

Aika rankkaa yleistämistä on tuo sinunkin viestisi baarireissu-kommenttineen. Ja ei, en puolusta teiniäitiyttä. Minusta ei ole järkevää hankkia lapsia liian nuorena, mutta ei liian vanhanakaan. Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, sen te varmaan elämää nähneinä ja kypsinä aikuisina ymmärrätte. :) (viittaan kaikkiin stormia nokkineihin)

Ai että alle 20 vuotias jaksaa paremmin? Ei taatusti jaksa, se on vissi. Eihän alle 20 vuotias ole edes nähnyt elämästä juuri mitään, saati että osaisi pyörittää raskasta arkea. Hitsi kun täällä suhtaudutaan 50-kymppisiin kuin kalmoihin. Jotain rajaa niihin ennakkoluuloihin. 50 vuotias on normaali, terve, työssäkäyvä ihminen.

Tiedätkös, minä luulen että noin sanovien kokemusmaailmassa asia on juuri noin eli viisikymppisillä on elämä ohitse. Luulen, että he eivät edes tapaa niitä terveitä ja virkeitä viisikymppisiä missään yksityiselämässään. Tiettyyn yhteiskuntaluokkaan liittyy juuri tuo elämisenrytmi: Opiskelut päätetään viimeistään 20-vuotiaana, lapset tehdään siihen heti perään. Huonot elämäntavat ja fyysinen työ, jolloin 30-vuotiaana monesti jo on kroonisia sairauksia. Moni heistä on jo 35-vuotiaana ihan vajaakuntoinen, ja tuossa alakulttuurissa lasten "tekeminen" kolmivitosena on ihan oikeasti riskaabelia.

Ai niin...

Piti vielä todeta, että nuori äiti ei voi tietää millaista on olla vanhempi äiti kuin ei myöskään vanhempi äiti voi tietää täysin millaista on olla nuori äiti! Siis mitä siitä kiistelemään:)
Hyvät yöt niille, jotka lähtevät nukkumaan ja kivat yöt meille, jotka jäävät tänne töiden pariin:)

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Ni sä sitten luulit, että annat itsestäsi vanhemman/ fiksumman kuvan kun mollaat etkä hyväksy eriäviä mielipiteitä.

Mielipide eroaa ennakkoluulosta sillä, että se on loogisesti ja pitävästi argumentoitavissa.

Iältään vanhan ensisynnyttäjän ongelmat ovat osin samat kuin nuoren synnyttäjän. Yli 35 vuoden ikäisten äitien sikiöiden kromosomihäiriöiden riski kasvaa vähitellen. Yleensä tällöin on kysymys 21-trisomiasta eli Downin synroomasta, mongoloidismista. Yli 35-vuotiailta äideiltä otetaan lapsivesinäyte tai villusnäyte raskauden alkuvaiheessa, jos vanhemmat sitä haluavat. Ikärajat vaihtelevat paikkakunnittain. Vastauksen mukaisesti perhe päättää, jatketaanko raskautta vai ei. Iän mukana monien sairauksien todennäköisyys lisääntyy. Kaikkein keskeisimpiä raskaudenkulun kannalta ovat sydämen ja verenkiertoelimistön tila. Verisuonivaurioiden todennäköisyys kasvaa ja suonten seinämien joustavuus vähenee. Verisuonet eivät pysty enää yhtä hyvin mukautumaan raskauden tarpeisiin. Tällöin istukan toiminnanvajauksen vaara lisääntyy, mikä johtaa sikiön pienipainoisuuteen ja hapenpuutteen vaaraan. Jos verenpaine on ennen raskautta normaali eikä perustauteja ole, on ennuste yleensä hyvä. Vanha synnyttäjä on kuitenkin riskisynnyttäjä, jonka raskautta seurataan tehostetusti koko raskauden ajan.

Yleensä synnytys sujuu hyvin, vaikkakin keisarileikkausten ja imukuppisynnytysten määrä vanhoilla ensisynnyttäjillä on 1,5 -2-kertainen. Vanhojen synnyttäjien lasten kuolleisuus on keskimääräistä korkeampi. Myös äidin riskit lisääntyvät, joten raskauden tehostettu seuranta on tärkeä sekä äidin että lapsen kannalta.

Lapsen kannalta hyviä puolia ovat perheen vakiintunut elämä ja taloudellinen tilanne. Vanhempi synnyttäjä on kypsyneempi aikuisuuteen ja vanhemmuuteen. Hän on valmistautunut tietoisemmin lapsen syntymään ja sen tuomiin muutoksiin elämässä verrattuna hyvin nuoreen äitiin.

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:255

Tuossa teille puolesta ja vastaan!

"Teiniäidit ovat usein nuoria, joilla on itsellä takanaan rankka lapsuusaika. Monet teiniäidit ovat suunnitelleet ja toivoneet lasta, sanoo Tytti Puukko.

Usein tälläinen nuori ei ole saanut kotonaan välittävää vanhemmuutta. Vanhemmat ovat saattaneet olla päihdeongelmaisia tai kiinni urassaan. Tällöin nuori haluaa omaa perhettä jo varhain.

Nuori, joka ei itsekään oikein tiedä, mitä elämältään haluaa, hakevat ratkaisua elämään lapsen avulla. Se ei ole paras mahdollinen lähtökohta lapselle. Se on epätoivoinen takertuminen, johonkin, mistä itse on jäänyt lapsena vaille, Lisää Hannele Kaipainen.

Huonoista taustoista voi syntyä noidankehä, sillä teiniäiti ei osaa antaa lapselleen turvaa; jota ei ole itsekään saanut. Kaikki teiniäidit tarvitsevat tukea.

Ongelmaksi voi tulla se, että vauvaa pitää todellakin hoitaa joka päivä ja vauvasta on huolehdittava koko ajan. Kaverit saattavat käydä baareissa ja viettää vapaa-aikaa, jolloin teiniäiti voi tuntea jääneensä sivuun hauskuudesta".

Teiniäitien vauvat ovat keskimääräisesti pienempiä ja pärjäävät huonommin koulussa. Heillä on myös suurempi riski joutua koulukiusatuksi tai hyväksikäytetyksi.

- Yhdysvalloissa teiniäidin poika päätyy 13 prosenttia useammin vankilaan, kuin vanhempien äitien poikalapset.

http://www.mtv3.fi/helmi/ihmissuhteet/artikkeli.shtml/979826

Siis häh!!!

Pitääkö joka asiasta olla joko puolesta tai vastaan? Eihän mitään sellaista ole kuin oikea ja väärä tapa, varsinkaan ikä, saada lapsia! On ehkä suotavin ikä olemassa mutta senkin määrittelee hyvin monet muut asiat kuin kaksi numeroa, kuten elämäntilanne, säkä ja halu. Toivottavasti tällainen virtuaalinen sormella osoittelu ja "voi, voi minkä teit" asenne häviää kulttuuristamme kohtapuolin.

Onnea tälle kauniille perheelle!!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun mielestä hedelmöityshoidoissa pitää olla yläikäraja. Ja sitä pitää noudattaa. Elämä on sellaista, että kaikelle on aikansa ja kaikkea ei voi saada vaikka haluaisikin.

Jos luomuna onnistuu, niin siitä vaan, vaikka kuusikymppisenä. Mutta hoidoilla ei.

Samaa mieltä! Olin aika pettynyt kun luulin että olisi saanut lapset luomusti ja suhteeseen, mutta hoidothan ne tämänkin haluamisen takana sitten olivat :(

Alkuperäinen kirjoittaja Höh!:
Siis häh!!!

Pitääkö joka asiasta olla joko puolesta tai vastaan? Eihän mitään sellaista ole kuin oikea ja väärä tapa, varsinkaan ikä, saada lapsia! On ehkä suotavin ikä olemassa mutta senkin määrittelee hyvin monet muut asiat kuin kaksi numeroa, kuten elämäntilanne, säkä ja halu. Toivottavasti tällainen virtuaalinen sormella osoittelu ja "voi, voi minkä teit" asenne häviää kulttuuristamme kohtapuolin.

Onnea tälle kauniille perheelle!!

Olen täsmälleen samaa mieltä. Ihme huutelua täällä, ja ikäänkuin esim. kolmekymppiset nuoret äidit eivät voisi vaikka kuolla jossain onnettomuudessa vaan kaikkihan meistä elää TIETYSTI 70-vuotiaiksi, ei yhtään ali tai yli vai mitä?? :/

Yhteistyössä